De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Goh, nu in praktijk heb ik deze week ook voorgehad dat een fietser in donkere kleding met lichten op zijn fiets de straat over stak. En door een combinatie van regen, mijn eigen verlichting die weerkaatst in de regen en het feit dat fietsers geen lichten op de zijkant van hun fiets hebben, had ik hem eigenlijk ook niet gezien.
Hij had nu nog wel plek genoeg, maar om te zeggen dat je altijd iedereen ziet als die de juiste verlichting heeft, is ook niet correct. Dat zie je bvb ook aan het aantal ongevallen met moto's die bij donker en regenweer de file inhalen, die hebben ook correcte verlichting en toch zie je ze vaak niet.
Ik zie voorlopig toch altijd fietsers en moto's rijden, wanneer ze in orde zijn met hun verlichting. Ook in de regen en wanneer het pikdonker is. Je moet wel aandachtig zijn. Ik heb alleszins nog nooit een aanrijding gehad, zelfs niet bijna.

Wanneer fietsers/moto's geen correcte verlichting/reflectoren hebben én donkere kleding dragen.. Dan zie ik ze meestal wat later. Het heeft ook wel te maken met de verlichting van je eigen wagen. Xenon, halogeen, led lampen... Dat maakt wel een enorm verschil. Met halogeen lampen is het me ook al voorgevallen dat ik ze soms heel laat zie, maar toch nog altijd net op tijd om erger te voorkomen.

Ik heb onlangs eens mogen rijden met een S klasse met "Digital Light" op. Ik weet niet of je daar ooit al eens mee gereden hebt, maar die projecteert met pijlen op de weg de voetgangers en fietsers in het donker. Geweldig systeem. De multibeam led in de E300de, waar ik af en toe in het weekend mee rijd, is ook een zeer goed systeem. Die systemen helpen enorm om zwakke weggebruikers in het donker te kunnen zien.
 
Ik zie voorlopig toch altijd fietsers en moto's rijden, wanneer ze in orde zijn met hun verlichting. Ook in de regen en wanneer het pikdonker is. Je moet wel aandachtig zijn. Ik heb alleszins nog nooit een aanrijding gehad, zelfs niet bijna.

Wanneer fietsers/moto's geen correcte verlichting/reflectoren hebben én donkere kleding dragen.. Dan zie ik ze meestal wat later. Het heeft ook wel te maken met de verlichting van je eigen wagen. Xenon, halogeen, led lampen... Dat maakt wel een enorm verschil. Met halogeen lampen is het me ook al voorgevallen dat ik ze soms heel laat zie, maar toch nog altijd net op tijd om erger te voorkomen.

Ik heb onlangs eens mogen rijden met een S klasse met "Digital Light" op. Ik weet niet of je daar ooit al eens mee gereden hebt, maar die projecteert met pijlen op de weg de voetgangers en fietsers in het donker. Geweldig systeem. De multibeam led in de E300de, waar ik af en toe in het weekend mee rijd, is ook een zeer goed systeem. Die systemen helpen enorm om zwakke weggebruikers in het donker te kunnen zien.
Ik wist niet eens dat dat bestond, fancy!
 
Goh, België is al sinds jaar en dag de "kerstboom" wanneer je tijdens de nacht vanuit de ruimte neer kijkt op Europa.
Nergens anders zoveel licht...
Tegelijk is België ook al jaar en dag zowat de slechtste Europese leerling als het over veiligheid op de weg gaat.

In tegenstelling tot wat we misschien van ons zelf denken, is de gemiddelde Belg gewoonweg een rot slechte chauffeur!

Zoals in dit topic over duidelijk tot de grote ergernis van de groep die wel min of meer deftig rond bolt.
Goh, ik zou het nu wel speciaal vinden dat Belgen over het algemeen slechte chauffeurs zijn, maar de bovengemiddelde subgroep nu net in dit topic zit hoor. Lijkt me een beetje met elkaar te vloeken.

Om maar te zeggen, als ik mensen zie foeteren op hoe slecht iedereen rijdt is mijn eerste reflex toch eens naar die persoon zelf te kijken. De weg rijdt vol met kilometervreters die zichzelf ongeloofelijk goede chauffeurs vinden, tot op het punt dat ze wat meer denken te mogen en zo vaak zelf gevaarlijke situaties veroorzaken. En dan krijg je altijd het antwoord "jamaar ik doe x-duizend km per jaar en ik heb nog nooit een ongeval gehad", wat evengoed serieus wat geluk kan zijn, als het al niet redelijk selectief is.
 
Grootste ergernis bij mij als fietser, blijven toch andere fietsers en voetgangers die geen flauw besef hebben van de wegcode en hun plaats in het verkeer.

Gisteren weer drie erg typische gevallen tegengekomen:
- vader met kind achterop komt uit een zijstraat zonder afremmen of stoppen een dubbel fietspad op gereden (geen voorrang). Alles moeten dichtgooien.
- mevrouw met e-bike rijdt voor mij bijna 2 mensen die willen opstappen op de bus (halte zonder aparte berm) omver. Wanneer ik haar daar op aanspreek en haar zeg dat zij in dergelijk geval voorrang moet verlenen aan op- en afstappende reizigers hoort ze het duidelijk in Keulen donderen.
- mevrouw die hier op het einde van het zebrapad zonder om te kijken het fietspad dwarst. Weer alles moeten dichtgooien om er niet los op te rijden, waarop die mij begint uit te kafferen.
 
Wat is dat toch de laatste tijd.

Nog niet zo lang geleden achtervolgt geweest tot aan mij oprit omdat ik iemand ingehaald had en dat stond de chauffeur niet aan. Kwam mij bedreigen aan mijn woning.

Gisteren na de training rij ik huiswaarts. Eens ik de dorpskern binnen rij komt er ene heel hard in m'n gat plakken. Ik rij 54.
Bestuurder begint te zwalpen van links naar rechts.
Fietsstraat waar ik 30 mag MET fietser voor mij. Ik vertraag naar 30 en trager om achter de fietser te blijven.
Bestuurder begint nog meer te zwalpen en te fahren.

Ik sla ergens in, wagen volgt mij.
Ik rij terug 54, kerel blijft in m'n gat kleven.

Geen idee wat die z'n probleem is maar die is mij dus ook gevolgd tot aan mijn wijk. Heeft i.t.t. de vorige keer wel de wijk niet binnen gereden. Toen ik de wijk indraaide bleef die stil op de weg staan om te kijken naar waar ik reed.

Als er dan toch een probleem is, snij mij de pas af en stapt uit in plaats van zo'n onnozele toeren uit te halen. Maar dat is natuurlijk niet zo veilig als achter het stuur hé. Pipo's.
 
Ik haat zone borden. Die zie je 1x, als je er al op gelet hebt, en dan kilometers niets meer van borden.

Idem! Zeker omdat er vaak weinig logica zit achter die zones.

Het enige dat ik nog irritanter vind, is dat ze een bord "50 km/u" zetten maar geen bord wanneer dat gedaan is, door de regel dat die beperking na de eerste zijstraat wegvalt. Natuurlijk blijft een heel deel chauffeurs na die zijstraat nog altijd 50 rijden. Zou toch een stuk duidelijker zijn met dat ene bordje meer, dat zal het verschil niet maken als ze toch om de paar 100 meter van snelheidslimiet veranderen.
 
Wat is dat toch de laatste tijd.

Nog niet zo lang geleden achtervolgt geweest tot aan mij oprit omdat ik iemand ingehaald had en dat stond de chauffeur niet aan. Kwam mij bedreigen aan mijn woning.

Gisteren na de training rij ik huiswaarts. Eens ik de dorpskern binnen rij komt er ene heel hard in m'n gat plakken. Ik rij 54.
Bestuurder begint te zwalpen van links naar rechts.
Fietsstraat waar ik 30 mag MET fietser voor mij. Ik vertraag naar 30 en trager om achter de fietser te blijven.
Bestuurder begint nog meer te zwalpen en te fahren.

Ik sla ergens in, wagen volgt mij.
Ik rij terug 54, kerel blijft in m'n gat kleven.

Geen idee wat die z'n probleem is maar die is mij dus ook gevolgd tot aan mijn wijk. Heeft i.t.t. de vorige keer wel de wijk niet binnen gereden. Toen ik de wijk indraaide bleef die stil op de weg staan om te kijken naar waar ik reed.

Als er dan toch een probleem is, snij mij de pas af en stapt uit in plaats van zo'n onnozele toeren uit te halen. Maar dat is natuurlijk niet zo veilig als achter het stuur hé. Pipo's.
Dat is wel extreem. Als ze zulke dingen doet ben je niet goed bij je hoofd. Moest iemand je echt de pas afsnijden ofzo dan toeter je eens en doe je een gebaartje naar keuze als je een slechte dag hebt. Maar om iemand te gaan achtervolgen...

Nu ik heb het al meermaals gezegd : In mijn geval waren de meest agressieve mensen in gevallen waar ik het minste mis deed en de regels volgde zoals ritsen op bepaalde plekken, vertragen, fietser achtervolgen in een fietsstraat enzovoort. En het waren ook telkens mensen die op het eerste zicht geen fysieke conflicten moesten beginnen. :unsure: Ik denk als je iemand tegenkomt die je écht pissig maakt en die je bst niet irriteert dat die gewoon zonder al te veel poespas op uw gezicht komt slaan bij het eerstvolgende rode licht.

Ik ken ook zo iemand, die maakte zelf een foutje door een fiteser geen vooraang te verlenen geloof ik en die gebaarde sorry. Maar die fietser werd kwaad en gebaarde om 'af te komen' aan de kant van de weg. Die persoon is gewoon direct uitgestapt, verkocht die verbouwereerde mens een klap en stapte terug in en reed door.

Totaal geen idee wat een volwassen mens bezielt om te vechten omdat iemand iets 'verkeerd' deed op de weg. Vorig weekend was ik ook redelijk krankzinnig aan het worden met op korte tijd 3 mensen met hun neus in mijn reet te krijgen terwijl ik zelf niet verder kon maar om dan te gaan vechten? Of iemand te achtervolgen? Waanzin.
 
Een aantal jaar geleden hebben ze de voetpaden heraangelegd in onze straat - te rap en ondoordacht, maar dat terzijde - en alle boordstenen vervangen door schuine exemplaren. De straat zelf is éénrichting & zone 30.

Sindsdien is de breedte van de weg geen enkel probleem meer: als er een fietser een geparkeerde wagen voorbijrijdt, dan rij je toch gewoon over het voetpad, aja. Het beste is nog dat ze dat extra voorzichtig doen als je naast je kind fietst en zo 10m voor 2/3 over het voetpad rijden.

Ik denk dat de meeste het gewoon niet doorhebben dat ik dan misbaar maak. :cautious:
 
Wat is dat toch de laatste tijd.

Nog niet zo lang geleden achtervolgt geweest tot aan mij oprit omdat ik iemand ingehaald had en dat stond de chauffeur niet aan. Kwam mij bedreigen aan mijn woning.

Gisteren na de training rij ik huiswaarts. Eens ik de dorpskern binnen rij komt er ene heel hard in m'n gat plakken. Ik rij 54.
Bestuurder begint te zwalpen van links naar rechts.
Fietsstraat waar ik 30 mag MET fietser voor mij. Ik vertraag naar 30 en trager om achter de fietser te blijven.
Bestuurder begint nog meer te zwalpen en te fahren.

Ik sla ergens in, wagen volgt mij.
Ik rij terug 54, kerel blijft in m'n gat kleven.

Geen idee wat die z'n probleem is maar die is mij dus ook gevolgd tot aan mijn wijk. Heeft i.t.t. de vorige keer wel de wijk niet binnen gereden. Toen ik de wijk indraaide bleef die stil op de weg staan om te kijken naar waar ik reed.

Als er dan toch een probleem is, snij mij de pas af en stapt uit in plaats van zo'n onnozele toeren uit te halen. Maar dat is natuurlijk niet zo veilig als achter het stuur hé. Pipo's.
Het afgelopen jaar ook al een paar keer zulke toeren voorgehad. Ook eens een idioot die me een tijdje blijven achtervolgen is, inclusief wild gesticuleren, nadat ik op hem had getoeterd omdat hij me niet wou tussen laten om de afrit te nemen op de R0.

Paar weken geleden een camionette, ook op de R0, die in mijn gat zat te plakken terwijl ik zelf ook gewoon vastzat achter een treintje voor mij, en me dan maar probeerde rechts in te halen (hoewel dit uiteraard niet lukte omdat er op het middenvak ook niet genoeg plaats was door het drukke verkeer). Toen hij me uitendelijk voorbij kwam (omdat ik na een tijdje wel gewoon rechts kon invoegen) vond die het ook nodig om mij dan ettelijke kilometers lang uit te dagen door voor mij trager te beginnen rijden, om dan, als ik aanstalten maakte om hem in te halen, zich ineens voor mij te smijten. En zo meerdere keren tot hij het uitendelijk blijkbaar beu was.

Tot een jaar/anderhalf jaar geleden nooit zulke stoten tegengekomen, hoewel ik nu zelfs minder op de baan ben dan vroeger (meer van thuis werken). Er moet precies toch iets van een mentaliteitswijziging geweest zijn bij het mentaal minder begaafde deel van de bevolking.
 
Dat is wel extreem. Als ze zulke dingen doet ben je niet goed bij je hoofd. Moest iemand je echt de pas afsnijden ofzo dan toeter je eens en doe je een gebaartje naar keuze als je een slechte dag hebt. Maar om iemand te gaan achtervolgen...

Nu ik heb het al meermaals gezegd : In mijn geval waren de meest agressieve mensen in gevallen waar ik het minste mis deed en de regels volgde zoals ritsen op bepaalde plekken, vertragen, fietser achtervolgen in een fietsstraat enzovoort. En het waren ook telkens mensen die op het eerste zicht geen fysieke conflicten moesten beginnen. :unsure: Ik denk als je iemand tegenkomt die je écht pissig maakt en die je bst niet irriteert dat die gewoon zonder al te veel poespas op uw gezicht komt slaan bij het eerstvolgende rode licht.

Ik ken ook zo iemand, die maakte zelf een foutje door een fiteser geen vooraang te verlenen geloof ik en die gebaarde sorry. Maar die fietser werd kwaad en gebaarde om 'af te komen' aan de kant van de weg. Die persoon is gewoon direct uitgestapt, verkocht die verbouwereerde mens een klap en stapte terug in en reed door.

Totaal geen idee wat een volwassen mens bezielt om te vechten omdat iemand iets 'verkeerd' deed op de weg. Vorig weekend was ik ook redelijk krankzinnig aan het worden met op korte tijd 3 mensen met hun neus in mijn reet te krijgen terwijl ik zelf niet verder kon maar om dan te gaan vechten? Of iemand te achtervolgen? Waanzin.
Ik begrijp er ook niets van.

Had ik iets oprecht verkeerd ingeschat of gelijk wat, dan zou ik mij al snel verontschuldigen en de frustratie van de ander ergens wel begrijpen.

Een vriend van mij heeft onlangs per ongeluk iemand gehinderd in het verkeer en zag dat meteen in. Stak even z'n 4 pinkers op om zich te verontschuldigen. Die persoon is hem gevolgd en heeft hem de pas afgesneden. Raam open en verontschuldigd. Die persoon had een probleem met het feit dat hij z'n 4 pinkers opgestoken had. 'Een beetje tekens doen naar mij?!' en die begon op het zijraam te kloppen. Kameraad is meteen doorgereden, veel te snel, in de hoop dat die kerel hem niet ging achtervolgen.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik niet snel zal terugdeinzen indien iemand uitstapt. Dan stap ik ook uit. Ik heb nog nooit een bigger fish tegen gekomen. En dat eindigde tot nu toe altijd in het terug in de wagen stappen van de tegenpartij. Alé, ene ging zelfs gaan liggen op de motorkap terwijl z'n lief de politie belde. Maar dat is ondertussen 13 jaar geleden.

Ik moet dat afleren om mij daar zo in op te jagen. Op een dag kom ik die bigger fish wel tegen die helemaal de pedalen kwijt is.
 
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik niet snel zal terugdeinzen indien iemand uitstapt. Dan stap ik ook uit. Ik heb nog nooit een bigger fish tegen gekomen. En dat eindigde tot nu toe altijd in het terug in de wagen stappen van de tegenpartij. Alé, ene ging zelfs gaan liggen op de motorkap terwijl z'n lief de politie belde. Maar dat is ondertussen 13 jaar geleden.

Ik moet dat afleren om mij daar zo in op te jagen. Op een dag kom ik die bigger fish wel tegen die helemaal de pedalen kwijt is.

Ik zou idd blijven zitten als er ne Cyril Gane ofzo zou uitstappen :p
 
Ik heb nog maar 1 keer een invitatie gekregen om te vechten. Ene die het niet vond kunnen dat ik claxoneerde nadat hij mij had afgesneden door zonder stoppen een rondpunt op te rijden. Hij moest toevallig dezelfde afrit hebben als ik. Hij zette zich aan de kant met zijn raampje open en deed zo teken om te komen vechten. Ik heb hem schaapachtig aangekeken en rustig voorbijgereden. T was dinsdag, en dan vecht ik niet. Uit principe.
 
Zo ooit eens ene achter mij gehad. Die kwam uit een zijstraat voor mij de baan opgevlogen. Niet recht voor mijn neus maar ik moest toch al redelijk goed remmen. Idioot ook want achter mij was er niemand dus ruimte genoeg. Ik vond dat gevaarlijk dus even gesignaleerd met mijn grootlichten. Een goeie 100 meter verder zet die zich opzij, ik passeer en hij komt achter mij terug de straat op en begon mij te volgen.

Ik was bijna thuis maar ben niet direct naar huis gereden. Zo'n idioten moeten niet weten waar je woont. Dus ja, gewoon kalm gebleven en zo een stuk verder de parking van 2 verschillende supermarkten opgereden en weer afgereden, 2x dezelfde toer rond een blok gedaan en 3x rond een rotonde gereden. Toen had hij wel door dat ik met zijn voeten aan het spelen was of wat voor een idioot hij zelf was, stak hij ook even zijn grootlichten aan en was hij weg.
 
dit, hoeveel keer ik al ineens bij een bord einde zone 30 kom en het eerste bord niet heb gezien of omgekeerd: wel zien dat je er in rijdt, maar dan na een bepaalde afstand beginnen afvragen of je het einde-bord misschien hebt gemist.
Bij mij is er in de buurt recent een gigantisch grote zone 50 gemaakt. Banen die tot voor kort 70 waren en vroeger zelfs 90.
Het zit vol met boerenwegen waar je echt vlot +70 kan rijden.
Echt belachelijk. En op een van de hoofdwegen er naar toe, zit dat bordje op een druk kruispunt waar je meer aandacht besteedt aan het verkeer dan aan dat begin zone 50 bordje.
Echt belachelijk.
Het minste dat ze hadden kunnen doen is dat begin zone 50 bordje een beetje verderop zetten zodat het beter opvalt.

Het komt bij mij echt over als luiheid, administratie voor 20 bordjes ofzo (begin en eind zone 50) zal een stuk makkelijker en goedkoper zijn dan deftig overal signalisatie te voorzien.
 
Bij mij is er in de buurt recent een gigantisch grote zone 50 gemaakt. Banen die tot voor kort 70 waren en vroeger zelfs 90.
Het zit vol met boerenwegen waar je echt vlot +70 kan rijden.
Echt belachelijk. En op een van de hoofdwegen er naar toe, zit dat bordje op een druk kruispunt waar je meer aandacht besteedt aan het verkeer dan aan dat begin zone 50 bordje.
Echt belachelijk.
Het minste dat ze hadden kunnen doen is dat begin zone 50 bordje een beetje verderop zetten zodat het beter opvalt.

Het komt bij mij echt over als luiheid, administratie voor 20 bordjes ofzo (begin en eind zone 50) zal een stuk makkelijker en goedkoper zijn dan deftig overal signalisatie te voorzien.
Luiheid en natuurlijk ook gewoon de gemakkelijk verdiende inkomsten uit flitsboetes. Bij ons in de regio worden aan de lopende band trajectcontroles opgezet in zones 50 en 30. Gemakkelijk gezegd dat je je maar aan de snelheid moet houden, maar zoneborden zijn zoals gezegd niet altijd even gemakkelijk te spotten.
 
En dan vond mijn ex dat ik te vaak claxonneerde in het verkeer :tongue:

Daarnet op deze baan ben ik voor zeker 100 meter de enige auto op de hoofdbaan. Pépé die uit de zijstraat van rechts komt, kan geen 10 seconden wachten en schiet zich voor me - maar dan wel aan een slakkengang, blijft daarna 50 rijden waar je 70 mag.
Ooit flikt hij dat met een bus of vrachtwagen en zijn ze weer verbaasd hoe er op zo'n plaats een dodelijk ongeval kan gebeuren. Alleen als je je rijbewijs bij een doos cornflakes gekregen hebt natuurlijk...

Alleen als het over statistieken gaat, denk ik dat de complete imbeciliteit van hoe ze bij ons wegen, kruispunten, wisselaars,... aanleggen daar ook niet toe bijdraagt.
Vorig jaar is er een paar km verder zo'n accident gebeurd. Meme en pepe schoten zich voor een camionette en die is er los op gereden.
 
Ik heb nog maar 1 keer een invitatie gekregen om te vechten. Ene die het niet vond kunnen dat ik claxoneerde nadat hij mij had afgesneden door zonder stoppen een rondpunt op te rijden. Hij moest toevallig dezelfde afrit hebben als ik. Hij zette zich aan de kant met zijn raampje open en deed zo teken om te komen vechten. Ik heb hem schaapachtig aangekeken en rustig voorbijgereden. T was dinsdag, en dan vecht ik niet. Uit principe.
Maar ja! Ik was het al vergeten. Gisteren toen ik op weg was naar training zat ik op een rondpunt, heel druk. Iemand wou vlug het rondpunt opvlammen en had me precies wat laat opgemerkt en moest alles dichtgooien. Ik bol rustig verder en die sluit achter mij aan. Ik neem de afslag en hij diezelfde. Het stond hem duidelijk niet aan dat hij heeft moeten remmen en was ook continu zwaar in m'n gat aan 't kleven. Plots begon die zo wat af te remmen en dan gas geven tot dicht tegen mijne wagen om dan te moeten remmen. Wtf eigenlijk.

Mij volgen tot aan mijne privé, ja hoor. Mij volgen tot op training en de parking van een boksclub oprijden, oeeeeeeee dat gaat dan plots niet.

Achter het stuur van een auto zitten doet toch wat met veel mensen.
 
Terug
Bovenaan