De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

De Vlaamse Ruit is dan ook één grote bebouwde kom hé, waar je dus ook plaats moet hebben voor andere weggebruikers dan wagens, kan je moeilijk vergelijken met Wallonië.
Uiteraard is het hier veel drukker en dichter bebouwd, maar ook op rustigere plaatsen/momenten wordt die dogmatische aanpak gewoon doorgetrokken. Maak het dan ten minste dynamisch zodat je zoals bij ons 's nachts niet als een snul tegen 50km/u over (een groot stuk van) de ring moet tuffen. Je bent op die momenten letterlijk sneller als je los door het centrum rijdt.
 
Vandaag de hele dag vertoefd in het zuiden van het land en als je dan weer terug Vlaanderen binnenrijdt dan valt het al snel op hoe ontzettend verschillend de 2 landsdelen zijn op de weg. Eens je de grens terug overrijdt, dan houdt Waze geen 5 seconden zijn bek meer. Je rijdt van rond punt naar rond punt met daartussen telkens elfendertig flitspalen en trajectcontroles :wallbash:

In Wallonië is de standaard snelheid buiten de bebouwde kom nog steeds 90km/u en er zijn ook veel dubbelbaansvakken waar je 120km/u kan. Bij ons daarentegen wordt er de laatste 15-20 jaar een regelrecht pestbeleid gevoerd. Bij elke (her)aanleg gaat de capaciteit en doorstroomsnelheid omlaag. Hier in de streek verschillende "ringwegen" met dubbelbaansvakken waar je vroeger vlot 90km/u kon doen. Nu op veel plaatsen kunstmatig herleid naar 1 rijstrook en uiteraard snelheid hoogstens 70km/u en op heel wat plekken nog amper 50km/u.

Hier bij ons staat er precies achter elke hoek een schoolmeesterke met zijn vinger te wijzen als je met je auto durft buiten te komen.
Je kan dat uitzetten hè. Ik heb enkel de meldingen van Waze aanstaan, dus flitspaal, wegwerkzaamheden, gevaren op de weg, ...

Als ik elke keer moet aanhoren waar en wanneer ik moet afslaan en dergelijke dan heb ik inderdaad elke dag hoofdpijn.
 
Eentje van afgelopen weekend: Ik rij op het derde vak om een middenvaksplakker in te halen aan 125 op de teller. Een goeie 10m voor mij rijdt er nog een treintje aan dezelfde snelheid op het derde vak.
Opeens komt er een Focus wat farce te doen in mijn gat om dan opeens zich helemaal naar rechts te schieten en die middenvaksplakker en mezelf in te halen om zich voor mij terug op het 3de vak te smijten. Natuurlijk moest er ondertussen ook een kwade blik zijn gericht naar mij. Zo zag ik onmiddellijk ook dat die niet op de voorste rij stond toen ze verstand aan het uit delen waren, ge kent het wel, zo van dat belachelijk klakskes volk.
Maar om die indruk nog wat verscherpen, moest er nog een schepje bovenop. Nog geen 5 seconden na die inhaalbeweging mocht hij zich weer helemaal naar rechts smijten want daar was de afrit dat hij nodig had 🤦‍♂️
 
Uiteraard is het hier veel drukker en dichter bebouwd, maar ook op rustigere plaatsen/momenten wordt die dogmatische aanpak gewoon doorgetrokken. Maak het dan ten minste dynamisch zodat je zoals bij ons 's nachts niet als een snul tegen 50km/u over (een groot stuk van) de ring moet tuffen. Je bent op die momenten letterlijk sneller als je los door het centrum rijdt.
inderdaad...

Vandaag reed ik, met de wagen, braaf de maximum snelheid van 30 km/u op een ringweg van een Vlaamse centrumstad en werd langs rechts, weliswaar op het fietspad, voorbij gestoken door een speedelec en een step. Bovendien stopte geen van beiden voor het zebrapad waarop een voetganger zich al halverwege bevond.
 
Ik vraag me soms af waarom ik de moeite heb gedaan om een rijbewijs te halen. Als ik zo eens rond me kijk lijkt het me niet eens meer een vereiste om aan het verkeer te mogen deelnemen

Zonet hier Genkersteenweg. Ik rij in dezelfde richting als het beeld. Links komt een fietser die de weg wilt oversteken.
Er staan borden en er zijn haaientanden dat wil dus zeggen -> GEEN voorrang
Nope meteen handje omhoog dus hij excuseert zich al voor een fout die hij nog moet maken in de hoop dat iedereen stopt voor hem en hij wilt gewoon zo overrijden.

Dat Handje kan je beter gebruiken om je rem even dicht te knijpen en te stoppen zoals het hoort. Ik stop daar niet om u over te laten, zeker niet op die manier. En dan nog verongelijkt doen en roepen en schelden.
Fucking achterlijk volk. Het is dat mijn vriendin erbij zat en die zelf haar raam terug dicht deed want ik had hem wel willen uitleggen wat die gekke tekens op dat bord en de grond betekenen

Dan hier Grote ring Hasselt. Ik zet me altijd van in het begin op het 2e rijvak links (en dat is echt al een stukje van de lichten)
Al 2 dagen na mekaar dat er ene van het rechtse vak om af te slaan toch beslist om links te willen gaan terwijl ik er bijna of helemaal langs zit.
Gisteren zat ik er helemaal langs, als ik niet claxoneerde en hij daardoor aan zijn stuur trok duwde hij me richtig vangrail
Spiegels dienen om te gebruiken

Ben ik hier bijna thuis, achter komt een ambulance met sirene en zwaailichten van achter ons. Iedere auto gaat dus aan de kant en stopt
Dat is het teken voor een oude vrouw die iets verder van de bakker kwam om dan maar de weg over te steken, nuja de ambulance was wel al vlakbij natuurlijk

En dan zijn ze hier in pol & actua aan het discuteren over een absolute nultolerantie op alcohol. De helft in het verkeer kan zelfs niet rijden als ze bloednuchter zijn
 
Ik rij 95 waar ik 90 mag. Achter mij Mercedes, kale man in strak wit hemd. Extra hemden op kleerhanger achter hem. Komt plots in mijn gat hangen, veel te dicht.

Wanneer ik kan, schuif ik netjes op om hem te laten passeren. Kijkt in mijnen auto alsof ik net tegen zijn been gepist heb. Speeds off aan 100-110 per uur.
Dat is een baan in Ieper waar iedereen zich daar netjes aan de 90 km/u houdt omdat er heel vele geflitst wordt.

Nog geen 10 minuten later haal ik die in op de autosnelweg aan 127 km/u, terwijl hij daar aan 115 aan het tuffen is.

Onnozelen mislukten pipo.
 
Ik rij 95 waar ik 90 mag. Achter mij Mercedes, kale man in strak wit hemd. Extra hemden op kleerhanger achter hem. Komt plots in mijn gat hangen, veel te dicht.

Wanneer ik kan, schuif ik netjes op om hem te laten passeren. Kijkt in mijnen auto alsof ik net tegen zijn been gepist heb. Speeds off aan 100-110 per uur.
Dat is een baan in Ieper waar iedereen zich daar netjes aan de 90 km/u houdt omdat er heel vele geflitst wordt.

Nog geen 10 minuten later haal ik die in op de autosnelweg aan 127 km/u, terwijl hij daar aan 115 aan het tuffen is.

Onnozelen mislukten pipo.
Ahja, want op die snelweg is er trajectcontrole!

Het stuk in Ieper om een of andere reden niet, want 2 verkeerslichten eerder wel. In plaats van het dan over heel het eind te doen, staan ze daar precies liever elke dag met hun grijze Skoda te flitsen.
 
Deze week reed ik op E40 van gent naar Aalst, aan de oprit van Erpe komt er een zwaantje opgereden.
Ik reed op het linkse vak aan 130 op teller (126 reëel dus ongeveer), begint die al zeer snel in mijn gat te hangen maar zo vre links om te komen pushen. Hij reed niet prioritair.
Ik kon niet schuiven omdat er eentje op het middenvak bleef rijden, begint hij die kerel aan te manen van opzij te gaan (wat opzich niet slecht is), ik rij gewoon rustig door en haal er nog enkele in die op het middenvak blijven rijden, hij nog steeds aan het boren.
Uiteindelijk maar op mijn rem wat geduwd en er mij in het midden toch even tussen gezet want wou het nu niet verder uitlokken.
Gaat mij voorbij en ik kijk hem zo aan van wat het probleem is (zonder gebaren te doen cuz ook niet uitlokken 😛 ) en doet zo teken met zijn hand dat ik wa vlotter moet door rijden, of dat hij vlotter wou rijden of weet ik veel :rolleyes:
Uiteindelijk bleef die bijna naar elke auto wel iets zwaaien en aan de kant duwen, zelf afrit Aalst bleef die maar bezig, aan het asz ben ik hem dan uit het zicht geraakt.
Wat een eikel was dat seg. Als ge sneller wilt rijden zet u dan prioritair en ik laat u met plezier door.
 
Ahja, want op die snelweg is er trajectcontrole!

Het stuk in Ieper om een of andere reden niet, want 2 verkeerslichten eerder wel. In plaats van het dan over heel het eind te doen, staan ze daar precies liever elke dag met hun grijze Skoda te flitsen.
Ja, maar het heeft heel lang geduurd tegen dat die trajectcontrole effectief werkte.

Nu ik eraan denk, mijne CC stond op 127. Ik heb een seconde of 10 opgetrokken naar 140 omdat ik continu met ene zat die ongeveer dezelfde snelheid reed en we haalden elkaar bijna niet in en moesten elkaar ruimte geven om in te halen.

Eens zien of ik eraan hang of niet.
 
Ja, maar het heeft heel lang geduurd tegen dat die trajectcontrole effectief werkte.

Nu ik eraan denk, mijne CC stond op 127. Ik heb een seconde of 10 opgetrokken naar 140 omdat ik continu met ene zat die ongeveer dezelfde snelheid reed en we haalden elkaar bijna niet in en moesten elkaar ruimte geven om in te halen.

Eens zien of ik eraan hang of niet.
Kans lijkt me klein. Pak dat je 122-123 gemiddeld zou halen zonder die 140 te hebben gehaald, dan heb je toch nog wat marge.
Zat daar eens een km of twee vast achter een inhalende bus, en het laatste stuk moet ik toch ook de 150 aangetikt hebben, maar nooit wat van gehoord.
 
Kans lijkt me klein. Pak dat je 122-123 gemiddeld zou halen zonder die 140 te hebben gehaald, dan heb je toch nog wat marge.
Zat daar eens een km of twee vast achter een inhalende bus, en het laatste stuk moet ik toch ook de 150 aangetikt hebben, maar nooit wat van gehoord.
Die 2 km's hebben dat ook wel wat gecompenseerd, te zien hoe lang je 150 gereden hebt.

Het is nu een week en een half geleden, spannend.
 
Deze week reed ik op E40 van gent naar Aalst, aan de oprit van Erpe komt er een zwaantje opgereden.
Tijdje geleden iets gelijkaardigs meegemaakt, in de andere richting, ook in de omgeving van Aalst. Eerst komen in mijn gat komen duwen en daarna in mijn blinde hoek rechtsachter mij blijven rijden zodat ik niet eens meer naar echts kon opschuiven. Ik denk dat er een paar van die mannen met een doodswens rondrijden.
 
Zonet hier Genkersteenweg. Ik rij in dezelfde richting als het beeld. Links komt een fietser die de weg wilt oversteken.
Er staan borden en er zijn haaientanden dat wil dus zeggen -> GEEN voorrang
Nope meteen handje omhoog dus hij excuseert zich al voor een fout die hij nog moet maken in de hoop dat iedereen stopt voor hem en hij wilt gewoon zo overrijden.
De grote schuldige hiervoor zijn al die autobestuurders die altijd maar stoppen op deze plaatsen om fietsers die eigenlijk geen voorrang hebben toch voor te laten.
Hierdoor denken meer en meer fietsers dat iedereen wel zal stoppen om hen toch door te laten rijden.
 
Sinds deze namiddag ben ik echt wel heel serieus aan het overwegen om vanaf nu alles te filmen als ik met de moto onderweg ben.
Ik reed langs de Brugse Steenweg in Meulebeke. Ge kent dat wel, zo'n typische steenweg met 2 vakken met aan weerszijden een fietspad. Reed rustig aan 72 op de teller met 50m voor mij een treintje achter een vrachtwagen. Opeens werd ik rechts ingehaald door een fucking Hyundai i10 maar er reed wat verder nog een fietser op het fietspad. Als het langs beide zijden 2m zal gescholen hebben, zal het veel geweest zijn.

Wat later sta ik er gewoon achter aan de lichten en zie ik dat het een jonge dame was van een jaar of 25. Wat bezielt zo iemand dat die een dode op haar geweten wil om een halve minuut eerder ter plaatse te zijn? :eek:
 
Gisteren nog even zorgen gemaakt over verkeersagressie met de stromer. Ik zie een terreinwagen van de oprit van zijn woning (overkant van de straat) de straat oprijden (en hij had me dus niet gezien). Ik claxonneer om hem te waarschuwen, hij gooit zijn remmen dicht en zit zich zichtbaar te ergeren achter zijn stuur. Wanneer ik hem echt passeer duwt hij even terug volop op de gas.
Ik vreesde opnieuw een idioot te hebben die me van de baan wou gaan rijden, maar dat was niet het geval.
Ik ben ondertussen al 3 automobilisten tegen gekomen die eerst doen alsof ze me de straat laten oversteken aan een oversteekplaats, en dan op 't moment dat ik oversteek vol gas geven, om me de stuipen op het lijft te jagen. Dit was een vergelijkbare flapdrol.
 
Gisteren nog even zorgen gemaakt over verkeersagressie met de stromer. Ik zie een terreinwagen van de oprit van zijn woning (overkant van de straat) de straat oprijden (en hij had me dus niet gezien). Ik claxonneer om hem te waarschuwen, hij gooit zijn remmen dicht en zit zich zichtbaar te ergeren achter zijn stuur. Wanneer ik hem echt passeer duwt hij even terug volop op de gas.
Ik vreesde opnieuw een idioot te hebben die me van de baan wou gaan rijden, maar dat was niet het geval.
Ik ben ondertussen al 3 automobilisten tegen gekomen die eerst doen alsof ze me de straat laten oversteken aan een oversteekplaats, en dan op 't moment dat ik oversteek vol gas geven, om me de stuipen op het lijft te jagen. Dit was een vergelijkbare flapdrol.

Hopen op karma. Op een dag komen ze de verkeerde tegen en is het gedaan met spelletjes spelen in het verkeer...

Ergernis hier in de straat: doodlopende straat, in een zone 30, vlak bij een school en met redelijk wat bochten waar je het verkeer van de andere kant niet ziet komen. Eén van de bewoners wat verder in de straat vindt het persé nodig om met zijn Corsa vol gas te geven en te tonen dat hij 70 km/u kan halen. Dat is gewoon afwachten tot hij eens een tegenligger, fietser of spelend kind van de weg maait.
 
Terug
Bovenaan