De abortuskwestie

Wat vind je van de abortuswetgeving in België?

• Te streng: de termijn moet worden uitgebreid.

Stemmen: 44 35,2%
  • Goed zoals hij is.

Stemmen: 68 54,4%
  • Niet streng genoeg: abortus mag enkel bij medische noodgevallen en verkrachting.

Stemmen: 8 6,4%
  • Moet volledig op de schop: abortus mag nooit een optie zijn.

Stemmen: 1 0,8%
  • Veel te streng: er mag geen termijn staan op abortus.

Stemmen: 4 3,2%

• Totaal aantal stemmers
    125
Als ik die tabel zie zijn dat allemaal "reasons that contributed". 73% can't afford a baby right now. Is dat een lifestylekeuze?
Mss wel, mss niet. Het kan zijn dat het liederlijke leven wat teruggeschroefd moet worden wegens kosten voor het kind. Dan lijkt me dat een lifestylechoice.
En in verband met je anekdote, zeker in het begin is haar betrokkenheid een pak groter (de zwangerschap zelf, borstvoeding, ...), wel iets om rekening mee te houden.
Ja idd maar wat me feitelijk wel voor de borst stootte is finaal dat ik als man daar totaal niets in te zeggen had. Wat als ik nu echt dat kind wou en zei aborteerde. Dat zou voor mij een relatie einde betekenen. (dat meen ik)

En uiteraard kan men dan makkelijk zeggen ‘dan moet je maar geen seks hebben’ maar seks is een plezant tijdverdrijf. De tijd dat dit enkel vanuit kindverwekkend perspectief werd bekeken hebben we hopelijk al ver achter ons gelaten.
Ik zou ook niet vergeten dat de groep mensen die tegen abortus is ook voor een (groot) stuk overlapt met de groep die tegen voorlichting op school is. Je kan perfect seks hebben zonder zwanger te worden, maar een taboesfeer helpt daarin meestal niet.

Mss wel, mss niet. Het kan zijn dat het liederlijke leven wat teruggeschroefd moet worden wegens kosten voor het kind. Dan lijkt me dat een lifestylechoice.
Er staan meer specifieke cases onder hé, een groot aantal daarvan lijken me niet echt opgelost met een minder liederlijk leven.

Ech man, wie denk jij dat je bent om zo mensen te gaan veroordelen op die manier. Wij hebben onze dochter euthanasie gegeven in haar 1ste levensweek gezien de helf van haar hersenen compleet verwoest waren wegens zuurstofgebrek door problemen bij de geboorte. Geloof maar niet dat dat zo'n gemakkelijke keuze is en dat dat ge dat kan misbruiken om uw anti woke punt kracht bij te zetten want ge weet in de verste verte niet waarover ge spreekt.
Veroordelen hoe?
Het ging hier ten eerste om een fetus met Down syndrom. En ten tweede heb ik gezegd dat ik dat argument ook begrijp.
Ik weet dat het voor u een emotioneel topic is. Maar laten we ook in een discussie rationeel blijven.

....
Dat lijkt me ook de enigste correcte reden waarom abortussen dienen uitgevoerd te worden. (naast verkrachtingen) Niet voor de 'lifestyle' choice.
Bon ik vind er niet echt cijfers van terug enkel een artikeltje. Maar 1 op 100 aborties wegens medische redenen lijkt me een slinger die de andere kant is uitgeslaan.
https://www.theboltonnews.co.uk/news/903045.when-abortion-is-a-lifestyle-choice/

Dat snap ik niet? Ofwel is een foetus een menselijk wezen en mag je het niet aborteren ofwel is het geen menselijke wezen en is abortus toch ok als 'lifestyle' keuze? Als het niet okay is als lifestyle keuze, waarom mag je het ongeboren kind wel 'vermoorden' als het Down zou hebben of verwekt is door verkrachting? En als je het niet 'vermoord' omdat het geen volwaardige persoon is, waarom zou het dan niet mogen als lifestyle keuze?

Ik heb mijn post aangepast. Mits wat beter googlen heb ik een studie uit 2005 tegengekomen. Daaruit kunnen we toch concluderen dat het gros van de aborties echt wel een lifestylechoice zijn.
Allez ik ben niet perse tegen abortus he maar we moeten het toch ook nog wat bewaken dat een abortus geen gemakkelijkheidsoplossing wordt. Daarvoor bestaan er anticonceptiva.
Onlangs nog de discussie met mijn vriendin gehad wegens vermeende zwangerschap en zij was wel rigoreus voor abortie. Zonder medische voorgeschiedenis, zuiver een lifestyle choice. Ik daarentegen had wel iets van... tis nu zo en we gaan ervoor. Gelukkig was het vals alarm :p
Ik blijf het enorm storend vinden als mannen abortus op gelijke hoogte zetten als verkapte anticonceptie.
Een zwangerschap afbreken is zowel lichamelijk als mentaal enorm belastend voor een vrouw, los van wat de reden is. Een vrouw gaat hier niet licht over en abortus op dezelfde hoogte zetten als luie anticonceptie is gewoon een toonbeeld van enorme onwetendheid. Abortus is nooit zomaar een makkelijkheidsoplossing.
Ja idd maar wat me feitelijk wel voor de borst stootte is finaal dat ik als man daar totaal niets in te zeggen had. Wat als ik nu echt dat kind wou en zei aborteerde. Dat zou voor mij een relatie einde betekenen. (dat meen ik)
Een vrouw kan zelf over haar eigen lichaam beschikken en beslissen. Als jij niet de lasten moet dragen van 9 maanden zwangerschap en bevalling, van de effecten die dit op je lichaam heeft, ... heb jij hierover niets te zeggen als man.

....

Dat snap ik niet? Ofwel is een foetus een menselijk wezen en mag je het niet aborteren ofwel is het geen menselijke wezen en is abortus toch ok als 'lifestyle' keuze? Als het niet okay is als lifestyle keuze, waarom mag je het ongeboren kind wel 'vermoorden' als het Down zou hebben of verwekt is door verkrachting? En als je het niet 'vermoord' omdat het geen volwaardige persoon is, waarom zou het dan niet mogen als lifestyle keuze?
Ik zeg niet dat het niet mag. Ik zeg enkel dat het evenwicht moet bewaakt worden.

Ik zeg niet dat het niet mag. Ik zeg enkel dat het evenwicht moet bewaakt worden.
Wie of wat heeft volgens jou genoeg morele autoriteit om te gaan beslissen over het lichaam van iemand anders? Met andere woorden, wie moet dat evenwicht bewaken, en waarom is de mening van die persoon of dat instituut meer waard dan die van de vrouw waarover het gaat?

Stel dat? De NIPT-test gebeurt standaard bij elke zwangerschap.
En ja, daar volgen abortussen uit. Lang niet zo hypothetisch als je het stelt hoor.
Ik snap niet zo goed uw punt. Dit gaat niet over de realiteit van dat men dat doet.
Maar of het moreel ok zou mogen zijn wanneer men dat detecteert.

Ik snap niet zo goed uw punt. Dit gaat niet over de realiteit van dat men dat doet.
Maar of het moreel ok zou mogen zijn wanneer men dat detecteert.
Je stelt het voor als iets hypotetisch, als een extreem voorbeeld ofzo. Maar het gebeurt al, en het morele antwoord is eigenlijk al redelijk eenduidig.

Ik vind het wel erg dat we mensen de kans op abortus zouden ontnemen door die enkelingen waar het echt een ""lifestylekeuze" is. Wat eigenlijk dan nog geen enkel probleem is in mijn ogen want liever een ouder die op voorhand zegt: "nee niks voor mij" dan iemand die dat inzicht niet heeft en zich dan geen kloten van zijn kinderen aantrekt en zelf verwaarloosd. Imo is het kind altijd de dupe dus moet je je afvragen wat het beste is, een levensbeëindiging wanneer het nog niet zelfbewust is of een minderwaardig leven wanneer het volledig besef heeft? Want jezeke en consoorten mogen elk leven dan wel belangrijk vinden maar het is wel zij niet die zorgen dat iedereen een menswaardig leven heeft.

Graag wat meer empathisch taalgebruik over dit onderwerp. Abortus is geen niemendalletje.
Ik blijf het enorm storend vinden als mannen abortus op gelijke hoogte zetten als verkapte anticonceptie.
Een zwangerschap afbreken is zowel lichamelijk als mentaal enorm belastend voor een vrouw, los van wat de reden is. Een vrouw gaat hier niet licht over en abortus op dezelfde hoogte zetten als luie anticonceptie is gewoon een toonbeeld van enorme onwetendheid. Abortus is nooit zomaar een makkelijkheidsoplossing.
Een medische abortie (niet degene dmv operatie) is lichamelijk niet zo zwaar hoor.
Mentaal hangt uiteraard af van de reden.
Een vrouw kan zelf over haar eigen lichaam beschikken en beslissen. Als jij niet de lasten moet dragen van 9 maanden zwangerschap en bevalling, van de effecten die dit op je lichaam heeft, ... heb jij hierover niets te zeggen als man.
Yeah no not gonna argue on this one.
Het toont enkel maar aan dat je totaal geen empathie kan opbrengen. Je bent nog steeds met twee om kinderen te maken.

Modedit: ongepast gedeelte verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Veroordelen hoe?
Het ging hier ten eerste om een fetus met Down syndrom. En ten tweede heb ik gezegd dat ik dat argument ook begrijp.
Ik weet dat het voor u een emotioneel topic is. Maar laten we ook in een discussie rationeel blijven.
Je doet alsof abortus een makkelijkheidskeuze is terwijl dit voor het overgrote deel van de personen die daar gebruik van maken echt wel een hartsverscheurende en levenslang tekenende keuze is.

Het lijkt me nu wel een beetje een doembeeld (populair in bepaalde kringen) dat meer vrijheid tot een soort moreel verval gaat leiden hoor. Elke vorm van abortus, van medicatie tot operatie heeft een serieuze invloed op het lichaam van de vrouw. Om over de mentale gevolgen nog maar te zwijgen. Het idee dat men wild "abortus gaat consumeren" lijkt mij redelijk absurd. Het gevolg van zo'n beperking is dan zoals @nestorius zegt kinderen die ongewenst zijn of meteen in de miserie worden geboren.

Om nog maar te zwijgen over "het evenwicht", een vaag begrip dat anders is voor iedereen.

Een medische abortie (niet degene dmv operatie) is lichamelijk niet zo zwaar hoor.
Mijn vrouw heeft dat recent moeten doen omdat er na 8 weken geen hartslag was, en ik wens het niemand toe hoor.

Modedit: geciteerde post aangepast

Bedankt om aan te tonen dat je geen idee hebt waar je het over hebt.
Yeah no not gonna argue on this one.
Het toont enkel maar aan dat je totaal geen empathie kan opbrengen. Je bent nog steeds met twee om kinderen te maken.
Is die persoonlijke aanval nodig?
En je kan het perfect omkeren, Waarom zou je een kind forceren als minstens een van de twee dat al van in het begin totaal niet ziet zitten?

'mogen' is misschien verkeerd uitgedrukt. Waar ik achter wilde vragen was: wat is voor jou het verschil tussen een geboren en ongeboren baby. Want komt voor mij over dat jij persoonlijk vind dat abortus voor een foetus met Down aan de ene kant van dat evenwicht ligt en een abortus voor 'het gemak' aan de andere kant van het evenwicht. Klopt dat?0
Voor mij is dit inconsistent (het is ofwel een mens dus moord dus nooit ok, ofwel geen mens dus geen moord dus de reden is irrelevant) dus ik wilde gewoon naar je achterliggende redenering vragen.

Je doet alsof abortus een makkelijkheidskeuze is terwijl dit voor het overgrote deel van de personen die daar gebruik van maken echt wel een hartsverscheurende en levenslang tekenende keuze is.
Doe ik niet. Dit ging specifiek om een ongeboren met Down Syndrom.
Ik heb geen probleem met een 12 weken limiet, uitzonderingen bij verkrachting, levensgevaar voor de moeder, of wanneer het kind ernstige gezondheidsproblemen heeft.

Hier worden weer veel zaken aangenomen die een persoon niet heeft gezegd.

Bedankt om aan te tonen dat je geen idee hebt waar je het over hebt.
Blijkbaar moet je uw kennis van medisch geinduceerde aborties nog even opfrissen voor je weer een moreel overgewicht probeert te poneren...
  • Mifepriston maakt de baarmoedermond zacht en laat weeënopwekkende medicijnen, zoals misoprostol, beter werken. De combinatie zorgt ervoor dat een zwangerschap wordt afgebroken.
  • Om een zwangerschap af te breken als deze ongewenst of medisch niet verantwoord is. Of als de baby in de baarmoeder is overleden. Ook om een curettage (weghalen van de embryo met een vacuümpomp) minder pijnlijk te laten zijn.
  • Slik de tablet door met een half glas water. Als u meer dan 16 dagen overtijd bent, doet u dit meestal bij de arts of verpleegkundige in de abortuskliniek of ziekenhuis.
  • Meestal 36 tot 48 uur later gebruikt u een weeënopwekker, zoals misoprostol.Doe dit precies zoals de arts heeft verteld. Dan heeft u de meeste kans dat de methode lukt. Binnen 1 tot 2 dagen na de weeënopwekker komt de bloeding op gang.
  • Na 2 tot 3 weken zal de arts controleren of het goed heeft gewerkt en of er niets is achtergebleven.
  • Buikkramp en buikpijn horen bij het effect. Heeft u hier veel last van? Neem dan een pijnstiller zoals ibuprofen.
  • Andere bijwerkingen: misselijkheid, braken of diarree. Dit verdwijnt snel vanzelf.
  • Krijgt u koorts, spierpijn, koude rillingen of hartkloppingen, of wordt u duizelig? Waarschuw dan uw arts.
Als er iets achtergebleven is wordt dit weggehaald dmv extractie. Finaal is het fysiek niet meer dan een half glas water drinken....
Mentaal spreek ik me niet over uit.

Is die persoonlijke aanval nodig?
En je kan het perfect omkeren, Waarom zou je een kind forceren als minstens een van de twee dat al van in het begin totaal niet ziet zitten?
Ik ga het nog eens omdraaien.
Wat als de man het kind niet wil en de vrouw wel? Kan hij dan beslissen om het kind te laten aborteren. (ik denk maar aan redenen van alimentatie e.d.)

'mogen' is misschien verkeerd uitgedrukt. Waar ik achter wilde vragen was: wat is voor jou het verschil tussen een geboren en ongeboren baby. Want komt voor mij over dat jij persoonlijk vind dat abortus voor een foetus met Down aan de ene kant van dat evenwicht ligt en een abortus voor 'het gemak' aan de andere kant van het evenwicht. Klopt dat?0
Voor mij is dit inconsistent (het is ofwel een mens dus moord dus nooit ok, ofwel geen mens dus geen moord dus de reden is irrelevant) dus ik wilde gewoon naar je achterliggende redenering vragen.
Ik heb daar feitelijk geen mening over. Medische redenen (handicap etc) zowiezo altijd een abortus voor mij. Beetje de spartaanse way of living. Enkel gezonde kinderen op de wereld. Is er kans op goed leven en kiezen de ouders toch voor het kind dan hebben ze mijn volste bewondering en respect.

Mensen die 4-5-6 abortussen ondergaan hebben kan je wel zeggen... tiens dit is hier toch een lifestylechoice en daar heb ik het dan weer moeilijker mee.
Maar finaal op het eind van de dag zijn het alle betrokkenen die beslissen. Niet enkel de vrouw, niet enkel de man en zeker niet de buitenstaanders met uitgesproken meningen.

Blijkbaar moet je uw kennis van medisch geinduceerde aborties nog even opfrissen voor je weer een moreel overgewicht probeert te poneren...
  • Buikkramp en buikpijn horen bij het effect. Heeft u hier veel last van? Neem dan een pijnstiller zoals ibuprofen.
  • Andere bijwerkingen: misselijkheid, braken of diarree. Dit verdwijnt snel vanzelf.
  • Krijgt u koorts, spierpijn, koude rillingen of hartkloppingen, of wordt u duizelig? Waarschuw dan uw arts.
Als er iets achtergebleven is wordt dit weggehaald dmv extractie.
Want da's aangenaam?

Ik ga het nog eens omdraaien.
Wat als de man het kind niet wil en de vrouw wel? Kan hij dan beslissen om het kind te laten aborteren. (ik denk maar aan redenen van alimentatie e.d.)
Ik ben het met je eens dat daar een lacune in zit - en ik ken de wettelijke modaliteiten niet - maar two wrongs don't make a right. Da's een andere case, waar ik je gelijk in kan geven, maar verandert totaal niets aan wat ik zei.

modedit: overbodig gedeelte verwijderd

Terug
Bovenaan