De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Gisteren op m'n laatste werkdag voor het verlof toch de opmerking gekregen "ahzo een dikke BMW, wij betalen u precies veel teveel huehuehue"

Och snulleke, het project dat ik voor u ga opleveren in oktober gaat u jaarlijks een veelvoud van de waarde van die BMW besparen, dus als ge niet oppast krijgt ge nog een 'indexering' van 8% onder uw neus :unsure:
 
Sinds kort 2 nieuwe e-bikes gekocht (voor mezelf en vriendin) en nu maken we 2 à 3 keer per week een fietstochtje van 30-40 km, waarvan het grootste deel op de fietsroutes van Limburg. De kleinste van nu bijna 1,5 jaar gaat dan mee in het kinderstoeltje op de fiets van mijn vriendin. Daarom moeten we toch wat voorzichtig rijden, dus rijden we meestal niet te snel <= 20 km/u. Meer dan dat halen we alleen bij een stuk bergaf.

Tijdens (bijna) elke fietstocht krijgen we te maken met wielrenners op de fietsroutes die vaak gewoon roepen naar ons (of andere "recreatieve" fietsers) om aan te geven dat je plaats moet maken voor hen... En 1 keer op een zondag wriemelde een wielrenner zich nog heel nipt tussen ons en wat andere tegenliggers dat het bijna tot een botsing was gekomen. Ik vraag mij dan altijd af: waarom lijken die mannen geen fietsbel te hebben op een koersfiets die vaak toch enkele duizenden euro's kost? Kan iemand mij dat hier uitleggen? :) Heb niks tegen de sport en degenen die het beoefenen, maar een fietsbel gaat toch ook over uw eigen veiligheid? ...
Ik rijd met en zonder bel vaak op de koersfiets. Ik kan perfect een belgeluid met mijn stem nadoen. Sommigen vinden dit grappig, eenmaal is iemand enorm kwaad geworden toen ik dit deed…

Ruw geschat denk ik dat 1 op 4 effectief doorheeft dat er tijdig achter hen gebeld wordt.
Wat vaak gebeurt is dat je vlak achter een koppel op het fietspad rijdt en ze dan pas door hebben dat er achter hen gebeld wordt. Daarbij rijd ik er dan nog niet langs of ben er nog niet voorbij. Reactie is vaak één van verschieten. Of er wordt achterom gekeken en één van de twee rijdt in de berm of ze haken in elkaar (allemaal al meegemaakt).

Tegenwoordig spring ik van en op het fietspad om ze voorbij te steken…

Inhalen op een fietspad bij een enkeling of koppel zorgt sowieso in veel gevallen voor frustraties langs beide kanten. Eenmaal je dat weet en het doorhebt en alle mogelijke gevolgscenario’s kent of gezien hebt, is de frustratie al een heel pak minder.
 
Ik rijd met en zonder bel vaak op de koersfiets. Ik kan perfect een belgeluid met mijn stem nadoen. Sommigen vinden dit grappig, eenmaal is iemand enorm kwaad geworden toen ik dit deed…

Ruw geschat denk ik dat 1 op 4 effectief doorheeft dat er tijdig achter hen gebeld wordt.
Wat vaak gebeurt is dat je vlak achter een koppel op het fietspad rijdt en ze dan pas door hebben dat er achter hen gebeld wordt. Daarbij rijd ik er dan nog niet langs of ben er nog niet voorbij. Reactie is vaak één van verschieten. Of er wordt achterom gekeken en één van de twee rijdt in de berm of ze haken in elkaar (allemaal al meegemaakt).

Tegenwoordig spring ik van en op het fietspad om ze voorbij te steken…

Inhalen op een fietspad bij een enkeling of koppel zorgt sowieso in veel gevallen voor frustraties langs beide kanten. Eenmaal je dat weet en het doorhebt en alle mogelijke gevolgscenario’s kent of gezien hebt, is de frustratie al een heel pak minder.
Ik ben zelf toch bij die 1/4 want wil ten allen koste vermijden dat er een accident gebeurt met de kleinste erbij... Proberen ook altijd op voorrand te anticiperen door ons tijdig op 1 lijn te zetten in plaats van naast elkaar te blijven rijden.

Maar ik snap uw kant wel... En timing is idd heel belangrijk bij gebruik van een fietsbel: doe het te vroeg en mensen horen het niet of pakken het niet serieus genoeg. Doe het te laat en de kans is groot dat je gewoon een schrikreactie uitlokt en alsnog zal moeten vertragen doordat ze (door de schrikreactie) wat uitwijken. En dan zijn er ook nog altijd mensen met muziekoortjes in op de fiets die al helemaal afgesloten zijn van de omgeving. :unsure:

Ik was laatst alleen weg voor een fietstochtje tijdens mijn middagpauze op 1 van de fietsroutes. Kwam toen een vrouw tegen die op wandel was met een andere vrouw in een rolstoel en die hadden dan ook nog een hond bij aan de leiband die naast de fietsroute aan 't snuffelen was. Zij gingen in dezelfde richting als mij, maar dan wel links van de fietspad (tegen de richting) en ik rechts. Toen ben ik gewoon afgestapt en ze te voet voorbij gegaan... Want de kans was te groot dat ze plots gingen uitwijken naar rechts bij horen van fietsbel (en zeker dieje hond aan de leiband dat dan heel de fietspad zou "afspannen").
 
Onpopulaire mening waarschijnlijk he. Maar sinds ik met de fiets naar kantoor rij, heb ik mij al meer geërgerd aan andere fietsers dan aan automobilisten. Zeker ook in het stukje dat ik in stad Mechelen door moet.
 
Sedert ze dat artikel over 'meer ongevallen met speedpedelecs' in het nieuws gebracht hebben merk ik plots meer agressie. Enkele collega's merkten dit ook op.
Alsof velen zich plots gesteund voelen in hun ergernis tov speedpedelecs.
Het is nochtans maar 5 km/h trager en je zit lekker droog met een muziekje in je wagen. Hoe marginaal moet je zijn om je daar in op te jagen.
In gewoon er achter rijden, jaag ik mij niet op.
Het is het vaak compleet negeren van verkeersregels (voorrang van rechts, fietsstraat, zone 30, ...) En compleet ongepast rijgedrag ( zonder remmen rotonde over vliegen) waar ik mij aan erger.
Er zijn natuurlijk ook heel veel speedpedelecers die dat niet doen, maar het zijn altijd de rotte appels die het hardst opvallen he.
 
Gisteren op m'n laatste werkdag voor het verlof toch de opmerking gekregen "ahzo een dikke BMW, wij betalen u precies veel teveel huehuehue"

Och snulleke, het project dat ik voor u ga opleveren in oktober gaat u jaarlijks een veelvoud van de waarde van die BMW besparen, dus als ge niet oppast krijgt ge nog een 'indexering' van 8% onder uw neus :unsure:
Ik kreeg dat al bij mijn Hyundai... Gewoon negeren.
 
Op de autostrade rijden en al van ver ne wagen spotten die achter ne vrachtwagen hangt.
"oh nee, toch niet weer zo ene" denk ik dan al spontaan. Ik nader en nader en net wanneer ik overtuigd geraak dat het er toch niet één van die soort is, verrast hij me toch. Pinker op en schuif op, want het moment dat ik er ben is uiteraard het beste moment om die vrachtwagen (die hij al kilometers volgt) toch voobij te rijden.
En dan vraag je je af of die dat bewust doet om je te pesten of echt oprecht denkt dat dit zomaar kan en mag. Wie weet was die zich van geen kwaad bewust?
Een opfrissing van de verkeersregels kan bij heel wat chauffeurs toch geen kwaad.
 
Maar ik snap uw kant wel... En timing is idd heel belangrijk bij gebruik van een fietsbel: doe het te vroeg en mensen horen het niet of pakken het niet serieus genoeg. Doe het te laat en de kans is groot dat je gewoon een schrikreactie uitlokt en alsnog zal moeten vertragen doordat ze (door de schrikreactie) wat uitwijken.
Gewoon vroeg bellen en als ze het niet merken: nog eens. En er vrede mee nemen dat ge af en toe moet inhouden om dat ze het te laat door hebben.

Da's mijn grootste ergernis: als dat ze laat bellen en meteen voorbij rijden voor ge goed en wel achter elkaar zit.
Ik vergelijk het met je pinker in wagen: het is niet omdat je die gebruikt dat je meteen je manoeuvre moet doen. Je moet eerste altijd kijken of er plek is en het veilig kan.
 
Ik rijd vaak met de fiets en heb in de loop der jaren toch al veel fietsbellen versleten. M'n huidige is echter buiten categorie.
Die gaat dus echt luid en is van (heel) ver duidelijk hoorbaar.
Ik kan ze iedereen aanraden want bovenstaande situaties maakte ik tot voor de aanschaf van dit model toch ook meermaals mee op een week.
De jongeren met een noice cancelling headphone of de bejaarde die de batterijen in z'n hoorapparaat wil sparen niet nagelaten.
Die zullen nog wel eens verschieten als ik passeer maar die situaties zijn toch eerder zeldzaam geworden.

Just saying : https://www.amazon.de/gp/product/B07PHYBRWN/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o08_s00?ie=UTF8&psc=1
 
Toen ik daarstraks huiswaarts reed was er weer een wagen die over het rond punt had proberen te rijden. Dat is ondertussen al de 5de wagen op 3-4 jaar tijd die dus op het rond punt knalt. Deze is er wel niet in geslaagd om in de fietstunnel te geraken die onder dat rondpunt doorloopt, dus strafpunten.
Hoe moeilijk is het om dit rond punt te zien en niet rechtdoor te rijden?

 
Toen ik daarstraks huiswaarts reed was er weer een wagen die over het rond punt had proberen te rijden. Dat is ondertussen al de 5de wagen op 3-4 jaar tijd die dus op het rond punt knalt. Deze is er wel niet in geslaagd om in de fietstunnel te geraken die onder dat rondpunt doorloopt, dus strafpunten.
Hoe moeilijk is het om dit rond punt te zien en niet rechtdoor te rijden?

Daar moet je inderdaad je best voor doen, als je een rond punt van dat formaat niet ziet...

Het is iets anders met dit soort mini toestanden, toen dit eerst aangelegd werd, stond er geen bord op en was het meer een verhoogd eilandje... Meer dan 1 auto is daar de eerste maanden gelanceerd voor een sprong. En miserie voor langere bussen en vrachtwagens die daar niet of nauwelijks rond kunnen:

https://www.google.be/maps/@51.1910...22.108604&pitch=0&thumbfov=100!7i13312!8i6656
 
pff, daarnet voor de eerste keer over die turborotonde gereden daar aan de Volvo. De eerste keer is dat toch verdomd verwarrend ze. Uiteraard verkeerde afslag genomen, paar km mogen rondrijden voor poging 2 :unsure:
enfin, nu weet ik het tenminste.
en kwas niet de enige blijkbaar, heb er daar een paar zelfs over de witte lijn zien rijden om de juiste afslag te vinden
Gaven de borden voor de rotonde dan niet aan welk rijvak je moest nemen om ol de juiste afslag uit te komen?
 
Daarnet kwam er uit tegengestelde richting een taktor aangereden met zijn grote faren op, ik heb meermaals met mijn lichten zitten flikkeren om hem dat duidelijk te maken, maar totaal geen reactie. Tot op de moment dat ik hem passende, begon die doodleuk te wuiven :wtf: Hoe dom kunt ge zijn?
 
Daarnet kwam er uit tegengestelde richting een taktor aangereden met zijn grote faren op, ik heb meermaals met mijn lichten zitten flikkeren om hem dat duidelijk te maken, maar totaal geen reactie. Tot op de moment dat ik hem passende, begon die doodleuk te wuiven :wtf: Hoe dom kunt ge zijn?
Zal gedacht hebben van " amai zo een vriendelijke gast" :tongue:
 
Gisteren ene die hier achteruit aan het rijden was omdat hij richting Gent had genomen maar eigenlijk Kortrijk moest hebben.
Com-pleet geschift.

 
Ja, maar kwas een fractie van een seconde te laat..
En die vrachtwagen die daar vanmiddag was gekanteld hielp nu ook niet echt meteen ( https://www.hln.be/gent/vrachtwagen...onde-chauffeur-raakt-gewond-aan-oog~a19ce924/ )
Was al jaren geleden dat ik daar nog eens passeerde. t'is echt een enorme concrete jungle geworden nu.
verschillende rijvakken naast elkaar en eentje daarvan stond er enorme file, net te laat om te beseffen dat ik op het verkeerde vak zat. As i said, als ge daar voor de eerste keer aankomt..

Ja, nodeloos verwarrend aangelegd voor iets dat eigenlijk een simpele "T" is of een simpele turborotonde had kunnen zijn. En zoals zo vaak in België met rotondes, geleiden ze het verkeer ook niet in de goeie richting (zoals bv. in de UK standaard is), op het kaartje van google maps zie je dat goed.
Nog maar 1 keer gepasseerd maar toen waren er ook een paar auto's die over de witte lijnen gingen omdat ze verkeerd zaten. Een turborotonde in Nederland is toch veel duidelijker, qua wegwijzers bij het voorsorteren en een duidelijk traject voor elk rijvak in plaats van allerlei lijnen die elkaar kruisen.

En herinner ik me goed dat er ook nog eens lichten op die turborotonde staan? Dat helpt natuurlijk ook niet voor veel overzicht en dan schiet zo'n rotonde grotendeels zijn doel voorbij.
 
Die rotonde is imo echt wel duidelijk aangelegd hoor. Misschien dat het wat verwarrend is als je de oude rotonde verwacht en daardoor niet oplet, maar de laatste 100m voor de rotonde is de maximumsnelheid 50 km/u en staan verkeersborden die aaangeven welke rijstroken naar welke richting gaan, met nog eens tekeningetjes om de 20m op de rijbanen die visueel tonen op welke afslag ge gaat terechtkomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben daar een paar weken terug voor de eerste maal gepasseerd en vond dat nu toch ook niet echt verwarrend.
 
Terug
Bovenaan