De grote BBQ thread

Hallowkes. Die Iberico Presa moet zowat het beste stukje varkenvlees zijn dat ik ooit gegeten heb!
Ja kameraad! Ik sluit mij hier volledig bij aan.

Heb hem klaargemaakt volgens het recept dat @nestorius postte, waarvoor dank. Enkel de kruiden achteraf heb ik niet gebruik. Ingewreven met zout. 2 uur op 120 graden indirect. Dan afgrillen met het nodige spektakel (dat vet die eraf loopt zorgt continu voor vlammen).

Ma zo lekker! Vrouwlief stond er sceptisch tegenover vanwege het vele vet. Maar vond het enorm lekker. Ook ons volk die avond bofte!

Heb direct nog 3 stuks besteld voor in de vriezer.

Edit: heb ook een picanha bij besteld. Eerste keer dat ik dat zal klaarmaken. Recepten of tips, meer dan welkom! :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Zijn hier mensen die een gas BBQ gebruiken of er wat kennis van hebben?

Vader wilt één kopen, die intensief zou gebruikt worden (in de 'buitenkeuken'). Stuur hier iets door van 'Broil King', maar dat ken ik niet (volgens internet gelijkaardig aan Weber).

Is Weber ook in dit segment heer en meester?
 
Laatst bewerkt:
Zijn hier mensen die een gas BBQ gebruiken of er wat kennis van hebben?

Vader wilt één kopen, die intensief zou gebruikt worden (in de 'buitenkeuken'). Stuur hier iets door van 'Broil King', maar dat ken ik niet (volgens internet gelijkaardig aan Weber).

Is Weber ook in dit segment heer en meester?
Heer en meester niet, wel ook top. Net zoals Napoleon trouwens (die ik nog iets hoger durf zetten dan weber). Broil king is ook hoog aangeschreven als het over gasbarbecue's gaat. Voor wat wil je pa het gaan gebruiken?
 
Heer en meester niet, wel ook top. Net zoals Napoleon trouwens (die ik nog iets hoger durf zetten dan weber). Broil king is ook hoog aangeschreven als het over gasbarbecue's gaat. Voor wat wil je pa het gaan gebruiken?

Eigenlijk het standaard BBQ'n (gewone vlezekes, groentjes,..) en 'gewoon' koken door er een een pot of pan op te zetten. Niet per sé low and slow, roken,.. dus.
 
Eigenlijk het standaard BBQ'n (gewone vlezekes, groentjes,..) en 'gewoon' koken door er een een pot of pan op te zetten. Niet per sé low and slow, roken,.. dus.
Ik heb een Weber Spirit (de instapreeks), qua build-quality is dat wel een pak beter dan Barbecook en Boretti bijvoorbeeld. Ik zou die dan ook meteen aanraden.
Broil king staat er volgens mij iets boven, toch zeker on par met de Genesis-reeksen van Weber.

Napoleon ook, maar die zijn vnl. actief in het high end segment.
 
Eigenlijk het standaard BBQ'n (gewone vlezekes, groentjes,..) en 'gewoon' koken door er een een pot of pan op te zetten. Niet per sé low and slow, roken,.. dus.
Dan zou ik gaan voor 2 of 3 branders en eventueel een gaspit erbij, voor low en slow is 3 branders echt wel het minimum maar gezien hij dat niet zal doen.
 
Onze gasbbq ( Barbecook brahma…) is hier Op het einde van Zijn leven en nu ben ik op zoek naar iets nieuw.
Ik ben geen culinair wonder dus mag redelijk standaard ding zijn.

Eerst is er al de twijfel tussen gas en houtskool…..
Ik had vorige keer gasbbq gekocht omdat dit simpelweg snel warm is.
Vroeger werd ik zot van het gepruts om houtskool bbq in gang te krijgen maar dit lag waarschijnlijk gewoon aan mijn eigen 🤪😁.

Nu neig ik iets meer naar houtskool omdat gas me niet het echte bbq gevoel geeft….

Dus ik heb al beetje gezocht en lees veel positieve dingen over de Weber Kettle.
Is de 47cm versie groot genoeg voor gezin met 5 personen?
Heel af en toe misschien eens 2 personen extra.

Of ga ik beter direct voor de 57cm versie?
Ik dacht bvb aan volgend pakket:


Zijn er andere aanraders?
Wat zijn volgens jullie de grootste nadelen en voordelen van houtskool tov gas….
 
Onze gasbbq ( Barbecook brahma…) is hier Op het einde van Zijn leven en nu ben ik op zoek naar iets nieuw.
Ik ben geen culinair wonder dus mag redelijk standaard ding zijn.

Eerst is er al de twijfel tussen gas en houtskool…..
Ik had vorige keer gasbbq gekocht omdat dit simpelweg snel warm is.
Vroeger werd ik zot van het gepruts om houtskool bbq in gang te krijgen maar dit lag waarschijnlijk gewoon aan mijn eigen 🤪😁.

Nu neig ik iets meer naar houtskool omdat gas me niet het echte bbq gevoel geeft….

Dus ik heb al beetje gezocht en lees veel positieve dingen over de Weber Kettle.
Is de 47cm versie groot genoeg voor gezin met 5 personen?
Heel af en toe misschien eens 2 personen extra.

Of ga ik beter direct voor de 57cm versie?
Ik dacht bvb aan volgend pakket:


Zijn er andere aanraders?
Wat zijn volgens jullie de grootste nadelen en voordelen van houtskool tov gas….
Zit er nog wat rek op je budget? Bij een Weber zou ik proberen voor een Weber Mastertouch te gaan. Die is de upgrade meer dan waard. Dat is zeker groot genoeg voor de hoeveelheid volk waar jij over praat.
Speel je graag op safe, ga je niet (veel) low & slow doen en mag het er wat mooier uit zien? Dan kan ik de Boretti Barillo ook aanraden, die heeft echt veel ruimte. Ook wel weer eits duurder.

Slechte ervaring met kolen aansteken, laat me raden: ervaring met een Barbecook waar je gazet in moet proppen?
Met een kolenstarter en een aansteekblokje er onder mislukt dat normaal echt nooit.
 
Zit er nog wat rek op je budget? Bij een Weber zou ik proberen voor een Weber Mastertouch te gaan. Die is de upgrade meer dan waard. Dat is zeker groot genoeg voor de hoeveelheid volk waar jij over praat.
Speel je graag op safe, ga je niet (veel) low & slow doen en mag het er wat mooier uit zien? Dan kan ik de Boretti Barillo ook aanraden, die heeft echt veel ruimte. Ook wel weer eits duurder.

Slechte ervaring met kolen aansteken, laat me raden: ervaring met een Barbecook waar je gazet in moet proppen?
Met een kolenstarter en een aansteekblokje er onder mislukt dat normaal echt nooit.
Zal straks eens de verschillen bekijken tussen degene die ik doorgaf en de Mastertouch.
Willen er geen 500euro aan uitgeven maar 350 ofzo als Max is wel ok.
Heb bvb ook gelezen dat die zilveren beschermhoes op ni veel trekt en snel wegwaait maar dat de zwarte versie dan pak beter is…

Is die kolenstarterset van Weber aan te raden of koop ik beter gewoon ergens goedkope kolenstarter en andere houtskool/briketten….

Vroeger was het inderdaad met zo ne barbecook te doen of een ander goedkoop prul…

Afgelopen weken wel beetje op youtube zitten kijken over BBQ en met kolenstarter ziet er inderdaad kinderspel uit 👍🏻
 
Voila de onderstaande besteld.

Kan beginnen met filmpjes kijken, recepten zoeken zodat ik de madame eens kan verrassen met iets lekker 😋

95FEFAD6-0559-4B78-BE0A-2213A7865250.jpeg
 
Voila de onderstaande besteld.

Kan beginnen met filmpjes kijken, recepten zoeken zodat ik de madame eens kan verrassen met iets lekker 😋

...

Ik heb sinds een jaar of 2 exact dezelfde. Nu zou het toch te laat zijn om iets anders te zeggen, maar lijkt me een goeie keuze.
57 cm is toch comfortabeler dan 47 als je met 5 à 7 bent. Met een kolenstarter en 2 aansteekblokjes kan je niet sukkelen, is ons indertijd zonder problemen gelukt en we hadden daarvoor nooit zelf een barbecue in gang gestoken :)

Niet gelijk vrienden die zo'n open bak hadden en dan maar aanstekervloeistof sproeien voor een lekker aroma...
 
afgelopen zondag eendenborstfilet op de BBQ, geen foto's van getrokken maar twas wel de moeite.

Sojasaus, 2 sinaasappels leeggeknepen, reepjes sinaasappelshil van nen halve, sesamolie, 3 teentjes look, grof gesneden rode ui en honing laten inkoken voor een mooie lak te hebben

de borst ingesneden en afgegrild en vervolgens laten garen tot "65°" kerntemp en regelmatig gelakt.(tot het besef gekomen da'k eigenlijk wel is nen deftige thermo wil want deze is zo onbetrouwbaar)

geserveerd met een slaatje van soja (de zak pittige wokmix van dunaldi welteverstaan).

Natuurlijk een wreed vet stuk vlees dus serieus vlam in de kolenbak; alsk het nog is maak dan is het met gietijzeren pan bloedheet om de vetkant krokant te maken en de vleeskant schroeien op de kolen.

De rest van de weber zondag dan volgelegd met kippendijen voor snacks en lunch in de week; dinsdag een gietijzeren pan gekocht vanwege de eendervaring, en dan maar ribben, mergeuzekes en gebakken krieltjes op de Q gemaakt om de pan is te kunnen bezigen.
 
Is die kolenstarterset van Weber aan te raden of koop ik beter gewoon ergens goedkope kolenstarter en andere houtskool/briketten….

Elke goedkope kolenstarter doet wat hij moet doen. Op zich kan zr weinig fout mee gaan.
Toch opletten met goedkope kolenstarters. Ik heb ene van den action voor een appel en een ei en ik heb een duurder exemplaar.
Beiden doen hun werk, veel kan daar niet aan fout lopen denk ik.

Een goedkope kolenstarter kan gevaarlijk zijn, in die zin dat het handvat o.i.d. het op een dag kan begeven. Iemand had mij dat hier lang geleden gezegd. Ben toen overgeschakeld op een iets duurdere versie. Enkele weken daarna had ik nog eens de goedkope (die al enkele jaren oud is) gebruikt, bij het wegzetten begaf het handvat het. Hadden er hete kolen ingezeten, kon ik mij lelijk verbrand hebben.

Voila de onderstaande besteld.

Kan beginnen met filmpjes kijken, recepten zoeken zodat ik de madame eens kan verrassen met iets lekker 😋

...
Heb dezelfde sinds 2 jaar. Je gaat daar absoluut geen spijt van hebben. Zeer content van.
 
Voila de onderstaande besteld.

Kan beginnen met filmpjes kijken, recepten zoeken zodat ik de madame eens kan verrassen met iets lekker 😋
Ge zijt van Evergem, ik van Kaprijke. Da's niet zo ver dus ge moet maar laten weten voor wanneer het is he.
 
Ge zijt van Evergem, ik van Kaprijke. Da's niet zo ver dus ge moet maar laten weten voor wanneer het is he.
Kunt ge geloven dak moest opzoeken waar Kaprijke is 😁😆.
Maar als verzachtende omstandigheid wil ik zeggen dat ik zelf oorspronkelijk van Dilbeek ben dus…

Ok,
ik lat u weten als ik hem eens ga gebruiken.
Dan kunt gij me tonen hoe Da moet 😁😂

Toch opletten met goedkope kolenstarters. Ik heb ene van den action voor een appel en een ei en ik heb een duurder exemplaar.
Beiden doen hun werk, veel kan daar niet aan fout lopen denk ik.

Een goedkope kolenstarter kan gevaarlijk zijn, in die zin dat het handvat o.i.d. het op een dag kan begeven. Iemand had mij dat hier lang geleden gezegd. Ben toen overgeschakeld op een iets duurdere versie. Enkele weken daarna had ik nog eens de goedkope (die al enkele jaren oud is) gebruikt, bij het wegzetten begaf het handvat het. Hadden er hete kolen ingezeten, kon ik mij lelijk verbrand hebben.


Heb dezelfde sinds 2 jaar. Je gaat daar absoluut geen spijt van hebben. Zeer content van.
Heb toch de kolenstarterset van Weber zelf erbij gekocht 👍🏻

Zonet de hoes al ontvangen maar BBQ zelf staat nog niet verzonden…
ofwel komt Da met andere chauffeur omdat het een groter pakket is.
 
Kunt ge geloven dak moest opzoeken waar Kaprijke is 😁😆.
Maar als verzachtende omstandigheid wil ik zeggen dat ik zelf oorspronkelijk van Dilbeek ben dus…

Ok,
ik lat u weten als ik hem eens ga gebruiken.
Dan kunt gij me tonen hoe Da moet 😁😂


Heb toch de kolenstarterset van Weber zelf erbij gekocht 👍🏻

Zonet de hoes al ontvangen maar BBQ zelf staat nog niet verzonden…
ofwel komt Da met andere chauffeur omdat het een groter pakket is.
Positief blijven. Als uw BBQ toekomt zal de hoes al in elkaar zitten!
 
Terug
Bovenaan