De abortuskwestie

Wat vind je van de abortuswetgeving in België?

• Te streng: de termijn moet worden uitgebreid.

Stemmen: 44 35,2%
  • Goed zoals hij is.

Stemmen: 68 54,4%
  • Niet streng genoeg: abortus mag enkel bij medische noodgevallen en verkrachting.

Stemmen: 8 6,4%
  • Moet volledig op de schop: abortus mag nooit een optie zijn.

Stemmen: 1 0,8%
  • Veel te streng: er mag geen termijn staan op abortus.

Stemmen: 4 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    125
Ik zou dat ook niet verwachten, hier was dat alleszins toch geen factor. In sommige milieu's is het natuurlijk belangrijk om een zoon te hebben.
(Terzijde: mijn Chinese collega is een vrouw van 1993, toen de een-kind-politiek nog geldig was, en komt niet echt overeen met haar grootouders omdat die destijds haar ouders de raad hadden gegeven een abortus te ondergaan want het was toch maar een meisje.)
Ja dat is triestig he, inderdaad aan dit soort culturele verschillen had ik nog niet gedacht. In zo'n geval is dat denk ik dan minder "persoonlijke voorkeur naar geslacht", maar druk vanuit het politiek/cultureel beleid.

Ik zou weleens willen weten om hoeveel mensen dat gaat, en hoeveel mensen er daadwerkelijk mee doorgaan. Een arts zal ook niet snel de ingreep uitvoeren als hij weet dat dat de reden is, lijkt me. Er zijn veel minder zware procedures die veel moeilijker zijn om gedaan te krijgen.

Maar het enige wat hier tegen -volgens mij- uitwassen die een dokter wel overtuigd krijgen, te doen valt, is abortus niet meer toelaten zodra het geslacht te bepalen valt (NIP). En dat zou een grote stap achteruit betekenen in de abortuswetgeving, dus voor mij geen optie. Vooral niet omdat het uiteindelijk de mens blijft die bepaalt wat er met diens lichaam gebeurt.

Edit: Het HLN-artikel doet het hier gaan over abortus, maar eigenlijk gaat het gewoon om het begeleiden in het "verlies" van het geslacht dat het niet geworden is https://www.fara.be/ongeplande-zwan...en/twijfels-door-teleurstelling-over-geslacht

Ik zou weleens willen weten om hoeveel mensen dat gaat, en hoeveel mensen er daadwerkelijk mee doorgaan. Een arts zal ook niet snel de ingreep uitvoeren als hij weet dat dat de reden is, lijkt me. Er zijn veel minder zware procedures die veel moeilijker zijn om gedaan te krijgen.

Goh ja, denk nu ook niet dat er veel mensen gaan zeggen tegen de dokter dat dat de reden is waarom ze hun ongeboren kind willen aborteren als ze een beetje verstand hebben.

Goh ja, denk nu ook niet dat er veel mensen gaan zeggen tegen de dokter dat dat de reden is waarom ze hun ongeboren kind willen aborteren als ze een beetje verstand hebben.
Dat weet ik wel, maar zelfs dan zal het nog niet zo eenvoudig zijn.
Moet jij eens proberen een vasectomie te laten doen op je 23ste. Je gaat heel wat dokters moeten passeren voor het je lukt, als het je lukt. Terwijl het wel perfect legaal is. In dit geval is abortus ook perfect legaal, maar ik vermoed dat het ook hier zo simpel niet zal zijn. Ik zou niet weten waarom het hier anders is dan bij andere ingrepen, namelijk.

Dus ik zou weleens willen weten om hoeveel mensen dat gaat, en hoeveel er daadwerkelijk mee (kunnen) doorgaan.

Ik ben sowieso al geen voorstander van mensen die aan een kind beginnen met de gedachte "ik wil een zoon" of "ik wil een dochter".
Nee, je begint bij "ik wil een kind" en best niks anders. Daarna kan je wel je voorkeur hebben, maar dat mag geen enkel nadeel hebben als het toch andersom is. Teleurstelling de eerste paar minuten, tot daaraan toe (al vind ik dat al raar), maar daarna moet dat echt z.s.m. uit uw systeem zijn.

Het klinkt zo cliché, maar een gezond kind is het enige wat telt.

Moet jij eens proberen een vasectomie te laten doen op je 23ste. Je gaat heel wat dokters moeten passeren voor het je lukt, als het je lukt. Terwijl het wel perfect legaal is. In dit geval is abortus ook perfect legaal, maar ik vermoed dat het ook hier zo simpel niet zal zijn. Ik zou niet weten waarom het hier anders is dan bij andere ingrepen, namelijk.

Dus ik zou weleens willen weten om hoeveel mensen dat gaat, en hoeveel er daadwerkelijk mee (kunnen) doorgaan.

1 zou zelfs al te veel zijn wat mij betreft.
En een vasectomie is nog iets anders hé.

Hier kan je gewoon perfect naar de arts in kwestie gaan en een totaal andere reden verzinnen waarom je de abortus zou willen.
Een vasectomie is een ander concept op dat vlak he.

Maar als ik dat zo lees kan je het geslacht pas bepalen na 14 weken en abortus is in België tot 12 weken?
Dus in principe kan dat nu al zelfs niet, al kan ik het hele artikel niet lezen dus misschien mis ik wat.

Het is natuurlijk wel zo dat je bij een zwangerschap niet dezelfde tijd kunt nemen als bij het al dan niet uitvoeren van een vasectomie.
Ik denk dat daar vooral het verschil zit.

Hier kan je gewoon perfect naar de arts in kwestie gaan en een totaal andere reden verzinnen waarom je de abortus zou willen.

Maar als ik dat zo lees kan je het geslacht pas bepalen na 14 weken en abortus is in België tot 12 weken?
Dus in principe kan dat nu al zelfs niet, al kan ik het hele artikel niet lezen dus misschien mis ik wat.
Belgische vrouwen maken nog wel eens de oversteek naar Nederland voor zo'n ingreep, waar abortus tot 24 weken mag.

Dit vind ik nu ook wel een verontrustende ontwikkeling, om de zwangerschap af te breken als het geslacht niet naar wens is. Dan kom je toch weer dichter in de buurt van designer babies. Maar ik wil eerst de resultaten van het onderzoek afwachten om te zien hoe frequent dit voorkomt.

Ik vraag me eigenlijk af wat de motivatie van die dokters is om zo'n ingreep te weigeren. Vooral dan bij vasectomie en sterilisatie, waar imo nog geen sprake kan zijn van het ethische vraagstuk. Er is enkel maar de eigen beslissing om geen kinderen (meer) te willen. Wie is die externe persoon dan om in jouw plaats te beslissen of ge daar mee moogt doorgaan of niet. Ik vind dan het argument "ge zult spijt hebben" een enorm achterhaald iets, want wie zegt dat ge van wél kinderen te hebben geen spijt kunt hebben. Plus ook, dat is dan eigen verantwoordelijkheid; mag dat ook nog?
Maar dat zullen wel al zaken zijn die hier al aangehaald zijn, ik wou het efkes uit mijn vingers hebben :p

Belgische vrouwen maken nog wel eens de oversteek naar Nederland voor zo'n ingreep, waar abortus tot 24 weken mag.

Dit vind ik nu ook wel een verontrustende ontwikkeling, om de zwangerschap af te breken als het geslacht niet naar wens is. Dan kom je toch weer dichter in de buurt van designer babies. Maar ik wil eerst de resultaten van het onderzoek afwachten om te zien hoe frequent dit voorkomt.
Dit dus en ook wat Loser zei: zonder cijfers ben je eigenlijk niks met dat artikel.
Dat is een verhaal dat je te horen krijgt en je zet er zelf "in sommige gevallen" bij in de titel.
En ook het woord "overwegen" is wel belangrijk, dat is nog wel een eindje verwijderd van het effectief uitvoeren.

Goed, ik snap dat één persoon die abortus pleegt door die "geslachtsteleurstelling".
Maar de reden dat ik wil weten om hoeveel personen het gaat, is omdat je daar ook een conclusie moet aan vastknopen. Ethisch/filosofisch is één misschien al één te veel. Maar voor één in de geschiedenis van de abortuswet, ga je die hele abortuswet niet aanpassen. Ga je niet plots de termijn aanpassen.

In dat artikel van Fara staat ook dat het voorkomt. En dat ernaar gevraagd wordt. Maar niet dat het ook uitgevoerd wordt, en er staan vooral alle oplossingen bij die ze aanreiken die géén abortus zijn. Dat er daar vooral naar gekeken zal worden.

Een NIP-test kun je vanaf 11 (liefst 12) weken doen, lees ik. Abortus tot 12 weken (Dat komt overeen met 14 weken als je begint te tellen vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie, zegt Sensoa). Dan is daar een venster waarin het zou kunnen? En de versoepeling (tot 18 weken) wordt op dit moment besproken volgens mij.

Dit dus en ook wat Loser zei: zonder cijfers ben je eigenlijk niks met dat artikel.
Dat is een verhaal dat je te horen krijgt en je zet er zelf "in sommige gevallen" bij in de titel.
En ook het woord "overwegen" is wel belangrijk, dat is nog wel een eindje verwijderd van het effectief uitvoeren.
Gedachten hebt ge niet in de hand hè, maar ik vind het toch wel zot dat zoiets naar boven komt bij iemand die zwanger is. Ik kan me daarin heel moeilijk verplaatsen, maar kan me toch niet inbeelden dat men danig teleurgesteld zou zijn in het geslacht, dat men de zwangerschap afbreken zelfs maar zou overwegen. Als ge zover komt tot de beslissing om een kind te willen, lijkt het me nogal kortzichtig om dan krampachtig aan een geslacht vast te hangen.
Zoals ge zelf al aanhaalde, primeert de gezondheid toch boven geslacht.

Dergelijke gevoelens afdoen als abnormaal gaat anders ook niet helpen om de zaak uit de taboesfeer te halen. Liever dat er zonder schroom over dergelijke zaken gesproken kan worden dan dat mensen meteen in het verdomhoekje worden gezet en dus maar gewoon in stilte lijden en mogelijk een enkel door eigen negatieve gevoelens gestuurde beslissing nemen.

Verder is "overwegen" iets anders dan effectief doen, maar hoe dan ook kan het imo nooit de bedoeling zijn om het recht op abortus in te perken. Nu is het deze reden die niet zou worden aanvaard, morgen zijn het er vijf andere. Nog altijd liever geen kind dan een dat tegen de zin van de moeder op de wereld wordt gezet, want daar is niemand bij gebaat.

Ik vind het _persoonlijk_ ook geen goede reden en denk dat het erg belangrijk is dat mensen hierover kunnen praten en enige begeleiding krijgen (als in: andere perspectieven aangereikt krijgen), maar als puntje bij paaltje komt, blijft het voor mij een beslissing van de zwangere vrouw waar niemand zich verder mee te moeien heeft.

Verder is "overwegen" iets anders dan effectief doen, maar hoe dan ook kan het imo nooit de bedoeling zijn om het recht op abortus in te perken. Nu is het deze reden die niet zou worden aanvaard, morgen zijn het er vijf andere. Nog altijd liever geen kind dan een dat tegen de zin van de moeder op de wereld wordt gezet, want daar is niemand bij gebaat.

Ik vind het _persoonlijk_ ook geen goede reden en denk dat het erg belangrijk is dat mensen hierover kunnen praten en enige begeleiding krijgen (als in: andere perspectieven aangereikt krijgen), maar als puntje bij paaltje komt, blijft het voor mij een beslissing van de zwangere vrouw waar niemand zich verder mee te moeien heeft.
Nee, ik zeg ook niet dat dit een reden is die valt in de categorie die tot weigering van de abortus zou leiden (als zo'n categorie al bestaat, allee ge snapt wel?).
Ik denk dat het vooral een beetje het schokeffect was van "waw, zijn er echt mensen die daarom hun zwangerschap zouden stopzetten?", terwijl ik wel alle begrip heb voor mensen die absoluut geen kind willen omwille van uiteenlopende redenen. Geslacht was nog nooit in me opgekomen, dus vandaar ook mijn "onbegrip".
En vooral ook, die mensen zitten dan denk ik wel met een kinderwens, dus lijkt het - in mijn hoofd - dan zo tegenstrijdig om dat te willen afbreken.

Maar het enige wat hier tegen -volgens mij- uitwassen die een dokter wel overtuigd krijgen, te doen valt, is abortus niet meer toelaten zodra het geslacht te bepalen valt (NIP). En dat zou een grote stap achteruit betekenen in de abortuswetgeving, dus voor mij geen optie. Vooral niet omdat het uiteindelijk de mens blijft die bepaalt wat er met diens lichaam gebeurt.

Edit: Het HLN-artikel doet het hier gaan over abortus, maar eigenlijk gaat het gewoon om het begeleiden in het "verlies" van het geslacht dat het niet geworden is https://www.fara.be/ongeplande-zwan...en/twijfels-door-teleurstelling-over-geslacht

In principe hebt ge helemaal geen goeie reden nodig voor een abortus voor 12 weken (na bevruchting dus 14de zwangerschapsweek), dus ja het kan perfect. (maar ik denk wel dat als ge aangeeft dat ge wel een kind wilt maar geen jongen/meisje, dat ze daar wel even een gesprek met u over aangaan en u al dan niet naar een psycholoog sturen)

Maar: het geslacht weten ze idd pas zeker na een NIPT-test (enkel via echo is dat pas na 14-16 zwangerschapsweken duidelijk genoeg). Deze gebeurt vanaf de 12de zwangerschapsweek (min of meer, soms op 10 weken al) maar de uitslag daarvan duurt al snel een week tot 10 dagen. In België is er ook een verplichte wachttijd bij abortus van 6 dagen (als ik me niet vergis, de exacte periode zoek ik nog even op). Dus in de praktijk: nee, zal in België niet gebeuren.

Laatst bewerkt:
Nog even toevoegen: zo'n gevoelens komen ook vaak boven bij mensen die al één of meerdere kinderen hebben van hetzelfde geslacht en dan het gevoel hebben hun kans op een kind van het andere geslacht te verliezen (want ge gaat geen kinderen blijven krijgen). Ik denk dat dat heel aanvaardbare gevoelens zijn en iets waar die ouders zich zelf ook slecht over voelen (tov hun kind). Zonder echt een specifieke culturele context (zoals dat jongens meer waard zijn in bepaalde culturen) blijft het volgens mij wel veelal bij die gevoelens en wordt er echt niet zo vlot gekozen voor abortus.

Een deel van die gevoelens komt volgens mij ook wel voort uit de gangbare ideeen rond hoe jongens/meisjes zich gaan gedragen. Zoals bv het idee dat jongens, als ze groter zijn, meer weggaan van hun gezin en minder zorg gaan dragen voor hun (oude) ouders. maar dat komt dan weer terug naar maatschappelijke verwachtingen.
Ook de voorkeur hebben voor een meisje/jongen omdat dat meer past in hoe gij zijt (ik had meer een voorkeur voor jongens omdat ik heel dat meisjesgedoe dat wordt opgedrongen maar niets vindt) komt daar weer een beetje op terug.

Het is gebeurd. Roe vs Wade is ongedaan gemaakt. Wat een farce.
Zelfde probleem als we in Franse politiek zagen. Polarisering en politisering van ethisch/wetenschappelijke thema's zorgt voor trekken en duwen. We gaan van het ene naar het andere extreme uiterste telkens wanneer een factie zijn slag slaat.

Gulde middenweg blijft voor mij zoals het nu is, 12/14 weken.

Terug
Bovenaan