Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 51 18,0%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,6%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 96 33,8%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 104 36,6%

  • Totaal aantal stemmers
    284
Indien werknemer gaat het vooral van goodwill van je fleet manager afhangen denk ik, en of die zich daarvoor wil engageren.
Zal van goodwill afhangen.

In principe is een levertermijn louter indicatief indien het geen consument betreft.
Werknemer voor de duidelijkheid, had ik misschien idd moeten meegeven.

Fleet heeft de vraag vorige week doorgespeeld richting de leasing, voorlopig nog geen feedback gehad maar ik verwacht er eerlijk niet teveel van. :unsure: Vooral dat laatste is wrs het grootste probleem, door de extra lagen ertussen is consumentenrecht wrs niet van toepassing. Bon, nog effe afwachten dus, we zien wel wat er van komt.
 
In principe is een levertermijn louter indicatief indien het geen consument betreft.

Uit de algemene voorwaarden die ik tekende bij bestelling van de Q8 lijkt het erop dat het afhangt van overmacht of niet. Indien geen sprake van overmacht kan de koper overeenkomst stopzetten. Het is me wel niet duidelijk of de leveringsdatum als essentieel moet vermeld worden op contract of niet.

Natuurlijk raak je dan altijd in een discussie over wat overmacht is en wat niet. Verkoper zal vermoedelijk altijd naar overmacht verwijzen tenzij het voertuig goed in de markt ligt en direct (eventueel aan hogere prijs) kan doorverkocht worden. :)
 
Uit de algemene voorwaarden die ik tekende bij bestelling van de Q8 lijkt het erop dat het afhangt van overmacht of niet. Indien geen sprake van overmacht kan de koper overeenkomst stopzetten. Het is me wel niet duidelijk of de leveringsdatum als essentieel moet vermeld worden op contract of niet.

Natuurlijk raak je dan altijd in een discussie over wat overmacht is en wat niet. Verkoper zal vermoedelijk altijd naar overmacht verwijzen tenzij het voertuig goed in de markt ligt en direct (eventueel aan hogere prijs) kan doorverkocht worden. :)
Je kan als constructeur zéér moeilijk overmacht inroepen als je op 18 maand geen wagen kan leveren in PHEV versie die in EV versie op 4 maand van de band rolt. De bottleneck componenten zitten namelijk niet meteen in de ICE aandrijflijn.
 
Je kan als constructeur zéér moeilijk overmacht inroepen als je op 18 maand geen wagen kan leveren in PHEV versie die in EV versie op 4 maand van de band rolt. De bottleneck componenten zitten namelijk niet meteen in de ICE aandrijflijn.

Geen idee eigenlijk wat de kans van zoiets zou zijn.

Maar ik heb te snel gesproken blijkbaar, want ik heb niet ver genoeg gelezen in mijn bestelbon: wat verderop staat dat de clausule waar ik naar verwijs niet geldt voor niet-consumenten.
Dus @whoopie heeft het helemaal bij het rechte eind en dan ben je idd helemaal afhankelijk van goodwill.
 
Geen idee eigenlijk wat de kans van zoiets zou zijn.

Maar ik heb te snel gesproken blijkbaar, want ik heb niet ver genoeg gelezen in mijn bestelbon: wat verderop staat dat de clausule waar ik naar verwijs niet geldt voor niet-consumenten.
Dus @whoopie heeft het helemaal bij het rechte eind en dan ben je idd helemaal afhankelijk van goodwill.
Exact wat ik dus verwachte om eerlijk te zijn. Vanaf dat het een B2B transactie wordt vervallen veel van de rechten die je bij normaal consumentenrecht wel hebt.
 
Of de fleet manager de leasing maatschappij zo ver wil & kan krijgen, zal de grootste drempel zijn.

Leasing maatschappijen zelf hebben meestal wel de macht om bestellingen die te lang duren nog te annuleren, de afgelopen 2 jaar is dat wel vaker gebeurd volgens onze contactpersoon bij de leasing - die sprak specifiek over een paar merken waarbij ze honderden bestellingen en masse geannuleerd hadden omdat de levering te lang uitliep.
 
Of de fleet manager de leasing maatschappij zo ver wil & kan krijgen, zal de grootste drempel zijn.

Leasing maatschappijen zelf hebben meestal wel de macht om bestellingen die te lang duren nog te annuleren, de afgelopen 2 jaar is dat wel vaker gebeurd volgens onze contactpersoon bij de leasing - die sprak specifiek over een paar merken waarbij ze honderden bestellingen en masse geannuleerd hadden omdat de levering te lang uitliep.
De kans dat Alphabet bestellingen bij BMW gaat beginnen annuleren om die reden lijkt mij eerder klein aangezien Alphabet een BMW divisie is afaik. Voor hen is het ook een gegarandeerd contract opgeven om dan voor de nieuwe wagen/bestelling waarschijnlijk opnieuw in concurrentie te moeten gaan met oa ALD en één of meerdere andere leasingfirma's.

Het feit dat ze bij ons hier ondertussen voor de fietsleasing blijkbaar ook aan het kijken zijn om Alphabet buiten te knikkeren zal ook al niet helpen :unsure:
 
Mijn vrouw heeft volgend budget van werkgever voor wagen.
Wat raden jullie aan? Ook rekening houdende met de vaa? Is eigen aankoop van werkgever.
We hebben 2x kleine kids. Ik rij al met enyaq.

Elektrisch :
40.000 Euro, exclusief btw, exclusief kortingen.
Wel raar dat voor elektr kortingen exclusief zijn.

Diesel
31.500 Euro exclusief btw, inclusief kortingen.
CO2: maximaal 145

Benzine
29.500 Euro, exclusief btw, inclusief kortingen.
CO2: maximaal 145
 
Mijn vrouw heeft volgend budget van werkgever voor wagen.
Wat raden jullie aan? Ook rekening houdende met de vaa? Is eigen aankoop van werkgever.
We hebben 2x kleine kids. Ik rij al met enyaq.

Elektrisch :
40.000 Euro, exclusief btw, exclusief kortingen.
Wel raar dat voor elektr kortingen exclusief zijn.

Diesel
31.500 Euro exclusief btw, inclusief kortingen.
CO2: maximaal 145

Benzine
29.500 Euro, exclusief btw, inclusief kortingen.
CO2: maximaal 145
Ik zou voor elektrisch gaan ivm VAA. Paar ideeën: BMW iX 1, Volvo XC40, Tesla Model Y, Polestar 2
De Model Y is de grootste van de hoop, maar als je al een Enyaq hebt, zoekt ze misschien iets compacter?
 
Ik zou voor elektrisch gaan ivm VAA. Paar ideeën: BMW iX 1, Volvo XC40, Tesla Model Y, Polestar 2
De Model Y is de grootste van de hoop, maar als je al een Enyaq hebt, zoekt ze misschien iets compacter?
Rare is dat ze in lijst bij mail voornamelijk refereerden naar een id 3, een byd of misschien een model 3 vs het budget van 40 k excusief btw
 
Laatst bewerkt:
Model 3 (of BYD mss) lijkt me dan ideaal als je al een Enyaq hebt en die past mooi binnen budget. Tenzij ze er ook de kinderkoets enzo wil mee vervoeren..
 
Model 3 (of BYD mss) lijkt me dan ideaal als je al een Enyaq hebt en die past mooi binnen budget. Tenzij ze er ook de kinderkoets enzo wil mee vervoeren..
Kinderwagens passen perfect in de model 3. Die auto is echt heel ruim. Zolang je maar niets wilt meepakken dat niet door de opening van de koffer past.
Geen idee hoe ruim de BYD is.
 
Hier ist ook weer tijd voor een nieuwe. Heb wel enkele vragen en hoop hier antwoord op te kunnen krijgen. Geen grote budgetten maar bon, doet er niet toe

Optie 1 :Voor wagens van 0-60 co² uitstoot is het budget 50k (cataloguswaarde incl)

Optie 2 : benzine wagen met max co² van 145 is budget 41k

Optie 3 : 'full' optie new skoda superb combi benzine HEV(clausule in onze car policy enkel voor mensen met mijn functie)

Mijn collega vertelde me vandaag dat ze voor optie 3 is gegaan aangezien de fleet verantwoordelijke haar in die richting pushte, geen idee waarom. Ze vertelden haar ook dat de leasingmaatschappij (arval) het afraad voor mensen met onze functie (commercieel vertgws) om voor full electrische wagens te gaan. Ik vond dit zeer vreemd 'advies', twijfel ook of ze dit effectief ook gezegd hebben. Wat denken jullie?

Puur qua auto en opties zou ik ook wel terug een superb willen, mooie ruime wagen maar ik heb wat schrik voor die VAA, toekomstgericht. 50k is ook redelijk beperkt voor een ruime electrische wagen...

Edit : Ohja : we mogen geen Audi, BMW, Mercedes, Jeep etc...

Edit 2 : de superb is blijkbaar toch een hybride, had ik gemist

Graag jullie (onderbouwd) advies.
 
Laatst bewerkt:
hallo,

Gezien onze payroll dienst niet de snelste zijn in het beantwoorden van vragen, hoop ik dat jullie me kunnen helpen !

Ik sta op het punt een nieuwe bedrijfswagen te bestellen. Hiervoor hebben we keuze uit enkele modellen + opties tot 1000€. Gezien dit helaas vrij kaal is, zou ik enkele opties willen bijnemen. Deze zijn dan zelf te betalen.

In onze car policy staat, dat de eigen bijdrages, het eerste jaar van het VAA kunnen worden afgetrokken.
Online is het me niet 100% duidelijk…

Klopt het dan, dat ik eigenlijk 12 * VAA mag besteden aan opties waar ik eigenlijk geen effect van zal voelen?

Ik moet dit volledige bedrag voorschieten, maar ‘verdien’ dit terug doorheen het jaar?
Stel VAA is 200, dan kan ik voor 2400€ inclusief BTW opties nemen, en betaal ik doorheen het jaar niks meer voor mij bedrijfswagen?
Er geldt een minimum VAA. Maar de eigen bijdrage mag dit overschrijden tot aan 0? (Ik vermoed natuurlijk dat er niet onder 0 kan worden gegaan ;) )

Veel dank voor de mensen die dit kunnen verduidelijken/ bevestigen.
Ik wil natuurlijk geen risico nemen 2400€ te verliezen, als ik denk dat ik dit recupereer.
 
hallo,

Gezien onze payroll dienst niet de snelste zijn in het beantwoorden van vragen, hoop ik dat jullie me kunnen helpen !

Ik sta op het punt een nieuwe bedrijfswagen te bestellen. Hiervoor hebben we keuze uit enkele modellen + opties tot 1000€. Gezien dit helaas vrij kaal is, zou ik enkele opties willen bijnemen. Deze zijn dan zelf te betalen.

In onze car policy staat, dat de eigen bijdrages, het eerste jaar van het VAA kunnen worden afgetrokken.
Online is het me niet 100% duidelijk…

Klopt het dan, dat ik eigenlijk 12 * VAA mag besteden aan opties waar ik eigenlijk geen effect van zal voelen?

Ik moet dit volledige bedrag voorschieten, maar ‘verdien’ dit terug doorheen het jaar?
Stel VAA is 200, dan kan ik voor 2400€ inclusief BTW opties nemen, en betaal ik doorheen het jaar niks meer voor mij bedrijfswagen?
Er geldt een minimum VAA. Maar de eigen bijdrage mag dit overschrijden tot aan 0? (Ik vermoed natuurlijk dat er niet onder 0 kan worden gegaan ;) )

Veel dank voor de mensen die dit kunnen verduidelijken/ bevestigen.
Ik wil natuurlijk geen risico nemen 2400€ te verliezen, als ik denk dat ik dit recupereer.
Niet helemaal de juiste redenering. VAA is geen netto bedrag dat je betaalt. Het wordt toegevoegd aan jouw brutoloon waarop je vervolgens belastingen betaalt en vervolgens wordt het er vanaf getrokken. Bvb, is jouw VAA €200, dan mag je in grootteorde rekening dat dit je netto €100 (50%) kost.

Betaal je extra opties zelf dan mag je dit doorgaans verrekenen in jouw VAA/belastingen, al is niet iedere werkgever daar hetzelfde in. De ene werkgever zal regelen dat jouw eigen bijdrage gespreid wordt over de looptijd van de leasing. Hierdoor zal er maandelijks een bedrag afgetrokken worden van jouw VAA. In jouw geval van €2400, rekening houdende met een leasing van 48m komt dat neer op €50 per maand dat je mag aftrekken. In ons rekenvoorbeeld met een VAA van €200 betekent dit dat je nu nog een VAA hebt van €150 en het jou netto ongeveer €75 kost in plaats van €100. Als je doorrekent komt het dus neer dat je op het einde vd rit slechts de helft van jouw opties zal betaald hebben, zijnde €1200. Je mag dus niet rekenen dat je die €2400 integraal terug krijgt of niet moet betalen. Anders zou iedereen er steeds bij gebaat zijn extra op te leggen.

In jouw geval vermoed ik dat jouw werkgever dit niet wil splitsen over de volledige leaseperiode gezien jouw verwoording? In dat geval moet je die €2400 in 1 keer ophoesten. In jouw personenbelasting kan je dit dan aangeven met een maximum van €2400. Grote catch hier is dat je moet opletten met wanneer jouw lease start. In jouw policy betekent ‘in het eerste jaar’ letterlijk het kalenderjaar. Stel dat je jouw nieuwe wagen in november krijgt, heb je slechts 2x VAA van €200 betaald en zit je dus bijlange nog niet aan die €2400. In dit rekenvoorbeeld zal het jou enerzijds €200 (50% van 2 maanden VAA aan €200) en de resterende €2000 netto kosten, €2200 in totaal. Tenzij je jouw werkgever kan overtuigen pas die eigen bijdrage te betalen in januari van het volgende jaar.

Kortom, niet zo rooskleurig zoals je initieel zou denken 😉 Nog los van het feit dat je kan veranderen van werk, dat je (hopelijk niet) ontslagen wordt, dat jouw auto perte total wordt verklaard,… iedereen maakt die keuze voor zichzelf, ik probeer je alleen te informeren en ervoor te zorgen dat je een gefundeerde beslissing neemt
 
Puur qua auto en opties zou ik ook wel terug een superb willen, mooie ruime wagen maar ik heb wat schrik voor die VAA, toekomstgericht. 50k is ook redelijk beperkt voor een ruime electrische wagen...
Nu al een VAA van rond de 400 EUR voor een goed uitgeruste Superb, geen idee waarom een werkgever zijn werknemers daar nog mee wil opzadelen.

Ga gewoon voor de ruimste EV die je kan krijgen met het budget?
 
Nu al een VAA van rond de 400 EUR voor een goed uitgeruste Superb, geen idee waarom een werkgever zijn werknemers daar nog mee wil opzadelen.

Ga gewoon voor de ruimste EV die je kan krijgen met het budget?
Heb net eens gekeken op mijn loonfiche en met mijn huidige 508sw diesel zit ik aan € 171, als ik jou goed begrijp gaat dat bedrag met die superb maandelijks meer dan verdubbelen? Sorry als ik een stomme vraag stel maar heb me hier eigenlijk nooit mee bezig gehouden :D
 
Niet helemaal de juiste redenering. VAA is geen netto bedrag dat je betaalt. Het wordt toegevoegd aan jouw brutoloon waarop je vervolgens belastingen betaalt en vervolgens wordt het er vanaf getrokken. Bvb, is jouw VAA €200, dan mag je in grootteorde rekening dat dit je netto €100 (50%) kost.

Betaal je extra opties zelf dan mag je dit doorgaans verrekenen in jouw VAA/belastingen, al is niet iedere werkgever daar hetzelfde in. De ene werkgever zal regelen dat jouw eigen bijdrage gespreid wordt over de looptijd van de leasing. Hierdoor zal er maandelijks een bedrag afgetrokken worden van jouw VAA. In jouw geval van €2400, rekening houdende met een leasing van 48m komt dat neer op €50 per maand dat je mag aftrekken. In ons rekenvoorbeeld met een VAA van €200 betekent dit dat je nu nog een VAA hebt van €150 en het jou netto ongeveer €75 kost in plaats van €100. Als je doorrekent komt het dus neer dat je op het einde vd rit slechts de helft van jouw opties zal betaald hebben, zijnde €1200. Je mag dus niet rekenen dat je die €2400 integraal terug krijgt of niet moet betalen. Anders zou iedereen er steeds bij gebaat zijn extra op te leggen.

In jouw geval vermoed ik dat jouw werkgever dit niet wil splitsen over de volledige leaseperiode gezien jouw verwoording? In dat geval moet je die €2400 in 1 keer ophoesten. In jouw personenbelasting kan je dit dan aangeven met een maximum van €2400. Grote catch hier is dat je moet opletten met wanneer jouw lease start. In jouw policy betekent ‘in het eerste jaar’ letterlijk het kalenderjaar. Stel dat je jouw nieuwe wagen in november krijgt, heb je slechts 2x VAA van €200 betaald en zit je dus bijlange nog niet aan die €2400. In dit rekenvoorbeeld zal het jou enerzijds €200 (50% van 2 maanden VAA aan €200) en de resterende €2000 netto kosten, €2200 in totaal. Tenzij je jouw werkgever kan overtuigen pas die eigen bijdrage te betalen in januari van het volgende jaar.

Kortom, niet zo rooskleurig zoals je initieel zou denken 😉 Nog los van het feit dat je kan veranderen van werk, dat je (hopelijk niet) ontslagen wordt, dat jouw auto perte total wordt verklaard,… iedereen maakt die keuze voor zichzelf, ik probeer je alleen te informeren en ervoor te zorgen dat je een gefundeerde beslissing neemt
Veel dank voor de verduidelijking !
Leek me al te mooi om waar te zijn.

Het is inderdaad zo dat mijn werkgever die enkel in het eerste jaar wil aftrekken. (Vandaar de 12 maand). Gezien ik deze in oktober dien te ontvangen heb ik dus een Maximum van 3 x VAA, waarvan ik de helft netto kan uitsparen.

Nogmaals Dank voor de uitleg !
 
Terug
Bovenaan