De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ik stel mij serieus vragen over wat deze mensen kennen van het runnen van een overheid of überhaupt efficiëntie...

2 personen of zo zou je nog kunnen zeggen van ze hebben al wat watertjes doorzwommen. Maar de andere mensen zijn gewoon jongeren die vers van de schoolbanken komen. En sommigen zitten er zelfs nog op. Enigste wat ik mij kan inbeelden dat die gaan bijdragen is wat windowdressing van zie hoe hard ik werk. Ik slaap op mijn werk in het veldbeddeke.
Om maar te zwijgen over de expertise die ze effectief in huis hebben (zelfrijdende wagens... meh).
En het feit dat deze mensen gewoon uit de bedrijven van Musk komen.

Trump kan je voor het wanbeleid al niet verantwoordelijk stellen. En de rest van Doge samen met Musk zal wel een officieel pardon krijgen voor de zekerheid. Wanneer het niet uitdraait op een laaiend succes... om maar niet te zwijgen een epic Fail.
Ik weet het zo niet. Ik vermoed wel dat die jonge gastjes een soort van autistische 'prodigys' zullen zijn.
https://www.aol.com/elon-musk-high-school-grad-042035537.html
Die is ondertussen een senior advisor geworden. Geen idee welke perks dat heeft maar uit dat artikel blijkt dat het moreel kompas toch niet goed zit.
Coristine was fired from an intern job last year for allegedly leaking insider information to a rival company.
Nog een member van dat doge team is gehaaid genoeg om te weten in wat voor hetze hij zou komen en daar gewoon keihard op gecashed heeft.
Just hours before he sent the email, Kliger made a post on his Substack page titled: 'Why DOGE. Why I gave up a seven-figure salary to save America.'

Unlike the rest of his Substack, the post was 'subscriber only' with a $1,000-a-month fee - or $10,000 for a whole year - to access a single word of it. However, those who were curious enough to cough up the extraordinary fee found there wasn't even that - the post was completely blank.

Weinig reactie hier, maar dat is toch ook best hallucinant ?! En dan al die commentaren die haar toejuichen. Hoe verzuurd moet je wel niet zijn om dat goed te keuren, laat staan toe te juichen ? Bij ons zou zelfs een Vlaams Belanger zich niet aan dat soort intimidaties wagen.
Ja toen ik dat zag en feitelijk ook eens moest opzoeken wie dat nu precies was moest ik toch ook eens fronsen. Ex vrouw google baas die bij de scheiding 1 miljard geschept heeft, een silicon investeerder en helaas in amerikaanse politiek mede door dat geld toch wel wat gewicht in de schaal kan leggen. Ik denk trouwens dat die nog gefoefeld heeft met Elon Musk.
Allezins toont het wel aan om wat de politiek draait in Amerika, weinig om idealen en de werkmens maar vooral om geld.

Goed, ben geen fan van HLN links delen, maar omdat het geen serieus nieuws is, kan het geen kwaad denk ik. Die beelden van mensen die honderden eieren in de winkelkar steken, wat is me dat :laugh:

Dit is wel vaak niet de gewone consument... maar mensen met een kleine buurtwinkel, horeca/foodtruck.. die kopen in bulk bij Costco. Het zal door het tekort gewoon meer opvallen.
Bijkomend is Costo soms goedkoper dan via andere distributeurs door de vogelgriep.

Ondertussen staat Musk in The Oval Office gewoon te speechen achter de resolute desk met Trump zittend ernaast. Zo weird.

Een niet-verkozen Zuid-Afrikaan die het hoge woord heeft in The Oval Office terwijl de POTUS er bij zit te kijken alsof hij verlangt naar zijn pantoffels en een warme choco...dat moet toch de zieligste foto ooit zijn van een Amerikaans president....

Over belangenvermenging gesproken:

Terwijl Musk mes in overheid zet: Amerikaans ministerie van Buitenlandse Zaken gaat voor 400 miljoen dollar aan Tesla's kopen
https://www.hln.be/buitenland/terwi...00-miljoen-dollar-aan-tesla-s-kopen~a8a983c0/

Titel weer voorlopig wat misleidend maar toch weer onvoorstelbaar.
Titel is wel iets meer dan misleidend. Ze kopen verschillende wagens voor dat bedrag dewelke ze daarna dan ook nog bepantserd maken. BMW zit daar vb ook bij.

Dat Tesla een optie is, aangezien die in Amerika gebouwd worden, lijkt mij redelijk logisch (Trump zijn positie kennende over Make America Great Again... en koop Amerikaanse productie). Maar er zijn nog andere wagens die ook bepantserd kunnen worden. Niet noodzakelijk duurder zijn. En op zijn minst op een gelijkaardig niveau staan.
Echter brengt dit de hypocrisie wel naar het voorfront. Sommige rechters zijn problematisch want ze spreken zich tegen iets uit omdat de dochter ervan daar ook werkt. Maar dat er dan een significante bestelling komt bij het bedrijf van Musk terwijl Musk beslissingen maakt over het feit of bepaalde overheidsuitgaven wel correct zijn... krekels.

Laatst bewerkt:
Inderdaad wel weer oppassen met dat bijna-fake news, zeker als het van HLN komt :p. Blijkbaar zou dat bedrag van $400M al in december goedgekeurd zijn, dus nog onder Biden. Al kan het natuurlijk ook zijn dat er toen nog totaal niet beslist was welke modellen (maar mogelijk nu nog altijd niet). Dus nog even afwachten op de effectieve uitvoering en hoeveel van die $400M er dan effectief naar Tesla zal gaan.
Ach we kunnen al kritiek geven op Elon dat hij deze verspilling van geld niet heeft geflagd met zijn doge team.
Bepantserde EV's dat heeft Amerika toch niet nodig zeker.

Humvee's voor de drill drill drill dude...

Een niet-verkozen Zuid-Afrikaan die het hoge woord heeft in The Oval Office terwijl de POTUS er bij zit te kijken alsof hij verlangt naar zijn pantoffels en een warme choco...dat moet toch de zieligste foto ooit zijn van een Amerikaans president....
Trump laat zich volledig doen door Musk. Ik ben rechtsgezind maar bepaalde zaken draai ik toch ook serieus met mijn ogen, de golf van Amerika, Gaza riviera. Overal heffingen. Dat gedoe met Canada en Groenland. Musk gaat de overheid zodanig klein maken, dat plots de functie president ook geschrapt wordt.

Louter ter info: het Grondwettelijk Hof was aanvankelijk het Arbitragehof, dat vooral was opgericht om bevoegdheidsconflicten tussen de federale en deelstatelijke niveaus in het toen nog jonge federale België te trancheren. Het Hof heeft vervolgens zijn beperkte "referentienormen" (de bepalingen in de Grondwet waaraan het Hof wetten mag toetsen), waaronder het grondwettelijk gelijkheidsbeginsel, erg creatief geïnterpreteerd om zichzelf om te vormen tot een daadwerkelijk Grondwettelijk Hof. Dat gelijkheidsbeginsel las het Hof samen met andere rechten en vrijheden en grondwetsbepalingen: schendt een wet pakweg iemands recht op privacy (artikel 22 Gw), zo ging de redenering, dan was er sprake van een discriminatie (dus een schending van het grondwettelijk gelijkheidsbeginsel) in het genot van het recht op privacy, omdat één categorie burgers dat recht wel genoot en een andere categorie niet. In 2003 is die realiteit dan gebetonneerd via de officiële omvorming van het Arbitragehof in het Grondwettelijk Hof. Overigens een mooi voorbeeld van rechterlijk activisme, dat de bescherming van de burger alleen maar ten goede is gekomen.

Als ik mij niet vergis ligt de vernietigingsgraad van het Hof aan de lage kant, omdat het Hof zich eerder constructief opstelt. Zo geeft het vaak zogenaamde "grondwetsconforme interpretaties" aan betwiste normen, zodat de norm in een bijgestelde interpretatie overeind blijft en de wet-, decreet- of ordonnantiegever niet opnieuw aan de slag moet gaan. Dergelijke interpretaties zijn niet altijd mogelijk, bv. omdat het Hof meent dat één en ander het voorwerp moet uitmaken van democratisch debat, zodat het Hof via zijn arrest de regelgever de taak geeft om een oplossing te bedenken (bv. recent arrest over absolute donoranonimiteit: strijdig bevonden met het recht op eerbiediging privéleven van het donorkind, maar nu is het aan de wetgever om een nieuw evenwicht tot stand te brengen).

De politiek benoemde rechters hebben vooral tot doel om de professionele rechters te wijzen op die politieke gevoeligheden. Recent is er wel een oproep geweest door een oud-voorzitter van het Hof (Alen) om die politieke benoemingen ofwel af te schaffen, ofwel minstens te vereisen dat ze over een rechtendiploma beschikken.
Het klopt volgens mij niet echt dat het Hof met die bepalingen heel creatief is omgesprongen, of toch, dat was niet onverwacht ofzo. Toen men het arbitragehof die artikelen gaf om te controleren besefte de grondwetgever heel goed dat die bepalingen heel ruim waren en er daarmee een link was opengegaan naar alle grondwetartikelen van titel 2 (Belgen en hun rechten), al is die link ook niet absoluut, veel problemen maar ook niet alle problemen kan je uitleggen als een schending van het gelijkheidsbeginsel. De naam van het arbitragehof was dan wel nog niet "grondwettelijk hof", het werd meteen beschouwd als een volwaardig grondwettelijk hof door dat recht tot toetsing van het gelijkheids en discriminatie artikel.

Die naamswijziging is pas later gekomen omdat een grondwettelijk hof toen nog door velen als iets ondemocratisch gezien werd en er gevreesd werd voor een "gouvernement des juges" de naam was wat gevoelig. Het is omdat het arbitragehof zich zo professioneel en braaf had opgesteld de eerste 10 jaar, dat er voldoende vertrouwen was om hen extra grondwetartikels te geven eind de jaren 80. Als ze activistisch waren geweest was dat er toen niet doorgeraakt.

Laatst bewerkt:
Ik zou toch es graag zien hoe de elections zouden verlopen zijn moesten de amerikanen weten wat ze nu weten.

Het klopt volgens mij niet echt dat het Hof met die bepalingen heel creatief is omgesprongen, of toch, dat was niet onverwacht ofzo. Toen men het arbitragehof die artikelen gaf om te controleren besefte de grondwetgever heel goed dat die bepalingen heel ruim waren en er daarmee een link was opengegaan naar alle grondwetartikelen van titel 2 (Belgen en hun rechten), al is die link ook niet absoluut, veel problemen maar ook niet alle problemen kan je uitleggen als een schending van het gelijkheidsbeginsel. De naam van het arbitragehof was dan wel nog niet "grondwettelijk hof", het werd meteen beschouwd als een volwaardig grondwettelijk hof door dat recht tot toetsing van het gelijkheids en discriminatie artikel.

Die naamswijziging is pas later gekomen omdat een grondwettelijk hof toen nog door velen als iets ondemocratisch gezien werd en er gevreesd werd voor een "gouvernement des juges" de naam was wat gevoelig. Het is omdat het arbitragehof zich zo professioneel en braaf had opgesteld de eerste 10 jaar, dat er voldoende vertrouwen was om hen extra grondwetartikels te geven eind de jaren 80. Als ze activistisch waren geweest was dat er toen niet doorgeraakt.
Vandelanotte heb ik toch altijd horen vertellen dat het Arbitragehof daar een zekere creativiteit aan de dag heeft gelegd. Maar goed, dat is ondertussen ook al 15 jaar geleden dat ik het zo hoorde, dus could be wrong.

Ik stel mij serieus vragen over wat deze mensen kennen van het runnen van een overheid of überhaupt efficiëntie...

2 personen of zo zou je nog kunnen zeggen van ze hebben al wat watertjes doorzwommen. Maar de andere mensen zijn gewoon jongeren die vers van de schoolbanken komen. En sommigen zitten er zelfs nog op. Enigste wat ik mij kan inbeelden dat die gaan bijdragen is wat windowdressing van zie hoe hard ik werk. Ik slaap op mijn werk in het veldbeddeke.
Om maar te zwijgen over de expertise die ze effectief in huis hebben (zelfrijdende wagens... meh).
En het feit dat deze mensen gewoon uit de bedrijven van Musk komen.

Trump kan je voor het wanbeleid al niet verantwoordelijk stellen. En de rest van Doge samen met Musk zal wel een officieel pardon krijgen voor de zekerheid. Wanneer het niet uitdraait op een laaiend succes... om maar niet te zwijgen een epic Fail.
Windowdressing. Nu zitten die gewoon jobs te schrappen onder impuls van Musk. Overal schrappen schrappen schrappen, tot de ambtenarij zo uitgehold is dat het hele systeem instort. Denk niet dat Musk een ander doel heeft.

Zijn approval ratings zijn niet slecht. En 't is eigenlijk een louter theoretische vraag, want het is wat het is: de komende vier jaar zitten we er allemaal aan vast.

De approval ratings nu stellen sowieso niet veel voor. Iedereen is nog on a high en er gebeurt veel. Mensen hebben nogal snel de neiging te denken dat als er veel gebeurt in de politiek, het goed is.
Vele gevolgen van de tot dusver ondernomen acties gaan nog wel een tijdje op zich laten wachten.

Zijn approval ratings zijn niet slecht. En 't is eigenlijk een louter theoretische vraag, want het is wat het is: de komende vier jaar zitten we er allemaal aan vast.
De komende 4 jaar zitten we vast aan Trump misschien, maar niet aan de heerschappij van de republikeinen in huis en senaat.
Indien die verhouding verandert gaat de macht van Trump zeer sterk ingeperkt kunnen worden.
Getuige een aantal recente beslissingen zoals bijvoorbeeld de aanstelling van RFK Jr als baas van de HHS waar 100% van de democraten tegengestemd hebben, en dan nog één persoon bij de republikeinen.
Dat zijn zaken die er niet meer door zouden geraken wanneer die balans anders ligt.

Wanneer je de approval ratings wat beter bekijkt, dan is de positieve zijde vooral dat hij doet wat hij belooft, maar aan de negatieve zijde zit dan toch vooral de portemonee, waar men bang heeft dat zijn beleid in tegenstelling tot wat hij beloofd heeft, alleen maar alles duurder gaat maken.
Bijkomend heeft men ook weinig vertrouwen in dat zijn beleid extra jobs gaat creeren.

Dus ik denk in de komende maanden dat vooral die inflatie een stevig probleem zou kunnen worden, en wanneer hij de arm van de Fed omwringt om de interest omlaag te brengen, gecombineerd met zijn tarrifs, zou dit we eens een stevige isuue kunnen worden.

Dus ik denk in de komende maanden dat vooral die inflatie een stevig probleem zou kunnen worden, en wanneer hij de arm van de Fed omwringt om de interest omlaag te brengen, gecombineerd met zijn tarrifs, zou dit we eens een stevige isuue kunnen worden.
Trump heeft net zoals in 2016 het voordeel dat hij nadelige effecten op de inflatie tijdens de eerste helft van zijn ambtstermijn perfect kan toewijzen aan beslissingen van de vorige president, en eigenlijk is dat voor de gemiddelde Amerikaan compleet oncontroleerbaar. Zo lang hij het blijft spinnen en toewijzen aan Biden/Obama/Harris, zal inflatie niks uitmaken.

Wat vooral zal uitmaken, is waarom de democraten nog altijd zo oorverdovend stil zijn. De machteloosheid vanuit die partij is bijna aandoenlijk aan het worden. Als daar tegen de midterms geen blok tegen Trump staat, verwacht ik ook echt niet dat er in 2026 grote aardverschuivingen zullen gebeuren in huis en senaat. Integendeel, voorlopig komt Trump sterk en daadkrachtig over, en zo lang hij tot 2026 de effecten van zijn beleid blijft ontkennen en toewijzen aan de democraten zonder enig weerwoord vanuit die kant, zie ik de VS enkel nog roder kleuren.

Trump heeft net zoals in 2016 het voordeel dat hij nadelige effecten op de inflatie tijdens de eerste helft van zijn ambtstermijn perfect kan toewijzen aan beslissingen van de vorige president, en eigenlijk is dat voor de gemiddelde Amerikaan compleet oncontroleerbaar. Zo lang hij het blijft spinnen en toewijzen aan Biden/Obama/Harris, zal inflatie niks uitmaken.
Goh, nog niet zo zeker dat hij daar mee gaat wegkomen.
Tijdens zijn verkiezingscampagne was een van de allergrootste punten dat hij van dag 1 de prijzen ging doen zakken.
Hij steekt het ook niet overvloedig op de Biden administratie (buiten die eieren misschien), hij geeft echt wel toe dat die wegens die tarrifs eerst de prijzen gaan stijgen om pas daarna lager te worden, en dat dit een prijs is die de Amerikanen moeten betalen om America Great again te maken!

Indien dus na die initiele prijsstijging (dewelke al een stevige afwijking is van zijn initiele campagne belofte), de prijzen niet redelijk spectaculair gaan dalen, gaat hij het veel moilijker op de vorige administratie kunnen steken!

Ik vraag me af of deze bedreiging de schaal doen overhellen heeft?
Nicole Shanahan is trouwens voormalig democraat.
Denk je echt dat een juriste op Twitter ook maar iets doet aan de weegschaal?
In de VS is het trouwens heel normaal om je senator of volksvertegenwoordiger aan te schrijven, en druk op ze uit te oefenen. je zou zelfs kunnen zeggen dat dat je democratische recht (en plicht) is. Of je nu op ze gestemd hebt of niet, het is niet omdat je 'blauw' bent dat je plots alle blauwe beslissingen moet goedkeuren.

Hier zit nog een sausje op van zelfverheerlijking en zelfoverschatting, maar voor de rest vind ik het niet erg schokkend? 'Ik ga zo veel mogelijk mensen overtuigen om tegen je te stemmen' lijkt me de essentie van een democratie?

Denk je echt dat een juriste op Twitter ook maar iets doet aan de weegschaal?
In de VS is het trouwens heel normaal om je senator of volksvertegenwoordiger aan te schrijven, en druk op ze uit te oefenen. je zou zelfs kunnen zeggen dat dat je democratische recht (en plicht) is. Of je nu op ze gestemd hebt of niet, het is niet omdat je 'blauw' bent dat je plots alle blauwe beslissingen moet goedkeuren.

Hier zit nog een sausje op van zelfverheerlijking en zelfoverschatting, maar voor de rest vind ik het niet erg schokkend? 'Ik ga zo veel mogelijk mensen overtuigen om tegen je te stemmen' lijkt me de essentie van een democratie?
Ik denk dat je dat stukje van het sponsoren van politieke tegenstanders niet gehoord hebt? Ook de veeg uit de pan aan de twee democraten die ze mee in het zadel geholpen heeft. Kweenie. Vind ik toch wel een letterlijk dreigement. Was ook running mate rfk

Terug
Bovenaan