De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Een stukje daarvan liep door in Q1 2025 omdat Trump het niet kon blokkeren. Daarna alles volledig opgedroogd.
Je haalt, zoals ik reeds opmerkte, nog steeds de zaken door elkaar. Het gaat over een complexe materie.

Je bewering dat er "niets meer is uitgegeven" klopt niet. Er is een essentieel verschil tussen het toewijzen van budget en het uitvoeren van betalingen.
  • Appropriation (Congres): Of wat jij "beschikbaar maken" noemt. Het vullen van de pot. Dit ligt momenteel stil door de Republikeinse meerderheid in het Congres. Trump heeft er - zoals je correct aanhaalt - inderdaad niets over te zeggen.
  • Obligation (Executive/Trump): Het juridisch vastleggen van geld (contracten tekenen).
  • Disbursement (Executive/Trump): Of wat jij "uitgeven" noemt. De feitelijke betaling of levering aan Oekraǐne. Direct of indirect.
Hoewel er geen nieuwe Appropriations (nieuw geld) zijn bijgekomen, gaan de Obligations en Disbursements onder de Executive branch gewoon door. De pot is zeker niet leeg. Er is nog steeds beweging in de uitgaven onder de regering-Trump:

20 jan 2025: inauguratie
30 juni 2025: 94 miljard uitgegeven. (aka 50%)
31 december 2025: 110 miljard uitgegeven. (aka 58%).

Je stelling dat de uitgaven opgedroogd zijn in Q1 2025 klopt dus niet. In de laatste zes maanden van 2025 heeft de uitvoerende macht (onder Trump) dus wel degelijk 16 miljard dollar uitgegeven.

Je zegt: "Niks meer beschikbaar maken": er is idd geen nieuwe Appropriation.
Je zegt: "Niks meer uitgeven": onjuist - de Executive branch blijft contracten reserveren en uitbetalen uit de bestaande pot.

Trump beslist als hoofd van de Executive branch juist wél over de snelheid van de Obligations en Disbursements. De enige partij die momenteel blokkeert is het GOP Congres (dat later dit jaar vervangen wordt). Zij blokkeren de Appropriations, maar kunnen de Obligations en Disbursements niet blokkeren.

Kortom: er komt geen nieuw geld bij (Congres), maar het bestaande geld wordt nog steeds actief uitgegeven (Trump). Je hebt de ganse tijd de schuld in Trump's schoenen proberen te steken voor iets waar het Congres verantwoordelijk voor is.

Je haalt, zoals ik reeds opmerkte, nog steeds de zaken door elkaar. Het gaat over een complexe materie.

Je bewering dat er "niets meer is uitgegeven" klopt niet. Er is een essentieel verschil tussen het toewijzen van budget en het uitvoeren van betalingen.
  • Appropriation (Congres): Of wat jij "beschikbaar maken" noemt. Het vullen van de pot. Dit ligt momenteel stil door de Republikeinse meerderheid in het Congres. Trump heeft er - zoals je correct aanhaalt - inderdaad niets over te zeggen.
  • Obligation (Executive/Trump): Het juridisch vastleggen van geld (contracten tekenen).
  • Disbursement (Executive/Trump): Of wat jij "uitgeven" noemt. De feitelijke betaling of levering aan Oekraǐne. Direct of indirect.
Hoewel er geen nieuwe Appropriations (nieuw geld) zijn bijgekomen, gaan de Obligations en Disbursements onder de Executive branch gewoon door. De pot is zeker niet leeg. Er is nog steeds beweging in de uitgaven onder de regering-Trump:

20 jan 2025: inauguratie
30 juni 2025: 94 miljard uitgegeven. (aka 50%)
31 december 2025: 110 miljard uitgegeven. (aka 58%).

Je stelling dat de uitgaven opgedroogd zijn in Q1 2025 klopt dus niet. In de laatste zes maanden van 2025 heeft de uitvoerende macht (onder Trump) dus wel degelijk 16 miljard dollar uitgegeven.

Je zegt: "Niks meer beschikbaar maken": er is idd geen nieuwe Appropriation.
Je zegt: "Niks meer uitgeven": onjuist - de Executive branch blijft contracten reserveren en uitbetalen uit de bestaande pot.

Trump beslist als hoofd van de Executive branch juist wél over de snelheid van de Obligations en Disbursements. De enige partij die momenteel blokkeert is het GOP Congres (dat later dit jaar vervangen wordt). Zij blokkeren de Appropriations, maar kunnen de Obligations en Disbursements niet blokkeren.

Kortom: er komt geen nieuw geld bij (Congres), maar het bestaande geld wordt nog steeds actief uitgegeven (Trump). Je hebt de ganse tijd de schuld in Trump's schoenen proberen te steken voor iets waar het Congres verantwoordelijk voor is.
Je legt perfect uit hoe het systeem werkt, maar trekt er een conclusie uit die er niet logisch uit volgt. Je bevestigd gewoon wat ik bedoel tbh.
Niemand ontkent dat er nog geld uit de bestaande pot vloeit. Dat is letterlijk hoe dat systeem werkt. Maar je doet alsof dat automatisch betekent dat het beleid hetzelfde blijft of dat Trump geen rol speelt, en dat klopt gewoon niet.

Je zegt het zelf: de executive beslist over de snelheid van obligations en disbursements. Dus: geen nieuwe appropriations => Congres, maar tempo en prioriteit => Executive (Trump). En je eigen cijfers tonen het probleem:+16 miljard in 6 maanden is gewoon een duidelijk trager tempo dan voordien. Dus nee, het is niet “opgedroogd” in de zin van nul, maar het is wel duidelijk afgeremd.

En dat is net het punt? Jij maakt er een zwart-wit verhaal van (“er wordt nog uitgegeven => dus Trump niet verantwoordelijk”), terwijl de realiteit is dat beide een rol spelen. Congres blokkeert nieuw geld, maar de Executive bepaalt hoe actief die steun nog is. Dat je dat volledig op het Congres probeert te schuiven is even goed een oversimplificatie.

Het valt ook enorm hard op hoe jij constant springt tussen niveaus van de discussie. Soms technisch, soms politiek, soms resultaat. Maar eingelijk vermijdt je gewoon DE kernvraag: hoe actief en intentioneel is die steun nog onder Trump? Want “er wordt nog iets uitgegeven” is geen antwoord op die vraag.

Kan geen kwaad, hij moet toch niet herkozen worden. En hij zet het congress en senaat toch opzij.
Omdat R in beide een meerderheid hebben voorlopig. Als hij nog een klein beetje verder knoeit zijn ze na de midterms Congress én Senate kwijt, en dan hangt hij er volledig aan.

Omdat R in beide een meerderheid hebben voorlopig. Als hij nog een klein beetje verder knoeit zijn ze na de midterms Congress én Senate kwijt, en dan hangt hij er volledig aan.
Ik hoop zo hard dat het zo zal lopen. Hoog tijd om hem en zijn kornuiten wat te kortwieken. Maar november is nog lang natuurlijk.

Zelf over de paus moet die nu al gaan shitposten.

Toch een ongelofelijk goeie katholiek :sarcastic: :sarcastic:
Tjah, Hongarije is geflopt voor hem, ik had er eigenlijk wel een beetje een rant over verwacht, maar vermoedelijk heeft Orban zelf dat in de kiem gesmoord door op zijn minst als een normale politieker vrij snel zijn verlies te erkennen.
Daardoor kon Trump natuurlijk moeilijk "gestolen verkiezing" etc gaan...

Nog twee pareltjes van Trump afgelopen nacht:

tr1.jpg

en

tr2.jpg

Dat laatste toch weer serieuse sekte vibes...

Net "Trust me" gezien op Netflix, een pedofiel die zichzelf als profeet aangewezen door God en de enige weg naar de hemel wist te verkopen en zo een gemeenschap wist te brainwashen in sexuele polygamische relaties inclusief met minderjarige kinderen...

Dat "Ik ben God", "ik ben aangesteld door god" of "ik ben de profeet" is een héél krachtig stukje gereedschap in Amerika, dat spijtig genoeg echt werkt!

Laatst bewerkt:
Tjah, Hongarije is geflopt voor hem, ik had er eigenlijk wel een beetje een rant over verwacht, maar vermoedelijk heeft Orban zelf dat in de kiem gesmoord door op zijn minst als een normale politieker vrij snel zijn verlies te erkennen.
Daardoor kon Trump natuurlijk moeilijk "gestolen verkiezing" etc gaan...

Nog twee pareltjes van Trump afgelopen nacht:

tr1.jpg

en

tr2.jpg

Dat laatste toch weer serieuse sekte vibes...

Net "Trust me" gezien op Netflix, een pedofiel die zichzelf als profeet aangewezen door God en de enige weg naar de hemel wist te verkopen en zo een gemeenschap wist te brainwashen in sexuele polygamische relaties inclusief met minderjarige kinderen...

Dat "Ik ben God", "ik ben aangesteld door god" of "ik ben de profeet" is een héél krachtig stukje gereedschap in Amerika, dat spijtig genoeg echt werkt!
Letterlijk de Antichrist. Het begint gelukkig wel langzaam in de VS door te sijpelen.

hoe lang gaat het nog duren voor zelfs FoxNews niet meer ontkent dat er een losgeslagen gek in het Witte Huis zit ?
en na hem ? Vance en weduwe Kirk (als de roddels kloppen) ?

Hij ligt nu in de clinch met de paus die zich ook al tegen de oorlog in Iran en het gebruik van Christelijke symbolen om de oorlog te promoten heeft uitgesproken

Hij ligt nu in de clinch met de paus die zich ook al tegen de oorlog in Iran en het gebruik van Christelijke symbolen om de oorlog te promoten heeft uitgesproken
Het draait altijd rond Trump hé.
Trump heeft gezorgd dat hij paus is, dus hij moet ook maar het Trump narratief volgen hé.

De paus doet dat niet, dan gaat Trump, zeer voorspelbaar, over naar het afbreken van die persoon.

Terug
Bovenaan