De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Hier niet zo lang geleden een bestuurder gezien die niet kon wachten tot z'n voorligger links kon afslaan, en dan dus maar beslisten om rechts over het fietspad in te halen. Ik vrees dat het in België gewoon dagelijkse kost is.

Hoeveel voorliggers ik in mijn straat gewoon niet zie vertragen (of zelfs accelereren) bij kruispunten met voorrang van rechts, het is eerlijk gezegd schrikbarend.
Om hier iets verder een dorp in te rijden is dat inderdaad dagelijkse kost.
Er ligt nog een kleine strook langs het fietspad waar soms vrachtwagens op parkeren, dan knallen ze u aan 70km/u of meer voorbij.

Probeer me nu al zoveel mogelijk rechts tegen de lijn te zetten zodat ze moeten stoppen achter me
 
Laatst bewerkt:
Waarom? Als niemand gehinderd wordt door de inhaal actie, heb je daar toch geen last van?
Langs rechts inhalen is verboden, over het fietspad inhalen is verboden.
En simpelweg, geen zin in dat ze me aan 70-80 of harder rakelings voorbij scheuren.
Wil de gevolgen niet weten als er ene een paar cm te weinig opschuift, daarom gewoon laten stoppen achter mij

Hier: Straat links afslaan
Heel veel komen er voorbij gevlogen over het fietspad + waar die mercedes nu staat en rijden eigenlijk al bijna over die stopstreep van die veldweg
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Interessante evolutie ;-)
De Porsche had er dan ook gekomen hoor :D Maar dan zou het waarschijnlijk wel een goedkopere gezinswagen geweest (KIA EV6 of Ioniq 5 zouden veel kans maken nu). De IX3 is nog echt gekocht met het idee van "lange, comfortabele, saaie ritten meerdere keren per week" te doen. Dat komt er dus al een tijdje niet meer van :D De X3 zit nog steeds onder de 8000km...
 
Langs rechts inhalen is verboden, over het fietspad inhalen is verboden.
En simpelweg, geen zin in dat ze me aan 70-80 of harder rakelings voorbij scheuren.
Wil de gevolgen niet weten als er ene een paar cm te weinig opschuift, daarom gewoon laten stoppen achter mij

Hier: Straat links afslaan
Heel veel komen er voorbij gevlogen over het fietspad + waar die mercedes nu staat en rijden eigenlijk al bijna over die stopstreep van die veldweg
En wat is nu juist het probleem daarmee, buiten dat het tegen de regels is? Er is toch overzicht genoeg op die plaats?

Niet dat dat aan 80km/h moet, maar tegen 30 of zo is dat toch prima als je goed rondgekeken hebt? En uiteraard niet maar 5 cm tussen laten.
 
En wat is nu juist het probleem daarmee, buiten dat het tegen de regels is? Er is toch overzicht genoeg op die plaats?

Dat een potentiëel overstekende voetganger of fietser niet verwacht dat daar een auto gaat komen.

@Nineshots dat de ingehaalde auto niet gehinderd wordt is niet relevant he. Het probleem is dat de wagen die inhaalt voor een gevaarlijke situatie zorgt. En dat voor misschien 10-15 seconden tijdswinst?

Hier: Straat links afslaan
Heel veel komen er voorbij gevlogen over het fietspad + waar die mercedes nu staat en rijden eigenlijk al bijna over die stopstreep van die veldweg
Grappig (of eerder triest) dat dat streetview beeld meteen ook een illegaal inhaalmanoeuvre toont.
 
En wat is nu juist het probleem daarmee, buiten dat het tegen de regels is? Er is toch overzicht genoeg op die plaats?

Niet dat dat aan 80km/h moet, maar tegen 30 of zo is dat toch prima als je goed rondgekeken hebt? En uiteraard niet maar 5 cm tussen laten.
In theorie is dat geen probleem nee en aan 30 zou ik daar ook geen probleem mee hebben.
Probleem is dat achterop komende wagens gewoon niet afremmen en aan 70-80 voorbij knallen
Grappig (of eerder triest) dat dat streetview beeld meteen ook een illegaal inhaalmanoeuvre toont.
Ergens vloek ik altijd dat het daar maar 70km/u is want er is inderdaad een perfect overzicht. 3km bijna rechte baan, amper huizen of zijstraten
Maar de inhaalpogingen die je daar soms ziet, er is elk jaar wel bijna 1 ongeval met een dode of zwaar gewonde (frontaal op elkaar, tegen een boom)
 
Dat een potentiëel overstekende voetganger of fietser niet verwacht dat daar een auto gaat komen.

@Nineshots dat de ingehaalde auto niet gehinderd wordt is niet relevant he. Het probleem is dat de wagen die inhaalt voor een gevaarlijke situatie zorgt. En dat voor misschien 10-15 seconden tijdswinst?
Zoals @Hit Hard zegt, er is genoeg overzicht op die plaats.
Als je daar gewoon rustig aan 30km/u langs rechts inhaalt, doe je niemand iets kwaad mee.
 
Daarnet mij serieus moeten inhouden om iemand niet uit z'n auto te sleuren. Zo goed als van de baan geramd tijdens een (imo meer dan gerechtvaardigd) inhaalmanoeuvre.

Vooraf: Zwarte Yaris 2 auto's voor mij rijdt tergend traag. 40km/h waar je 70km/h mag. Om aan een bord "verboden +3,5ton" te remmen tot 30km/h.

De "actie" is op 1:13.


Amai, zou ik helemaal zot van komen. Hatelijk volk.
 
Ik snap het wel. Als je een afspraak maakt wanneer de herinneringskaart in de bus valt, dan ben je standaard te laat.
Dan ben ik maar te laat en betaal ik een toeslag. De kans op politiecontrole in die tijd is zo goed al nihil en dan moet ik geen tijd verdoen. En dan zou ik mijn les geleerd hebben voor volgend jaar.
 
Net het hele inhaal-debacle gelezen. Ik word ook heel chagrijnig wanneer ik in de bebouwde kom wordt ingehaald door iemand die te snel rijdt. Er is daar meestal wel een reële kans dat er een zwakke weggebruiker opduikt waar je het niet verwacht.

Dat je in bepaalde omstandigheden sneller rijdt dan toegelaten kan perfect ongevaarlijk zijn. Maar iemand die de maximale snelheid aanhoudt koste wat het kost willen inhalen om misschien een halve minuut sneller op uw bestemming te zijn is gewoon debiel, en ik zie het op mijn pendeltraject vaak meerdere keren per dag gebeuren.
Voor de miljoenste keer.

Ik reed NIET te snel. Da gastje reed 25km/h waar 50km/h was toegelaten.


Alstublieft zeg. Leer allemaal eens lezen...
 

Ik snap die mensen niet, het gemak hebben om een autokeuring te boeken op afspraak en dan urenlang gaan aanschuiven :laugh:
Ik heb nog nooit een afspraak gemaakt op de keuring en heb nog nooit lang moeten aanschuiven, max een 30 minuutjes.
Meestal duurt het mij langer van binnen rijden tot terug buiten rijden, dan van toekomen tot binnen rijden.
 
Zoals @Hit Hard zegt, er is genoeg overzicht op die plaats.
Als je daar gewoon rustig aan 30km/u langs rechts inhaalt, doe je niemand iets kwaad mee.
Buiten de fietser op dat fietspad die dat maneuvre niet verwacht... Als er niemand fietst en je doet dat rustig kan dat uiteraard geen kwaad, maar als fietser al enkele keren meegemaakt dat ze eerst inhouden, dan gefrustreerd raken en dan beslissen om langs rechts in te halen net als ik in de buurt ben.

Ik stel me dan altijd de vraag wat je als chauffeur doet met de 8 seconden die je net hebt uitgewonnen, dat dat verantwoordt om over een witte lijn te gaan rijden en een (mogelijk) gevaarlijke situatie te creeren.
 
Buiten de fietser op dat fietspad die dat maneuvre niet verwacht... Als er niemand fietst en je doet dat rustig kan dat uiteraard geen kwaad, maar als fietser al enkele keren meegemaakt dat ze eerst inhouden, dan gefrustreerd raken en dan beslissen om langs rechts in te halen net als ik in de buurt ben.

Ik stel me dan altijd de vraag wat je als chauffeur doet met de 8 seconden die je net hebt uitgewonnen, dat dat verantwoordt om over een witte lijn te gaan rijden en een (mogelijk) gevaarlijke situatie te creeren.
Ik ga niet inhalen als ik niet kan zien of er fietsers zijn natuurlijk. En dan nog aan hooguit 30km/u, dat is traag genoeg om continu het overzicht te kunnen hebben mocht er toch ergens een fietser opduiken.

Vanwaar haal je die 8 seconden? Als het druk is, kan je daar gigantisch veel meer tijd mee winnen hoor.
Zeker als het een pipo is die niet assertief genoeg is en wacht op een veel te groot gat vooraleer ze links afslaan.
 
Ik ga niet inhalen als ik niet kan zien of er fietsers zijn natuurlijk. En dan nog aan hooguit 30km/u, dat is traag genoeg om continu het overzicht te kunnen hebben mocht er toch ergens een fietser opduiken.
Nja, de realiteit leert mij toch vooral dat het overzicht bewaren niet de sterkste kant is van een chauffeur als het op fietsers aan komt. Met een koersfiets ga je al snel 30 km/h op zo'n fietspad, als je daar dan effe hebt moeten stilstaan of vertragen ben je alleszins het overzicht al gedeeltelijk kwijt. Daarbij komt dat een fietser in een kleine zijspiegel ook gewoon niet altijd goed zichtbaar is.

Goed ik spreek nu wel uit het standpunt van een fietser en ga vooral uit van het worst case scenario, maar in Brussel al genoeg ongevallen gezien in net dit soort situaties. Chauffers die denken dat ze kunnen doorgaan, denken dat ze er wel rond kunnen en dan voetgangers of fietsers verrassen met roekeloos gedrag. Op deze steenweg wellicht minder gevaarlijk, maar een situatie is niet altijd zo zwart-wit.
 
Voor de miljoenste keer.

Ik reed NIET te snel. Da gastje reed 25km/h waar 50km/h was toegelaten.

Alstublieft zeg. Leer allemaal eens lezen...

Enkel jij weet hoe snel je reed, en het was niet mijn bedoeling te insinueren dat je te snel ging. Maar in het filmpje is het wel duidelijk te zien dat je al eerder de intentie had om in te halen (nog in die zone 30), alleen lukte dat niet omdat er tegenliggers waren.

Vanwaar haal je die 8 seconden? Als het druk is, kan je daar gigantisch veel meer tijd mee winnen hoor.

Als het druk is, moet je gewoon wat vroeger vertrekken. En als het druk is zal die éne trage chauffeur je gemiddelde snelheid juist minder beïnvloeden, dat is toch pure logica? De individuele tijdswinst die men kan boeken door illegale inhaalmanoeuvres in druk verkeer wordt over het algemeen enorm overschat. Enfin, bereken gerust eens het verschil in gemiddelde snelheid die je moet aanhouden om 5 minuten vroeger aan te komen op een kort/middellang traject.

Het zal ook wel een stukje cognitieve rechtvaardiging zijn want "als ik het doe is het niet gevaarlijk en win ik echt veel tijd"... Ik ben daar zelf ook soms schuldig aan hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Terug
Bovenaan