De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Het is eerder de roaring 39's.
Met het Rusland-Oekraïneconflict als de proloog, zoals de Sino-Japanse oorlog die in juli 1937 ontvlamde?

De geschiedenis herhaalt zich niet, maar er zijn wel patronen. 2000 - 2020 was niet zonder gebeurtenissen maar 2020-2025 is al een wilde rit geweest. 2025-2030 is "goed" begonnen om een versnelling hoger te schakelen.

Binnenkort nog meer inflatie?
Lijkt me geen goed idee om nog dollars aan te houden als reserve currency.

Ik heb nu geen economie gestudeerd maar het is toch algemene consensus dat men de rente verhoogt om de inflatie tegen te gaan. De laatste CPI cijfers waren slechter dan verwacht en nu wilt Trump de rente nog verlagen, dat gaat fout lopen op termijn.
Die tariffs werken trouwens ook inflatie in de hand, want goederen worden duurder.

Laatst bewerkt:
Dat zou dan toch moeten doorgeschoven worden naar een andere rechter in dat geval, die geen familielid of vriend(in) binnen het Department of Education heeft en dus wel neutraal kan oordelen? Waarom werd juist die rechter dan toegewezen? Dat geeft dan toch Musk juist munitie om die rechter in twijfel te trekken.
Mja, zonder te weten wat er in dat vonnis exact staat. Wie weet heeft de rechter die afweging zelfs ergens gemaakt.

That said, met wat Musk allemaal uitkraamt over controleren van rechters tegenwoordig, heeft elke rechter die het oneens is met hem een conflict of interests. Idem met zowat elke ambtenaar van de federal government.

U draagt evenveel mee aan de veralgemening van een gedachtegoed als die vermeende groep "linkse" posters op het forum waar u naar verwijst. U beseft dat toch? Ik stem eerder "rechts" en toch vind ik Trump & zijn clubje wansmakelijk/verachtelijk/idioot. Hoe kan dat toch? Ben ik tegen alle partijstandpunten van die partij? Neen, zo vind ik ook het hele geforceerde gedoe rond de "transgenderideologie" ook wat te verregaand. Maar is dat nu een prioriteit in de huidige wereld waarin we leven? Wie zijn "wij" om te bepalen welke keuzes iemand in zijn privéleven neemt? Enfin, nu ben ik wat aan het uitweiden. Mijn punt is eigenlijk simpel: als ik naar het videomateriaal van Trump (en zijn clubje) kijk, zie ik een wansmakelijk, toxisch figuur die het telkens nodig vindt om een ander te beschimpen. En dan hebben we het nog niet gehad over zijn onvermogen om een taalkundig correcte, onderbouwde zin te vormen, zonder eindeloze simplistische herhalingen die eigenlijk geen steek houden. Wat toch bedenkingen oproept over het intellect van die persoon, een aspect dat toch niet onbelangrijk is gezien de rol die hij moet vervullen. (Mede omwille daarvan vind ik de populaire vergelijking met dictators als Hitler te verregaand aangezien deze laatste vele malen intelligenter was, ongeacht de bedenkelijke daden die onder dit regime gepleegd zijn.) Maar soit, dat kunnen we Trump nog vergeven. Iedereen heeft zijn kwaliteiten. Alleen zie ik die persoonlijk niet bij de heer Trump. Althans, niet die kwaliteiten die zo broodnodig zijn in een wereld die vervallen is tot een simplistisch links/rechts-verhaal waar enige nuance al genoeg blijkt te zijn om tot 1 van die kampen te behoren. En fyi: ik ben geen groot fan van Biden ;)
Amen. Het mag wel eens gedaan zijn met iedereen als links neer te zetten die kritiek op Trump hebben. Ik ken genoeg rechtse mensen die ook absoluut geen fan zijn van Trump. Misschien is het eerder mensen die eerder extremisten zijn en de rest?

Amen. Het mag wel eens gedaan zijn met iedereen als links neer te zetten die kritiek op Trump hebben. Ik ken genoeg rechtse mensen die ook absoluut geen fan zijn van Trump. Misschien is het eerder mensen die eerder extremisten zijn en de rest?
Helemaal akkoord, en op dezelfde leest: een oproep om ook 'rechts' niet te vereenzelvigen met Trump en konsoorten, dat is gewoon autocratische demagogie dat je niet zomaar op het traditionele spectrum kunt plaatsen als rechts liberaal en/of conservatief.

Mja, zonder te weten wat er in dat vonnis exact staat. Wie weet heeft de rechter die afweging zelfs ergens gemaakt.

That said, met wat Musk allemaal uitkraamt over controleren van rechters tegenwoordig, heeft elke rechter die het oneens is met hem een conflict of interests. Idem met zowat elke ambtenaar van de federal government.
En natuurlijk helpt het zeker niet dat die rechters politiek benoemd zijn.
Ik weet eigenlijk niet hoe dit in België werkt maar sowieso lijkt het mij geen goed idee voor de scheiding der machten als de ene macht de top van de andere macht kan aanstellen. Dit kan enkel maar leiden tot misbruik en beschuldigingen van misbruik, wat eveneens schadelijk is ongeacht of de beschuldigingen nu terecht zijn of niet.

Ik weet eigenlijk niet hoe dit in België werkt maar sowieso lijkt het mij geen goed idee voor de scheiding der machten als de ene macht de top van de andere macht kan aanstellen. Dit kan enkel maar leiden tot misbruik en beschuldigingen van misbruik, wat eveneens schadelijk is ongeacht of de beschuldigingen nu terecht zijn of niet.
In de USA zijn rechters helaas politiek benoemd (of soms zelfs verkozen?).

In België ligt de verantwoordelijkheid voor de benoeming bij de Minister van Justitie, maar op voordracht van de Hoge Raad voor Justitie, die 50% uit experten (verkozen door de magistratuut) en 50% uit politieke benoemingen (verkozen door politici, maar in principe ook juristen dacht ik) bestaat.

In België kan de Minister van Justitie afaik ook niet vragen om een zaak niet te onderzoeken, enkel om ze wel te onderzoeken, waarna het Openbaar Ministerie onafhankelijk verder gaat.

In België worden de helft van de grondwettelijke rechters niet alleen door de politiek benoemd, het zijn vaak politiekers die we erin zetten en soms zelfs mensen die de politiek hebben moeten verlaten wegen fraude. Nog zo'n voorbeeldje van hoe wat wij doen soms straffer is dan wat er in de VS gebeurd maar omdat we er niet zo luid over zijn als Trump, we er minder aan tillen dan hoe het er in de VS aan toegaat.

Op zich is politieke invloed op de gerechtelijke macht wel gewenst, zeker als het over en grondwettelijk hof gaat die een directe impact hebben op de wetgeving. De wetgevende macht is bijna altijd de belangrijkste macht en de gerechterlijke de zwakste, dat gaat meestal mee met hoe democratisch verkozen die machten zijn. In België is de wetgevende bijvoorbeeld de enige macht die verkozen wordt.

Je wil niet dat de rechterlijke macht teveel macht krijgt omdat ze niet onderworpen is aan die belangrijke check verkozen, verkozen worden. Het is de macht die het meest gevoelig is om af te wijken van de wil van het volk, wat enigszins het opzet is maar hen ook wat gevaarlijk zou kunnen maken voor een democratie als ze de andere machten zouden overvleugelen.

Laatst bewerkt:
Mja, correct @beryl maar het Grondwettelijk Hof is in se toch nog iets anders dan de gewone rechters of zelfs het Hof van Cassatie of Raad van State. Die laatste twee zijn niet politiek benoemd (behalve via de Hoge Raad dan). En itt de USA zijn de grondwettelijke rechters ook niet benoemd voor het leven iirc. Dat, gepaard met een minder verdeelde maatschappij, maakt het hier minder problematisch dan in de USA. Gekoppeld aan het hogere belang dat zij hun grondwet ook nog toedienen. Bij ons is het 'maar een vodje papier', daar is het soms eerder een religieus document, alléja in de mate dat het in hun kraam en interpretatie past.

Mja, correct @beryl maar het Grondwettelijk Hof is in se toch nog iets anders dan de gewone rechters of zelfs het Hof van Cassatie of Raad van State. Die laatste twee zijn niet politiek benoemd (behalve via de Hoge Raad dan). En itt de USA zijn de grondwettelijke rechters ook niet benoemd voor het leven iirc. Dat, gepaard met een minder verdeelde maatschappij, maakt het hier minder problematisch dan in de USA. Gekoppeld aan het hogere belang dat zij hun grondwet ook nog toedienen. Bij ons is het 'maar een vodje papier', daar is het soms eerder een religieus document, alléja in de mate dat het in hun kraam en interpretatie past.
Ja heb in mijn edit toegevoegd dat het idd vooral opgaat voor grondwettelijke rechters (ik denk dat onze grondwettelijke rechters ook voor het leven benoemd worden trouwens).

En ik denk opnieuw dat het iets Belgisch dat we de macht van ons grondwettelijk hof onderschatten, het grondwettelijk hof is nog een (relatief) jong begrip in België, het bestaat eigenlijk nog maar een 35 jaar in zijn huidige vorm maar in die huidige vorm kunnen ze alle wetgeving tegenhouden, net zoals de supreme court in de VS.

Ik denk dat het Belgisch grondwettelijk Hof die macht wel minder gebruikt maar dat dat eerder een cultureel iets is dan dat het iets te maken heeft met bevoegdheid, reden te meer om veel meer te kijken naar welke mensen we benoemen om daarin te zetelen.

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk ze worden ook voor het leven benoemd, hoewel ik de indruk hebben dat ze wel op pensioen gaan, i.t.t. sommige fossielen in het Supreme Court.

Ik denk dat de samenstelling van politici en rechters er in BE ook voor zorgt dat het GWH soms wat terughoudender is. Sommige van haar besluiten zijn duidelijk politiek en niet juridisch geïnspireerd, net omdat een pure juridische beslissing soms zou ingaan tegen de politieke realiteit. Gelukkig is België op dat vlak niet zo verdeeld als de USA tegenwoordig.

Ja heb in mijn edit toegevoegd dat het idd vooral opgaat voor grondwettelijke rechters (ik denk dat onze grondwettelijke rechters ook voor het leven benoemd worden trouwens).

En ik denk opnieuw dat het iets Belgisch dat we de macht van ons grondwettelijk hof onderschatten, het grondwettelijk hof is nog een (relatief) jong begrip in België, het bestaat eigenlijk nog maar een 35 jaar in zijn huidige vorm maar in die huidige vorm kunnen ze alle wetgeving tegenhouden, net zoals de supreme court in de VS.

Ik denk dat het Belgisch grondwettelijk Hof die macht wel minder gebruikt maar dat dat eerder een cultureel iets is dan dat het iets te maken heeft met bevoegdheid, reden te meer om veel meer te kijken naar welke mensen we benoemen om daarin te zetelen.
Louter ter info: het Grondwettelijk Hof was aanvankelijk het Arbitragehof, dat vooral was opgericht om bevoegdheidsconflicten tussen de federale en deelstatelijke niveaus in het toen nog jonge federale België te trancheren. Het Hof heeft vervolgens zijn beperkte "referentienormen" (de bepalingen in de Grondwet waaraan het Hof wetten mag toetsen), waaronder het grondwettelijk gelijkheidsbeginsel, erg creatief geïnterpreteerd om zichzelf om te vormen tot een daadwerkelijk Grondwettelijk Hof. Dat gelijkheidsbeginsel las het Hof samen met andere rechten en vrijheden en grondwetsbepalingen: schendt een wet pakweg iemands recht op privacy (artikel 22 Gw), zo ging de redenering, dan was er sprake van een discriminatie (dus een schending van het grondwettelijk gelijkheidsbeginsel) in het genot van het recht op privacy, omdat één categorie burgers dat recht wel genoot en een andere categorie niet. In 2003 is die realiteit dan gebetonneerd via de officiële omvorming van het Arbitragehof in het Grondwettelijk Hof. Overigens een mooi voorbeeld van rechterlijk activisme, dat de bescherming van de burger alleen maar ten goede is gekomen.

Als ik mij niet vergis ligt de vernietigingsgraad van het Hof aan de lage kant, omdat het Hof zich eerder constructief opstelt. Zo geeft het vaak zogenaamde "grondwetsconforme interpretaties" aan betwiste normen, zodat de norm in een bijgestelde interpretatie overeind blijft en de wet-, decreet- of ordonnantiegever niet opnieuw aan de slag moet gaan. Dergelijke interpretaties zijn niet altijd mogelijk, bv. omdat het Hof meent dat één en ander het voorwerp moet uitmaken van democratisch debat, zodat het Hof via zijn arrest de regelgever de taak geeft om een oplossing te bedenken (bv. recent arrest over absolute donoranonimiteit: strijdig bevonden met het recht op eerbiediging privéleven van het donorkind, maar nu is het aan de wetgever om een nieuw evenwicht tot stand te brengen).

De politiek benoemde rechters hebben vooral tot doel om de professionele rechters te wijzen op die politieke gevoeligheden. Recent is er wel een oproep geweest door een oud-voorzitter van het Hof (Alen) om die politieke benoemingen ofwel af te schaffen, ofwel minstens te vereisen dat ze over een rechtendiploma beschikken.

Laatst bewerkt:
RFK minister van Volksgezondheid en op dezelfde dag kondigt Trump Jr. aan dat hij gaat investeren in de "Enhanced Games", een soort Olympische Spelen waar doping toegelaten is.

Someone please wake me up.
"Al meer dan honderd jaar hebben elites die wereldwijde sporten controleren innovatie in de kiem gesmoord, individuele grootsheid verpletterd en geweigerd om atleten de grenzen van het mogelijke te laten verleggen. Daar komt nu een einde aan”, aldus Trump Jr. “De Enhanced Games vertegenwoordigen de toekomst: echte competitie, echte vrijheid en echte records die verpulverd zullen worden.”

Ik zie het al voor me: een marathon onder het uur proberen lopen en de helft haalt de eindmeet niet door hartfalen.
Dat gaan mooie taferelen worden... .

Arab States Wake Up to Fact That Trump Means What He Says on Gaza
Is Trump nu dom, roekeloos of gewoon een gehaaide zakenman?
Het middenoosten beweegt allezins wel. Egypte doet een effort om de gesprekken aan te knopen met andere arabische landen om gaza te herbouwen 'zonder' dat er sprake is van een palestijnse staat. Iets wat ze in het verleden altijd geweigerd hebben. Gewoon hun hand omgewrongen omdat ze schrik hebben van het destabiliserend effect van de exodus van de gazanen.
Arab states that had once hoped to use their funding capacity to push for a Palestinian state are now under pressure to prevent a mass displacement of Gazans that could destabilize any countries pressed to take them in.
The risks are high for Egypt if it can’t craft an alternative. Trump has repeatedly suggested sending Gazans there, despite Cairo’s rejection of the idea. Asked Tuesday where the Palestinians would go, Trump answered in part, “I believe we’ll have a parcel of land in Egypt.”
Zit er een methodiek in zijn waanzin? Of wordt het een ramp waar we over tien jaar nog de puin ruimen?

"Al meer dan honderd jaar hebben elites die wereldwijde sporten controleren innovatie in de kiem gesmoord, individuele grootsheid verpletterd en geweigerd om atleten de grenzen van het mogelijke te laten verleggen. Daar komt nu een einde aan”, aldus Trump Jr. “De Enhanced Games vertegenwoordigen de toekomst: echte competitie, echte vrijheid en echte records die verpulverd zullen worden.”

Ik zie het al voor me: een marathon onder het uur proberen lopen en de helft haalt de eindmeet niet door hartfalen.
Dat gaan mooie taferelen worden... .
Ik stel me dan nog cyborgs voor. De blade runner hetze was ook controversieel omdat zijn prothesen een, nu bewezen, voordeel gaven.

Ik stel mij serieus vragen over wat deze mensen kennen van het runnen van een overheid of überhaupt efficiëntie...

2 personen of zo zou je nog kunnen zeggen van ze hebben al wat watertjes doorzwommen. Maar de andere mensen zijn gewoon jongeren die vers van de schoolbanken komen. En sommigen zitten er zelfs nog op. Enigste wat ik mij kan inbeelden dat die gaan bijdragen is wat windowdressing van zie hoe hard ik werk. Ik slaap op mijn werk in het veldbeddeke.
Om maar te zwijgen over de expertise die ze effectief in huis hebben (zelfrijdende wagens... meh).
En het feit dat deze mensen gewoon uit de bedrijven van Musk komen.

Trump kan je voor het wanbeleid al niet verantwoordelijk stellen. En de rest van Doge samen met Musk zal wel een officieel pardon krijgen voor de zekerheid. Wanneer het niet uitdraait op een laaiend succes... om maar niet te zwijgen een epic Fail.

Terug
Bovenaan