Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,7%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 101 36,5%

  • Totaal aantal stemmers
    277
Shitshow zoiets imo. Ik zou toch aangeven dat de wagen, gezien gezin, belangrijk was voor jou en dat je daarom bevestiging had gevraagd dat iets ter grootte van een Model Y in je budget zou passen. En daarbij ook vragen of er, als het dan geen MY kan zijn, een oplossing van gelijkaardige grootte kan worden voorzien.
 
Shitshow indeed. Maar als er niets op papier/mail staat vrees ik dat een 'verwachting' geen enkele rechtsgeldigheid heeft.
Noch om een upgrade in wagen te krijgen, laat staan om een loonsverhoging mee te forceren.

Enige wat je dan kan doen is 'dreigen' om te vertrekken omdat aan uw verwachting niet voldaan is, maar da's ook nooit echt een goed gedacht.
Wat niet wil zeggen dat je 't niet kan aanhalen (rustig & zonder tegen de boot te stoten). Maar een garantie is het zeker niet.
Evt. zien of je een uitzondering kan krijgen op eigen inbreng? Om toch nog nét op die Model Y te geraken?

Nu, als je nauwelijks begonnen bent is 't mss een gedacht om gewoon voor echt te vertrekken dan. Je hebt nl. nog geen gebondenheid met het bedrijf/werk/etc.
Maar de kans is reëel dat het oftewel aanvaarden oftewel vertrekken zal zijn.
 
Nog zo ne shitshow a volonté. Van 't weekend m'n wagen gewassen en moet ik toch wel niet opmerken dat er achteraan een of andere pipo tegen gezeten heeft zeker.
Erg genoeg dat het wss kostelijk zal zijn om te fixen (wss schuren + herspuiten achterbumper), maar niet erg genoeg om onmiddellijk op te vallen als ge er niet op let, laat staan als em niet gewassen is met het weer de voorbije weken.

Wss erges op een parking ne sjarel te kort afgedraaid & dan maar zo snel mogelijk zich uit de voeten gemaakt zal hebben (want dat merkt ge wel, die weerstand).
Ik ben alleszins 100% zeker dat ik nergens tegen gezeten heb. Ben zelfs al maanden niet meer in een situatie terecht gekomen waar het 'krapkes' parkeren was of iets in die'n aard.

Aaaargh. Da gaat mij hier weer 100en EUR kosten natuurlijk. 't Zou mij niet verbazen als men daar rond de 1K EUR voor vraagt tegenwoordig.
 
Nog zo ne shitshow a volonté. Van 't weekend m'n wagen gewassen en moet ik toch wel niet opmerken dat er achteraan een of andere pipo tegen gezeten heeft zeker.
Erg genoeg dat het wss kostelijk zal zijn om te fixen (wss schuren + herspuiten achterbumper), maar niet erg genoeg om onmiddellijk op te vallen als ge er niet op let, laat staan als em niet gewassen is met het weer de voorbije weken.

Wss erges op een parking ne sjarel te kort afgedraaid & dan maar zo snel mogelijk zich uit de voeten gemaakt zal hebben (want dat merkt ge wel, die weerstand).
Ik ben alleszins 100% zeker dat ik nergens tegen gezeten heb. Ben zelfs al maanden niet meer in een situatie terecht gekomen waar het 'krapkes' parkeren was of iets in die'n aard.

Aaaargh. Da gaat mij hier weer 100en EUR kosten natuurlijk. 't Zou mij niet verbazen als men daar rond de 1K EUR voor vraagt tegenwoordig.
Iets soortgelijks gehad, bij het eindverslag was het €340 daarvoor. Sierlijst + voorbumper tesamen toen.
 
"Hopen" dat er nog eens iemand tegenzit voor het einde van uw lease.

Hier met de lease van de vrouw ook een kras/blikschade laten repareren (mijn fout, eerste blikschade in 20 jaar rijbewijs). Week binnen bij de carrossier. Nog geen maand later een kras op exact dezelfde plek, en deze keer niet door ons. Owkeej dan...
 
"Hopen" dat er nog eens iemand tegenzit voor het einde van uw lease.

Hier met de lease van de vrouw ook een kras/blikschade laten repareren (mijn fout, eerste blikschade in 20 jaar rijbewijs). Week binnen bij de carrossier. Nog geen maand later een kras op exact dezelfde plek, en deze keer niet door ons. Owkeej dan...
Goh, moest het nu m'n laatste jaar zijn ofzo. Maar ik ga het wss op m'n heupen krijgen als ik zo nog ongeveer 4j moet rond bollen.
In eerste instantie viel mij het niet op omdat de wagen niet 'clean' stond & je natuurlijk niet elke keer heel uw wagen inspecteert. Maar eens je 't weet kan ik dat niet uit m'n achterhoofd krijgen, dus blijft dat dag in, dag uit tegen steken.

Ik bol al véle jaren accident-vrij, dus de kans dat er echt nog eens iemand 'goed' tegen zit is op zich niet heel groot (tenzij ik het zelf expres moest uitlokken, zoals het cliché gaat). Zelf expres uitlokken zie ik dan ook niet zitten.

Dus uitzingen tot einde lease ... goh ... 'k ga toch eerst eens gaan horen bij de BMW dealer wat het gaat/kan kosten (MOET officiële dealer wete, en die zijn altijd kostelijker).
Iets soortgelijks gehad, bij het eindverslag was het €340 daarvoor. Sierlijst + voorbumper tesamen toen.
Kleine anekdote ... m'n pa heeft een goed jaar geleden 't zelfste voorgehad. Echter is men daar via camerabeelden wél te weten gekomen wie het geweest is.
Dat sleept nu al een goed jaar aan & hij heeft blijkbaar nog steeds z'n geld niet terug (750 EUR franchise moest hem zelf opleggen) & de rekening was toch eind de 900 EUR voor te herspuiten.

Weet wel niet meer hoeveel 'platen' men moest herspuiten. Bij mij is het technisch gezien 1 stuk, nl. de bumper. Maar da's toevallig ook een vrij 'groot' stuk.
Maar aangezien 't gros van de kosten wss werkuren zijn ... dunno of het dan cheaper uitkomt met 1 groot stuk koetswerk losmaken & spuiten VS meerdere kleine platen loskoppelen & herspuiten.

TBD zeker.
 
Vandaag ontdekt dat mijn bedrijfswagen via een leasingcontract loopt van 15.000 km/jaar terwijl ik er 75.000 km/jaar mee zal rijden.
Iemand enig idee wat er nu zal gebeuren? (Wagen is nu 9m oud en 60.000 km op de teller)
 
Vandaag ontdekt dat mijn bedrijfswagen via een leasingcontract loopt van 15.000 km/jaar terwijl ik er 75.000 km/jaar mee zal rijden.
Iemand enig idee wat er nu zal gebeuren? (Wagen is nu 9m oud en 60.000 km op de teller)

Normaal is er een matrix van extra kosten die de leasingmaatschappij aanrekent aan de werkgever voor meer gereden kilometers dan het contract - en de kans bestaat dat ze ook na 2-3 jaar zullen vragen om het contract vroeger stop te zetten wegens teveel km (omdat de restwaarde te snel daalt / onderhoudskosten te snel oplopen voorbij een zeker aantal km). Vreemd dat je werkgever dat zo laag in schat terwijl je zo uitzonderlijk veel rijdt.
Kort samengevat: extra kosten voor je werkgever...
 
In het verleden ook genoeg voorgehad. Combinatie van leasetermijn een stuk verlengen plus sneller wagen bestellen.
Mijn A4 stond indertijd bvb op 4j/160K maar heb die na 3.5 jaar/180K afgegeven en nieuwe opgehaald.
 
Het lijkt me niet onlogisch om rekening te houden met het gemiddelde voor iedereen om leasebudget te bepalen, anders zijn mensen die veel kilometers rijden benadeeld in hun opties. Bij het afsluiten van het effectieve contract zou ik wel verwachten dat het interessanter is dat ze die kilometers dan wat realistischer inschatten.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag ontdekt dat mijn bedrijfswagen via een leasingcontract loopt van 15.000 km/jaar terwijl ik er 75.000 km/jaar mee zal rijden.
Iemand enig idee wat er nu zal gebeuren? (Wagen is nu 9m oud en 60.000 km op de teller)
Zolang dat niet blijkt dat jij elke dag over & 't weer bolt naar Parijs om af te spreken met uw lief is dat het probleem van uw WG.

De WG stuurt u dan wss elke dag van puntje naar paaltje, van de ene klant naar de andere. Dus is het ook zijn probleem dat uw zakelijke kilometers oplopen.
Dat weet die in principe ook op voorhand, dat een in-house programmeur of IT/tech support engineer niet even veel kms zal trekken als pakweg een sales vertegenwoordiger die elke dag ergens anders zit.

En ja, op een bepaald moment zal de leasing wel zeggen van 'STOP!', 't is genoeg geweest.
Met 75K/jr kan 't zijn dat die na 2 jaar al zegt van 'FINITO' (eens ze de kilometerstand binnen krijgen via een onderhoud of bandenwissel).
Want een wagen met 300K km (na 4j) is toch geen ballen meer waard.
 
Vandaag ontdekt dat mijn bedrijfswagen via een leasingcontract loopt van 15.000 km/jaar terwijl ik er 75.000 km/jaar mee zal rijden.
Iemand enig idee wat er nu zal gebeuren? (Wagen is nu 9m oud en 60.000 km op de teller)
Ook nog gehad, ging met woon-werk alleen al over de km's zitten. Dan mochten ze mij dus nog niet naar ergens anders oproepen en doen.
Had het wel gezien nog voor de eerste werkdag en werkgever blijven ambeteren om op papier te zetten dat ze mij niet gingen aanrekenen ervoor gezien er in de policy toen vermeld stond dat alle extra km's worden doorgerekend aan de bestuurder.

Ondertussen andere werkgever (kleine firma) en die zijn pak soepeler in alles (soms beetje te soepel)
 
Ook nog gehad, ging met woon-werk alleen al over de km's zitten. Dan mochten ze mij dus nog niet naar ergens anders oproepen en doen.
Had het wel gezien nog voor de eerste werkdag en werkgever blijven ambeteren om op papier te zetten dat ze mij niet gingen aanrekenen ervoor gezien er in de policy toen vermeld stond dat alle extra km's worden doorgerekend aan de bestuurder.

Ondertussen andere werkgever (kleine firma) en die zijn pak soepeler in alles (soms beetje te soepel)
Ik heb dat van een van m'n collega's ooit gehoord. Hij woonde verder van kantoor & enkel al met z'n woon/werk ging hij een groot deel van de 'standaard' 15K km opsouperen. Bij gevolg hadden ze hem op 25K gezet of zoiets, maar dit wel moeten incasseren in z'n budget.
Dus niet dat hij 10K km/jr cadeau kreeg.

Maar da's nog steeds niet hetzelfde dan de WG die u pakweg 60-70K/jr zakelijke kms doet bollen. Dat heeft niets meer met woon/werk te zien eh.
Da's gelijk mij die nu op opdracht zit aan den andere kant v/d Belgique ondanks dat sinds corona de standaard leasing contracten nu op 15K/jr zijn (m'n vorige was op 30K).
Moest men op 't einde v/d rit ineens komen reclameren zou 'k dat toch ook niet aanvaarden (opdracht is niet voor jaaaren, dus zal wss niet zover komen + meer klanten als vroeger aanvaarden remote, but still).
 
Is het vandaag de dag nog aangewezen om voor een plug-in hybride te gaan (genre v60t6, 330e, c300e) of eerder full electric (id7 Tourer)? Puur VAA gezien?
Gaat om bedrijfswagen aan te kopen door de werkgever en voor een periode van waarschijnlijk 6 jaar.
 
Is het vandaag de dag nog aangewezen om voor een plug-in hybride te gaan (genre v60t6, 330e, c300e) of eerder full electric (id7 Tourer)? Puur VAA gezien?
Gaat om bedrijfswagen aan te kopen door de werkgever en voor een periode van waarschijnlijk 6 jaar.
Van de VAA zou 'k niet te zeer wakker liggen. 't Is voornamelijk voor de WG dat het totaal niet meer aangeraden is.
Voor de WN kant zal dat nog mee vallen. Zeker gezien de gemiddelde EV al snel duurder zal uitvallen dan een PHEV, wat toch de (beperkte) uitstoot een beetje compenseert.
 
Is het vandaag de dag nog aangewezen om voor een plug-in hybride te gaan (genre v60t6, 330e, c300e) of eerder full electric (id7 Tourer)? Puur VAA gezien?
Gaat om bedrijfswagen aan te kopen door de werkgever en voor een periode van waarschijnlijk 6 jaar.
Rekening houdend met een uitstoot van 45 gram/km en €60.000 cataloguswaarde voor de phev en €70.000 voor de BEV kom je op volgende VAA waardes dit jaar:

PHEV: €175/maand
BEV: €204/maand

Als we uitgaan van een worst case scenario qua VAA en binnen 5 jaar denken dat de referentie uitstoot 0 wordt tegen 2029 zijn dit de waardes voor binnen 5 jaar:

PHEV: €275/maand (bij uitstoot van 17 zoals Volvo zou dit op €190/maand komen)
BEV: €142/maand (vermoedelijk zal de minimumwaarde tegen dan wel hoger ligger)

Uiteraard er van uitgaande dat de spelregels niet veranderen. Aan jou om te bepalen of je dat verschil de moeite vindt of niet.
 
Is het vandaag de dag nog aangewezen om voor een plug-in hybride te gaan (genre v60t6, 330e, c300e) of eerder full electric (id7 Tourer)? Puur VAA gezien?
Gaat om bedrijfswagen aan te kopen door de werkgever en voor een periode van waarschijnlijk 6 jaar.
Voor een PHEV met een erg lage CO2 uitstoot zoals de 17 die @langun vermeld (BMW X1 is ook 17) zou ik daar eerlijk gezegd niet echt van wakker liggen. Je spreekt, onder de huidige regels, over een verschil van ~€25 netto/maand over 5 jaar. De jaren voordien zijn wrs close to break-even.

Je gaat bij veel bedrijven momenteel echter gewoon geen PHEV's meer kunnen bestellen OF je gaat minder auto hebben dan bij een EV tegenhanger. Ik denk dat bij de meeste mensen uiteindelijk dé doorslaggevende factor zal zijn, veel meer dan VAA. Ik zou in ieder geval wel geen PHEV meer bestellen met een CO2 van 40-50... das een beetje vragen voor miserie down the line.
 
Mijn VAA zou worst case binnen 2-3 jaar rond de 8000 euro per jaar kunnen bedragen.
Dat je er niet wakker van moet liggen is heel kort door de bocht :)
Goh, zie de post van @langun boven de jouwe. Een 330e heeft 'maar' 35g CO (tot 47 afhankelijk van opties) & begint rond de 60K.
Stel dat @TYPHOON-online niet te zot doet in opties waardoor de CO de lucht in schiet en/of geen 30K aan opties er op steekt ... denk ik effectief niet dat hij er van wakker moet liggen.

OK, dat er mogelijks gevallen zijn waar dit wél hoog kan oplopen, sure. Maar voor de gemiddelde uitvoering van de wagens die vermeld werden denk ik niet dat dit wereldverwoestend zal zijn voor zijn portefeuille op vandaag. Hij kan uiteraard ook gaan voor een PHEV met lagere waarden, waardoor het nog minder een issue is.
Ref uitstoot is ook niet ineens 0 tegen volgend jaar eh. Dus het slechtste geval kan mss iets zijn dat je maar 1 of 2j moet slikken ofzo.

Anyway, in 't voorbeeld van langun zie je zeker dat een worst case stijging percentueel hoog zou zijn, maar als je 't vergelijkt met wat men nu voor een ICE wagen moet geven is het kind of nog steeds peanuts.

Dus my take -> Als de WG het überhaupt nog toelaat, zou ik er niet te zeer van wakker liggen. :whistle:
Bekijk gewoon wat je in je budget krijgt voor beide types aandrijving & kies wat er u 't meest aanstaat.
 
Terug
Bovenaan