De grote BBQ thread

Zaterdag Iberico Presa op de BBQ gooien. Tips naar bereiding toe?

Ik dacht: 2-3u laten trekken in olijfolie met wat satékruiden in of een dry rub. Dichtschroeien. Daarna een 10-tal minuten indirect onder het deksel.

Klaar!
 
Zaterdag Iberico Presa op de BBQ gooien. Tips naar bereiding toe?

Ik dacht: 2-3u laten trekken in olijfolie met wat satékruiden in of een dry rub. Dichtschroeien. Daarna een 10-tal minuten indirect onder het deksel.

Klaar!

Zou al beginnen met hem er gewoon op te leggen....
Zie dat je ernaast gooit
 
Zaterdag Iberico Presa op de BBQ gooien. Tips naar bereiding toe?

Ik dacht: 2-3u laten trekken in olijfolie met wat satékruiden in of een dry rub. Dichtschroeien. Daarna een 10-tal minuten indirect onder het deksel.

Klaar!
Ik zou hem gewoon kruiden met pezo, olijfolie heeft weinig nut in mijn ogen gezien het al een redelijk vet stuk vlees is met een uitgesproken smaak. En dan gewoon reverse sear. Eerst op lage temp tot een 55 graden (eventueel met rookhout) en dan afgrillen tot 62 graden waardoor je na wat rust op een 65 graden zou moeten uitkomen.
 
Ik zou hem gewoon kruiden met pezo, olijfolie heeft weinig nut in mijn ogen gezien het al een redelijk vet stuk vlees is met een uitgesproken smaak. En dan gewoon reverse sear. Eerst op lage temp tot een 55 graden (eventueel met rookhout) en dan afgrillen tot 62 graden waardoor je na wat rust op een 65 graden zou moeten uitkomen.
Merci voor de reactie! 'k Zal het zo doen ook si! Nu enkel nog uitvogelen wat pezo is.
 
Iemand soms een beetje aankoopadvies voor een een bbq op kolen? Ik lees dat de meesten hier toch een weber hebben. Was aan het rondkijken en had de barbecook Loewy 45/50 in het oog maar de kettle reeks van weber lijkt me ook wel fijn. De kans dat ik voor meer dan 4-6 personen ga bakken is quasi 0.
 
Iemand soms een beetje aankoopadvies voor een een bbq op kolen? Ik lees dat de meesten hier toch een weber hebben. Was aan het rondkijken en had de barbecook Loewy 45/50 in het oog maar de kettle reeks van weber lijkt me ook wel fijn. De kans dat ik voor meer dan 4-6 personen ga bakken is quasi 0.

Als ge het een beetje deftig wilt doen, zou ik altijd voor een Weber kettle gaan. Zo'n barbecook is te klein en onhandig om goed mee te bakken imo.
 
Blijf vooral weg van Barbecook en co en koop meteen een kettle-model (met deksel dus) van een deftig merk.
Weber is zowat het bekendste en best verkrijgbaar maar Outdoorchef of Napoleon bvb hebben ook een goede reputatie.
Ik heb al een 10-tal jaar een 47cm Outdoorchef ketel-model en dat doet perfect dienst voor alles van pulled pork tot grillen.
Enkel voor grote stukken brisket of veel ribs is hij wat aan de kleine kant.

Sommige mensen zijn fan van Boretti maar daar hoor ik enorm veel verhalen over dat de luchttoevoer daar zeer slecht is af te regelen wat problemen geeft bij low&slow.
 
Moh, dat wist ik dus niet. Leuk recept! Ik zal het volgen, maar de rub apart houden. Dan kan men kiezen of ze die erop strooien of niet. Merci!

Iemand soms een beetje aankoopadvies voor een een bbq op kolen? Ik lees dat de meesten hier toch een weber hebben. Was aan het rondkijken en had de barbecook Loewy 45/50 in het oog maar de kettle reeks van weber lijkt me ook wel fijn. De kans dat ik voor meer dan 4-6 personen ga bakken is quasi 0.
Ik kan ook de Weber aanraden. Nog geen seconde spijt van gehad.
 
Sommige mensen zijn fan van Boretti maar daar hoor ik enorm veel verhalen over dat de luchttoevoer daar zeer slecht is af te regelen wat problemen geeft bij low&slow.
Gisteren voor de eerste keer de nieuwe Boretti gebruikt hier en voor grillen ben ik alvast fan. Ik heb nog nooit low&slow gedaan, maar ben dat wel eens van plan om te proberen, als het zover is zal ik laten weten of het gelukt is of een totale ramp.
 
Boretti heeft slechte naam voor low and slow.
Voor direct grillen zie ik niet waarom Boretti slechter zou zijn dan anderen.

Ik zou ook voor kettle BBQ gaan en ik ben al jaren content van m'n Weber.
Sowieso een deksel geeft je zoveel meer mogelijkheden.
 
Sommige mensen zijn fan van Boretti maar daar hoor ik enorm veel verhalen over dat de luchttoevoer daar zeer slecht is af te regelen wat problemen geeft bij low&slow.
Klopt, heb daar een paar jaar op gekookt toen ik nog bij mijn ouders woonde.
Die Barilo heeft veel plek en dat is wel fijn, ik stak meestal 2 van de 3 mandjes aan en gebruikte dan dat laatste plekje om dingen te leggen die klaar waren. Ook zijn alle roosters uit gietijzer, waardoor je snel smakelijke bakstrepen op je eten krijgt.

Low & Slow: Ik heb daar vaak ribbetjes op gemaakt en een paar keer pulled pork en beef ribs. Dat lukt wel, maar de luchttoevoer is inderdaad niet zo goed doordacht waardoor je erg veel werk hebt om uw temperatuur op pijl te houden.
 
Boretti heeft ondertussen wel dit nieuwtje uitgebracht:
Qua design ben ik wel fan van het merk, maar het moet wel goed werken natuurlijk.
 
Boretti heeft ondertussen wel dit nieuwtje uitgebracht:
Qua design ben ik wel fan van het merk, maar het moet wel goed werken natuurlijk.
Ziet er wel mooit uit, maar die komt qua prijs wel al in de buurt van de meer gerespecteerde Kamado-merken.
 
Laat weten hoe het beviel, dat vlezeke staat al even op mijn wish/to do list.

Dat is geen al te dik stuk vlees dan dat gij hebt gekocht (aangezien thebbqbastard 2u indirect laat garen)?
Ik heb het toevallig besteld bij discovermeat.be zoals in het artikel. 600 gr. Ziet er zowat uit als op z'n foto's.

Wanneer haal ik dat best uit de vriezer en hoe laat ik dat best ontdooien?
 
Ik heb het toevallig besteld bij discovermeat.be zoals in het artikel. 600 gr. Ziet er zowat uit als op z'n foto's.

Wanneer haal ik dat best uit de vriezer en hoe laat ik dat best ontdooien?

In de frigo laten ontdooien. Ik zou dat toch de avond ervoor uithalen voor alle zekerheid.
 
Dit weekend gaat de bbq 2x aan. Zondag chili cheese dogs (naar recept van Smokey Goodness), en voor zaterdag ga ik morgen/zaterdag eens bij de slager binnenspringen.
Ik was aan een mooi stuk rund aan het denken, maar misschien ga ik gewoon zo'n iberico presa meebrengen dan, doordat jullie er over leuteren krijg ik er zin in 😛
 
Terug
Bovenaan