Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,5%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,8%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 95 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 103 36,8%

  • Totaal aantal stemmers
    280
Vandaag ontdekt dat mijn bedrijfswagen via een leasingcontract loopt van 15.000 km/jaar terwijl ik er 75.000 km/jaar mee zal rijden.
Iemand enig idee wat er nu zal gebeuren? (Wagen is nu 9m oud en 60.000 km op de teller)
 
Vandaag ontdekt dat mijn bedrijfswagen via een leasingcontract loopt van 15.000 km/jaar terwijl ik er 75.000 km/jaar mee zal rijden.
Iemand enig idee wat er nu zal gebeuren? (Wagen is nu 9m oud en 60.000 km op de teller)

Normaal is er een matrix van extra kosten die de leasingmaatschappij aanrekent aan de werkgever voor meer gereden kilometers dan het contract - en de kans bestaat dat ze ook na 2-3 jaar zullen vragen om het contract vroeger stop te zetten wegens teveel km (omdat de restwaarde te snel daalt / onderhoudskosten te snel oplopen voorbij een zeker aantal km). Vreemd dat je werkgever dat zo laag in schat terwijl je zo uitzonderlijk veel rijdt.
Kort samengevat: extra kosten voor je werkgever...
 
In het verleden ook genoeg voorgehad. Combinatie van leasetermijn een stuk verlengen plus sneller wagen bestellen.
Mijn A4 stond indertijd bvb op 4j/160K maar heb die na 3.5 jaar/180K afgegeven en nieuwe opgehaald.
 
Het lijkt me niet onlogisch om rekening te houden met het gemiddelde voor iedereen om leasebudget te bepalen, anders zijn mensen die veel kilometers rijden benadeeld in hun opties. Bij het afsluiten van het effectieve contract zou ik wel verwachten dat het interessanter is dat ze die kilometers dan wat realistischer inschatten.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag ontdekt dat mijn bedrijfswagen via een leasingcontract loopt van 15.000 km/jaar terwijl ik er 75.000 km/jaar mee zal rijden.
Iemand enig idee wat er nu zal gebeuren? (Wagen is nu 9m oud en 60.000 km op de teller)
Zolang dat niet blijkt dat jij elke dag over & 't weer bolt naar Parijs om af te spreken met uw lief is dat het probleem van uw WG.

De WG stuurt u dan wss elke dag van puntje naar paaltje, van de ene klant naar de andere. Dus is het ook zijn probleem dat uw zakelijke kilometers oplopen.
Dat weet die in principe ook op voorhand, dat een in-house programmeur of IT/tech support engineer niet even veel kms zal trekken als pakweg een sales vertegenwoordiger die elke dag ergens anders zit.

En ja, op een bepaald moment zal de leasing wel zeggen van 'STOP!', 't is genoeg geweest.
Met 75K/jr kan 't zijn dat die na 2 jaar al zegt van 'FINITO' (eens ze de kilometerstand binnen krijgen via een onderhoud of bandenwissel).
Want een wagen met 300K km (na 4j) is toch geen ballen meer waard.
 
Vandaag ontdekt dat mijn bedrijfswagen via een leasingcontract loopt van 15.000 km/jaar terwijl ik er 75.000 km/jaar mee zal rijden.
Iemand enig idee wat er nu zal gebeuren? (Wagen is nu 9m oud en 60.000 km op de teller)
Ook nog gehad, ging met woon-werk alleen al over de km's zitten. Dan mochten ze mij dus nog niet naar ergens anders oproepen en doen.
Had het wel gezien nog voor de eerste werkdag en werkgever blijven ambeteren om op papier te zetten dat ze mij niet gingen aanrekenen ervoor gezien er in de policy toen vermeld stond dat alle extra km's worden doorgerekend aan de bestuurder.

Ondertussen andere werkgever (kleine firma) en die zijn pak soepeler in alles (soms beetje te soepel)
 
Ook nog gehad, ging met woon-werk alleen al over de km's zitten. Dan mochten ze mij dus nog niet naar ergens anders oproepen en doen.
Had het wel gezien nog voor de eerste werkdag en werkgever blijven ambeteren om op papier te zetten dat ze mij niet gingen aanrekenen ervoor gezien er in de policy toen vermeld stond dat alle extra km's worden doorgerekend aan de bestuurder.

Ondertussen andere werkgever (kleine firma) en die zijn pak soepeler in alles (soms beetje te soepel)
Ik heb dat van een van m'n collega's ooit gehoord. Hij woonde verder van kantoor & enkel al met z'n woon/werk ging hij een groot deel van de 'standaard' 15K km opsouperen. Bij gevolg hadden ze hem op 25K gezet of zoiets, maar dit wel moeten incasseren in z'n budget.
Dus niet dat hij 10K km/jr cadeau kreeg.

Maar da's nog steeds niet hetzelfde dan de WG die u pakweg 60-70K/jr zakelijke kms doet bollen. Dat heeft niets meer met woon/werk te zien eh.
Da's gelijk mij die nu op opdracht zit aan den andere kant v/d Belgique ondanks dat sinds corona de standaard leasing contracten nu op 15K/jr zijn (m'n vorige was op 30K).
Moest men op 't einde v/d rit ineens komen reclameren zou 'k dat toch ook niet aanvaarden (opdracht is niet voor jaaaren, dus zal wss niet zover komen + meer klanten als vroeger aanvaarden remote, but still).
 
Is het vandaag de dag nog aangewezen om voor een plug-in hybride te gaan (genre v60t6, 330e, c300e) of eerder full electric (id7 Tourer)? Puur VAA gezien?
Gaat om bedrijfswagen aan te kopen door de werkgever en voor een periode van waarschijnlijk 6 jaar.
 
Is het vandaag de dag nog aangewezen om voor een plug-in hybride te gaan (genre v60t6, 330e, c300e) of eerder full electric (id7 Tourer)? Puur VAA gezien?
Gaat om bedrijfswagen aan te kopen door de werkgever en voor een periode van waarschijnlijk 6 jaar.
Van de VAA zou 'k niet te zeer wakker liggen. 't Is voornamelijk voor de WG dat het totaal niet meer aangeraden is.
Voor de WN kant zal dat nog mee vallen. Zeker gezien de gemiddelde EV al snel duurder zal uitvallen dan een PHEV, wat toch de (beperkte) uitstoot een beetje compenseert.
 
Is het vandaag de dag nog aangewezen om voor een plug-in hybride te gaan (genre v60t6, 330e, c300e) of eerder full electric (id7 Tourer)? Puur VAA gezien?
Gaat om bedrijfswagen aan te kopen door de werkgever en voor een periode van waarschijnlijk 6 jaar.
Rekening houdend met een uitstoot van 45 gram/km en €60.000 cataloguswaarde voor de phev en €70.000 voor de BEV kom je op volgende VAA waardes dit jaar:

PHEV: €175/maand
BEV: €204/maand

Als we uitgaan van een worst case scenario qua VAA en binnen 5 jaar denken dat de referentie uitstoot 0 wordt tegen 2029 zijn dit de waardes voor binnen 5 jaar:

PHEV: €275/maand (bij uitstoot van 17 zoals Volvo zou dit op €190/maand komen)
BEV: €142/maand (vermoedelijk zal de minimumwaarde tegen dan wel hoger ligger)

Uiteraard er van uitgaande dat de spelregels niet veranderen. Aan jou om te bepalen of je dat verschil de moeite vindt of niet.
 
Is het vandaag de dag nog aangewezen om voor een plug-in hybride te gaan (genre v60t6, 330e, c300e) of eerder full electric (id7 Tourer)? Puur VAA gezien?
Gaat om bedrijfswagen aan te kopen door de werkgever en voor een periode van waarschijnlijk 6 jaar.
Voor een PHEV met een erg lage CO2 uitstoot zoals de 17 die @langun vermeld (BMW X1 is ook 17) zou ik daar eerlijk gezegd niet echt van wakker liggen. Je spreekt, onder de huidige regels, over een verschil van ~€25 netto/maand over 5 jaar. De jaren voordien zijn wrs close to break-even.

Je gaat bij veel bedrijven momenteel echter gewoon geen PHEV's meer kunnen bestellen OF je gaat minder auto hebben dan bij een EV tegenhanger. Ik denk dat bij de meeste mensen uiteindelijk dé doorslaggevende factor zal zijn, veel meer dan VAA. Ik zou in ieder geval wel geen PHEV meer bestellen met een CO2 van 40-50... das een beetje vragen voor miserie down the line.
 
Mijn VAA zou worst case binnen 2-3 jaar rond de 8000 euro per jaar kunnen bedragen.
Dat je er niet wakker van moet liggen is heel kort door de bocht :)
Goh, zie de post van @langun boven de jouwe. Een 330e heeft 'maar' 35g CO (tot 47 afhankelijk van opties) & begint rond de 60K.
Stel dat @TYPHOON-online niet te zot doet in opties waardoor de CO de lucht in schiet en/of geen 30K aan opties er op steekt ... denk ik effectief niet dat hij er van wakker moet liggen.

OK, dat er mogelijks gevallen zijn waar dit wél hoog kan oplopen, sure. Maar voor de gemiddelde uitvoering van de wagens die vermeld werden denk ik niet dat dit wereldverwoestend zal zijn voor zijn portefeuille op vandaag. Hij kan uiteraard ook gaan voor een PHEV met lagere waarden, waardoor het nog minder een issue is.
Ref uitstoot is ook niet ineens 0 tegen volgend jaar eh. Dus het slechtste geval kan mss iets zijn dat je maar 1 of 2j moet slikken ofzo.

Anyway, in 't voorbeeld van langun zie je zeker dat een worst case stijging percentueel hoog zou zijn, maar als je 't vergelijkt met wat men nu voor een ICE wagen moet geven is het kind of nog steeds peanuts.

Dus my take -> Als de WG het überhaupt nog toelaat, zou ik er niet te zeer van wakker liggen. :whistle:
Bekijk gewoon wat je in je budget krijgt voor beide types aandrijving & kies wat er u 't meest aanstaat.
 
Goh, zie de post van @langun boven de jouwe. Een 330e heeft 'maar' 35g CO (tot 47 afhankelijk van opties) & begint rond de 60K.
Stel dat @TYPHOON-online niet te zot doet in opties waardoor de CO de lucht in schiet en/of geen 30K aan opties er op steekt ... denk ik effectief niet dat hij er van wakker moet liggen.

OK, dat er mogelijks gevallen zijn waar dit wél hoog kan oplopen, sure. Maar voor de gemiddelde uitvoering van de wagens die vermeld werden denk ik niet dat dit wereldverwoestend zal zijn voor zijn portefeuille op vandaag. Hij kan uiteraard ook gaan voor een PHEV met lagere waarden, waardoor het nog minder een issue is.
Ref uitstoot is ook niet ineens 0 tegen volgend jaar eh. Dus het slechtste geval kan mss iets zijn dat je maar 1 of 2j moet slikken ofzo.

Anyway, in 't voorbeeld van langun zie je zeker dat een worst case stijging percentueel hoog zou zijn, maar als je 't vergelijkt met wat men nu voor een ICE wagen moet geven is het kind of nog steeds peanuts.

Dus my take -> Als de WG het überhaupt nog toelaat, zou ik er niet te zeer van wakker liggen. :whistle:
Bekijk gewoon wat je in je budget krijgt voor beide types aandrijving & kies wat er u 't meest aanstaat.
Wel ja, bijkomend is dat er niet echt duidelijk gemaakt wordt hoeveel optiebudget er beschikbaar is per wagen. Alles dient bekeken te worden op basis van de tco2 waarde na indienen offerte. Maar even goed staat er dus een XC60 T6 op met een startprijs online van 66000euro op alsook een ID7 Tourer die in de basis een stuk goedkoper is. Ik ga ervanuit dat in de tco2 berekening een elektrische wagen toch een voordeel heeft tov een PHEV bij gelijke catalogusprijs?
 
Wel ja, bijkomend is dat er niet echt duidelijk gemaakt wordt hoeveel optiebudget er beschikbaar is per wagen. Alles dient bekeken te worden op basis van de tco2 waarde na indienen offerte. Maar even goed staat er dus een XC60 T6 op met een startprijs online van 66000euro op alsook een ID7 Tourer die in de basis een stuk goedkoper is. Ik ga ervanuit dat in de tco2 berekening een elektrische wagen toch een voordeel heeft tov een PHEV bij gelijke catalogusprijs?
TCO heeft niets te zien met uwe VAA eh.

Als 't over TCO gaat, tush gaat het over de WG z'n kost. En zoals ik eerder aanhaalde, die zal eerder PHEV schuwen als de pest (als em naar de fiscaliteit kijkt).
 
Wel ja, bijkomend is dat er niet echt duidelijk gemaakt wordt hoeveel optiebudget er beschikbaar is per wagen. Alles dient bekeken te worden op basis van de tco2 waarde na indienen offerte. Maar even goed staat er dus een XC60 T6 op met een startprijs online van 66000euro op alsook een ID7 Tourer die in de basis een stuk goedkoper is. Ik ga ervanuit dat in de tco2 berekening een elektrische wagen toch een voordeel heeft tov een PHEV bij gelijke catalogusprijs?
Dan zou je inderdaad verwachten dat naar budgetten de ID7 in het voordeel is.
 
Beetje rare situatie op m'n nieuw werk.

Recruiter had aangegeven dat ik als bedrijfswagen Model Y in het bedrijf hun categorie 2 zou krijgen. Bij aanvang gaf HR en de MD hun excuses en zeiden ze dat ik niet in die categorie zat, maar in categorie 1, omdat het geen (middle) management functie betreft. In mijn categorie zou goed uitgeruste elektrische XC40 zitten.

Als ik het goed begrijp is de recruiter freelance, en zit ie er nog maar enkele weken. Toen mijn contract werd behandeld was er miscommunicatie terwijl het ganse managementteam offsite zat.

Als aanloopwagen had ik van de fleet een kleine Kia huurwagen gekregen maar daar hebben ze heel snel geregeld dat ik in de Octavia break van een collega kon, omdat ik kinderen heb.

Ze hebben duidelijk gemaakt dat ze geen categorie-wijziging kunnen doen met oog op soortgelijke profielen die tevens in categorie 1 zitten.

Nu weet ik niet goed wat er mee aan te vangen. M'n contract spreekt niet van categorie van wagen, enkel bedrijfswagen en tank/laadkaart cfr. car policy. En car policy meldt niks van welke categorie.

Iemand al iets soortgelijks meegemaakt? Advies?
Kleine update hier. Bedankt voor het advies.

Met HR en manager verder opgenomen.

Heb aangegeven dat EX40 te klein zal zijn, en dat wagen deel van loonpakket is (ergo lagere klasse = minder loon).

Dus ze gaan op korte termijn een tweede, ruimere, elektrische wagen ernaast zetten. M'n manager is volledig mee dat zo'n EX40 te klein is met twee kinderen.

Afhankelijk van die tweede wagen kijken we verder, maar m'n manager vroeg al naar eventuele verwachtingen indien dit model ook echt klasse lager is.

En ten derde willen ze me ook vroeger een wagen laten bestellen (eerder na 2 à 3 maanden i.p.v. de reguliere 6).

Dus we zien wel wat er van komt. Ik zie i.i.g. mijn manager en ene van HR er wel echt achter staan, en bezig zijn met hoe dit deftig op te lossen.
 
Terug
Bovenaan