De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Wat gebeurt er normaal gezien in de VS als iemand het bevel van een rechter negeert? Opgepakt worden door de politie?
Dat is in principe een taak voor de US Marshals om die op gerechterlijk bevel dan op te pakken, maar de US Marshals staan ondertussen onder controle van de advocate die Trump bijstond in zijn omkoopzaak rond Stormy Daniels.

Dus in de praktijk: niks.

Gehoord in het nieuws: Musk: doelstelling is 600 van de 10.000 werknemers te behouden…

België: we gaan 10.000 mensen aanwerven om te kijken of we er 600 kunnen missen

Eat that Elon

Budget plan van de GOP is uit. Schuldenplafond is blijkbaar niet meer belangrijk nadat ze de afgelopen 4 jaar alleen maar geklaagd hebben erover. Ik ben benieuwd of mijn Amerikaanse collega's die op Trump hebben gestemd tevreden gaan zijn. Zoveel van hen en hun ouders zijn afhankelijk van Medicaid. :laugh::laugh:

Zoals verwacht slecht voor de gemiddelde Trump stemmer en goed voor de rijke vriendjes van Trump maar Fox zal wel gewoon zeggen dat het de schuld is van Obama.

Samenvatting gevonden op het internet:
  • +$5T deficit, -2T in spending cuts
  • Increase debt ceiling by $4T
  • $300B in new spending for border security (including judiciary/immigration judges and border patrol)
  • $880B in Medicaid program cuts
  • 20% cut ($230B) in SNAP program funding
  • Ending school breakfast and lunch program
  • $330B in education cuts
  • $4.5T in tax cuts for corporations and the wealthy

Onderstaande was 'beerput materiaal' tot 20 januari. Sinds die dag verspreiden sommige leiders van de VS maar al te graag dezelfde theorieën...

En ook nog dit:
De Wikimedia Foundation werkt aan manieren om Wikipedia-bewerkers te beschermen tegen intimidatie en juridische dreigingen. Dit doet de organisatie na berichten dat The Heritage Foundation de identiteit van bewerkers actief probeert te achterhalen.
Ook de toenemende kritiek van onder andere Elon Musk is reden om actie te ondernemen om de veiligheid van Wikipedia-gebruikers te waarborgen.

Laatst bewerkt:
Trump en Musk zijn wel een dankbaar onderwerp op Youtube voor uren kijkplezier. Beschamend om dat als president te hebben.

Trump en Musk zijn wel een dankbaar onderwerp op Youtube voor uren kijkplezier. Beschamend om dat als president te hebben.
Ik kan geen sociaal medium openen of ik zie een dansende Trump.

Trump II is dan ook de logische voorzetting van de roaring twenties van deze eeuw. Stel je voor dat we ooit eens terug naar de normaliteit gaan.

En ook nog dit:
De Wikimedia Foundation werkt aan manieren om Wikipedia-bewerkers te beschermen tegen intimidatie en juridische dreigingen. Dit doet de organisatie na berichten dat The Heritage Foundation de identiteit van bewerkers actief probeert te achterhalen.
Ook de toenemende kritiek van onder andere Elon Musk is reden om actie te ondernemen om de veiligheid van Wikipedia-gebruikers te waarborgen.
De rode draad lijkt toch wel om de informatie te controleren die wordt verspreid en zo vrije meningsuiting te beperken.

Ik vond de waarschuwing van de amerikaanse vice president om voorzichtig te zijn met investeringen in ai bij autoritaire regimes wel opmerkelijk...

Rekening houdende met de autocratische fratsen van Trump... 😀
Trump autocratisch, waar haal je het?

Musk wil afzetting rechters die hem tegenwerken

Techmiljardair Elon Musk roept het Huis van Afgevaardigden op rechters uit hun functie te zetten die zijn bezuinigingsoperatie binnen de overheid dwarsbomen. "Er moet onmiddellijk een golf van gerechtelijke afzettingen komen, niet slechts één", zei Musk op berichtendienst X.

Musk geldt als belangrijk adviseur van president Donald Trump en stuurt DOGE aan. Die taskforce moet de overheid afslanken en dat leidt tot juridische conflicten. Rechter Paul Engelmayer oordeelde afgelopen weekend dat DOGE-personeel informatie moet vernietigen die was verzameld op het ministerie van Financiën.

Niet alleen Musk stoort zich aan de rechtbanken. Vicepresident J.D. Vance schreef onlangs op X dat rechters geen controle hebben over de "legitieme bevoegdheden" van de uitvoerende macht. Trump heeft zich ook beklaagd over "zeer politieke rechters", al zei hij deze week wel dat hij zich aan uitspraken zou houden. "We willen de corruptie uitroeien. En het is moeilijk te geloven dat een rechter zou zeggen dat we dat niet mogen doen", zei Trump.
"Dus misschien moeten we eens goed naar die rechters kijken."

ik ben al oud genoeg om me te herinneren dat Musk ooit de groene messias was die de wereld ging redden met elektrische auto's en zonne-energie.

Those were the days, my friend.

Om dit af te sluiten:

ik had hier initieel mijn mening gedeeld. Namelijk dat ik blij ben met de gang van zaken en dat ik denk/vind dat er totnogtoe ook heel wat goeds aan het gebeuren in de VS onder Trump 2. Mag toch eens, wat tegengas geven in een thread dat voor 99% zwaar tegen Trump is.
En daarvoor werd ik vrijwel meteen geridiculiseerd (oa. papieren rietjes comment van Kas, Hitler vergelijkingen van neef Jo).

Geen wonder dat heel wat niet-linkse stemmen dit forumonderdeel definitief zijn ontvlucht in de loop der maanden/jaren...
U draagt evenveel mee aan de veralgemening van een gedachtegoed als die vermeende groep "linkse" posters op het forum waar u naar verwijst. U beseft dat toch? Ik stem eerder "rechts" en toch vind ik Trump & zijn clubje wansmakelijk/verachtelijk/idioot. Hoe kan dat toch? Ben ik tegen alle partijstandpunten van die partij? Neen, zo vind ik ook het hele geforceerde gedoe rond de "transgenderideologie" ook wat te verregaand. Maar is dat nu een prioriteit in de huidige wereld waarin we leven? Wie zijn "wij" om te bepalen welke keuzes iemand in zijn privéleven neemt? Enfin, nu ben ik wat aan het uitweiden. Mijn punt is eigenlijk simpel: als ik naar het videomateriaal van Trump (en zijn clubje) kijk, zie ik een wansmakelijk, toxisch figuur die het telkens nodig vindt om een ander te beschimpen. En dan hebben we het nog niet gehad over zijn onvermogen om een taalkundig correcte, onderbouwde zin te vormen, zonder eindeloze simplistische herhalingen die eigenlijk geen steek houden. Wat toch bedenkingen oproept over het intellect van die persoon, een aspect dat toch niet onbelangrijk is gezien de rol die hij moet vervullen. (Mede omwille daarvan vind ik de populaire vergelijking met dictators als Hitler te verregaand aangezien deze laatste vele malen intelligenter was, ongeacht de bedenkelijke daden die onder dit regime gepleegd zijn.) Maar soit, dat kunnen we Trump nog vergeven. Iedereen heeft zijn kwaliteiten. Alleen zie ik die persoonlijk niet bij de heer Trump. Althans, niet die kwaliteiten die zo broodnodig zijn in een wereld die vervallen is tot een simplistisch links/rechts-verhaal waar enige nuance al genoeg blijkt te zijn om tot 1 van die kampen te behoren. En fyi: ik ben geen groot fan van Biden ;)

Laatst bewerkt:
Trump autocratisch, waar haal je het?

Musk wil afzetting rechters die hem tegenwerken

Techmiljardair Elon Musk roept het Huis van Afgevaardigden op rechters uit hun functie te zetten die zijn bezuinigingsoperatie binnen de overheid dwarsbomen. "Er moet onmiddellijk een golf van gerechtelijke afzettingen komen, niet slechts één", zei Musk op berichtendienst X.

Musk geldt als belangrijk adviseur van president Donald Trump en stuurt DOGE aan. Die taskforce moet de overheid afslanken en dat leidt tot juridische conflicten. Rechter Paul Engelmayer oordeelde afgelopen weekend dat DOGE-personeel informatie moet vernietigen die was verzameld op het ministerie van Financiën.

Niet alleen Musk stoort zich aan de rechtbanken. Vicepresident J.D. Vance schreef onlangs op X dat rechters geen controle hebben over de "legitieme bevoegdheden" van de uitvoerende macht. Trump heeft zich ook beklaagd over "zeer politieke rechters", al zei hij deze week wel dat hij zich aan uitspraken zou houden. "We willen de corruptie uitroeien. En het is moeilijk te geloven dat een rechter zou zeggen dat we dat niet mogen doen", zei Trump.
"Dus misschien moeten we eens goed naar die rechters kijken."
Ik kan mezelf al quoten.
Als afzetten niet (direct) lukt, dan pak je ze waar het pijn doet, je pakt hun kinderen aan op sociale media.

Geen fake news wie daar aan zou twijfelen.

Hij retweet een bericht, hij reageert onder het originele bericht:

Is toch allemaal niks fake news aan?
Dat is toch intimidatie op het hoogste niveau? Of doet hij dat per ongeluk ('autisme', weetjewel), heeft hij nergens invloed op en zit er niks meer achter?

Dat zou dan toch moeten doorgeschoven worden naar een andere rechter in dat geval, die geen familielid of vriend(in) binnen het Department of Education heeft en dus wel neutraal kan oordelen? Waarom werd juist die rechter dan toegewezen? Dat geeft dan toch Musk juist munitie om die rechter in twijfel te trekken.

Dat zou dan toch moeten doorgeschoven worden naar een andere rechter in dat geval, die geen familielid of vriend(in) binnen het Department of Education heeft en dus wel neutraal kan oordelen? Waarom werd juist die rechter dan toegewezen? Dat geeft dan toch Musk juist munitie om die rechter in twijfel te trekken.
Mogelijks. Maar uiteindelijk worden er zoveel waanzinnige policy decisions gemaakt, die zoveel mensen treffen, dat het dan al heel snel gemakkelijk wordt om te stellen dat niemand bekwaam is om er over te oordelen (behalve die ene puppet van Trump/Musk natuurlijk).

Dit soort persoonlijke aanvallen leiden vooral af van de inhoud. Laat het ons aub vooral over de inhoud hebben. Er zijn genoeg checks & balances binnen het wettelijke systeem om eventuele persoonlijke issues ook op te vangen IN het systeem. Gebruik dit systeem dan.

Ik vind het wel tegen fake news aanleunen omdat:
a) je totaal geen bron geeft, en ook niet de post van Musk zelf waarin hij dit zogezegd gedaan heeft.
b) het geen tweet van hem is, alhoewel hij die wel duidelijk ondersteunt.
c) de vermeende doxxing eigenlijk gewoon het aantonen is, met publieke info, dat die dochter werkt op het Dept of Education, en in die zin relevant is voor het beoordelen van McConnell zelf.

Het is dus op zijn minst het weglaten van cruciale info waardoor je een verkeer beeld kunt krijgen. Kijk, ik walg zelf van wat er daar allemaal gebeurt met Trump en Musk, maar dit soort kleuren van de waarheid om het erger te doen lijken dan het is, doet IMHO meer kwaad dan goed.
Je kunt bepaalde cruciale elementen weglaten waardoor de boodschap compleet anders overkomt. Dan is het in mijn ogen ook fake news.
Als die vermeende doxxing op basis van publieke informatie (van LinkedIn, Twitter etc) is dan mag Elon dat gewoon posten.

Akkoord, de "picture of his daughter, her full name, her position where she works" is gewoon een screenshot van haar X-profiel. Ik kreeg initieel bij die screenshot toch ook heel andere gedachten.

Terug
Bovenaan