De Gitaarthread

GAS incoming. Stop er mee nu je nog kan :D

Ja...een gitaar en versterker voor 200 euro...Op zich hoeft dat geen bagger te zijn. Ik had 20 jaar geleden een Washburn X en Randall versterkertje voor ietsjes meer gekocht. Dat was absoluut geen brolmateriaal. Maar eens je een Fender in je handen krijgt geduwd, dan voel je toch waar het verschil zit. Ik heb een handvol gitaren en clichématig kan ik zeggen: mijn duurste (Fender RI 1957) is mijn beste. Die is zodanig makkelijk te bespelen, dat ik soms met tegenzin de rest vastneem.
Opgezocht wat GAS betekent en als verzamelaar zal ik daar inderdaad heel gevoelig aan zijn.
probleem Is dat die gitaar ergens ophangt als versiering en reeds volgesigneerd is. Misschien best iets anders kopen :D
 
Dat hangt enorm af van de gitaar. Sommige van die goedkope stratkopieën zijn gewoon brandhoud. Anderen zijn mits afstelling en een paar mods zeer goed. Is echt niet te zeggen zonder de uwe rechtstreeks vast te nemen.

Als ge een nieuwe gaat kopen zou ik aanraden om rond een budget van 300 euro te zoeken. Daarvoor vindt ge meestal wel iets deftigs. Zoals een paar pagina's terug ook gezegd zijn goeie goedkope merken o.a. Yamaha, Epiphone, Squire, Ibanez en LTD.
 
Dat van ons optreden? Wil ik natuurlijk met plezier doen wanneer het af is. Ik kan wel al ons muziekclipke posten. Staat ook al in de creatieve maaksels thread.

 
Er is geen echte juiste of foute manier. Zolang ge op het einde van den avond een lieke hebt maakt het niet uit hoe ge het gemaakt hebt. Dat gezegd zijnde, voor mij is het een combinatie van muziektheorie en gewoon maar doen.

Met gewoon maar doen bedoel ik gewoon semi-willekeurig een hoop power chords spelen met daar chugging tussenin. Als ik dan iets hoor wat ik goed vind kan ik het verder uitwerken tot een riff.

Verder is muziektheorie iets heel tofs. Ik ga hier wel de Engelse termen gebruiken want ik heb nooit notenleer gevolgd. Ik heb dat allemaal gewoon op internet geleerd. 😊

Den allereerste keer dat ik een liedje ging schrijven was ik op zoek naar een Oorsterse of Arabische klank. Beetje genre "Wherever I may Roam" van Metallica. Ik heb dat gewoon ingetikt in Google en vond de harmonic minor scale. Die verschilt met slechts 1 noot van de natural minor. Dus ik verzon een kort melodietje dat die noot accentueert en boem, daar was precies de sound die ik zocht. :) Was een beetje een mindblow moment voor mij.

Het draait allemaal om de intervallen tussen noten. Ge kunt eender welke noot kiezen als uw root (aka grondnoot of tonic) en dan krijgen alle andere noten relatief daarvan een specifieke klank. Eender welke noot ge ook kiest als root, 7 semitonen hoger ligt de perfect 5th. Die twee samen zijn een power chord. De perfect 5th versterkt de root.

Twee intervallen die ik als metalhead geweldig vind zijn de minor 2nd (1 semitoon boven de root) en de diminished 5th (6 semitonen boven de root). Die twee klinken alle twee heel kwaadaardig. Luister maar eens naar Black Sabbath. Dat is een riff van slechts 3 noten. Root, opnieuw de root een octaaf hoger en de diminished 5th. Dankzij die laatste klinkt dat super eng en kwaadaardig. 😈😁

Dat lieke "The Princess" hierboven is in "G double harmonic minor" geschreven. G is de root en er zijn 2 noten die afwijken van "G natural minor". Die twee geven ook dees lieke zo'n Oosterse klank.

Op school wordt muziektheorie spijtig genoeg vaak aangeleerd als een reeks regels om vanbuiten te leren. Eigenlijk is het gewoon dat lang geleden slimme mensen geïdentificeerd hebben welke combinaties van noten welke emoties opwekken, dat namen hebben gegeven en dan opgeschreven zodat mensen als wij dat kunnen gebruiken. Minor scales klinken eerder triest of emotioneel. Major scales klinken eerder opgewekt. Als ge een emotie in gedachten hebt kunt ge gewoon Googlen hoe die te verkrijgen. ^_^

Verder is er de structuur van een lieke. De simpelste meest voorkomende is: stroof refrein stroof refrein brug (of solo) refrein, eventueel met een intro en outro daar nog bij. Als ge dus 1 riff schrijf voor een stroof en nog 1 voor een refrein dan bent ge al bijna klaar. :)
 
Ja, zelfs de meest rudimentaire kennis van muziektheorie helpt ontzettend om gericht te kunnen zoeken naar klanken & atmosferen, in plaats van "wat rond te klooien en er toevallig op te komen".

Ik kan toch altijd met enige vorm van jaloezie en nijd kijken naar mensen die echt goed kunnen fingerpicken, zeker de Chet Atkins-variant.

 
Fingerpicking ben ik zelf ook wat aan het leren. Mijn privéles om de twee weken is altijd een uurtje metal en een uurtje blues. Dat blues gedeelte doe ik volledig met finger picking. Zo goed als dieje mens kan ik het wel niet. Bijlange niet zelfs.

Ik ben trouwens ook ne grote fan van Andertons hun akoestische gitaar demonstrant, den Ben. Ik dacht dat diejen ook fingerpickte maar nu ik er eens naar kijk gebruikt em toch een plektrum precies. Mja... kga hem toch nog posten. :tongue: Ik ben genen homo maar diejen Ben kan mij krijgen zenne. :laugh:

 
Begint immens te kriebelen maar heb besloten om pas een elektrische gitaar te kopen als ik de volledige 14 modules van Justin geleerd heb. Zit nu aan Module 7 en zo kan ik me ook wat tijd geven om een gitaar uit te kiezen.

De oude gitaar gebruiken ga ik niet doen, zal me te rap demotiveren.

Budget zal rond de 500 EUR liggen zonder amp al is dit niet zo strikt, mag indien nodig hoger maar mag zeker ook een heel stuk lager :D

Heb nog geen reviews gelezen en/of fysiek de gitaren geprobeerd maar puur op uiterlijk vind ik de volgende in mijn prijsklasse wel prachtig:


 
Een Squire Affinity strat lijkt mij een zeer goede keuze. de HSS configuratie van deze betekent ook dat ge er veel verschillende klanken uit gaat krijgen. HSS slaat op de pickups. De magneten onder de snaren die de trilling daarvan oppikken en omzetten in een elektrisch signaal.

Degene die gij gelinkt hebt heeft een humbucker in de brug-positie en 2 single coils in de nek- en midden-posities. Humbuckers klinken eerder vet en single coils klinken eerder scherp. Hetwelk ge beter vindt is puur subjectief dus als eerste elektrische gitaar is zo'n versatiele een zeer goed idee.
 
Een gitaar waar ik zoveel mogelijk kanten mee op kan is misschien wel het belangrijkste op dit moment.
Thanks voor de info.
 
Een Squire Affinity strat lijkt mij een zeer goede keuze. de HSS configuratie van deze betekent ook dat ge er veel verschillende klanken uit gaat krijgen. HSS slaat op de pickups. De magneten onder de snaren die de trilling daarvan oppikken en omzetten in een elektrisch signaal.
Mijn eerste elektrische was een Squier Affinity Strat. En man wat een kutgitaar is dat! Zou ik persoonlijk dus niet aanraden. Al zou het kunnen dat ze er intussen op vooruit gegaan zijn (ik spreek van +20 jaar geleden).

Nu met 500 euro budget kan je wel al wat moois kopen. Nieuw is er zeker al goed spul te vinden voor die prijs. Maar als je er de tijd en moeite wil insteken kan je op de tweedehandsmarkt ook wel serieus bang for the buck vinden.
 
Zou eerder voor iets nieuw gaan eerlijk gezegd. Hecht nogal belang aan het 'mooi' houden van de gitaar. Toch bedankt voor de tip, ik ga sowieso fysiek de gitaren eens uitproberen als het moment daar is.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBM
Zou eerder voor iets nieuw gaan eerlijk gezegd. Hecht nogal belang aan het 'mooi' houden van de gitaar. Toch bedankt voor de tip, ik ga sowieso fysiek de gitaren eens uitproberen als het moment daar is.
Ter plekke gaan uitproberen lijkt me absoluut the way to go. Heb ik destijds dus niet gedaan met die Affinity (uit angst me belachelijk te maken in de winkel :shy:)
 
Ter plekke uitproberen is inderdaad aan te raden. Elke gitaar is dan ook anders. Dus nooit een instrument uitproberen om dan hetzelfde model ergens goedkoper te kopen. Altijd degene kopen die ge uitgeprobeerd hebt.

Ik heb zelf nooit een Affinity strat gehad maar ik hoor online daar toch goeie reviews van als beginnersgitaar. 't Is idd ook wel waar dat ge voor 500 euro al iets beters kunt kopen. Daar hebt ge al een Mexikaanse Fender voor. Ook zeker wel uitproberen want de dagen dat het Fender logo alleen al hoge kwaliteit garandeerde zijn ook al een tijdje passe.
 
Terug
Bovenaan