Avondland
Well-known member
Lifestyle versus ongeboren leven ... dat ligt moreel nogal moeilijk in balans en ik zou het zelf moeilijk hebben mocht ik een vriendin hebben die een abortus zou willen laten uitvoeren omdat ze dan geen cocktails meer kan drinken of niet meer kan uitgaan. Dat vind ik dan eerder een zwakke argumentering en ik vind dat de man als medeverantwoordelijke van een zwangerschap ook wel iets te zeggen heeft, al valt de finale beslissing wel in de handen van de vrouw omdat zij het kind moet dragen. Ik ben zelf voorstander van abortus zoals nu aangegeven: levensonvatbaarheid van de foetus en eerste trimester, maar er moet wel gehamerd worden op anticonceptie zodat zo weinig mogelijk vrouwen voor die moeilijke keuze staan. In de VS zijn sommige conservatieven er op gebrand om anticonceptie ook in de ban te slaan, al zijn sommige vormen van anticonceptie daar wel eerder vormen van abortus. Dat vind ik wel gevaarlijk: er is een enorm verschil tussen anticonceptie en abortus. Je kan anticonceptie verbieden voor je eigen geloofsgemeenschap, maar niet voor mensen die daarbuiten staan. Abortus is een andere zaak vind ik, omdat er toch al ongeboren leven in de buik van de aanstaande moeder zit.Wat is er mis met lifestyle keuzes
Idealiter wordt ieder kind gewenst geboren en groeit het op in een liefdevol, stabiel gezin. Dat is nog altijd het na te streven ijkpunt. Maar in de praktijk is dat anders. Dat de staat, zoals Conner Rousseau dat ooit poneerde, gaat beslissen wie wel of geen kinderen mag krijgen is een brug te ver, al is het inderdaad niet wenselijk dat een crackverslaafde vrouw voor de vierde keer zwanger is van een andere man.