De grote BBQ thread

Iemand hier ervaring of in het bezit van een Boretti Barilo of Fratello?
Met de verhuis van een huisgenoot, verdwijnt den bastard BBQ ook deze zomer.
Op zich wel heerlijk om met zo'n bastard te koken, maar de hun prijzen zijn ook niet meer wat ze ooit waren.
Ook heeft zo'n Barilo wel een pak meer plaats dan die large bastard.
Ben dus al eens aan het rondzien wat er allemaal te vinden is op de markt een leuk uitziet om met te werken en toch wekelijks te gebruiken gans het jaar door.

Iemand hier ervaring of in het bezit van een Boretti Barilo of Fratello?
Met de verhuis van een huisgenoot, verdwijnt den bastard BBQ ook deze zomer.
Op zich wel heerlijk om met zo'n bastard te koken, maar de hun prijzen zijn ook niet meer wat ze ooit waren.
Ook heeft zo'n Barilo wel een pak meer plaats dan die large bastard.
Ben dus al eens aan het rondzien wat er allemaal te vinden is op de markt een leuk uitziet om met te werken en toch wekelijks te gebruiken gans het jaar door.
Ik heb jaren met een Barilo geBBQ't. Heel leuke BBQ als je niet te veel Low & Slow wil doen.
Inderdaad erg veel plek, ik vind de gietijzeren roosters ook geweldig. En laat ons toegeven: Boretti maakt gewoon esthetisch erg mooie BBQ's.
Alleen is de temperatuurcontrole niet doordacht genoeg om nauwkeurig een bepaalde temperatuur vast te houden. Bijgevolg moet je dus erg vaak ingrijpen bij low & slow. Al is het me wel meermaals gelukt om goeie pulled pork, ribs, beef ribs, ... te maken, is het gewoon te veel moeite als je dat wekelijks zou willen doen.

Moest het toch vooral voor grillen zijn: dan ga je er volgens mij wel veel plezier van hebben.

Hmm, er wordt wel geregeld eens low en slow gedaan. Misschien toch eens verder zoeken wat er nog allemaal bestaat.

Vandaag nog eens wedstrijd kippendijen klaargemaakt, het lukt mij beter en beter om het vel krokant te krijgen. Wel moet ik leren om het vel op voorhand op maat te snijden van de kippendij.

Voor de eerste keer ribbetjes gegeten die ik sous vide bereid heb. 24u op 72° met een eigen gemaakte marinade met maple syrup. Na de 24u het vocht uit de zak opnieuw uitgekookt en nog wat bij gepimpt a l'improviste en de ribben daarmee gelakt en op de BBQ afgewerkt. Amai zo lekker heb ik ze nog nooit gegeten. meer dan tevreden en het beetje extra moeite meer dan waard. Ik ben redelijk voorzichtig geweest met de maple en die was net ideaal want anders overheerst die zoetigheid wel rap denk ik. Verder ook nog wortelen 1.5u sousvide met peper zout boter en zeer klein beetje honing voor de karamelisatie en afgewerkt op de BBQ samen met nieuwe aardappelen in de schil.

Zonet een deftige Inkbird thermometer gekocht, kan er eens deftig low & slow gekookt worden!

Ook een gietijzeren skillet, die kan ook zeker op de BBQ gebruikt worden!

Zonet een deftige Inkbird thermometer gekocht, kan er eens deftig low & slow gekookt worden!

Ook een gietijzeren skillet, die kan ook zeker op de BBQ gebruikt worden!
Inderdaad handig, zo'n deftige thermometer. Voor sommige zaken zoals ribben (rund en varken) volstaat de priktest, maar met pulled pork of een côte à l'os gaat dat moeilijk.

Is de Premium versie E-5755 van Weber Master-Touch de moeite tov de "gewone" E-5750? Belangrijkste verschil is het RVS rooster en extra houtskoolring met diffuser denk ik, maar kan het belang daarvan niet goed inschatten.

Is de Premium versie E-5755 van Weber Master-Touch de moeite tov de "gewone" E-5750? Belangrijkste verschil is het RVS rooster en extra houtskoolring met diffuser denk ik, maar kan het belang daarvan niet goed inschatten.

Beide hebben dacht ik toch hetzelfde rooster?

Verschil bij de premium lijkt me inderdaad die ring + diffuser, wat me de moeite lijkt als je veel wilt smoken/low & slow BBQ'n (wat met een gewone ook al lukt, maar met deze wrs nog wat beter). Ikzelf zou de meerprijs niet betalen tbh (al heb ik er zelf wel geen ervaring mee).

Beide hebben dacht ik toch hetzelfde rooster?

Verschil bij de premium lijkt me inderdaad die ring + diffuser, wat me de moeite lijkt als je veel wilt smoken/low & slow BBQ'n (wat met een gewone ook al lukt, maar met deze wrs nog wat beter). Ikzelf zou de meerprijs niet betalen tbh (al heb ik er zelf wel geen ervaring mee).
Het is in elk geval wel de bedoeling om dingen als pulled pork of ribbetjes (3-2-1) te maken. Maar het leek me idd wat overbodige "luxe" waarbij je ook perfect zonder kan, vermoed dat hier toch een aantal mensen perfect zonder werken.
Verschil in rooster had ik in dit filmpje gezien. Maar een gewoon rooster gaat waarschijnlijk ook al lang mee, en kan dan ook nog vervangen worden als het echt nodig is.

Die Iberico Presa's blijven toch top hoor. Nog maar 2 meer over in de vriezer.

Morgen komt de Picanha binnen. Iemand goed recept om deze klaar te maken?

Onze elektrische gas bbq (zo een grote) is stuk. Het ontstekingsmechanisme werkt niet meer. Hij knettert niet meer als we hem willen starten en dus geen vlam. Ik ruik het gas dus dat werkt wel nog.

Wie kan dit nu komen maken? Regio oost Vlaanderen. 😳

Geen garantie. Gekregen van iemand. Nieuwprijs denk ik boven €1000 dus iets te gek om dit niet te laten maken.

Laatst bewerkt:
Onze elektrische gas bbq (zo een grote) is stuk. Het ontstekingsmechanisme werkt niet meer. Hij knettert niet meer als we hem willen starten en dus geen vlam. Ik ruik het gas dus dat werkt wel nog.

Wie kan dit nu komen maken? Regio oost Vlaanderen. 😳

Geen garantie. Gekregen van iemand. Nieuwprijs denk ik boven €1000 dus iets te gek om dit niet te laten maken.
Zeker dat het batterijtje niet leeg is?

Heb ook nog eentje in de vriezer zitten maar mijn vrouw eet dat niet zo graag, zou ik het in twee kunnen doen en voor mezelf maken of gaat dat dan te makkelijk uitdrogen denk je?

Vet insnijden en goed veel grof zot op aanbrengen, reverse sear tot +- 48 graden (afhankelijk van hoe je het graag eet ofc), heel kort afgrillen (eerst op de niet-vetkant, daarna op de vetkant, geeft gigantische vlammen dus pas op).

Even laten rusten, wat peper erop en serveren met chimmichurri. Zware sauzen of rubs vind ik hierbij overbodig. Pure smaak is hierbij het beste.
Ik persoonlijk vind het hét lekkerste vlees om te doen, echt fenomenaal qua smaak met dat vet erop. Mijn vrouw vindt het dan weer minder dan bv een cote à l'os.

Laat maar weten wat je ervan vond :)

Picanha kan je ook dikke plakken van snijden en als steak (reverse sear) bereiden als je geen volledig stuk wilt klaarmaken.
Bij mij toch ook een van de favoriete stukken.

Hier morgen eens een gehaktbrood low&slow klaarmaken...

Heb ook nog eentje in de vriezer zitten maar mijn vrouw eet dat niet zo graag, zou ik het in twee kunnen doen en voor mezelf maken of gaat dat dan te makkelijk uitdrogen denk je?
Geen idee, eerlijk gezegd. Maar zo'n stukken zijn meestal rond de 600 gram, niet? Helemaal klaarmaken en de leftovers de dag erop opeten? Dan zit je niet met het geklooi om zo'n blok diepgevroren vlees in 2 ze kappen.

Vet insnijden en goed veel grof zot op aanbrengen, reverse sear tot +- 48 graden (afhankelijk van hoe je het graag eet ofc), heel kort afgrillen (eerst op de niet-vetkant, daarna op de vetkant, geeft gigantische vlammen dus pas op).

Even laten rusten, wat peper erop en serveren met chimmichurri. Zware sauzen of rubs vind ik hierbij overbodig. Pure smaak is hierbij het beste.
Ik persoonlijk vind het hét lekkerste vlees om te doen, echt fenomenaal qua smaak met dat vet erop. Mijn vrouw vindt het dan weer minder dan bv een cote à l'os.

Laat maar weten wat je ervan vond :)
Top! Merci.

Dat insnijden, is dat tegen het kromtrekken?
Ik kijk er al naar uit! Nu nog uitvogelen wat chimmichurri is.

Edit: ma komaan, die chimichurri ziet er belachelijk lekker uit daarbij. :clap:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan