De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Het is voor politieke leiders in het algemeen toch not done om in een ander land hun gedacht te gaan zeggen over binnenlandse politiek ginder. Dat is nu toch echt redelijk standaard dacht ik :unsure:

Moet pakweg von der Leyen naar de VS gaan en zeggen dat hun gezondheidszorg op niks trekt?
Dat doe je gewoon niet - je wint daar echt helemaal niks mee.

edit: pak nu de zogezegde anti-woke maatregelen die Trump genomen heeft. Heeft de EU dat publiekelijk afgekraakt? Ik dacht het niet - omdat het binnenlandse politiek is. Vance moet zijn bakkes houden gewoon, dat zijn zijn zaken niet. Je praat enkel over onderlinge relaties / buitenlandse zaken.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp hen niet.
Waarom zo je trouwe allies schoferen? Wat is hun einddoel.
Ik kan begrijpen dat ze hun shift richting China willen doen, dat was al onder Obama ook al begonnen.
Maar uiteindelijk gaan ze toch allies nodig hebben mocht het een echte confrontatie met China worden.
Daar stel ik me dus ook vragen bij. Het lijkt wel alsof ze handpoppen van Rusland zijn.
En alle prominente figuren, aan beide kanten in de US, kijken in stilte toe hoe de US z'n eigen fundamenten aan het kapotmaken is en dat de belangen met Rusland nu belangrijker zijn dan die met de EU.

De EU de les komen spellen dat de vrijheid van meningsuiting beperkt wordt.
Ik denk dat wij daar iets anders onder verstaan: Fake news, nazi symboliek en retoriek worden bij ons niet getolereerd (of zouden niet getolereerd mogen worden). Zij willen -zeker nu ze sociale media in handen hebben- de mensen kunnen bespelen met die bagger, zo lijkt het wel.

Waar gaat dit eindigen?

Nieuwe politieke realiteit zeker, sinds een kleine maand?
Binnenkort nog Musk die mee op buitenlandse tripjes gaat en dan is de VS officieel een oligarchie.

Het is voor politieke leiders in het algemeen toch not done om in een ander land hun gedacht te gaan zeggen over binnenlandse politiek ginder. Dat is nu toch echt redelijk standaard dacht ik :unsure:

Moet pakweg von der Leyen naar de VS gaan en zeggen dat hun gezondheidszorg op niks trekt?

edit: pak nu de zogezegde anti-woke maatregelen die Trump genomen heeft. Heeft de EU dat publiekelijk afgekraakt? Ik dacht het niet - omdat het binnenlandse politiek is. Vance moet zijn bakkes houden gewoon, dat zijn zijn zaken niet. Je praat enkel over onderlinge relaties / buitenlandse zaken.
Ja, voila, net zoals dat Musk daar ook geen zaken mee heeft hoe in Europa de interne politiek gerund wordt. Op die manier zal hij in Europa zijn Tesla's aan de straatstenen niet meer kwijtgeraken (buiten aan Elon/Trump fans en wappies)

Vance praat over de aanslagen door immigranten in de EU.
De EU kan Vance ook vragen wat ze in de US gaan doen tegen de school shootings... .

Als ze willen kunnen onderhandelen met Poetin inzake de oorlog in Oekraine om de oorlog te stoppen, en dus een andere strategie gaan toepassen dan Biden en de Navo tot nog toe van "all the blame is bij poetin, blijven aanvallen tot hij kapot is!!", dan moet men zich wel distantiëren van Europa want dit maakt die onderhandelingen gemakkelijker. Je maakt een wijzend vingertje naar Europa en zo wordt de afstand naar Poetin al meteen kleiner en de kans op vrede een pak groter.

Ben trouwens wel bij dat er EINDELIJK voorstaande politieke leiders uit het westen durven uitspraken doen antiwoke, anti fixatie op LGBTQ onzin enz, wat Poetin ook al jaren is en wat een groot deel van de bevolking hier ook is maar wat nooit door politiekers gezegd wordt. Alweer een win in de relatie met Poetin. De olympische spelen openingsceremonie gecentraliseerd rond hun "laatste avondmaal" was voor mij ook de druppel van wtf dit soort samenleving wil ik niet leven wat is dit voor onzin. Meer van dat!

Woke is anno 2025 vooral het favoriete stopwoordje geworden voor mensen die hun eigen gebrek aan verdraagzaamheid en morele waarden willen maskeren.

LGBTQ onzin...begin er niet aan he. Er is een reden waarom mensen die een andere geaardheid hebben dan 'de norm' of die zich niet goed in hun gender voelen en dus een transitie willen, gepresenteerd worden als een normaal onderdeel van de samenleving. Dat is omdat niemand zich zou moeten schamen om wie hij is. Feit dat je alludeert op de Orban's van deze wereld als 'voorstaande' geeft aan dat ze eigenlijk nog meer van die onzin door je strot zouden moeten rammen.

Vance praat over de aanslagen door immigranten in de EU.
De EU kan Vance ook vragen wat ze in de US gaan doen tegen de school shootings... .
Tis een deel de AfD promoten, zijn daar bijna verkiezingen. Nu goed , kzie de AfD nu geen absolute meerderheid halen. Maar het is duidelijk welke partij Musk,Vance en co het liefst aan de macht wil in Duitsland.

Tis een deel de AfD promoten, zijn daar bijna verkiezingen. Nu goed , kzie de AfD nu geen absolute meerderheid halen. Maar het is duidelijk welke partij Musk,Vance en co het liefst aan de macht wil in Duitsland.
Stel u voor dat Macron naar de VS zou gaan speechen om de democraten te promoten en dat de EU geld stort aan de democratic party. Zou toch echt een bizarre wereld zijn.
We zien ook geen Jeff Bezos of Tim Cook openlijk meedoen aan de politiek in de VS of speechen voor EU verkiezingen. Een CEO houdt zich daar buiten normaal gezien.

Dat wisten we al langer, mede door dit dystopisch beeld van Musk die op groot scherm de AfD leden toespreekt op een bijeenkomst.
file-20250131-15-nrwt8y.jpg

Ik begrijp niet hoe iemand kan stemmen op zo een slappe vod van een partij die zo iets zou doen - volledig los van hun standpunten.

Dat wisten we al langer, mede door dit dystopisch beeld van Musk die op groot scherm de AfD leden toespreekt op een bijeenkomst.
file-20250131-15-nrwt8y.jpg

Ik begrijp niet hoe iemand kan stemmen op zo een slappe vod van een partij die zo iets zou doen - volledig los van hun standpunten.
Was Musk zelf geen illegale immigrant in de VS ooit? Wat een hypocriet figuur is dat toch.

Ik bekijk het ook minder pessimistisch , Trump, Musk, en nu Vance - tis een andere stijl, veel.meer uitgesproken - duidelijke trendbreuk met het softe discours dat we hier gewend zijn. Eens wat verandering zet alles en iedereen op scherp - we moeten ook erkennen dat er wel wat issues zijn geweest in Europa, net zoals de VS die ook hebben.

Dit is pas het begin, de impact is mondiaal en zal dus ook hier het landschap wat wijzigen. Op een aantal vlakken kan Europa gerust een trap onder hun gat gebruiken.

Ik bekijk het ook minder pessimistisch , Trump, Musk, en nu Vance - tis een andere stijl, veel.meer uitgesproken - duidelijke trendbreuk met het softe discours dat we hier gewend zijn. Eens wat verandering zet alles en iedereen op scherp - we moeten ook erkennen dat er wel wat issues zijn geweest in Europa, net zoals de VS die ook hebben.

Dit is pas het begin, de impact is mondiaal en zal dus ook hier het landschap wat wijzigen. Op een aantal vlakken kan Europa gerust een trap onder hun gat gebruiken.
Ik hoop dat je beseft dat er geen "Europa" is maar dat mensen "Europa" vormen. En dat je daar ook deel van uit maakt.

Woke is anno 2025 vooral het favoriete stopwoordje geworden voor mensen die hun eigen gebrek aan verdraagzaamheid en morele waarden willen maskeren.

LGBTQ onzin...begin er niet aan he. Er is een reden waarom mensen die een andere geaardheid hebben dan 'de norm' of die zich niet goed in hun gender voelen en dus een transitie willen, gepresenteerd worden als een normaal onderdeel van de samenleving. Dat is omdat niemand zich zou moeten schamen om wie hij is. Feit dat je alludeert op de Orban's van deze wereld als 'voorstaande' geeft aan dat ze eigenlijk nog meer van die onzin door je strot zouden moeten rammen.
Het is net die onderschatting van het effect 'wokeism' dat een significante driver geweest voor de ruk naar rechts nu. Dat we nu op Trump en Elon zitten te kijken elke dag we onze kranten open doen heeft vooral te maken met de taferelen die de amerikaanse ietwat patriotische medemens (maar nog steeds onbesliste stemmer) de afgelopen tien, vijftien jaar te verwerken kreeg.
Wat begon als een oproep tot meer gelijkheid (wat nobel is) is al snel overgegaan in een vernietigen van amerikaanse geschiedenis, zowaar een moderne beeldenstorm. De george floyd riots die grote delen van steden vernield hebben met een maatschappelijke kost van 2 miljard is iets dat niet snel vergeten wordt (net als de januari 6 betogingen)

Kijk verandering is altijd toe te juichen en als maatschappij kan je evolueren maar zo een snelle verandering van maatschappelijke waarden gaat altijd op weerstand botsen. Als je kijkt welke bizarre politieke ingrepen als antwoord op die rellen kwamen zoals defund the police, criminelen vrijlaten of wetgevingen lakser maken schaadt volgens mij de amerikaanse maatschappij nog meer.

Dan hebben we ook nog een sterk staaltje cancel culture gezien de afgelopen tien jaar waar een ideologische overtuiging, een verkeerd woord, zelfs een verkeerde shirt voldoende was om mensen online mentaal of zelfs professioneel kapot te maken. Het instorten van die Dr Matt Taylor hoe die online aangepakt doet me denken dat dit de moderne digitale variante is van een strijdbijeenkomst. We spreken hier nog altijd over een shirt met een foute print. Nog een leuk voorbeeld is David Shor die tijdens de hoogte van de george floyd protests een studie linkte op twitter waaruit bleek dat geweldadige linkse protesten politieke negatieve gevolgen kunnen hebben voor de democraten.

Woke anno 2025 is volgens mij niet een stopwoordje voor mensen die een gebrek aan verdraagzaamheid en morele waarden hebben. Het kan met goede insteek begonnen zijn maar het is toch wel heel snel naar een tool geevolueerd om mensen met een andere mening monddood te maken. Dat daar een tegenreactie op ging komen stond feitelijk wel in de sterren geschreven en eerlijk het is wel heel gemakkelijk materiaal om mensen voor uw zaak te overtuigen.

Laatst bewerkt:
En dat de partijen die Musk en zijn trawanten steunen, voor de dissolutie van de Europese Unie zijn. Prima voor Rusland, China en de Verenigde Staten want elks afzonderlijk stellen we niks voor. Dus in die zin heeft Vance wel een punt, het gevaar komt van binnenuit.

Ik hoop dat je beseft dat er geen "Europa" is maar dat mensen "Europa" vormen. En dat je daar ook deel van uit maakt.
Tuurlijk, net daarom dat we zoiets moeten grijpen om beter te worden - het is niet dat we een keuze hebben, we moeten er 4 jaar mee verder en kunnen ons dus best wat aanpassen en voorbereiden.

Er worden nogal veel stokken in de kiekenkoten gegooid op dit moment, al dan niet blindelings. Oude normen, waarden en relaties zijn op een tijdspanne van een maand aan het buigen, net nog niet aan het barsten. Tis een beetje een alternatieve timeline aan het worden.

Die stokken zijn doorgaans toch strategieën die onvoorspelbare en soms schadelijke gevolgen kunnen hebben, anderzijds kan je wel duidelijk zien dat ze noodzakelijke discussies en veranderingen teweegbrengen. Probleem met politici is dat ze vooral populisten zijn, en populisten denken op korte termijn, met als belangrijkste wapen het inspelen op emoties en directe noden van volk. Geschiedenis leert ons dat dit meestal leidt tot chaos en instabiliteit op lange termijn. : Franse Revolutie, Hitler, Cubaanse Revolutie, hell ... zelfs brexit hoort in dat rijtje.

Enfin, populisten teren op crisisgevoelens en beloven snelle oplossingen, maar negeren vaak de structurele complexiteit van politieke en economische systemen, en dat is toch voor mij toch de definitie van de huidige US administratie.

Snap eigenlijk ook niet goed wat Trump doet door iedereen te beledigen, een zwak Europa is toch geen goede zaak voor Amerika.

Stel dat er een oorlog komt en Europa word verscheurd, en China Rusland en Iran vormen een tandem dan kan Amerika met een verzwakt Europa daar niet toch niet tegen op.

Ik heb geen last van Woke, who cares of die persoon nu vrouw of man wilt zijn of wat dan ook.

Extreem rechts kan ook even goed met bullshit uitspraken komen de belangrijkste groepen die bij opkomen zijn Qanon en infowars in Amerika.

Snap eigenlijk ook niet goed wat Trump doet door iedereen te beledigen, een zwak Europa is toch geen goede zaak voor Amerika.

Stel dat er een oorlog komt en Europa word verscheurd, en China Rusland en Iran vormen een tandem dan kan Amerika met een verzwakt Europa daar niet toch niet tegen op.

Ik heb geen last van Woke, who cares of die persoon nu vrouw of man wilt zijn of wat dan ook.

Extreem rechts kan ook even goed met bullshit uitspraken komen de belangrijkste groepen die bij opkomen zijn Qanon en infowars in Amerika.
Of de VS loopt over ? Gaan aanheulen met China en Rusland. De wereld verandert, wat heeft Europa de VS te bieden?

Ik zie de VS toch nooit een bondgenoot van China worden. Ze willen dat die oorlog tegen Oekraïne (en de Israël oorlog) stopt zodat ze zich militair meer op China kunnen focussen.

Liever een sterker Europa op militair vlak zodat die zouden kunnen meevechten tegen China? Want nu gaan wij in een oorlog tegen China ook niet veel moeten gaan doen ginder.
Een sterk Europa: om de Russische druk af te houden zodat de VS daar niet moet mee bezig zijn, en als bondgenoot tegen China? Al weet ik soms niet goed waar de VS tegenwoordig naartoe willen , en ik vraag mij af of ze het zelf wel weten.

Ik zie de VS toch nooit een bondgenoot van China worden. Ze willen dat die oorlog tegen Oekraïne (en de Israël oorlog) stopt zodat ze zich militair meer op China kunnen focussen.

Liever een sterker Europa op militair vlak zodat die zouden kunnen meevechten tegen China? Want nu gaan wij in een oorlog tegen China ook niet veel moeten gaan doen ginder.
Een sterk Europa: om de Russische druk af te houden zodat de VS daar niet moet mee bezig zijn, en als bondgenoot tegen China? Al weet ik soms niet goed waar de VS tegenwoordig naartoe willen , en ik vraag mij af of ze het zelf wel weten.
De Trump administratie ziet Canada, Mexico of de Europese Unie niet als bondgenoten maar als vazallen, zij het politiek of economisch. In dat opzicht is het erg logisch dat de V.S. buurlanden schoffeert en ons Europese project ondermijnt met discussies over de inlijving van Groenland en steun voor anti-EU partijen.

Ik betwijfel of de V.S. een oorlog met China wil en ik zie al helemaal niet in waarom wij ons daarbij zouden moeten moeien.

Terug
Bovenaan