Het lijk mij eigenlijk dat we het hier in België niet zo slecht doen, misschien omdat we hier ook niet een gigantisch gepolariseerd debat kennen daarover zoals in de VS. Misschien zou een langer maximumtermijn inderdaad zelfs een voordeel zijn. Als je dan ziet (laat ons ervan uitgaan dat de Nederland-route dit niet serieus scheeftrekt):Na 23 weken en 6 dagen zou het eigenlijk al te laat zijn om nog voor abortus te kiezen, want je bent verplicht een week te wachten na je eerste gesprek met de deskundige. Dit om maar te tonen dat dit nooit een beslissing is die van het ene op het andere moment wordt uitgevoerd.
Ik vind ook dat er een maximum termijn hoort te staan op tot welk moment je nog voor abortus kan kiezen. De huidige wetgeving in België lijkt me nog vrij streng als je die naast die van Nederland zet. Er zijn elk jaar een pak Belgische vrouwen die de oversteek naar Nederland maken omdat ze hier niet meer binnen de maximum termijn vallen.
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat de "optimale" termijn zou zijn, maar volg hierin de algemene wetenschappelijke consensus over waar die ethische balans ligt. Een verstrenging van de huidige abortuswet zou ik wel helemaal een stap achteruit vinden.
Lijkt mij ook helemaal niet dat ons beleid faalt, zoals @MrKend54l kwam zeggen. Er gaan ook gewoon altijd abortussen gebeuren, als het niet legaal is dan wel illegaal. Je kan nog hopen geld gooien naar voorlichting op school, of misschien "begeleiden" van bepaalde delen van de bevolking (alhoewel dat al snel de ethische grenzen opzoekt imo)...uiteindelijk moeten twee mensen anticonceptie gebruiken op een moment dat rationeel denken vaak niet zo'n prioriteit is. Of erger, er komt dwang bij kijken.Ik heb alleszins goed nieuws voor u
(Domus Medica is een Artsenkrant trouwens)België behoort tot de landen met laagste abortuscijfer | Domus Medica
www.domusmedica.be
Legale abortus lijkt me dan gewoon een noodzakelijk kwaad. Lijkt me ook dat abortus als vorm van anticonceptie vooral een doembeeld is, een soort van extreem misbruik, net zoals je bij kindergeld wel ergens een familie marginalen met 15 kinderen kan vinden. Hiervoor de kans wegnemen aan een hoop vrouwen die het wel "ter goeder trouw" gebruiken, en zo heel wat miserie te veroorzaken bij potentiële kinderen, lijkt me dan gewoon meer kwaad dan goed te doen.
Laatst bewerkt:

Zo graag een kind willen dat ge het tot zwangerschap laat komen, maar o wee als het niet het gewenste geslacht heeft. Ik kan begrijpen dat men droomt en een voorkeur heeft, maar abortus overwegen omdat het geslacht tegenvalt? Misschien toch twee keer nadenken over die kinderwens dan