De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

https://www.hln.be/binnenland/nooit...ager-moeten-rijden-in-bebouwde-kom~a6573c486/

Lauwers ziet drie oorzaken: bestuurders zijn verstrooid, rijden in grotere wagens en rijden te snel. “We zien dat autobestuurders veel meer verstrooid zijn. Bijvoorbeeld smartphoneverbruik achter het stuur”

De grote boze auto en de moordlustige chauffeur. NOG trager rijden natuurlijk!
Onze auto's zijn nog nooit zo veilig geweest dan nu :sarcastic:

en dan lees je iets verder dit:
bijna de helft van de fietsdoden is ouder dan 65 jaar en bijna vier op tien reed met een elektrische fiets op het moment van het ongeval

Uiteraard zijn er automobilisten die gevaarlijk rijden en hoe hoger je snelheid hoe meer kans op zware letsels en gsm gebruik is verboden en moet gecontroleerd worden, maar zou er misschien, heel misschien, ook een oorzaak kunnen liggen tussen gepensioneerde en elektrische fietsen?

2 van de betreurde doden zijn hier in de buurt gestorven.
1 vond het niet nodig de voorrangsregels te respecteren aan een oversteekplaats en de 2e was een botsing tussen 2 speedpedelecs op het fietspad.
 
https://www.hln.be/binnenland/nooit...ager-moeten-rijden-in-bebouwde-kom~a6573c486/

Lauwers ziet drie oorzaken: bestuurders zijn verstrooid, rijden in grotere wagens en rijden te snel. “We zien dat autobestuurders veel meer verstrooid zijn. Bijvoorbeeld smartphoneverbruik achter het stuur”

De grote boze auto en de moordlustige chauffeur. NOG trager rijden natuurlijk!
Onze auto's zijn nog nooit zo veilig geweest dan nu :sarcastic:

en dan lees je iets verder dit:
bijna de helft van de fietsdoden is ouder dan 65 jaar en bijna vier op tien reed met een elektrische fiets op het moment van het ongeval

Uiteraard zijn er automobilisten die gevaarlijk rijden en hoe hoger je snelheid hoe meer kans op zware letsels en gsm gebruik is verboden en moet gecontroleerd worden, maar zou er misschien, heel misschien, ook een oorzaak kunnen liggen tussen gepensioneerde en elektrische fietsen?

2 van de betreurde doden zijn hier in de buurt gestorven.
1 vond het niet nodig de voorrangsregels te respecteren aan een oversteekplaats en de 2e was een botsing tussen 2 speedpedelecs op het fietspad.
staat toch letterlijk in het artikel:
“Vorig jaar werd onder meer een project opgestart om fietsende senioren extra vaardigheden bij te brengen en later dit voorjaar lanceren we opnieuw een fietsveiligheidscampagne”
“Wie met een elektrische fiets wil rijden moet daarmee leren omgaan en dat als men snel wil rijden, is het aangeraden om een helm te dragen”, aldus Lauwers.
Nergens staat dat er geen verband is. Ook de link van slechte infrastructuur wordt aangehaald, maar het grootste probleem blijft: te grote auto's, te veel gsm-gebruik en te hoge snelheden.
 
Ik denk dat die fietsers voornamelijk trager moeten rijden. Mijn enige gevaarlijke situaties van het afgelopen jaar in de bebouwde kom waren vanwege fietsers en steps met elektrische raketten die oversteken zonder kijken... En als ze véél sneller dan toegelaten over het fietspad rijden terwijl ik op het nauwe voetpad aan het lopen ben. Of ja, die situaties zie ik in verscheidene vormen van ernst gebeuren op wekelijkse basis in ieder geval.

Ik rij zelf extreem voorzichtig in de bebouwde kom, maar je moet eens één keertje het niet zien dat zo een fietser besluit over te steken in één ruk. En soms komen ze uit een straat geschoten waarvan het zicht belemmerd is door een gebouw. En dan vliegen ze de straat over. Oudere mensen die ook gewoon overal veel te snel rijden met die elektrische fietsen. En zonder helm ook nog...

De infrastructuur mag steeds beter natuurlijk, maar dat heeft steeds zijn limieten. Hoe trager de autostraat, hoe gekker ik de fietsers daar zie rijden ook precies. :unsure:

Persoonlijke ergernis alweer : Mensen in mijn gat, Jezus wat blijft dat toch een pest. Voor mij 3-4 auto's die doorrijden belemmeren, ik op een veilige afstand van minstens een wagenlengte of 3-4 en dan achter mij zo een aftandse klotebak die bijna schuimbekt omdat ik het tempo van het verkeer volg. Alsof ik mijn leven moet gaan riskeren door die voor mij in zijn gat te boren om dan amper sneller te kunnen gaan. Mijn vriendin gaat ook zo soms in mensen hun gat hangen als die 'te traag' rijden. Dan breekt het angstzweet mij toch uit, want we zijn dan meestal minstens al 130-140 aan het rijden en dat ligt uw leven toch wel eventjes in de handen van iemand met geen bijster snel reactievermogen. Mensen onderschatten volgens mij grandioos hoe belachelijk snel je die halve meter afstand overbrugt als die voor jou plots remt/moet remmen.

En dan moet ge weten dat die zelf de deurgrendel vastgrijpt en zich schrap zet als ik even optrek met vrije baan om mij 500m van de afslag in een groot gat te zwaaien zodat ik niemand hinder. Of als ik geleidelijk aan rem ipv op het laatste nippertje alles dicht te gooien. Geen snelheidsboetes, geen enkel ongeval in fout maar toch ben ik de zot in het verkeer. :unsure:

Ik heb in mijn leven één keer een afslag gemist en dat was ook de enige 'close call' die ik had tot nu toe. En dat was omdat een politiecombi mij langs rechts voorbij begon te steken toen ik tegen de toegelaten snelheid naar rechts wou gaan. En die matchten dan constant mijn snelheid tot de afrit gedaan was... Om dan zelf over een volle lijn te rijden en rechtdoor te gaan.
 
Laatst bewerkt:
De grote boze auto en de moordlustige chauffeur. NOG trager rijden natuurlijk!
Onze auto's zijn nog nooit zo veilig geweest dan nu :sarcastic:
Ik vind eigenlijk wel dat het artikel deels gelijk heeft.
Als ik soms zie hoe sommige auto bestuurders met fietsers om gaan. Ik zou het zelf niet graag hebben als fietser hoor. Totaal onverantwoorde inhaal manoeuvres. Rakelings voorbijsteken om 5 seconden later opnieuw ingehaald te worden door de fietser in druk verkeer.
 
Ik denk dat die fietsers voornamelijk trager moeten rijden. Mijn enige gevaarlijke situaties van het afgelopen jaar in de bebouwde kom waren vanwege fietsers en steps met elektrische raketten die oversteken zonder kijken... En als ze véél sneller dan toegelaten over het fietspad rijden terwijl ik op het nauwe voetpad aan het lopen ben. Of ja, die situaties zie ik in verscheidene vormen van ernst gebeuren op wekelijkse basis in ieder geval.
Het lijkt me beter dat fietsers in steden betere infrastructuur krijgen om veilig snel te kunnen fietsen.
Dat zal ten koste van van ruimte aan de auto, maar langs de andere kant zijn er ook minder auto's nodig omdat het alternatieve verkeer vlotter verloopt. (ik neem zelf nooit de fiets btw)
 
staat toch letterlijk in het artikel:
“Vorig jaar werd onder meer een project opgestart om fietsende senioren extra vaardigheden bij te brengen en later dit voorjaar lanceren we opnieuw een fietsveiligheidscampagne”
“Wie met een elektrische fiets wil rijden moet daarmee leren omgaan en dat als men snel wil rijden, is het aangeraden om een helm te dragen”, aldus Lauwers.
Nergens staat dat er geen verband is. Ook de link van slechte infrastructuur wordt aangehaald, maar het grootste probleem blijft: te grote auto's, te veel gsm-gebruik en te hoge snelheden.
Ik heb nu in mijn omgeving toch al meerdere senoiren (65+) en geen enkele, maar dan ook geen enkele heeft een campagne of cursus of what so ever moeten volgen, zelfs nooit van gehoord.
Gewoon "hier is uw fiets" in het beste geval, in het slechtste geval die besteld bij het abonnement van de krant en thuis geleverd gekregen.
Een helm, wat is dat?

Ze kunnen opeens sneller rijden, maar hun reflexen zijn totaal zo snel niet meer en ze anticiperen veel trager.
Uiteraard heeft de automobilist een enorme verantwoordelijkheid, maar je moet al een test afleggen om te mogen besturen, er is meer (misschien onvoldoende) controle op.
Infrastructuur is ook een groot werkpunt natuurlijk, maar als men op plaatsen waar het wel duidelijk is die regels dan gaat overtreden want "zwakke weggebruiker" dan heb je nog niks aan infrastructuurwerken.

Collega heeft eergisteren nog een ongeval gehad met een fietser in de bebouwde kom. Zij remt om af te slaan, fietser remt niet/te laat en knalt vanachter op haar auto. Nieuwe achterruit en kofferklep nodig, fietser nieuw gebit nog.

Het ongeval dat ik hierboven aanhaalde van de 2 speedpedelecs was op een aangepast fietspad, breed genoeg, van de rijbaan af.
Kunt niet veel meer doen hé als ze dan nog op elkaar botsen.
Lijkt me dan een geval van niet bekwaam te zijn om te fietsen.

Heel veel dodelijke ongevallen natuurlijk ook dode hoek ongevallen, dan heb je ook geen hoge snelheid of komt er geen gsm aan te pas
 
Over te snel met de fietsrijden.

Sterk staaltje gezien afgelopen weekend. Wielertoeristen pakken in volle vaart een blinde bocht à la MotoGP waar men zo snel gaat dat men op het linkervak eindigt.
Er komt een bus af als tegenligeer.
Natuurlijk verschiet de volgende zich een hoedje, remt en ligt die natuurlijk op de grond voor de bus :p.

Je denkt dan toch ook "snelheid aanpassen aan de situatie" ook voor wielertoeristen geldt. :p
Chance dat die bus nog het principe van "snelheid aanpassen aan de situatie" gebruikte of twas een platte wielertoerist.
 
Klaverblad Heverlee richting E314 daarstraks. Een zwarte SUV BMW blijft daar links rijden terwijl die eigenlijk rechts moest rijden, want daar reed niemand. Op zich geen probleem want die reed eerst wel vlot door, maar op het punt wanneer we aan die "scherpe bocht" komen vertraagt die ineens aanzienlijk naar onder de 50 KM/h. Zeer vervelend, want ik neem die bocht vrijwel altijd vrij vlotjes tegen +70 km/h. Ik moest dus aardig in de ankers omdat die vrouw maar niet naar rechts wou gaan.

Blijkbaar heb ik tegelijkertijd daarmee een andere BMW gehinderd (een dikke blauwe johnnybak maar bon), want die kwam even later serieus als een bezetene in mijn gat hangen en wanneer ik dan opzij kon ging die bewust een tijdje naast mij rijden en was duidelijk geïrriteerd. Ik heb daar nu verder niet te veel aandacht aan gegeven en hem laten wegrijden.

Het is echt niet normaal meer hoeveel bestuurders links of in het midden blijven plakken voor geen fucking reden. Ik ben dat zo kotsbeu.
 
Praktisch elke dag als ik van m'n werk kom is er wel een pedelec mens die de rotonde overknalt zonder het fietspad te gebruiken.
Ik ben dus effectief al op de rotonde maar vooraleer ik de kans heb om de 2de afrit te nemen kletst daar dus vaak een fietser (afwisselend op een speedpedelec of een koersfietske) uit de 1ste afrit gewoon over zonder ook maar zelfs de moeite te doen om te kijken..
Momenteel moeten ze die rotonde nemen omdat de fietsstraat een poosje onderbroken is wegens werken.

Die mensen hebben een deathwish vrees ik.
Mss dat ze binnenkort uitkomt.
Ik ga er alleszins niet meer alles voor toesmijten en mezelf in gevaar brengen.
Dashcam video van het accident op aanvraag.

Gek fietsvolk.
 
Klaverblad Heverlee richting E314 daarstraks. Een zwarte SUV BMW blijft daar links rijden terwijl die eigenlijk rechts moest rijden, want daar reed niemand. Op zich geen probleem want die reed eerst wel vlot door, maar op het punt wanneer we aan die "scherpe bocht" komen vertraagt die ineens aanzienlijk naar onder de 50 KM/h. Zeer vervelend, want ik neem die bocht vrijwel altijd vrij vlotjes tegen +70 km/h. Ik moest dus aardig in de ankers omdat die vrouw maar niet naar rechts wou gaan.

Blijkbaar heb ik tegelijkertijd daarmee een andere BMW gehinderd (een dikke blauwe johnnybak maar bon), want die kwam even later serieus als een bezetene in mijn gat hangen en wanneer ik dan opzij kon ging die bewust een tijdje naast mij rijden en was duidelijk geïrriteerd. Ik heb daar nu verder niet te veel aandacht aan gegeven en hem laten wegrijden.

Het is echt niet normaal meer hoeveel bestuurders links of in het midden blijven plakken voor geen fucking reden. Ik ben dat zo kotsbeu.
Ik ook. Ik neem mijn bochten ook aan een goede snelheid en er zijn er velen die me daarbij onnodig hinderen.
Hoe vaak mensen helden zijn wanneer de baan kaarsrecht is en in hun broek doen bij de minste bocht is echt schrijnend.
 
...

Het is echt niet normaal meer hoeveel bestuurders links of in het midden blijven plakken voor geen fucking reden. Ik ben dat zo kotsbeu.

Dit!

Gisteren op de E19 was het ook weer feest.

Beste voorbeeld was één die zeker 20 km lang op het linker vak reed, ongeacht of er rechts ook verkeer reed. Komt dan serieus dicht bumperkleven aan ~120 km/u als ik vrachtwagens voorbij steek (als in dicht genoeg dat ik zijn nummerplaat niet meer kan zien in mijn binnenspiegel). Ik ga naar recht om die voor te laten, blijkt dat hij letterlijk 1 km/u sneller rijdt dan mij, nogal de moeite om daarvoor zo te plakken. Op die manier rijd ik me natuurlijk vast op het volgende trage verkeer, heb dan maar wat gas bijgegeven, cruise control 3 km/u hoger en hem niet meer gezien.
 
Gisteren toch nog eens een uitzonderlijk geval gezien van "klein-pietje-compensatiegedrag". Ik kom op de A12 terecht vanop de ring, en iemand gooit zich wat snel naar het linkse vak, waarop een andere wagen aankomt. Die andere wagen was een blauwe BMW 218d, die duidelijk sneller wa rijden en begon te gatplakken. Zo bleef die dus enkele kilometers op een paar cm van zijn voorligger rijden. Wat later bleek hij het beu te zijn en probeert hij rechts voorbij te steken, maar op het middenvak reden ze beduidend trager, dus dat ging niet en hij gooide zich terug achter de eerste wagen helemaal links.

Dan wat verder probeert hij het nog eens, duidelijk zonder te kijken want iemand anders ging net van rechtse vak naar het midden, net een botsing kunnen vermijden. Ondertussen probeert de kerel in de blauwe wagen zich voor die eerste wagen te zetten, waarop hij zich waarschijnlijk realiseerde dat hij zijn afrit vergeten was, en zich helemaal van links naar rechts smeet om die toch nog te hebben.

Dat was mijn afrit, en zonder al dat gedoe stond ik gewoon achter hem. Eenmaal groen probeert hij met een rotvaart te vertrekken, maar voorligger niet zo gehaast, om wat verder op een secundaire baan zonder fietspad rakelings langs een fietser te passeren, want anders moest hij op een tegenligger wachten om die voorbij te steken. Fietser begon duidelijk te wankelen.

Dan wat verder na een rond punt nog eens heel het kot opentrekken om 100 meter verder naar rechts af te slaan, waardoor ik er niet meer achter reed. Wat een ongeloofelijke lul.
 
Praktisch elke dag als ik van m'n werk kom is er wel een pedelec mens die de rotonde overknalt zonder het fietspad te gebruiken.
Ik ben dus effectief al op de rotonde maar vooraleer ik de kans heb om de 2de afrit te nemen kletst daar dus vaak een fietser (afwisselend op een speedpedelec of een koersfietske) uit de 1ste afrit gewoon over zonder ook maar zelfs de moeite te doen om te kijken..
Momenteel moeten ze die rotonde nemen omdat de fietsstraat een poosje onderbroken is wegens werken.

Die mensen hebben een deathwish vrees ik.
Mss dat ze binnenkort uitkomt.
Ik ga er alleszins niet meer alles voor toesmijten en mezelf in gevaar brengen.
Dashcam video van het accident op aanvraag.

Gek fietsvolk.
Nooit gesnapt dat de meest kwestbare groep weggebruikers ook nog eens het minste aandacht voor de eigen veiligheid heeft.

Hebben hier ook redelijk wat dubbele rotondes, vele waar fietsers voorrang moeten verlenen. En terecht - als automobilist moet je al genoeg in de smiezen hebben (de auto's die er willen oprijden vlak voor jouw afslag, verkeer schuin achter u als je van binnen naar buiten moet, de ongeduldigen die bij verlaten van de rotonde meteen ook van buiten naar links gaan,...). En dan moet je ook nog eens die veel te snelle fietser die overal voorrang denkt te hebben ergens tussendoor opmerken, vaak onvoldoende verlicht/donker gekleed.

Schaf gewoon die oversteekplaats voor fietsers en die fietssuggestiestroken af aub... Nu stichten we teveel verwarring, zeker voor jonge fietsers. Zie het als omgekeerde verkeersremming (traffic calming): doe fietsers zich op hun ongemak voelen, zodat ze voorzichtig zijn op gevaarlijke punten.

Verder natuurlijk blijven inzetten op goede fietsinfrastructuur die zoveel mogelijk de fiets als haalbaar en veilig alternatief promoot.

Gisteren toch nog eens een uitzonderlijk geval gezien van "klein-pietje-compensatiegedrag". Ik kom op de A12 terecht vanop de ring, en iemand gooit zich wat snel naar het linkse vak, waarop een andere wagen aankomt. Die andere wagen was een blauwe BMW 218d, die duidelijk sneller wa rijden en begon te gatplakken. Zo bleef die dus enkele kilometers op een paar cm van zijn voorligger rijden. Wat later bleek hij het beu te zijn en probeert hij rechts voorbij te steken, maar op het middenvak reden ze beduidend trager, dus dat ging niet en hij gooide zich terug achter de eerste wagen helemaal links.

Dan wat verder probeert hij het nog eens, duidelijk zonder te kijken want iemand anders ging net van rechtse vak naar het midden, net een botsing kunnen vermijden. Ondertussen probeert de kerel in de blauwe wagen zich voor die eerste wagen te zetten, waarop hij zich waarschijnlijk realiseerde dat hij zijn afrit vergeten was, en zich helemaal van links naar rechts smeet om die toch nog te hebben.

Dat was mijn afrit, en zonder al dat gedoe stond ik gewoon achter hem. Eenmaal groen probeert hij met een rotvaart te vertrekken, maar voorligger niet zo gehaast, om wat verder op een secundaire baan zonder fietspad rakelings langs een fietser te passeren, want anders moest hij op een tegenligger wachten om die voorbij te steken. Fietser begon duidelijk te wankelen.

Dan wat verder na een rond punt nog eens heel het kot opentrekken om 100 meter verder naar rechts af te slaan, waardoor ik er niet meer achter reed. Wat een ongeloofelijke lul.
Idd altijd hetzelfde... Rijden opgefokt rond met genoeg stress om 20 levensjaren kwijt te spelen, brengen iedereen in gevaar... om op het einde van de rit niet eens sneller te zijn. Zou hilarisch zijn mochten ze niet met andermans leven spelen.
 
Praktisch elke dag als ik van m'n werk kom is er wel een pedelec mens die de rotonde overknalt zonder het fietspad te gebruiken.
Ik ben dus effectief al op de rotonde maar vooraleer ik de kans heb om de 2de afrit te nemen kletst daar dus vaak een fietser (afwisselend op een speedpedelec of een koersfietske) uit de 1ste afrit gewoon over zonder ook maar zelfs de moeite te doen om te kijken..
Momenteel moeten ze die rotonde nemen omdat de fietsstraat een poosje onderbroken is wegens werken.

Die mensen hebben een deathwish vrees ik.
Mss dat ze binnenkort uitkomt.
Ik ga er alleszins niet meer alles voor toesmijten en mezelf in gevaar brengen.
Dashcam video van het accident op aanvraag.

Gek fietsvolk.

Zo een actie van een fietser is uiteraard niet goed te keuren en ronduit gevaarlijk maar als de snelheid Max 50 is mag een speed pedelec gewoon op de rijbaan en bijgevolg op het rond punt zelf rijden. Die is niet verplicht om het fietspad te volgen. Maar auto’s de pas afsnijden mag natuurlijk niet.
 
Zo een actie van een fietser is uiteraard niet goed te keuren en ronduit gevaarlijk maar als de snelheid Max 50 is mag een speed pedelec gewoon op de rijbaan en bijgevolg op het rond punt zelf rijden. Die is niet verplicht om het fietspad te volgen. Maar auto’s de pas afsnijden mag natuurlijk niet.
Op die plaats is de max snelheid zelfs maar 30 wegens schoolomgeving.
De volgende die stuntman wil worden zal het geweten hebben. Op mijne capôt of onder m'n banden.

Ben het gewoon beu dat iedereen blijkbaar maar gewoon z'n eigen goesting doet en niemand de regels volgt.
Maar van al de rest verwachten dat die de regelkes wel volgen.

Dat gaat zowel op voor fietsers die met 3 langst elkaar rijden op een moordstrookje van 1m breed.
En dan liefst nog met ne hoofdtelefoon en zonder handen aan't stuur om hun Spotify te kunnen bedienen.
Speedpedelecs die schijt hebben aan alle regelkes , voetgangers die random oversteken als 't ze uitkomt.
Mannen vd post die met hun camionettekes 500m in tegengestelde richting over een fietspad kletsen om toch maar niet uit te moeten stappen.
Autobestuurders die 40 op een baan van 70 rijden en als het 50 wordt , 80 gaan rijden.

Bejaarden die nauwelijks met een rollator kunnen stappen rijden met elektrische fietsen rond die 25+km/h gaan. Wtf zelfs.:wallbash:

Vandaag 2x kunnen uitwijken op een rechte baan omdat tegenliggers half op mijn vak rijden omdat ze druk bezig zijn hun social media te updaten.
Ze moesten gvd allemaal hun auto rond ne boom plooien.

Ik ga eens zien wat zo'n hut in de Yukon kost , totale afzondering. :drool:
 
Laatst bewerkt:
Praktisch elke dag als ik van m'n werk kom is er wel een pedelec mens die de rotonde overknalt zonder het fietspad te gebruiken.
Ik ben dus effectief al op de rotonde maar vooraleer ik de kans heb om de 2de afrit te nemen kletst daar dus vaak een fietser (afwisselend op een speedpedelec of een koersfietske) uit de 1ste afrit gewoon over zonder ook maar zelfs de moeite te doen om te kijken..
Momenteel moeten ze die rotonde nemen omdat de fietsstraat een poosje onderbroken is wegens werken.

Die mensen hebben een deathwish vrees ik.
Mss dat ze binnenkort uitkomt.
Ik ga er alleszins niet meer alles voor toesmijten en mezelf in gevaar brengen.
Dashcam video van het accident op aanvraag.

Gek fietsvolk.


Deze? 😂😂
 
Geen ergernis op de weg maar in de carwash...

Daarnet weggejaagd door de bazin omdat ik er te lang stond naar haar goesting. Eerst werd ik beschuldigd dat ik een detailer was en op haar kap geld kwam verdienen. Euh sorry maar dit is mijn eigen wagen, niet van iemand anders. 20 euro aan jetons gekocht.

Ok ik neem een borstel mee om mijn velgen te kuisen want deze hebben heel wat spaken. Ook 2 emmers om mijn wagen snel zelf ook eens met een washandschoen te doen. Dit neemt wel wat tijd in beslag maar het is niet alsof ik mijn eigen zeep en water meeneem naar daar of daar wat sta rond te hangen. Het is daar zelfs voorzien om emmers te vullen aan een speciale kraan met warm water.
 
Gisteren VEEl wielertoeristen tegengekomen. Wij wandelden over het fietspad want we konden niet anders... Fietspad een dikke meter breed dus genoeg om te kruisen. Bij elk groepje deed de voorste wel teken met zijn hand naar de rest van 'opletten hier loopt iemand' maar bij ELK groepje had je toch een clown die het nodig vond om vlak voor de kinderwagen pas opzij te gaan. Ene wou nog extra de clown uithangen door eerst nog wat meer opzij te gaan voorbij ons. Ik had echt goesting om die van zijn velo te trekken.

En eerder op de dag ook 2 van die debielen die gewoon op straat fietsen buiten de bebouwde kom. Het fietspad ligt daar trouwens wel goed. Ok het zijn betonplaten met voegen maar dan nog...

https://www.hln.be/binnenland/nooit...ager-moeten-rijden-in-bebouwde-kom~a6573c486/

Lauwers ziet drie oorzaken: bestuurders zijn verstrooid, rijden in grotere wagens en rijden te snel. “We zien dat autobestuurders veel meer verstrooid zijn. Bijvoorbeeld smartphoneverbruik achter het stuur”

De grote boze auto en de moordlustige chauffeur. NOG trager rijden natuurlijk!
Onze auto's zijn nog nooit zo veilig geweest dan nu :sarcastic:

en dan lees je iets verder dit:
bijna de helft van de fietsdoden is ouder dan 65 jaar en bijna vier op tien reed met een elektrische fiets op het moment van het ongeval

Uiteraard zijn er automobilisten die gevaarlijk rijden en hoe hoger je snelheid hoe meer kans op zware letsels en gsm gebruik is verboden en moet gecontroleerd worden, maar zou er misschien, heel misschien, ook een oorzaak kunnen liggen tussen gepensioneerde en elektrische fietsen?

2 van de betreurde doden zijn hier in de buurt gestorven.
1 vond het niet nodig de voorrangsregels te respecteren aan een oversteekplaats en de 2e was een botsing tussen 2 speedpedelecs op het fietspad.
 
Schaf gewoon die oversteekplaats voor fietsers en die fietssuggestiestroken af aub... Nu stichten we teveel verwarring, zeker voor jonge fietsers. Zie het als omgekeerde verkeersremming (traffic calming): doe fietsers zich op hun ongemak voelen, zodat ze voorzichtig zijn op gevaarlijke punten.
Fietsoversteekplaatsen afschaffen betekent fietsers op gevaarlijke oversteken vogelvrij verklaren en nog meer agressie uitlokken. Bij het naderen van een fietsoversteekplaats moeten voertuigen hun snelheid matigen om de fietsers die al aan het oversteken zijn niet in gevaar te brengen, maar wie doet dat in de praktijk?

Als je ziet hoe weinig bestuurders (inclusief fietsers btw) spontaan kunnen of willen stoppen aan een zebrapad voor voetgangers, zelfs in een zone 30 naast een school om 8u20 's morgens, dan vrees ik het ergste.
 
Terug
Bovenaan