De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Dat gezegd zijnde, denk ik wel dat er een groot risico is dat bepaalde landen zoals België, die voor pharma spelers zoals J&J en Pfizer momenteel grote R&D Hubs hebben in-country, R&D tewerkstelling op termijn (misschien zelf korte) volledig wordt weggehaald, ten voordele van India of US bv.
Ik begin er wat aan te twijfelen.
Dit is voor die bedrijven gokken hé, zwaar investeren in US omdat dat wegens tarifs en andere maatregelen interessant is, maar dan wat later (bij Trump is dat in weken of maanden uitgedrukt) worden die tarifs en/of maatregelen dan weer geheel of gedeeltelijk teruggedraaid waardoor die investering plots niet rendabel is of zelfs een stevige verliespost.

Probleem met Trump is dat je gewoon niet weet wat hij wil en gaat doen, daar kan je geen megainvesteringen op baseren, wat schuiven binnen bestaande capaciteit wel natuurlijk.

Ik denk dat vandaag zowat elke, met grote fanfare op "Liberation day" aangekondigde maatregel/tarrif, is teruggedraaid of zwaar afgezwakt, omdat wat de economen voorspelden waarheid leek te worden, en niet wat Trump dacht of wou als resultaat te zien.

Wat is korte termijn dan? 5j? Tegen dan is trump geen president meer.

Een R&D facility is geen productie plant, toch "relatief" gezien makkelijker/sneller om op te zetten qua infra dan menige productielijn voor pakweg batterijen of andere typische consumer meuk.

R&D is geen goed, niet onderhevig aan de import duty goesting van de dag, het is IP, het is vooral een brain drain.
Labor cost gewijs lijkt het een relatief level playing field qua average hourly wage tussen US en Europa, misschien nog zelf goeiekoper in de US.

Dus als ze echt de America First kaart willen spelen, dan lijkt het me niet geheel onrealistisch dat partijen als J&J, Pfizer wegtrekken uit Europa voor R&D tbh.

Of Trump al dan niet President is, is weinig relevant lijkt me, dat zou weinig veranderen aan de equation.

Dit is voor die bedrijven gokken hé, zwaar investeren in US omdat dat wegens tarifs en andere maatregelen interessant is, maar dan wat later (bij Trump is dat in weken of maanden uitgedrukt) worden die tarifs en/of maatregelen dan weer geheel of gedeeltelijk teruggedraaid waardoor die investering plots niet rendabel is of zelfs een stevige verliespost.

Probleem met Trump is dat je gewoon niet weet wat hij wil en gaat doen, daar kan je geen megainvesteringen op baseren, wat schuiven binnen bestaande capaciteit wel natuurlijk.

Zoals hierboven beschreven, je mag R&D niet vrgl met traditionele productie industrieën imo. Voor R&D kan je veel makkelijker een business case maken om dit ook in de US te doen, R&D is toch véél minder afhankelijk van verschillende deel componenten/supply chains/cheap labor dan de typische consumer manufacturing goods.

Je ROI business case gaat niet zo veel veranderen lijkt me, onafhankelijk wat de import duties zijn/Trump aan de macht is of niet.

Beetje bizar wel dat Trump de prijzen wilt slashen via een EO en niet door het Congres wilt laten gaan als wet. Ik denk dat menig Dem gedachtengoed toch eerder aanleunt bij een "universal affordable healthcare" gedachtengoed, en dit dus zou volop ondersteunen, dan de gemiddelde "free market spirit" van de GOP. Then again de gemiddelde GOP senator/GOP financial backer heeft waarschijnlijk wel veel meer financieel te verliezen bij een prijssqueeze van big pharma dan iets anders. Zou het heel plausible vinden dat zou dit weggestemd worden door GOP moest dit via het Congres gaan :crazy:

Laatst bewerkt:
Een R&D facility is geen productie plant, toch "relatief" gezien makkelijker/sneller om op te zetten qua infra dan menige productielijn voor pakweg batterijen of andere typische consumer meuk.

R&D is geen goed, niet onderhevig aan de import duty goesting van de dag, het is IP, het is vooral een brain drain.
Labor cost gewijs lijkt het een relatief level playing field qua average hourly wage tussen US en Europa, misschien nog zelf goeiekoper in de US.

Dus als ze echt de America First kaart willen spelen, dan lijkt het me niet geheel onrealistisch dat partijen als J&J, Pfizer wegtrekken uit Europa voor R&D tbh.

Of Trump al dan niet President is, is weinig relevant lijkt me, dat zou weinig veranderen aan de equation.

Vraag is: gaat Amerika nog rendabel zijn als R&D hub als The Donald 80% van hun winst wegknipt? Ik zou als bedrijf niks meer investeren in Amerika nu, binnen een paar weken is het weer compleet anders. 0 zekerheid.

Zoals hierboven beschreven, je mag R&D niet vrgl met traditionele productie industrieën imo. Voor R&D kan je veel makkelijker een business case maken om dit ook in de US te doen, R&D is toch véél minder afhankelijk van verschillende deel componenten/supply chains/cheap labor dan de typische consumer manufacturing goods.

Je ROI business case gaat niet zo veel veranderen lijkt me, onafhankelijk wat de import duties zijn/Trump aan de macht is of niet.

Beetje bizar wel dat Trump de prijzen wilt slashen via een EO en niet door het Congres wilt laten gaan als wet. Ik denk dat menig Dem gedachtengoed toch eerder aanleunt bij een "universal affordable healthcare" gedachtengoed, en dit dus zou volop ondersteunen, dan de gemiddelde "free market spirit" van de GOP. Then again de gemiddelde GOP senator/GOP financial backer heeft waarschijnlijk wel veel meer financieel te verliezen bij een prijssqueeze van big pharma dan iets anders. Zou het heel plausible vinden dat zou dit weggestemd worden door GOP moest dit via het Congres gaan :crazy:
Als ze het konden, hadden ze het al lang gedaan.
We hebben in België en Ierland een heel goed ecosysteem voor de farma. Dat bouw je niet op een paar jaar op elders.

Vraag is: gaat Amerika nog rendabel zijn als R&D hub als The Donald 80% van hun winst wegknipt? Ik zou als bedrijf niks meer investeren in Amerika nu, binnen een paar weken is het weer compleet anders. 0 zekerheid.

Gezien US op zich een lagere corporate tax heeft, lijkt het me wel nog cava te zijn business case gewijs.

Maar dat is niet het enige element natuurlijk, terecht punt rond "onzekerheid". Europa heeft ook het voordeel van een beter "klimaat/ecosysteem" te hebben voor trials in combinatie met universiteiten, de regulatoire alinering met EMA, voor snelle goedkeuring.

Veel hangt ook af fiscale optimalisering voor dat soort multinationals, waar kunnen ze tax breaks krijgen op R&D? In land A B of C, k goed dan plaatsen we ginder daar wat (meer) op de balans. En spelen we intra-company dat wat met licensing.

Als ze het konden, hadden ze het al lang gedaan.
We hebben in België en Ierland een heel goed ecosysteem voor de farma. Dat bouw je niet op een paar jaar op elders.

Het grote verschil is dat er nu ineens de politieke driver is van "national security". Voor elke ander industrie zou ik zeggen, volledig mee eens, je doet geen investeringen waar je onshoring business case morgen ineens kan imploderen door gewijzigd tariffs of een aflopende leadership term.

Maar een R&D business case is toch echt een heel slappe koord, veel en veel slapper imo dan gemiddelde productie industrie.

Dat gezegd zijnde, denk ik wel dat er een groot risico is dat bepaalde landen zoals België, die voor pharma spelers zoals J&J en Pfizer momenteel grote R&D Hubs hebben in-country, R&D tewerkstelling op termijn (misschien zelf korte) volledig wordt weggehaald, ten voordele van India of US bv.
Dit is al bezig. (Gehoord van een kameraad die in de sector zit)

Die economische chantage moet gewoon stoppen. Dat ze hier maar eens beginnen met die tarieven op al die Amerikaanse diensten. T zal snel gedaan zijn.

Farma-CEO's waarschuwen Europese Commissie voor exodus naar de VS
In een communiqué waarschuwt EFPIA dinsdagnamiddag dat investeringen in onderzoek en ontwikkeling en in productie meer naar de Verenigde Staten zullen gaan als Europa 'niet snel en radicaal' het beleid verandert.
..
'De VS hebben nu een voorsprong op Europa in elke investeringsmaatstaf', schetst de Europese farmakoepel. 'Van beschikbaarheid tot kapitaal, over bescherming van intellectuele eigendom tot de snelheid van goedkeuring van nieuwe medicijnen en de beloningen voor innovatie. Met de toevoeging van tarieven zijn er weinig prikkels om in de Europese Unie te investeren en significante drijfveren om te verhuizen naar de Verenigde Staten.'
...

https://www.tijd.be/ondernemen/farm...ommissie-voor-exodus-naar-de-vs/10601803.html

--
Ze krijgen het hier benauwd.

Trump weet er een schep bovenop te doen.

Die economische chantage moet gewoon stoppen. Dat ze hier maar eens beginnen met die tarieven op al die Amerikaanse diensten. T zal snel gedaan zijn.

Vraag me wel af wat ze als "diensten" zien?

Kan me niet voorstellen dat John de consultant elke dag over en weer vliegt tussen US en EU om wat te komen boekhouden

Zoals het de maffia betaamd is het steeds een netwerk met familieleden: MAGA is eigenlijk MTGA - oftewel de recuperatie van het Vlaams Blok: Eigen volk eerst.

MAGA heeft heel veel gemeen met de America First-beweging, in die mate zelfs dat Trump de slogan herhaaldelijk zelf gebruikt. Dat vind ik onvoorstelbaar. Het feit dat de geschiedenis niet lijkt te kleven aan die slogan, maar dat die gewassen lijkt te worden door het patriottisme ervan.

Je kunt je niet voorstellen dat VB hier zijn naam zou veranderen naar De Vlag of Rex. Nochtans heel vergelijkbaar, want de America First-beweging zat vooral in ultrarechtse middens (zoals de KKK), maar normaal zouden de meeste ze moeten kennen van WOII. De beweging die pleitte voor een even nationalistische kijk naar de oorlog, tegen inmenging, keek naar de Joden als het probleem en naar Hitler eerder als een voorbeeld dan als een vijand. Zwaar fascistisch en antisemitisch, met bekende spotprenten en al:
1747118143726.png

1747118155923.png

Dit is America First door de ogen van mensen die toen leefden. Dat is nog geen 100 jaar geleden, er zijn nog mensen in leven die de collaborerende (voor zover je daarvan kan spreken aan de overkant van de oceaan) America First gezien hebben. En toch mag dat.

Nog een rondje de eigen brakke Amerikaans gezondheidszorg/obsceen capitalisme projecteren op andere landen.

Ik gok dat ie in een volgend maatregel de rest van de wereld gaat verwijten dat de US bedrijven teveel conversie kosten hebben (en dus extra trade barrier) om hun producten aan de man te brengen buiten de US, louter en alleen omdat de ganse wereld metric system & Celcius gebruikt ipv imperial en fahrenheit.

Deze leugens kan de EU toch niet laten passeren? Trade war 2.0 incoming!

Wat doe je natuurlijk tegen deze economische blackmail, zonder je eigen EU economie in de vernieling te rijden.
Je zou bijna hopen dat de US terug naar de middeleeuwen wordt gekatapulteerd, degoutant gedrag!

het klopt ook voor een groot deel wel dat Europese landen mee profiteren van de hoge prijzen die de VS betaalt voor medicatie. Als de VS Europese prijzen zou betalen zou er drastisch minder r&d in pharma zijn. Pharma bedrijven kunnen enkel deals maken met andere landen en daar akkoord gaan met een veel lagere winst omdat ze zoveel winst pakken in de VS. Da’s de VS hun eigen schuld natuurlijk, maar het is wel zo dat als ze ons systeem zouden kopiëren die hele sector in elkaar zou stuiken ( of wij een pak meer zouden moeten betalen).

het klopt ook voor een groot deel wel dat Europese landen mee profiteren van de hoge prijzen die de VS betaalt voor medicatie. Als de VS Europese prijzen zou betalen zou er drastisch minder r&d in pharma zijn. Pharma bedrijven kunnen enkel deals maken met andere landen en daar akkoord gaan met een veel lagere winst omdat ze zoveel winst pakken in de VS. Da’s de VS hun eigen schuld natuurlijk, maar het is wel zo dat als ze ons systeem zouden kopiëren die hele sector in elkaar zou stuiken ( of wij een pak meer zouden moeten betalen).

Sorry, ik heb daar vorige keer een artikel over gepost en dat is niet zo 1-op-1 zoals je stelt.
Het systeem in de VS zorgt niet voor goedkopere medicijnen in Europa. Het systeem in de VS zorgt voor de megawinsten van de pharmaceutische bedrijven daar.

Edit: zorgt voor megawinsten pharmaceutische bedrijven overal*, niet enkel in de VS.

Laatst bewerkt:
Sorry, ik heb daar vorige keer een artikel over gepost en dat is helemaal fout.
Het systeem in de VS zorgt niet voor goedkopere medicijnen in Europa. Het systeem in de VS zorgt voor de megawinsten van de pharmaceutische bedrijven daar.
Ik ben nu ook niet goed mee?
Een europese pharmaceutical verkoopt hier zijn medicamenten goedkoop wegens deals met overheden, daarnaast in de US is de prijs maal X. Op basis van die winsten in de US investeert deze dan in R&D?

Dit is ook alleen maar waar omdat 1. de farmareuzen het systeem in de VS zo gemaakt hebben zodat ze meer konden verdienen en 2. de verzekeringsbedrijven hetzelfde hebben gedaan. De andere oplossing is dat het niet zo normaal is dat sommige bedrijven gigawinsten kunnen blijven maken... Waarom moet automatisch Europa meer betalen om de farmawinsten even hoog te laten zijn? Waarom moet een farmabedrijf niet gewoon genoegen nemen met iets minder?

Als ze ons systeem zouden kopiëren, zou heel hùn systeem ook in elkaar stuiken. Van verzekeringen tot banken, tot werkgevers, tot overheidsschuld, tot farma.

En vraag ze eens over welke termijn we spreken?
Ik heb collega’s bij farma bedrijven en ze spreken over een proces van ettelijke jaren.
We halen nu zelfs nog steeds nieuwe projecten binnen bij de farma.

De gevolgen van dit systeem zien we hier elke dag in de apotheek: er ontbreken gigantisch veel medicijnen, het is nog nooit zo erg geweest.

De gevolgen van dit systeem zien we hier elke dag in de apotheek: er ontbreken gigantisch veel medicijnen, het is nog nooit zo erg geweest.
Anderzijds heb je in het Amerikaans systeem dan misschien beschikbaarheid, maar zonder de juiste verzekering kunnen (noodzakelijke) medicijnen onbetaalbaar zijn. Er is daar, IIRC ook een systeem in voege waar je als "apotheker" niet zomaar een alternatief kan voorstellen, wat de prijzen ook handhaaft.

Dat systeem is ook ver van ideaal, klopt.

Momenteel is het moeilijk werken in de 'kleinere' zelfstandige apotheek. Geneesmiddelen die moeilijk beschikbaar zijn stuurt de groothandel prioritair naar hun apotheken, of de apotheken met de grootste omzet. Ik heb deze manier van werken enkele maanden geleden zelf mogen ervaren door de beschikbaarheid van X te controleren via hun app, die in onze verkoopprogramma's zit ingewerkt. Deze app checkt de beschikbaarheid bij de groothandel. Bij een collega was X beschikbaar in vestiging Y, bij mij niet. Ik bel onmiddellijk naar de groothandel, die zonder blozen liegt over het op stock zijn van X. Wat voor de éne apotheek 'op stock' is, is dat soms 'niet' voor de andere apotheek. De telefonisten krijgen de opdracht om te liegen over de stock als er geen grote apotheek aan de lijn komt. Tot dit is het dus gekomen.

De restjes zijn voor ons, waardoor kleinere apotheken het nog moeilijker hebben en patiënten vertrekken. We gaan versneld naar een landschap van enkel ketenapotheken door dit 'systeem'.

Terug
Bovenaan