De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Straks boots on the ground om Canada manu militari als 51ste staat in te lijven
Zou toch één van de grootste denkbare geopolitieke crisissen betekenen.
Trade wars! Is dat correct wat op het nieuwsblad staat? Komt denk ik van trump zelf.

Waarom heeft Canada zo hoge tarieven ? Wat is de voorgeschiedenis daar.
Omdat de VS veel te veel melk produceert en hun slechte melk (vol antibiotica e.D.) de canadese markt zou overspoelen en de canadese melk zou wegconcurreren.

Een mens vraagt zich (weeral) af of dat er hier nu effectief een idee achter zit, of dat Trump echt een doorgeslagen gek is die al jarenlang niks kent van economie of zaken doen en dat nu tentoonstelt op het niveau van een heel land i.p.v. 1 bedrijf.

Om dumping van Amerikaanse melk vol antibiotica en groeihormonen in Canada tegen te gaan.

Maar Robert F. Kennedy Jr. gaat ervoor zorgen dat men enkel nog rauwe melk mag drinken en dat is altijd gezonder.
:unsure:

Terzijde, ik vraag me af of er al ooit in de geschiedenis van de VS een president geweest is die het land zo opzettelijk en zo snel destabiliseerde op meerdere vlakken.

Terzijde, ik vraag me af of er al ooit in de geschiedenis van de VS een president geweest is die het land zo opzettelijk en zo snel destabiliseerde op meerdere vlakken.
Ja tuurlijk. Dit is feitelijk nog klein bier in de geschiedenis van de VS. Andrew Jackson, de proto-Trump, schafte in 1832 de centrale bank af 😂

Musk heeft de aarde al opgegeven, wil het proces versnellen om dan de geschiedenis in te gaan als redder van de mensheid door als 1ste een kolonie op Mars te starten?

Waarom heeft Canada zo hoge tarieven ? Wat is de voorgeschiedenis daar.
Die tarieven worden zelfs nooit gehoffen.
Dat zijn anti-dumping tarieven die pas in voege komen wanneer de export van zuivel producten boven een bepaalde hoeveelheid zou komen.
Een hoeveelheid die destijds door Trump zelf is onderhandeld. "The best deal ever"!
Zolang die quota's niet overschreden worden is het tarief 0%, en voor geen enkel product wordt die quota overschreden, melk komt zelfs nog niet aan de helft van het zero tarrif toegelaten volume...

Laatst bewerkt:
Vroeg mij gisteren af waarom hij Amerikaanse hulp uit Oekraine zou halen.
Zou dat zijn, omdat hij dat budget nodig heeft voor een ander land? Israel? Groenland? Canada? Ergens anders?

Vroeg mij gisteren af waarom hij Amerikaanse hulp uit Oekraine zou halen.
Zou dat zijn, omdat hij dat budget nodig heeft voor een ander land? Israel? Groenland? Canada? Ergens anders?
'chyjna'

lex fridman heeft nog een leuke podcast over deepseek, ai en china. ben er nog niet helemaal door maar er gaat een heel stuk rond 1u 20 over china, de chips de export verboden en de race naar de top tussen US en china.

Die tarieven worden zelfs nooit gehoffen.
Dat zijn anti-dumping tarieven die pas in voege komen wanneer de export van zuivel producten boven een bepaalde hoeveelheid zou komen.
Een hoeveelheid die destijds door Trump zelf is onderhandeld. "The best deal ever"!
Zolang die quota's niet overschreden worden is het tarief 0%, en voor geen enkel product wordt die quota overschreden, melk komt zelfs nog niet aan de helft van het zero tarrif toegelaten volume...

Heb dat nog al gelezen maar da's ook wel wat makkelijk voor Canada om die zo tarieven zo te interpreteren. De tarieven zijn niet anti dumping, Canada schermt zijn markt af zodat de prijs van melk gehandhaafd blijft en hun boeren er goed aan kunnen verdienen, de interne markt schermen ze dan weer af met quota. Dat heeft weinig met anti dumping te maken. Ook het argument dat ze nooit echt betaald worden doet weinig ter zake en toont eerder aan hoe effectief en hard die tarieven zijn. Trump zijn tarieven van 50% op staal gaan denk ik ook nooit betaald worden, want dat staal is waarschijnlijk onverkoopbaar door de hoge tarieven net zoals niemand de hoge dairy tarieven van Canada ooit zal betalen.

Laatst bewerkt:
heb dat nog al gelezen maar da's ook wel een heel gekleurde lezing van de situatie. De tarieven zijn ten eerste niet anti dumping, Canada schermt zijn markt af zodat de prijs van melk gehandhaafd blijft en hun boeren er goed aan kunnen verdienen, de interne markt schermen ze dan weer af met quota. Dat heeft weinig met anti dumping te maken. Ook het argument dat ze nooit echt betaald worden doet weinig ter zake en toont eerder aan hoe effectief en hard die tarieven zijn. Trump zijn tarieven van 50% op staal gaan denk ik ook nooit betaald worden, want dat staal is waarschijnlijk onverkoopbaar door de hoge tarieven net zoals niemand de hoge dairy tarieven van Canada ooit zal betalen.

Waar gaan de autoproducenten hun staal halen dan? In china? eu?

Is de CEO van Google geen trumpvriend? DOJ verplicht Google om Chrome af te stoten en nooit nog een browser te ontwikkelen.

Waar gaan de autoproducenten hun staal halen dan? In china? eu?
In de eerste plaats waarschijnlijk de staalproductie capaciteit opgebruiken van de VS en daarna idd van andere landen tegen een hogere kost met op termijn, als de tarieven gehandhaafd blijven, de opbouw van meer capaciteit in de VS.

Heb dat nog al gelezen maar da's ook wel wat makkelijk voor Canada om die zo tarieven zo te interpreteren. De tarieven zijn ten eerste niet anti dumping, Canada schermt zijn markt af zodat de prijs van melk gehandhaafd blijft en hun boeren er goed aan kunnen verdienen, de interne markt schermen ze dan weer af met quota. Dat heeft weinig met anti dumping te maken. Ook het argument dat ze nooit echt betaald worden doet weinig ter zake en toont eerder aan hoe effectief en hard die tarieven zijn. Trump zijn tarieven van 50% op staal gaan denk ik ook nooit betaald worden, want dat staal is waarschijnlijk onverkoopbaar door de hoge tarieven net zoals niemand de hoge dairy tarieven van Canada ooit zal betalen.

Heb je daar eventueel extra leesmateriaal over?

Terug
Bovenaan