De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Voor de geïnteresseerden: specifiek voor staal
  • The EU imported 26 million tonnes of finished steel products in 2023
    • waarvan 54.830 ton uit Noord- en Centraal-Amerika - in verhouding dus niet zo heel veel
  • The EU exported 16.3 million tonnes of finished steel products in 2023
    • waarvan 4.070.067 naar Noord- en Centraal-Amerika
      • 2.233.000 ton naar de VS
      • 649.000 ton naar Canada
Qua export van staal van de EU naar het buitenland staan de VS op de tweede plaats. Die tariffs komen dus hard binnen voor de Europese staalindustrie.

Het idee om als EU elders staal te gaan kopen dan in de VS heeft dus geen nut - we kopen het meeste momenteel al aan in Azië en Turkije.

Bron: https://www.eurofer.eu/assets/publi...es-2024/European-Steel-In-Figures-2024-v2.pdf

Dit is toch ook beangstigend. Da’s gewoon verschroeide aarde.

En dit al helemaal…
Zo'n zaken doe je niet als je recht in je schoenen staat natuurlijk. Ze weten zelf dat ze er de kantjes van af lopen.

Het lijkt mij toch dat hij daarmee (voor de duizendste keer) wilt zeggen dat Biden de verkiezing gestolen had.
Anders was zijn tweede termijn al gepasseerd, en was hij dus geen president tijdens die events.
Ik ben echt razend benieuwd naar wat er binnen 3 jaar gaat gebeuren op gebied van aftreden/gaan voor third term.
Een rationalisatie die ik al hoorde was dat Trump zodanig gesaboteerd werd in het verleden dat dit eigenlijk maar moet gelden als zijn eerste term. Anders heb ik al veel republikeinen gehoord die AB-SO-LUUT niet gediend zouden zijn met pogingen van Trump om voor een volgende term te gaan.

Om even een Avondlandje te doen en het verleden erbij te betrekken:
Er bestaat zo'n klassiek verhaal van Plutarchus over Marcus Antonius die op een festijn Julius Caesar een kroon aanbood, waarna Caesar die weigerde. Het idee erachter zou geweest zijn dat alles op voorhand afgesproken was om gewoon de reactie van het publiek te zien. Het democratische Rome was toendertijd heel behoedzaam over koningen. De parallellen met vandaag zijn soms erg groot. Zou me niet verbazen dat Trump af en toe een vergelijkbaar ballonetje oplaat om te zien hoe positief zijn aanhang tegenover zoiets staat.

25% tarief op whiskey uit US -> wij kopen toch gewoon Schotse of Ierse? Kan me niet voorstellen dat dat over zo'n serieuze bedragen gaat?
Jack Daniels dronk ik soms nog. Maar als die 25% duurder wordt dan zullen ze in Europa geen goede zaken meer doen.

Genoeg goede Schotse of Ierse whisky dus geen groot gemis.

Ik heb het gevoel dat dit de hele tijd zo gaat zijn: dreigen met tarriffs en dan toch niet of al snel weer stopzetten omdat ze een nieuwe afspraak maken voor x of y. Er zijn weinig tot geen individuele landen die een langdurige tarievenoorlog met de VS aan kunnen en het is ook nog te bekijken hoever de EU verenigd zal blijven. Schept allemaal wel heel veel onzekerheid en instabiliteit in de markt. Ik mag maar hopen dat dit maar van korte duur is en dat The Donald zich met iets anders gaat bezighouden dan met deze big dick competition en dat de Amerikaanse motor terug kan draaien (als een tierelier).
Daar zeg je het, individuele landen. Maar wanneer de VS met de meerderheid van de landen een handelsoorlog start lijkt het me niet ontdenkbaar dag ze opeens wel aan het korste eind zullen trekken. Ik geloof toch dat men daar niet echt goed beseft dat hoe groot en hoe sterk de VS ook moge zijn, een (handels)oorlog met de rest van de wereld kan je gewoon niet winnen.

Daar zeg je het, individuele landen. Maar wanneer de VS met de meerderheid van de landen een handelsoorlog start lijkt het me niet ontdenkbaar dag ze opeens wel aan het korste eind zullen trekken. Ik geloof toch dat men daar niet echt goed beseft dat hoe groot en hoe sterk de VS ook moge zijn, een (handels)oorlog met de rest van de wereld kan je gewoon niet winnen.
Hangt af of die getroffen landen zich verenigen?

Nu Trump nog meer olie over her vuur gooit zou het me niet verbazen dat er Boston Tea Party gewijs Tesla dealership in rook gaan beginnen opgaan. Als ze niet milderen in hun aanval op democratie, amerikaanse kernwaarden, bondgenoten, justitie, politieke tegenstanders, minderheden, instituten, de aandelen beurs, jobs, de prijs van goederen, Als ze blijven volharden in hun tirannie is een groeiend verzet onvermijdelijk en als ze dit maffiagedrag 3 jaar volhouden gaat de kans op het afscheuren van staten en zelfs een burgeroorlog enkel maar blijven stijgen.

Laatst bewerkt:
Onderstaande maakt duidelijk (voor mij althans) waarom er geen massale tegenstand is tegen die tarrifs.
Zelfs de persverantwoordelijke van het Witte Huis weet niet wat een tarrif is of verkoopt het toch met veel overtuiging als 'tax cut' dat de bevolking van de VS groot en rijk gaat maken.

Bekijk de discussie vanaf 0:40 (of de hele video, duurt maar 1:15):
"I now regret giving a question to the Associated Press.", really says it all. Waarom doet het Witte Huis eigenlijk nog moeite om persconferenties te geven? Gewoon de alternative facts in een persbericht publiceren is toch veel makkelijker? De hielenlikkers zullen het klakkeloos overnemen en de vragen van de critici zijn toch ongewenst.

"I now regret giving a question to the Associated Press.", really says it all. Waarom doet het Witte Huis eigenlijk nog moeite om persconferenties te geven? Gewoon de alternative facts in een persbericht publiceren is toch veel makkelijker? De hielenlikkers zullen het klakkeloos overnemen en de vragen van de critici zijn toch ongewenst.
Die persconferenties zijn goed voor de eigen achterban. Dat is gewoon een promo-plaatje.

Onderstaande maakt duidelijk (voor mij althans) waarom er geen massale tegenstand is tegen die tarrifs.
Zelfs de persverantwoordelijke van het Witte Huis weet niet wat een tarrif is of verkoopt het toch met veel overtuiging als 'tax cut' dat de bevolking van de VS groot en rijk gaat maken.

Hier zijn ze weer met hun 'Alternative facts'.
Je hebt toch plaatsvervangende schaamte als je dit ziet. Ze staat er gewoon te liegen en met een mega slechte attitude.

Wil ze gewoon niet bedoelen dat de tariffs op termijn ervoor zullen zorgen dat er eerlijke handel (vanuit US perspectief) wordt gedaan en dat dat dus de gewone man op termijn zal positief impacteren?

Alez, dan wel heel knullig verwoord enzo. :unsure:

Terug
Bovenaan