De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Die tariffs op elektriciteit was in reactie op het invoeren van 25% op staal en aluminium en het gedoe rond Canadese zogezegd onfaire belasting op zuivel.

Waarbij de intentie was om Amerika onder druk te zetten.
Trump heeft toen vermeld om er nog eens 25% bij te doen.

Canada bindt in en laat die tarif op elektriciteit vallen. En Amerika laat de dubbele verhoging vallen.
Maar de 25% op staal en aluminium is nog wel altijd actief.

Lijkt mij nu niet direct de beginpositie. Lijkt mij nu niet direct win-win. Lijkt mij eerder win-lose (volgens Trump) of zelfs lose-lose (volgens economische principes)

ps:
Lees ik dat nu verkeerd...

Of wil dat nu zeggen dat die tariff dan ook direct van toepassing is voor de EU, China, Mexico, etc...
Ieder land zal eens mogen bellen , en hopen dat Trump er van terug komt , om dan daarna weer met een ander tarief af te komen.

Toch een serieus handboek nodig om met Trump zijn grillen om te gaan.
Bedrijven kunnen gewoon geen plannen maken voor de toekomst op deze manier.

Goeie manier wel om een recessie te starten. Zorg dat bedrijven investeringen en aanwervingen on hold zetten, prijzen verhogen om mogelijke tarieven te compenseren en wat overtollig personeel ontslagen. De recessie komt dan wel vanzelf.

Trump wilt goedkopere bitcoins kopen denk ik

Even de markten doen crashen, bitcoins kopen voor de strategic reserve en dan terug laten stijgen
Denk ik ook. Ingegeven door Musk en co. Hij bouwt daar dan een verhaal rond waarvan iedereen weet dat het absurd is.
Ook hier: is dit sarcasme?
Dus Trump verneukt de economie en allianties omdat hij goedkopere bitcoins wil kopen?

Ik moet het echt expliciet vragen, want het is 2025.

Dus Trump verneukt de economie en allianties omdat hij goedkopere bitcoins wil kopen?

We zoeken allemaal naar een reden van Trump's crazy tariff-gedrag. Is het een gek, of speelt er meer vanuit het Musk-camp. Wie zal het nog zeggen.

Klinkt absurd en vergezocht maar Trump is daartoe in staat.

Ofwel weet hij gewoon niet waar hij mee bezig is. Dat kan ook.

Je vindt het geen enkel probleem dan dat de president van de VS reclame maakt voor een commercieel product? Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat een product of bedrijf geboycot wordt, hoe vaak is een president op die manier in de bres gesprongen voor een privébedrijf?

Goh, dat heeft historisch precedent hoor. Hier is bv een voorgaande president die reclame maakt voor een commercieel product.

Dusjah, als andere presidenten dat mogen dan mag de 47e dat toch ook zeker ?

We zoeken allemaal naar een reden van Trump's crazy tariff-gedrag. Is het een gek, of speelt er meer vanuit het Musk-camp. Wie zal het nog zeggen.
Klinkt absurd en vergezocht maar Trump is daartoe in staat.
Dus Trump knalt alle allianties af, bedreigt Canada, Musk crasht zijn Tesla aandeel market cap met 400 miljard, beurzen zakken -10%...
omdat Trump een wat goedkopere prijs wil om met kleutergeld (paar miljard) bitcoin te kopen voor de strategic reserve, zodat hij daarmee een peulschil bespaart voor het Amerikaanse volk?

"Wie zal het zeggen"? :rolleyes:

Zoek je het niet gewoon veeeel te ver?
Heb je echt zoveel vertrouwen in hem dat dit allemaal een geniaal plan is om de strategic reserve aan te leggen?

Dit is geen film maar de realiteit voor de duidelijkheid.

Zoek je het niet gewoon veeeel te ver?
Heb je echt zoveel vertrouwen in hem dat dit allemaal een geniaal plan is om de strategic reserve aan te leggen?

Dit is geen film maar de realiteit voor de duidelijkheid.
In geen enkele film zou ook maar enige scenarist met zoiets op de proppen komen, het moet nog een beetje geloofwaardig blijven wanneer je fictie maakt.
Wat we nu zien gebeuren geloven we ook maar alleen omdat we het zelf in real life kunnen zien!

Goh, dat heeft historisch precedent hoor. Hier is bv een voorgaande president die reclame maakt voor een commercieel product.

Dusjah, als andere presidenten dat mogen dan mag de 47e dat toch ook zeker ?
Ik vind dat ook best wel problematisch dat een president commerciële producten promoot. Ambtenaren horen toch neutraal te zijn?
Wat moeten de andere autoconstructeurs daar niet van vinden?

Bedrijven kunnen gewoon geen plannen maken voor de toekomst op deze manier.

Goeie manier wel om een recessie te starten. Zorg dat bedrijven investeringen en aanwervingen on hold zetten, prijzen verhogen om mogelijke tarieven te compenseren en wat overtollig personeel ontslagen. De recessie komt dan wel vanzelf.
Zeker als die onzekerheid langer blijft duren. Met zijn buurlanden is hij wel vrij snel tot een deal kunnen komen, benieuwd hoe lang het duurt met de anderen. Er zal nu al wat schade zijn, maar hoe langer het duurt hoe groter uiteraard. Ik ben dus benieuwd hoe lang het zou duren eer hij zelf inbindt als er iemand totaal niet zou plooien.

Losstaand van jouw post Bugsy en beetje off topic:
Niet dat wij als belgen hem op dat vlak de les moeten spellen, want wij hebben qua autoproductie bvb de laatste 30 jaar (!) nooit de balans gevonden voor een gezond investeringsklimaat. Loonkost, sterke vakbonden, energie onzekerheid, enz… Geen idee of die balans bestaat tussen milieu, deftige werkomstandigheden en tegelijk globaal concurrentieel te zijn, maar moest Trump zo n comment krijgen en weten dat het uit Belgie komt lacht hij zich wel kreupel denk ik. De Croo zou al een heel korte lijst gehad hebben als hij een automerk had willen promoten zoals men hier voorstelde :)

Laatst bewerkt:
Ik vind dat ook best wel problematisch dat een president commerciële producten promoot. Ambtenaren horen toch neutraal te zijn?
Wat moeten de andere autoconstructeurs daar niet van vinden?

Maar hij wou af van de EV's, hij wou drillen, baby, drillen, en de gasguzler pickups voor de republikeinse stemmers promoten. Nu willen ze Tesla output voor de US verdubbelen, en er staan er al zoveel op de dealer parking lots, aan wie gaan ze die dingen slijten?

Maar hij wou af van de EV's, hij wou drillen, baby, drillen, en de gasguzler pickups voor de republikeinse stemmers promoten. Nu willen ze Tesla output voor de US verdubbelen, en er staan er al zoveel op de dealer parking lots, aan wie gaan ze die dingen slijten?
Aan de overheid alvast niet want al hun laadpalen zijn versiering geworden nadat Trump alle contracten heeft stopgezet....

Opnieuw: bullshit. Er is hier niemand die de achtergrond niet kent of erkent, alleen is er maar 1 iemand die vindt dat die achtergrond het goed praat dat een president vervolgens dit doet.

Je zit zo diep in de polarisering, dat je een flagrant voorbeeld van corruptie van de machtigste persoon op aarde zit goed te praten, omdat er enkelen een paar Tesla's gevandaliseerd hebben. Tijd voor bezinning hoor.

Een paar jaar geleden werden er in België regelmatig SUV's lekgestoken, stel u voor dat De Croo toen de pers had bij elkaar geroepen in de Wetstraat om aan te kondigen dat hij een SUV had gekocht van een bevriende garagist.
Opnieuw: hypocriet.
Nadat ik iets van nuance wil toevoegen waarom Trump zoiets doet merk ik in je repliek dat je de achtergrond helemaal niet erkent, je negeert het volledig en gaat vol in op een president die een product promoot. Kijk dat is erg dat hij dat doet maar het is ook niet het volledige verhaal.

Dat kan voor jou een boterhammetje lulkoek zijn en bezinnig is mss nodig maar kzou zelf toch ook eens goed in de spiegel zien of het terroriseren van mensen door hun prive eigendom te vernietigen, angst in te boezemen een normale manier is om producten te boycotten.
En ja statistisch gezien zullen het wel maar een paar tientallen voertuigen op een miljoen of twee die in brand gestoken of beschoten zijn( yay boycott!) maar de kranten berichten er wel voldoende over.

Nadat ik iets van nuance wil toevoegen waarom Trump zoiets doet merk ik in je repliek dat je de achtergrond helemaal niet erkent, je negeert het volledig en gaat vol in op een president die een product promoot. Kijk dat is erg dat hij dat doet maar het is ook niet het volledige verhaal.

Dat kan voor jou een boterhammetje lulkoek zijn en bezinnig is mss nodig maar kzou zelf toch ook eens goed in de spiegel zien of het terroriseren van mensen door hun prive eigendom te vernietigen, angst in te boezemen een normale manier is om producten te boycotten.
En ja statistisch gezien zullen het wel maar een paar tientallen voertuigen op een miljoen of twee die in brand gestoken of beschoten zijn( yay boycott!) maar de kranten berichten er wel voldoende over.
Dan moet de reden waarom die wagens geboycot/gevandaliseerd worden aangepakt worden, niet die wagens nog verder promoten...
Wat Trump doet is cortisone spuiten in plaats van de bron van de pijn aanpakken.

Eerlijkheidshalve heeft hij dat al wel (een klein beetje toch) gedaan door Musk wat in te tomen, bijvoorbeeld vragen dat hij in kostuum in de Oval office komt, in plaats van in zijn Matrix lange zwarte jas outfit.

Vreemd genoeg is er veel meer tolerantie naar bijvoorbeeld extension rebellion and Tyre Extinguishers, die ook willy nilly privé of publieke eigendommen aanvallen, maard is dan voor een goed doel zekers...

Laatst bewerkt:
Aan de overheid alvast niet want al hun laadpalen zijn versiering geworden nadat Trump alle contracten heeft stopgezet....
Echt een eenduidig beleid voeren ze daar niet :laugh:

De invloed van Musk op het Witte Huis valt toch helemaal niet meer te ontkennen. Wie dat doet is niet goed wakker.

Een president dat een product promoot is gewoon onaanvaardbaar.
Het is toch normaal dat de media daarover bericht, het is nieuws dat Tesla bezitters door de keuzes van Musk/Trump spijt hebben van hun auto keuze en dat het merk nu door een hele hoop mensen als toxisch wordt gezien. En dat er mensen zijn die vernielingen aanbrengen aan die wagens.
Trump zou gewoon beter de bevolking oproepen om privé bezit te respecteren ipv het merk wat te gaan promoten.
Ik zou net denken dat Tesla's nu nog meer een doelwit gaan worden.

Inderdaad, da's al een maand geleden aangekondigd dat er voor staal en aluminium een algemeen invoer tarief van 25% ging toegepast worden vanaf morgen.
Ja hij had daar iets van aangekondigd, maar met de pauze knop die hij meermaals had ingedrukt richting Mexico en Canada en de vermelding van de zuivel dacht ik dat het enkel op Canada was om daar meer druk te zetten.

Ik dacht dat het pas ten vroegste 2 april werd voor de andere landen. Onder die wederkerige tariffs die hij van plan was in te voeren.

Terug
Bovenaan