Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,5%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,8%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 95 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 103 36,8%

  • Totaal aantal stemmers
    280
Ja, maar wat ik bedoel : als je een bedrijfswagen mag kiezen, zit je keuzelijst toch in een bepaalde categorie ? Als je budget dat van een i5 is, vind ik het wel raar dat je naar een iX1 aan het kijken was (en bvb niet een iX3 of zelfs iX). Of het zou een bewuste keuze moeten zijn om ook zo weinig mogelijk VAA te moeten betalen.
EDIT: of inderdaad wat @ThekillingGoku zegt. Zat zelf met een WT/WN bedrijfswagen in mijne kop.
Ja klopt inderdaad dat het als zelfstandige is :)
't Is altijd 'moeilijker' of 't is te zeggen 'pijnlijker' om uw 'eigen' centen uit te geven VS de centen van uw WG.
Als WN is het heel simpel om te stellen dat je elke cent van uw 'budget' zal opdoen. Als het effectief uw eigen centen zijn kijk je daar toch een beetje anders naar.

Iets in den aard van 'ik KAN die TV van 3K wel betalen' ... maar wil ik dat wel? Mss kom ik wel toe met eentje van 1500 EUR.
 
Ja, maar wat ik bedoel : als je een bedrijfswagen mag kiezen, zit je keuzelijst toch in een bepaalde categorie ? Als je budget dat van een i5 is, vind ik het wel raar dat je naar een iX1 aan het kijken was (en bvb niet een iX3 of zelfs iX). Of het zou een bewuste keuze moeten zijn om ook zo weinig mogelijk VAA te moeten betalen.
EDIT: of inderdaad wat @ThekillingGoku zegt. Zat zelf met een WT/WN bedrijfswagen in mijne kop.
Het kon ook zijn dat je als WN besluit om een kleinere auto te nemen. Sommige WG laten zelfs toe dat je met het verschil iets anders doet.
 
Ik zou dat zeker voor mezelf overwegen als de eisen en noden van de wagen zouden veranderen (en niet alleen ingegeven door een VAA voordeel). Nu liggen de noden en eisen eenmaal in de ene richting. Binnen 4/5 jaar als ik weer moet veranderen is de situatie misschien anders en zal ik misschien niet meer voor een grote break gaan (vorige 3 van de 4 wagens waren allemaal uit de kluiten gewassen breaks).
 
Ik heb het ooit geweten dat werknemers ineens van een 1-serie naar 5-serie gingen door dalende dieselprijzen. Toen kregen ze snel door dat brandstofprijzen meenemen in het "leasebudget" geen goed plan was :p

De afgelopen 2 jaar hebben we ook tijdelijk iets gelijkaardig gezien met EV's die door de hogere aftrekbaarheid en toen laag ingeschatte elektriciteitskosten ineens veel duurdere wagens toelieten dan ervoor.
Om het jaar erna te zien dat de prijzen (dit was vóór de Tesla kortingen) serieus stegen, energieprijzen idem waardoor mensen minstens 1 categorie moesten zakken.

Ook eens iemand geweten die van een BMW 1 naar een BMW 5 ging omdat die 5-reeks op de parking stond met nog een lang leasecontract te gaan, terwijl die 1-reeks einde contract was. Blijkbaar was die upgrade goedkoper dan de verbreking van het leasecontract te betalen.
 
't Is altijd 'moeilijker' of 't is te zeggen 'pijnlijker' om uw 'eigen' centen uit te geven VS de centen van uw WG.
Als WN is het heel simpel om te stellen dat je elke cent van uw 'budget' zal opdoen. Als het effectief uw eigen centen zijn kijk je daar toch een beetje anders naar.

Ik vind het net gemakkelijker. Geen restricties meer naar model, of opties, of kleuren, of whatever. Kies wat u aanstaat.
 
De afgelopen 2 jaar hebben we ook tijdelijk iets gelijkaardig gezien met EV's die door de hogere aftrekbaarheid en toen laag ingeschatte elektriciteitskosten ineens veel duurdere wagens toelieten dan ervoor.
Om het jaar erna te zien dat de prijzen (dit was vóór de Tesla kortingen) serieus stegen, energieprijzen idem waardoor mensen minstens 1 categorie moesten zakken.

Ook eens iemand geweten die van een BMW 1 naar een BMW 5 ging omdat die 5-reeks op de parking stond met nog een lang leasecontract te gaan, terwijl die 1-reeks einde contract was. Blijkbaar was die upgrade goedkoper dan de verbreking van het leasecontract te betalen.
Ahja, ik ben zelf zo ook van de categorie van een kale VW Golf (of medium uitgeruste Octavia) in een VW Passat Comfortline 2.0 die qua prijs toch ook een héél pak duurder uit kwam. Puur omdat er in mijn categorie niks meer op de parking stond :D
 
Ik vind het net gemakkelijker. Geen restricties meer naar model, of opties, of kleuren, of whatever. Kies wat u aanstaat.
Well, sure. In dat opzichte is het gemakkelijker, zoals ik eerder al aanhaalde. Je doet met uw geld wat je zelf wil & koopt wat je zelf wil. Dus geen 'gedoe' met voorwaarden van de WG.

Maar dat was niet echt het punt in die post.
 
Eens een korte realworld ervaring met een "fiscale PHEV". Bereik van 40-50km elektrisch.
Laatste 2 tankbeurten: 4 februari en 21 februari.
Sinds die 4e februari 3700 kilometer gereden. Sinds 21 februari zit ik aan 2020 kilometer, vermoedelijk komt daar nog een 100-tal kilometer bij en dan ga ik dit weekend weer eens tanken :)

Toen ik hem in ontvangst nam dacht ik "lol 45km, wat ben ik daar nu mee". Welja, zelfs met vrij veel rijden haal ik dus 50/50 elektrisch/ICE.
 
Eens een korte realworld ervaring met een "fiscale PHEV". Bereik van 40-50km elektrisch.
Laatste 2 tankbeurten: 4 februari en 21 februari.
Sinds die 4e februari 3700 kilometer gereden. Sinds 21 februari zit ik aan 2020 kilometer, vermoedelijk komt daar nog een 100-tal kilometer bij en dan ga ik dit weekend weer eens tanken :)

Toen ik hem in ontvangst nam dacht ik "lol 45km, wat ben ik daar nu mee". Welja, zelfs met vrij veel rijden haal ik dus 50/50 elektrisch/ICE.
Heb gisteren ook nog eens gekeken. De laatste 1600km exact 50% elektrisch, 50% benzine gereden.
 
Eens een korte realworld ervaring met een "fiscale PHEV". Bereik van 40-50km elektrisch.
Laatste 2 tankbeurten: 4 februari en 21 februari.
Sinds die 4e februari 3700 kilometer gereden. Sinds 21 februari zit ik aan 2020 kilometer, vermoedelijk komt daar nog een 100-tal kilometer bij en dan ga ik dit weekend weer eens tanken :)

Toen ik hem in ontvangst nam dacht ik "lol 45km, wat ben ik daar nu mee". Welja, zelfs met vrij veel rijden haal ik dus 50/50 elektrisch/ICE.
Realistisch zou je dus ook perfect met een EV kunnen rijden :p
 
Realistisch zou je dus ook perfect met een EV kunnen rijden :p

Wat deze wagen me duidelijk maakt is dat ik zeker in Belgie zeer gemakkelijk met een BEV uit de voeten zou kunnen. Zou zeker ook goedkoper zijn naar energie/brandstofkost. De laadpaal heb ik ook al, dus ik zou zelden publiek moeten laden waardoor het dan nog goedkoper wordt.
Nu heb ik wel nog specifiek een PHEV aangeschaft ipv een BEV omdat enerzijds de infra en automarkt nog volop matuur aan het worden zijn en ik liever nog even wachtte, en anderzijds ik het nog niet direct zag zitten om de grote trips en reizen met een BEV te doen.

De volgende bedrijfswagen wordt sowieso een BEV, maar voorlopig ben ik nog steeds tevreden over mijn keuze :)

Wat ik nu wel in mijn hoofd begin te steken is dat voor ons privegebruik een BEV eigenlijk belachelijk interessant zou zijn. Maar ik zit met 2 blockers. Enerzijds zou dan de 440i weg moeten. Anderzijds zou ik binnen een paar jaar liever de Q8 prive hebben en dan iets als een i4 op de zaak kopen, dan kan die occasionele reis of trip nog met de Q8, kan de vrouw woon-werk volledig elektrisch doen daarmee en is de i4 voor de rest een perfecte gezinswagen voor normaal gebruik binnen BE.
 
Beetje rare situatie op m'n nieuw werk.

Recruiter had aangegeven dat ik als bedrijfswagen Model Y in het bedrijf hun categorie 2 zou krijgen. Bij aanvang gaf HR en de MD hun excuses en zeiden ze dat ik niet in die categorie zat, maar in categorie 1, omdat het geen (middle) management functie betreft. In mijn categorie zou goed uitgeruste elektrische XC40 zitten.

Als ik het goed begrijp is de recruiter freelance, en zit ie er nog maar enkele weken. Toen mijn contract werd behandeld was er miscommunicatie terwijl het ganse managementteam offsite zat.

Als aanloopwagen had ik van de fleet een kleine Kia huurwagen gekregen maar daar hebben ze heel snel geregeld dat ik in de Octavia break van een collega kon, omdat ik kinderen heb.

Ze hebben duidelijk gemaakt dat ze geen categorie-wijziging kunnen doen met oog op soortgelijke profielen die tevens in categorie 1 zitten.

Nu weet ik niet goed wat er mee aan te vangen. M'n contract spreekt niet van categorie van wagen, enkel bedrijfswagen en tank/laadkaart cfr. car policy. En car policy meldt niks van welke categorie.

Iemand al iets soortgelijks meegemaakt? Advies?
 
Laatst bewerkt:
Iemand al iets soortgelijks meegemaakt? Advies?
Gewoon pech, enigste dat je nog gaat kunnen verkrijgen is een loonsverhoging.

Auto's dat ziet iedereen en dan mogen ze al uw collega's op hetzelfde niveau volgende keer eentje van een categorie hoger geven.

Ik zou mail sturen naar HR dat ge met verwachtingen X had getekend en nu met voorwaarden Y zit. Deze situatie is ongemakkelijk voor u want ge ondervindt er privé last van. Te kleine wagen, benadruk dat je snapt dat je geen categorie verhoging kan krijgen van wagen maar een verhoging van je loon met x euro is goed als compensatie. Koop dan gewoon privé een goeie gezinswagen.
 
Shitshow zoiets imo. Ik zou toch aangeven dat de wagen, gezien gezin, belangrijk was voor jou en dat je daarom bevestiging had gevraagd dat iets ter grootte van een Model Y in je budget zou passen. En daarbij ook vragen of er, als het dan geen MY kan zijn, een oplossing van gelijkaardige grootte kan worden voorzien.
 
Shitshow indeed. Maar als er niets op papier/mail staat vrees ik dat een 'verwachting' geen enkele rechtsgeldigheid heeft.
Noch om een upgrade in wagen te krijgen, laat staan om een loonsverhoging mee te forceren.

Enige wat je dan kan doen is 'dreigen' om te vertrekken omdat aan uw verwachting niet voldaan is, maar da's ook nooit echt een goed gedacht.
Wat niet wil zeggen dat je 't niet kan aanhalen (rustig & zonder tegen de boot te stoten). Maar een garantie is het zeker niet.
Evt. zien of je een uitzondering kan krijgen op eigen inbreng? Om toch nog nét op die Model Y te geraken?

Nu, als je nauwelijks begonnen bent is 't mss een gedacht om gewoon voor echt te vertrekken dan. Je hebt nl. nog geen gebondenheid met het bedrijf/werk/etc.
Maar de kans is reëel dat het oftewel aanvaarden oftewel vertrekken zal zijn.
 
Nog zo ne shitshow a volonté. Van 't weekend m'n wagen gewassen en moet ik toch wel niet opmerken dat er achteraan een of andere pipo tegen gezeten heeft zeker.
Erg genoeg dat het wss kostelijk zal zijn om te fixen (wss schuren + herspuiten achterbumper), maar niet erg genoeg om onmiddellijk op te vallen als ge er niet op let, laat staan als em niet gewassen is met het weer de voorbije weken.

Wss erges op een parking ne sjarel te kort afgedraaid & dan maar zo snel mogelijk zich uit de voeten gemaakt zal hebben (want dat merkt ge wel, die weerstand).
Ik ben alleszins 100% zeker dat ik nergens tegen gezeten heb. Ben zelfs al maanden niet meer in een situatie terecht gekomen waar het 'krapkes' parkeren was of iets in die'n aard.

Aaaargh. Da gaat mij hier weer 100en EUR kosten natuurlijk. 't Zou mij niet verbazen als men daar rond de 1K EUR voor vraagt tegenwoordig.
 
Nog zo ne shitshow a volonté. Van 't weekend m'n wagen gewassen en moet ik toch wel niet opmerken dat er achteraan een of andere pipo tegen gezeten heeft zeker.
Erg genoeg dat het wss kostelijk zal zijn om te fixen (wss schuren + herspuiten achterbumper), maar niet erg genoeg om onmiddellijk op te vallen als ge er niet op let, laat staan als em niet gewassen is met het weer de voorbije weken.

Wss erges op een parking ne sjarel te kort afgedraaid & dan maar zo snel mogelijk zich uit de voeten gemaakt zal hebben (want dat merkt ge wel, die weerstand).
Ik ben alleszins 100% zeker dat ik nergens tegen gezeten heb. Ben zelfs al maanden niet meer in een situatie terecht gekomen waar het 'krapkes' parkeren was of iets in die'n aard.

Aaaargh. Da gaat mij hier weer 100en EUR kosten natuurlijk. 't Zou mij niet verbazen als men daar rond de 1K EUR voor vraagt tegenwoordig.
Iets soortgelijks gehad, bij het eindverslag was het €340 daarvoor. Sierlijst + voorbumper tesamen toen.
 
"Hopen" dat er nog eens iemand tegenzit voor het einde van uw lease.

Hier met de lease van de vrouw ook een kras/blikschade laten repareren (mijn fout, eerste blikschade in 20 jaar rijbewijs). Week binnen bij de carrossier. Nog geen maand later een kras op exact dezelfde plek, en deze keer niet door ons. Owkeej dan...
 
"Hopen" dat er nog eens iemand tegenzit voor het einde van uw lease.

Hier met de lease van de vrouw ook een kras/blikschade laten repareren (mijn fout, eerste blikschade in 20 jaar rijbewijs). Week binnen bij de carrossier. Nog geen maand later een kras op exact dezelfde plek, en deze keer niet door ons. Owkeej dan...
Goh, moest het nu m'n laatste jaar zijn ofzo. Maar ik ga het wss op m'n heupen krijgen als ik zo nog ongeveer 4j moet rond bollen.
In eerste instantie viel mij het niet op omdat de wagen niet 'clean' stond & je natuurlijk niet elke keer heel uw wagen inspecteert. Maar eens je 't weet kan ik dat niet uit m'n achterhoofd krijgen, dus blijft dat dag in, dag uit tegen steken.

Ik bol al véle jaren accident-vrij, dus de kans dat er echt nog eens iemand 'goed' tegen zit is op zich niet heel groot (tenzij ik het zelf expres moest uitlokken, zoals het cliché gaat). Zelf expres uitlokken zie ik dan ook niet zitten.

Dus uitzingen tot einde lease ... goh ... 'k ga toch eerst eens gaan horen bij de BMW dealer wat het gaat/kan kosten (MOET officiële dealer wete, en die zijn altijd kostelijker).
Iets soortgelijks gehad, bij het eindverslag was het €340 daarvoor. Sierlijst + voorbumper tesamen toen.
Kleine anekdote ... m'n pa heeft een goed jaar geleden 't zelfste voorgehad. Echter is men daar via camerabeelden wél te weten gekomen wie het geweest is.
Dat sleept nu al een goed jaar aan & hij heeft blijkbaar nog steeds z'n geld niet terug (750 EUR franchise moest hem zelf opleggen) & de rekening was toch eind de 900 EUR voor te herspuiten.

Weet wel niet meer hoeveel 'platen' men moest herspuiten. Bij mij is het technisch gezien 1 stuk, nl. de bumper. Maar da's toevallig ook een vrij 'groot' stuk.
Maar aangezien 't gros van de kosten wss werkuren zijn ... dunno of het dan cheaper uitkomt met 1 groot stuk koetswerk losmaken & spuiten VS meerdere kleine platen loskoppelen & herspuiten.

TBD zeker.
 
Terug
Bovenaan