De frituur

DEN_DWOAZN

Active member
Jaja jongens, het is weer vrijdag. Vele Vlaamse gezinnen steken vanavond weer een ´frutje´ naar binnen. Er gaat toch niets boven een pak verse frieten, bij voorkeur nog vers gesneden door de friturist zelf. Wat bestellen jullie altijd bij de frituur?
 
Kleintje, soms met satékruiden, potteke samoerai/verse tartaar en twee vlezekens: meestal boulet special met curryketchup en kippenboutjes, maar ook soms iets gepaneerd of een mexicano. De hamburgers van het lokale frituur zijn helaas niet zo goed, dat was in mijn "stamfrituur" in Antwerpen wel anders. Die hadden sublieme hamburgers met verse garnituur. Ardeense saté is ook wel lekker, maar die is nog niet tot hier geraakt.
 
Groot met stoofvleessaus en een klets mayonaise. Soms nog extra stoofvleessaus potteke voor alle frieten die er naast vallen. Vuurvreter en cito.
En potteke vlammensaus!
 
Vrijwel altijd middel met balletjes in tomatensaus en tartaar. Maar de bereidingen moeten wel vers zijn, geen gedoe uit blik. Daarom ben ik wel een vree kieskeurige qua frituren 😅.
 
Ne grote met dubbele hollandse en ne cervela met look niet gebakken. Vroeger bij mijn vorige vaste frituur steevast andalouse omdat ze daar op z'n minst deftige van La William hadden. Vrijwel alle andere frituren hebben van die brol andalouse van D&L ofzo die veel te zoet is.
 
Ne gewone me saus, satékruiden en mayonaise (in die volgorde!) en ne berehap (of een platte boulet, hard gebakken me bbq-saus (de oranje variant)).
 
- Kleintje met potje koude curry en potje andalouse of joppie of tomagrec of mammoetsaus
- 2 vleesjes: afwisselend tss kaaskroket (bij onze frituur krijgt ge er altijd 2!), vleeskroket, saté, curryweurst special, berepoot/berehap
- veel satékruiden op de frietjes
- pintje voor het wachten of 2 naargelang de drukte
- 3 pintjes voor thuis als de pintjes op zijn
 
Ne grote met stoofvleessaus en zoete mayonaise met een gebakken bruine playboy en een sito of sate
 
@Tomski allé jong, laat u ne keer gaan. Als er ooit een topic op uw lijf geschreven was dan is het dit topic! Assert your dominance!
 
Ondertussen jaren geleden dat ik nog naar een frituur geweest ben; "stamfrituur" is gesloten en in de buurt nog geen (goed) alternatief gevonden.
Bestelde steevast een frietje met stoofvlees en (Hollandse) mayonaise + een Bicky burger.
 
@Tomski allé jong, laat u ne keer gaan. Als er ooit een topic op uw lijf geschreven was dan is het dit topic! Assert your dominance!

Heb ik dat al es ni gedaan? of was dat op Negelevens?

Bon:

Ik neem altijd
Ne grote friet met stoofvlees en mayo
Ne bicky rib
ne berehap
een kaaskroket
en als ik écht honger heb: nog ne grote saté bij.
 
Heb ik dat al es ni gedaan? of was dat op Negelevens?

Bon:

Ik neem altijd
Ne grote friet met stoofvlees en mayo
Ne bicky rib
ne berehap
een kaaskroket
en als ik écht honger heb: nog ne grote saté bij.
Bicky Rib :drool:
 
- Kleintje/medium (afhankelijk van de honger) met mayo in een preparepotje want die kleine rondjes zijn niet genoeg
- bicky burger (zou bij wet verplicht moeten worden)
- bitterballen of frikandel special

nog maar weinig variatie op deze formule gezeten. Bij dronkenschap durfde ik ook wel eens frieten met stoofvlees en mayonaise te vragen om er dan een lekker papje van te draaien. Maar die dagen lijken uit een ander tijdperk te komen :cry2:
 
Ik steek verse of diepgevroren ribbetjes in de oven met wat appelsap.
Daarnaast dan 1 klein pakje frieten die ik ga halen wanneer het 10 minuten in de oven staat.

Tegen dat ik terug kom (20 minuten later) zijn die ribbetjes perfect en is het smullen geblazen met een pot mayonaise en curryketchup.
 
Ik kan mij eerlijk gezegd niet meer herinneren wat ik de laatste keer bij de frituur besteld heb. Zal toch al ettelijke maanden geleden zijn.
Wordt misschien nog es tijd :unsure:
 
bicky royal meestal of een kipfilet natuur als "gezond" wil doen
1 grote friet dat we met 4 delen
 
Zondag frietdag hier, altijd al geweest. Maar kga zelden naar de frituur.
Thuis bakken we frieten altijd zelf en da's elke week afwisselend met stoverij(saus), biefstuk of frikandellen. soms maak ik er zelf eens een frikandel special van.
Als ik al eens nr de frituur ga dan is't meestal een middel met stoverijsaus, een viandel, kippets en soms eens een bicky burger(/chicken)
 
Ne grote met dubbele hollandse en ne cervela met look niet gebakken. Vroeger bij mijn vorige vaste frituur steevast andalouse omdat ze daar op z'n minst deftige van La William hadden. Vrijwel alle andere frituren hebben van die brol andalouse van D&L ofzo die veel te zoet is.
Dieje zoete andalouse is Vandenmoortele, hebben ze hier in een broodjeszaak en herken ik meteen.
Devos Lemmens vind ik hier gelukkig niet terug in geen enkele frituur ( en met reden, is echt huis en tuin tafelsaus en nog niet eens top )

Andalouse van Pauwels is ook goeie, heel die hun sauzen zijn eigenlijk goed voor frituren of frietkramen.
Eerste wat ik altijd doe op een kermis of dergelijke is zien welke merk saus ze hebben en anders loop ik door 😂
 
Terug
Bovenaan