De abortuskwestie

Wat vind je van de abortuswetgeving in België?

• Te streng: de termijn moet worden uitgebreid.

Stemmen: 44 35,2%
  • Goed zoals hij is.

Stemmen: 68 54,4%
  • Niet streng genoeg: abortus mag enkel bij medische noodgevallen en verkrachting.

Stemmen: 8 6,4%
  • Moet volledig op de schop: abortus mag nooit een optie zijn.

Stemmen: 1 0,8%
  • Veel te streng: er mag geen termijn staan op abortus.

Stemmen: 4 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    125
Ik wil niet dat iemand een vrouw kan dwingen tot abortus, maar er zijn hier mensen die beweren dat een man hierin iets te zeggen zou moeten hebben.

Mijn punt:

1) Pro-choice zegt dat abortus moet toegelaten zijn omdat men anders met het trauma moet leven van een kind dat geboren is uit een verkrachting
2) Pro-choice claimt my body, my choice

In het geval van een verkrachting van een man (die een abortus zou willen als slachtoffer van verkrachting) door een vrouw leveren deze twee argumenten een tegenspraak op.
Hoeveel van deze verkrachtingen van een man heeft tot zwangerschap geleid?
Hoeveel mannen zijn er al zwanger geworden?

Kan deze non-discussie stoppen in dit topic?
Je probeert een hypotetische verplichting tot abortus op een of andere manier goed te praten, om zo een mogelijk hypocrisie - die er geen is - te zoeken. Nonsens.

Door de foetus die in het begin van een zwangerschap nog niets is, boven de vrouw te stellen, maak je de vrouw - die een echte mens is, die al een persoon is - de facto volledig ondergeschikt aan iets wat potentieel een persoon zou kunnen worden.

Het gaat niet alleen om de zorg voor het kind maar ook en vooral over de fysieke integriteit van de vrouw.
Of het een persoon is of niet is net de hele discussie natuurlijk. Als het geen persoon is dan is abortus uiteraard ok en zou het absurd zijn om een vrouw te dwingen in verwachting te blijven. Als het wel een persoon is dan wordt het omgekeerde absurd, dan zou dat leven beëindigen moord zijn en dat ga je niet toelaten omwille van vrouwenrechten.

Da's wat ik bedoel met dat vrouwenrechten er hier niet toe doen, geen enkele partij vindt dat eigenlijk. De positie die iemand in dit debat inneemt hangt af van vanaf wanneer iemand het als een mens beschouwt. Ik heb nog nooit het standpunt gehoord dat iemand vindt dat een foetus een volwaardig kind is maar dat zijn leven desondanks ondergeschikt is aan het zelfbeschikkingsrecht van zijn moeder.

In het geval van een verkrachting van een man (die een abortus zou willen als slachtoffer van verkrachting) door een vrouw leveren deze twee argumenten een tegenspraak op. Punt 1 geeft de man gelijk, punt 2 de vrouw.

hoe zou een man moeten leven met een kind dat geboren is uit verkrachting? Die moet dat toch niet dragen? Die weet nog niet eens van het bestaan van dat kind af? In beide gevallen keuze, jij wil dat de man het recht krijgt de vrouw te dwingen wat ze met haar lichaam moet doen.

Waarom zijn mensen die anti-abortus (ik weiger het pro-life te noemen) dan vaak ook dezelfde mensen die tegen zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof, collectieve gezondheidszorg, een deftige work-life balance, lbgtq+-rechten, opvang van vluchtelingen, gun regulation, ... zijn? Omgekeerd zie je (in het algemeen) in landen die abortus toelaten deze dingen - die dus ook het leven na de baarmoeder willen beschermen - hier ook beter geregeld zijn. Zou het kunnen dat die "voorzichtig zijn met leven" gewoon selectieve en vooral hypocriete nonsens is?
Pro-lifers zijn een heel diverse groep. In België vooral Katholieken, Moslims en Joden. Dat zijn mensen die niet gekend staan om deze zaken.
Hoeveel van deze verkrachtingen van een man heeft tot zwangerschap geleid?
Hoeveel mannen zijn er al zwanger geworden?

Kan deze non-discussie stoppen in dit topic?
Je probeert een hypotetische verplichting tot abortus op een of andere manier goed te praten, om zo een mogelijk hypocrisie - die er geen is - te zoeken. Nonsens.
We hebben geen cijfers, omdat wetenschappers deze groep blijkbaar niet interessant vinden, mannenverkrachtingen zijn een amper onderzocht gebied, maar de eerste verkennende onderzoeken schetsen een hallucinant beeld van de omvang. Ze spelen trouwens ook een grote rol in het crimineel worden van sommige mannen, maar dat is een andere discussie.

Het is en blijft een interne tegenspraak, zelfs al is er één geval (maar er zijn er vast meer), gezien het aantal verkrachtingen van mannen.

hoe zou een man moeten leven met een kind dat geboren is uit verkrachting? Die moet dat toch niet dragen? Die weet nog niet eens van het bestaan van dat kind af? In beide gevallen keuze, jij wil dat de man het recht krijgt de vrouw te dwingen wat ze met haar lichaam moet doen.
Hmm, daar ga je imo wel aan de emoties van een man voorbij hé.

Ik ben het er absoluut mee eens dat deze heel uitzonderlijke gevallen geen factor mogen zijn om abortus in zijn geheel te verbieden.

Maar als je als man verkracht wordt, en de dader wordt zwanger van jouw kind, mag je imo daar de emotionele lading voor de man niet verwaarlozen. Als de dader het kind houdt loopt er dus een kind rond van de man, ongewenst, verkregen vanuit een misdaad. Het is niet zomaar makkelijk te zeggen "so what, kijk dan niet om naar dat kind".

Gros van de verkrachtingen gebeurt onder bekenden. Maakt het nog leuker: Verkrachtster is 9 maanden na verkrachting bevallen, oei is dat nu van mij of niet? Ik wil niet dat iemand een abortie moet ondergaan en al zeker niet gedwongen (maar ik denk dat vrijwel iedereen het over dat laatste eens is).

Pro-lifers zijn een heel diverse groep. In België vooral Katholieken, Moslims en Joden. Dat zijn mensen die niet gekend staan om deze zaken.

We hebben geen cijfers, omdat wetenschappers deze groep blijkbaar niet interessant vinden, mannenverkrachtingen zijn een amper onderzocht gebied, maar de eerste verkennende onderzoeken schetsen een hallucinant beeld van de omvang. Ze spelen trouwens ook een grote rol in het crimineel worden van sommige mannen, maar dat is een andere discussie.

Het is en blijft een interne tegenspraak, zelfs al is er één geval (maar er zijn er vast meer), gezien het aantal verkrachtingen van mannen.
Nu probeer je mensen die zeggen dat zwangerschappen na een verkrachting van een man weinig voorkomen, af te schilderen als mensen die mannenverkrachting oké vinden.

Complete drogreden dus.

Ik snap wel wat hij bedoelt, namelijk dat een man die slachtoffer was van een verkrachting niet wil dat zijn verkrachter een kind met zijn dna op de wereld zet. Daar bestaat geen pasklare oplossing voor, want zelfs al wil je daar de wetgeving voor aanpassen en de man abortusrecht geven, moet de vrouw eerst al veroordeeld zijn voor verkrachting en eer zo'n rechtzaak voorbij is kan je al jaren later zitten. Bij beschuldiging van verkrachting, die tot dan niet bewezen is verklaard, een vrouw tot abortus dwingen lijkt me ook onethisch.

Maar dit eerder weinig voorkomend moreel dilemma nu dusdanig als de crux van je argumentatie voorstellen, slaat ook op niet veel, patj. Wat stel je zelf voor? Alle abortussen verbieden om het fair te houden naar verkrachte mannen onder het motto 'laten we het leven voor zoveel mogelijk mensen bemoeilijken zodat niemand uit de boot van miserie valt'?

Dank je, dat is exact wat ik bedoel.
Pro-life is dus 100 % bullshit, het gaat helemaal niet om het leven, het gaat over het beslissen door anderen wat een vrouw met haar lichaam doet.
Als het over het leven ging, was er ook aandacht voor de zaken die ik opnoem.
Vandaar, pro-life bestaat niet, het is gewoon anti-abortus.
Je probeert weeral te framen dat een verkrachting van een man automatisch tot een zwangere vrouw leidt.
Stop met fake news te verspreiden.
Ik ben het met je eens dat verkrachting van mannen een onderbelicht probleem is. Ik ben het absoluut niet met je eens dat dit een argument anti-abortus is, of zelfs een tegenspraak in de argumentatie pro-abortus.
Eigenlijk dus wat @coldplayke dus beter kan verwoorden :)

Nu probeer je mensen die zeggen dat zwangerschappen na een verkrachting van een man weinig voorkomen, af te schilderen als mensen die mannenverkrachting oké vinden.

Complete drogreden dus.
in waar in die quote zeg ik exact dat die mannenverkrachting oké vinden?

in waar in die quote zeg ik exact dat die mannenverkrachting oké vinden?
Je impliceert het door bewust niet te spreken over verkrachting + zwangerschap maar enkel over verkrachting. In een vorige post klaag je ook mijn zogezegd gebrek aan empathie aan voor verkrachte mannen, terwijl dat 1) nergens uit blijkt en 2) al mijn posts gingen over het geval dat er een kind verwekt wordt.

Laten we overeenkomen dat iedereen die moeite doet om zijn posts te onderbouwen meetelt in deze discussie.
Je impliceert het door bewust niet te spreken over verkrachting + zwangerschap maar enkel over verkrachting. In een vorige post klaag je ook mijn zogezegd gebrek aan empathie aan voor verkrachte mannen, terwijl dat 1) nergens uit blijkt en 2) al mijn posts gingen over het geval dat er een kind verwekt wordt.
Wel ik mag dan aannemen dat jij er ook van uitgaat dat 0,00001 van de verkrachtingen op vrouwen leiden tot een zwangerschap? Als je zo een ridicuul lage cijfers gaat gebruiken minimaliseer je het probleem.

Laatst bewerkt:
Wel ik mag dan aannemen dat jij er ook van uitgaat dat 0,00001 van de verkrachtingen op vrouwen leiden tot een zwangerschap?
Bullshit. 5 %.
Rape-related pregnancy occurs with significant frequency

Opnieuw, je argumenten zijn op niets meer dan gebakken lucht gebaseerd. Tegenargumenten negeer je of je begint op de man te spelen.

Wel ik mag dan aannemen dat jij er ook van uitgaat dat 0,00001 van de verkrachtingen op vrouwen leiden tot een zwangerschap?
En nu zijn we dingen die ik gezegd heb uit hun context aan het trekken. (cijfers die overduidelijk fictief waren om een punt te maken en dan ook nog eens in een andere context/betekenis dan jij hier probeert voor te stellen).

Zijn we drogreden-bingo aan het spelen ofzo? Proficiat, je bent aan het winnen.

Zowel in de islam als het jodendom is abortus binnen de eerste 40 dagen gewoon toegestaan hoor.

Er zijn wat voorwaarden aan verbonden, maar die zijn ruwweg dezelfde als in elke moderne abortuskliniek vandaag gehanteerd worden.

Dat is enkel van belang als je abortus wil beperken tot verkrachtingszaken. Een beperking waar pro-choice mensen niet achter staan. Het is juist bij pro-life dat sommigen een uitzondering willen maken voor abortus bij zwangerschap na verkrachting.

Je probeert weeral te framen dat een verkrachting van een man automatisch tot een zwangere vrouw leidt.
Stop met fake news te verspreiden.
Ik ben het met je eens dat verkrachting van mannen een onderbelicht probleem is. Ik ben het absoluut niet met je eens dat dit een argument anti-abortus is, of zelfs een tegenspraak in de argumentatie pro-abortus.
Eigenlijk dus wat @coldplayke dus beter kan verwoorden :)
Ik zeg nergens dat dat automatisch tot een zwangere vrouw gaat leiden. Ik heb voldoende biologische kennis om te beseffen dat niet 100% en ook niet 0,00001% van de verkrachtingen tot een zwangerschap gaat leiden.

Het is en blijft intern tegenstrijdig. Ofwel my body my choice, ofwel abortus omwille van seksueel geweld.
Dank je, dat is exact wat ik bedoel.
Pro-life is dus 100 % bullshit, het gaat helemaal niet om het leven, het gaat over het beslissen door anderen wat een vrouw met haar lichaam doet.
Als het over het leven ging, was er ook aandacht voor de zaken die ik opnoem.
Vandaar, pro-life bestaat niet, het is gewoon anti-abortus.
Dat is omdat jij niet erkent dat dat leven is, dat is fundamenteel het verschil.

Zowel in de islam als het jodendom is abortus binnen de eerste 40 dagen gewoon toegestaan hoor.

Er zijn wat voorwaarden aan verbonden, maar die zijn ruwweg dezelfde als in elke moderne abortuskliniek vandaag gehanteerd worden.
Hangt af welke stroming. Er zijn er die het toelaten, maar ook die het niet toelaten. Ik vermoed dat er ook christelijke stromingen zijn die het toelaten, maar dat weet ik niet zeker.

Terug
Bovenaan