De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Nja, de realiteit leert mij toch vooral dat het overzicht bewaren niet de sterkste kant is van een chauffeur als het op fietsers aan komt. Met een koersfiets ga je al snel 30 km/h op zo'n fietspad, als je daar dan effe hebt moeten stilstaan of vertragen ben je alleszins het overzicht al gedeeltelijk kwijt. Daarbij komt dat een fietser in een kleine zijspiegel ook gewoon niet altijd goed zichtbaar is.

Goed ik spreek nu wel uit het standpunt van een fietser en ga vooral uit van het worst case scenario, maar in Brussel al genoeg ongevallen gezien in net dit soort situaties. Chauffers die denken dat ze kunnen doorgaan, denken dat ze er wel rond kunnen en dan voetgangers of fietsers verrassen met roekeloos gedrag. Op deze steenweg wellicht minder gevaarlijk, maar een situatie is niet altijd zo zwart-wit.
Ik heb nog nooit een fietser meegepakt of problemen met fietsers gehad. Ik heb zo goed als altijd een zeer goed idee wat de situatie is rondom mijn voertuig. Ik ga er ook niet vanuit dat nadat ik in mijn spiegel keek, 3 sec. later de situatie nog hetzelfde is.

En ik rij overal in dit landje rond, dus ook in Brussel.

Het zijn gewoon verstrooide, ongeduldige en slechte chauffeurs die dit voorhebben.
 
Voor de miljoenste keer.

Ik reed NIET te snel. Da gastje reed 25km/h waar 50km/h was toegelaten.


Alstublieft zeg. Leer allemaal eens lezen...
Wat ging je doen als die daar - net voor je inhaalactie - toch besloot te versnellen van 25 > 50km/h? Achter hem aansluiten of toch >50km/h rijden om die in te halen?

Ik vind het persoonlijk ook niet de plaats om zo'n inhaalactie uit te voeren. Zelfs al zou het al wettelijk mogen. Ik ga er ook vanuit dat je met een Peugeot Partner onderweg was. Dan heb je ook niet zoveel marge moest de situatie plots veranderen.

Inhalen doe ik in zo'n situaties op >70km/h banen en enkel wanneer ik een goed overzicht heb en met de juiste wagen onderweg ben. Niet in bochten of waar het steil is of waar er plots auto's uit een zijstraatje zouden kunnen komen.
 
Ik heb nog nooit een fietser meegepakt of problemen met fietsers gehad. Ik heb zo goed als altijd een zeer goed idee wat de situatie is rondom mijn voertuig. Ik ga er ook niet vanuit dat nadat ik in mijn spiegel keek, 3 sec. later de situatie nog hetzelfde is.

En ik rij overal in dit landje rond, dus ook in Brussel.

Het zijn gewoon verstrooide, ongeduldige en slechte chauffeurs die dit voorhebben.
Neen, je bent het protoptype van het autodenken. Ieder stuk asfalt verharding is goed om met mijn auto over te rijden.

Er zijn regels, en die zijn duidelijk, je mag daar niet rijden met de wagen. Het is een fietspad. De rest doet er niet toe. Dat je daar niemand mee in gevaar brengt doet er niet toe.
 
Ik heb nog nooit een afspraak gemaakt op de keuring en heb nog nooit lang moeten aanschuiven, max een 30 minuutjes.
Meestal duurt het mij langer van binnen rijden tot terug buiten rijden, dan van toekomen tot binnen rijden.
Ik ga normaal naar Turnhout naar de keuring en vorig jaar heb ik toch wel een uur of zo moeten wachten. Dit jaar was ik al heel snel aan de beurt (was rond 8.00 of zo). Vorig jaar was het ook rond het zelfde uur en stond het ook bijna tot aan de weg vol met wagens. Dus het kan wel enorm variëren.

De jaren voordien wel telkens een afspraak gemaakt.
 
Neen, je bent het protoptype van het autodenken. Ieder stuk asfalt verharding is goed om met mijn auto over te rijden.

Er zijn regels, en die zijn duidelijk, je mag daar niet rijden met de wagen. Het is een fietspad. De rest doet er niet toe. Dat je daar niemand mee in gevaar brengt doet er niet toe.
Alles ok met je, @ugar ? Waarom deze reactie? Ik rij nooit op een fietspad. Waar haal je dat zelfs uit mijn reactie?

Ik zeg gewoon dat ik als chauffeur nog nooit negatief in aanraking met een fietser ben gekomen.
 
Alles ok met je, @ugar ? Waarom deze reactie? Ik rij nooit op een fietspad. Waar haal je dat zelfs uit mijn reactie?

Ik zeg gewoon dat ik als chauffeur nog nooit negatief in aanraking met een fietser ben gekomen.
Je pikt natuurlijk wel in op een discussie die net ging over inhalen over een fietspad. Ik had het ook zo begrepen alleszins.
 
Alles ok met je, @ugar ? Waarom deze reactie? Ik rij nooit op een fietspad. Waar haal je dat zelfs uit mijn reactie?

Ik zeg gewoon dat ik als chauffeur nog nooit negatief in aanraking met een fietser ben gekomen.
Dat had ik, op de manier waarop je op @BonIver opgemaakt. En blijkbaar was ik daar niet alleen in.

Maar mijn welgemeende excuses.
 
Ik reageerde met een post dat ik zo'n bestuurders afkeur en dat ik zelf nog nooit een fietser heb aangereden...
Ik begreep dat jij wel degelijk ook over fietspaden inhaalt, maar wel goed uitkijkt en de situatie in schat. En dat dat laatste niet wordt gedaan door veel slechte chauffeurs.

Maar zoals gezegd, verkeerd gelezen of begrepen.
 
Ik begreep dat jij wel degelijk ook over fietspaden inhaalt, maar wel goed uitkijkt en de situatie in schat. En dat dat laatste niet wordt gedaan door veel slechte chauffeurs.

Maar zoals gezegd, verkeerd gelezen of begrepen.
Ik haal absoluut niet in op fietspaden. Ik denk er nog niet eens aan zoiets uit te halen. Case closed :)
 
Enkel jij weet hoe snel je reed, en het was niet mijn bedoeling te insinueren dat je te snel ging. Maar in het filmpje is het wel duidelijk te zien dat je al eerder de intentie had om in te halen (nog in die zone 30), alleen lukte dat niet omdat er tegenliggers waren.


Als het druk is, moet je gewoon wat vroeger vertrekken. En als het druk is zal die éne trage chauffeur je gemiddelde snelheid juist minder beïnvloeden, dat is toch pure logica? De individuele tijdswinst die men kan boeken door illegale inhaalmanoeuvres in druk verkeer wordt over het algemeen enorm overschat. Enfin, bereken gerust eens het verschil in gemiddelde snelheid die je moet aanhouden om 5 minuten vroeger aan te komen op een kort/middellang traject.

Je zegt letterlijk dat ik te snel rij. Terwijl ik al 3x gezegd had dat we 20km/h onder de toegelaten limiet reden.

Toen ik iets eerder wat naar links ging was dat niet om in te halen. Op die plaats is da gewoon onmogelijk. Dat was om voorbij die blauwe auto te kunnen kijken. Om te zien of er evt een fietser voor die Yaris reed waardoor hij zo traag bleef rijden. Dan wist ik dat een inhaalmanoeuvre waar ik het deed niet mogelijk ging zijn. Ik was de situatie aan het inschatten.


DaN mOeT jE mAaR vRoEgEr VeRtReKkEn!

Ik kan maar vertrekken op m'n werk als m'n aflos er is e.
En het was niet echt druk, gewoon 1 slak die onnodig de boel ophield.


Ik rij een 30km van/naar m'n werk elke dag. Op een kutbaan (50-70-50-30-...) waar er weinig inhaalopties zijn. Zulke mensen zorgen ervoor dat ik op dat traject dikwijls 10 minuten langer onderweg ben. De individuele tijdswinst is echt wel significant.
En na een drukke werkdag wil je gewoon naar huis.

Wat ging je doen als die daar - net voor je inhaalactie - toch besloot te versnellen van 25 > 50km/h? Achter hem aansluiten of toch >50km/h rijden om die in te halen?

Ik vind het persoonlijk ook niet de plaats om zo'n inhaalactie uit te voeren. Zelfs al zou het al wettelijk mogen. Ik ga er ook vanuit dat je met een Peugeot Partner onderweg was. Dan heb je ook niet zoveel marge moest de situatie plots veranderen.

Inhalen doe ik in zo'n situaties op >70km/h banen en enkel wanneer ik een goed overzicht heb en met de juiste wagen onderweg ben. Niet in bochten of waar het steil is of waar er plots auto's uit een zijstraatje zouden kunnen komen.

Dan ging ik idd even >50km/h gereden hebben. Want als ik terug achter hem zou aangesloten hebben was die allicht terug tot 25km/h vertraagd. Als het niet nog trager zou geweest zijn, puur om mij te kloten.
Ik was onderweg met m'n Ford Focus, die toch wat potenter is. (En de Partner, eens hoog in toeren kan nog verassend snel zijn).

Ik hing al een kleine 10 minuten achter hem. Als ik hem daar niet had ingehaald hing ik er nog 10 minuten achter vooraleer ik terug een mogelijkheid had om in te halen.
Iets verder is een bochtig stuk waar je 70 mag, waar er veel maar 50 rijden. Terwijl 70 perfect lukt, zelfs met m'n lompe Peugeot. Die gast ging dat ongetwijfeld ook aan 30 doen.
 
Ik had het in mijn eerste post niet op u specifiek, @Waelvis (al had ik beter het woordje "ook" niet gebruikt). Dat tweede deel van mijn latere post was ook niet naar u gericht (ik quote iemand anders), dus je hoeft je daar ook niet per se aangesproken te voelen.
 
Daarnet mij serieus moeten inhouden om iemand niet uit z'n auto te sleuren. Zo goed als van de baan geramd tijdens een (imo meer dan gerechtvaardigd) inhaalmanoeuvre.

Vooraf: Zwarte Yaris 2 auto's voor mij rijdt tergend traag. 40km/h waar je 70km/h mag. Om aan een bord "verboden +3,5ton" te remmen tot 30km/h.

De "actie" is op 1:13.

Ook toevallig dat ik dit vandaag zie.
Woon in Stekene, werk in Aalst (Hofstade), en rij volledig binnendoor, en ik passeer daar dus ook. Snap uw frustratie want is idd een dikke kutbaan. Dus als ge daar al eindje achter hangt, zou ik daar ook durven inhalen hebben.
Maar zijn plotse uitwijken is gewoon gevaarlijk, express van die chauffeur of onoplettende pepe? :p
 
@Waelvis
We snappen ondertussen de situatie. Je hebt ze in geuren en kleuren toegelicht. Je hebt toen besloten die inhaalactie uit te voeren. Veel mensen hier volgen je daarin. Enkele anderen, waaronder ik, zouden daar niet ingehaald hebben.

Er is wel een algemene consensus dat die wagen daar niet naar links moest uitwijken. Dat is ronduit gevaarlijk.
 
@Waelvis
We snappen ondertussen de situatie. Je hebt ze in geuren en kleuren toegelicht. Je hebt toen besloten die inhaalactie uit te voeren. Veel mensen hier volgen je daarin. Enkele anderen, waaronder ik, zouden daar niet ingehaald hebben.

Er is wel een algemene consensus dat die wagen daar niet naar links moest uitwijken. Dat is ronduit gevaarlijk.
Ik heb mij redelijk buiten de discussie gehouden, maar ik vond de plaats waar @Waelvis wilde inhalen ook niet echt geschikt om in te halen.

Ik durf echter niet zeggen dat ik dat in zijn situatie ook niet gedaan zou hebben. Hier rustig op een forum lezen, erover nadenken en dan reageren is nog wat anders dan kilometers lang opgefokt worden en dan in een fractie van een seconde een beslissing te moeten maken.
 
Deze namiddag een jong steppertje, kwam rechts vanachter een geparkeerde wagen, zat bijna onder mijn voorwiel.
Kijk toch uit kinderen, had het een auto geweest.

En hoeveel fietsers zwalpen van links naar rechts over het fietspad, man toch.
Ik belde nog, maar die oortjes in en potdoof zijn ze dan.
Toch maar even in zijn soep gedraaid dat uiterst rechts fietsen de norm is.
 
Vandaag de hele dag vertoefd in het zuiden van het land en als je dan weer terug Vlaanderen binnenrijdt dan valt het al snel op hoe ontzettend verschillend de 2 landsdelen zijn op de weg. Eens je de grens terug overrijdt, dan houdt Waze geen 5 seconden zijn bek meer. Je rijdt van rond punt naar rond punt met daartussen telkens elfendertig flitspalen en trajectcontroles :wallbash:

In Wallonië is de standaard snelheid buiten de bebouwde kom nog steeds 90km/u en er zijn ook veel dubbelbaansvakken waar je 120km/u kan. Bij ons daarentegen wordt er de laatste 15-20 jaar een regelrecht pestbeleid gevoerd. Bij elke (her)aanleg gaat de capaciteit en doorstroomsnelheid omlaag. Hier in de streek verschillende "ringwegen" met dubbelbaansvakken waar je vroeger vlot 90km/u kon doen. Nu op veel plaatsen kunstmatig herleid naar 1 rijstrook en uiteraard snelheid hoogstens 70km/u en op heel wat plekken nog amper 50km/u.

Hier bij ons staat er precies achter elke hoek een schoolmeesterke met zijn vinger te wijzen als je met je auto durft buiten te komen.
 
Vandaag de hele dag vertoefd in het zuiden van het land en als je dan weer terug Vlaanderen binnenrijdt dan valt het al snel op hoe ontzettend verschillend de 2 landsdelen zijn op de weg. Eens je de grens terug overrijdt, dan houdt Waze geen 5 seconden zijn bek meer. Je rijdt van rond punt naar rond punt met daartussen telkens elfendertig flitspalen en trajectcontroles :wallbash:

In Wallonië is de standaard snelheid buiten de bebouwde kom nog steeds 90km/u en er zijn ook veel dubbelbaansvakken waar je 120km/u kan. Bij ons daarentegen wordt er de laatste 15-20 jaar een regelrecht pestbeleid gevoerd. Bij elke (her)aanleg gaat de capaciteit en doorstroomsnelheid omlaag. Hier in de streek verschillende "ringwegen" met dubbelbaansvakken waar je vroeger vlot 90km/u kon doen. Nu op veel plaatsen kunstmatig herleid naar 1 rijstrook en uiteraard snelheid hoogstens 70km/u en op heel wat plekken nog amper 50km/u.

Hier bij ons staat er precies achter elke hoek een schoolmeesterke met zijn vinger te wijzen als je met je auto durft buiten te komen.
De Vlaamse Ruit is dan ook één grote bebouwde kom hé, waar je dus ook plaats moet hebben voor andere weggebruikers dan wagens, kan je moeilijk vergelijken met Wallonië.
 
Terug
Bovenaan