Langs de andere kant is het ook niet juist om dat stuk volledig weg te schuiven als propaganda. Het is wel degelijk een belangrijke factor in het debat. Eender wat het verbod is, het wordt namelijk altijd opgelegd aan vrouwen.
Het is ook niet zo zwart-wit: Het is een leven, dús het heeft evenveel rechten als de vrouw. Dat is niet zo. Als de kans groot is dat de vrouw sterft tijdens de zwangerschap/bevalling, en de foetus kan niet leven als hij op dat moment komt, zijn beiden misschien "leven", maar zul je toch moeten kiezen. Niet kiezen is ook kiezen. En een dokter kiest dan voor de moeder, omdat de foetus nog niet levensvatbaar is.
Daarom, ook voor mensen die het wel als een leven beschouwen, spelen vrouwenrechten wel degelijk mee. En dat is niet alleen in de medische keuze zo, maar ook in de ethische. Ik beschouw een vlieg ook als een leven. Een hond ook. Geen haar op mijn hoofd dat eraan zou denken om gewoon een hond af te maken. Maar als de situatie zo is dat ik die verschrikkelijke keuze zal moeten maken, dan mag ik toch hopen dat er niemand met een vingertje achter mij gaat staan om te zeggen wat ik beter wel of beter niet had gedaan, hoe betere keuzes mij een beter "moraal kompas" hadden gegeven, vanuit een soort betweterigheid of morele verhevenheid zonder enige inkijk in mijn precieze situatie.
In plaats daarvan zou je ook ervoor kunnen zorgen dat die verschrikkelijke keuze tenminste hygiënisch, sereen en bekwaam verloopt.Want je kunt nog discussiëren tot je een ei bent, abortus zal voor altijd en eeuwig deel uitmaken van de samenleving. Dat verbieden is in de praktijk gewoon zeggen tegen vrouwen: dat jullie eraan zouden sterven door de diy-abortussen/achterkamertjes, dat willen we wel slikken, als dat betekent dat we x-aantal foetussen kunnen 'redden'. Die dan meestal nog eens zo ongewenst zijn en in zo'n slechte situatie terechtkomen dat de moeder zelfs het ondenkbare liever had gedaan dan hem daadwerkelijk opvoeden. Maar wat weet die moeder, hè.
Dààrom is het ook een debat over vrouwenrechten.