Album of the week D'Angelo - Voodoo (2000)

shiftyke

Cultuur Crew
Crowdfunder FE
Het jaar is 2000, in een door Jimi Hendrix gebouwde muziekstudio troepen enkele hiphop, soul en jazz talenten samen om opnames te doen.

De individuele namen van deze talenten: Questlove, D'Angelo, Talib Kweli, Q-Tipe, Raphael Saadiq, Roy Hargrove, Bilal, Common en Erykah Badu maar samen waren ze de Soulquarians.


De ongelofelijke smeltkroes van ideeën leverde een paar legendarische albums op waaronder:

Deze albums zouden allemaal hun AOTW verdienen maar wij gaan het deze keer hebben over Voodoo. Het tweede album van supertalent D'Angelo.

D'Angelo is een neosoul zanger die met z'n debuut album Brown Sugar veel lof oogstte. Z’n opvolger liet even op zich wachten maar omringt door de Soulquarians kwam er een fantastisch vervolg met nog meer lof als gevolg.

Voodoo moest een antwoord zijn op de typische cliché R&B die we kennen uit de jaren ’90 door invloeden te gaan zoeken bij de soul en funk uit de jaren ’70. Denk maar aan namen als Sly, Stevie Wonder, Marvin Gay of Al Green. Ook namen als Prince of Fela Kuti vormende een bron van inspiratie.

Met Questlove als drummer, weet je dat hiphop invloeden ook nooit ver weg zijn. Het bewust “slordig” drummen van Questlove is iets wat vaak wordt toegekend aan wijlen J Dilla, ook hij was lid van de Soulquarians desondanks hij niets met de productie en opnames te zien had, is zijn invloed niet te missen. De productie van Devil’s Pie daarentegen is wel volledig op het conto van een hiphop legende te schrijven, namelijk DJ Premier en we zien ook Redman & Method Man passeren op de track Left & Right.

Het succes van Voodoo bleek wel zware gevolgen te hebben voor D'Angelo, de roem en z'n status als sekssymbool deden hem de das om, een geschiedenis van drank, drugs en allerlei calamiteiten begon. We zouden 14 jaar lang niets meer horen van D’Angelo. Het gonsde jaren van de geruchten over een mogelijk nieuw album maar pas in 2014 bracht hij het al even legendarische album Black Messiah uit, ik heb even getwijfeld om voor deze te gaan, persoonlijk is dit één van de beste albums van de afgelopen 20 jaar maar uiteindelijk toch voor Voodoo gegaan.

Ik ga er verder niet te veel woorden meer aan vuil maken, geniet van het pure vakmanschap!


Voor de mannen en vrouwen die liefhebber zijn van fijne vleeswaren, moet ik jullie toch ook even richting de videoclip van Untitled sturen.



image1.png
 
Laatst bewerkt:
Normaal ben ik van de mening dat muziek subjectief is en iedereen goed mag vinden wat hij of zij wil maar dit is één van die platen waarvan ik niet snap dat iemand het niet goed kan vinden.

Perfecte plaat ook voor het warme weer van komende week want dit is heerlijk zwoele muziek. Bijna elk nummer heeft een onweerstaanbare groove. Ook een aanrader om met koptelefoon op te beluisteren want de productie is fantastisch.

10/10
 
Goeie keuze, ik ken D'Angelo vooral van Black Messiah (Really Love is een persoonlijke favoriet) maar ga hier allicht ook van smullen!
 
Goed om op te poepen ook jongens! Enjoy
Ik vind dit ook goeie en zwoele muziek, maar als ik dan denk aan een potente halfnaakte donkerkleurige man met wss een instrument van minimum 20cm dan lukt het mij om 1 of andere reden niet meer zo goed.
En dat heb ik wel vaker met dit soort muziek, op zich klinkt het wel aardig, maar ik voel me op 1 of andere manier geintimiteerd door die alfamannetjes. En halfnaakt op de cover helpt hier ook al niet mee. Zou om die reden ook nooit die plaat in huis halen :unsure:

Geef mij dan maar Aaliyah :p

Devil's Pie vind ik het beste nummer hier. Heerlijk das basriedeltje en de herhaling van "All in line, all in line, For a slice of the devil's pie". Maar dan krijg ik weer een vreemd beeld in gedachte, en zeker als ik het zo uitgeschreven zie: "pie"
 
Laatst bewerkt:
Voor degene die misschien nog wat met hun geaardheid worstelen of wat onzeker over zichzelf zijn, is er nog altijd de cover van het remix album.

NzctMjYxOS5qcGVn.jpeg


Nu alle gekheid op een stokje, D'Angelo werd echt verafgood door de vrouwen, tijdens optredens werden z'n kleren steevast van z'n lijf getrokken en kwamen ze meestal niet voor de muziek. D'Angelo is tot op de dag van vandaag een zeer gelovig man (zoon van een protestante pastoor) en worstelde daar echt mee, onder andere één van de redenen van zijn mentale instabiliteit.
 
Ik vind dit ook goeie en zwoele muziek, maar als ik dan denk aan een potente halfnaakte donkerkleurige man met wss een instrument van minimum 20cm dan lukt het mij om 1 of andere reden niet meer zo goed.
En dat heb ik wel vaker met dit soort muziek, op zich klinkt het wel aardig, maar ik voel me op 1 of andere manier geintimiteerd door die alfamannetjes. En halfnaakt op de cover helpt hier ook al niet mee. Zou om die reden ook nooit die plaat in huis halen :unsure:

Geef mij dan maar Aaliyah :p

Devil's Pie vind ik het beste nummer hier. Heerlijk das basriedeltje en de herhaling van "All in line, all in line, For a slice of the devil's pie". Maar dan krijg ik weer een vreemd beeld in gedachte, en zeker als ik het zo uitgeschreven zie: "pie"
niet zeker wat ik hier van moet vinden. Goede muziek, maar je luistert er niet graag naar vanwege D'angelo's dingus?
 
Ik zal het nog wel eens moeten beluisteren maar voorlopig geen spek voor mijn bek. Ben niet de supergrootste soul en R&B fan maar zal het zeker nog eens een kans geven. Misschien dat het een groeiplaat is. Het klinkt vrij laidback en de productie is inderdaad top en ook niet te druk(kend). Maar voorbij de helft van het album begint de aandacht bij mij erg te verslappen. Kan ook aan de duur liggen van het album en van sommige nummers. Zoals veel albums uit die tijd werd de volledige duur van de CD volgestompt. Dat zal hier niet de bedoeling geweest zijn maar sommige nummers zouden profiteren van een minder lange duur. Na een tijdje begint het mij iets té laidback te klinken en wordt er iets te veel vertrouwd op hetzelfde trucje heb ik het gevoel.

Voorlopig de voorkeur voor de iets meer beat driven nummers à la The Line en Devil's Pie.
 
Dingus hoeft ge niet meer te schrijven, waar denkt ge dat de D van D'angelo anders voor staat?
Dangalang. Dangalang man.

In het verleden dit album al ettelijke keren geprobeerd, maar uiteindelijk niet echt voor mij. Devil's Pie is wel een banger maar voor de rest blijft er niets echt hangen. En al zeker niet om op te poepn. Zet ik steevast audioboeken van Sylvia Plath op. Geen nood aan hijgerige gezwalm, dat doen we zelf wel.
 
Dikke second voor "Hoe kan je dit nu niet goed vinden ? ".

Voodoo en Black Messiah, beiden zijn waarlijk subliem. Meesterlijk samengestelde en opgenomen tracks. Zo gelaagd en harmonieus als het beste van Stevie Wonder, alles hier is zo rijkelijk gearrangeerd. Je zet dit (hard) op en dit album komt zo subliem vanuit de speakers gegotst en over de luisteraar heen gespoeld. Pure audiofiele luxe, pure excess, pure frisson.

Toch is er constant een dreigende 'bite' aanwezig, zoals in grote inspiratiebron There's A Riot Going On. Dat geeft het alles zo'n beetje een dubieus, mysterieus contrast mee.

@shiftyke doet al ode aan Questlove en de rest van de Soulquarians crew, maar damn, bassist Pino Palladino verdient toch ook alle accolades. Voor zo een white-ass Welshman te zijn groovet die evenzeer als de grote Bootsy Collins en is die voor mij toch het ankerpunt van het album.
 
Geweldige muziek, heerlijke baslijntjes en opmerkelijk knap drumwerk. Echt elk nummer is goed maar net zoals Deckard begin ik ook de lengte van dit album te voelen. Dat heeft wellicht te maken dat ik doorgaans geen fan ben van dit genre (hip-hop, R&B, soul), want bij mijn geliefde genres en stijlen heeft de duur van een album geen negatieve impact op mijn ervaring. Met drie of vier tracks gecut, was dit voor mij een meesterwerk.
 
5 sterrenplaat, de vraag is of het een tijdloze 6 sterrenplaat is. Destijds gekocht op vinyl de week dat het uitkwam, de plaat heeft het niet overleefd, op de stille passages werd het geluid van het vinyl te hoorbaar zelfs voor een niet-audiofiel. Daarna nog twee keer op CD voor één euro gevonden in de kringloop vreemd genoeg. Ik was het nummer Playa Playa al totaal vergeten. Devil's Pie en Left & Right zijn volgens mij stijlbreuken die de plaat niet nodig had, dit hadden gewoon b-kanten van singles moeten zijn.
 
Leuk weetje voor de gamers, het nummer Unshaken gekend van Red Dead Redemption 2 is er eentje van D'Angelo.

Dit is waarvan ik de naam kende en ik had mij aan een volledig album à la dit nummer verwacht, maar het was toch net iets anders. Beetje jammer.

Leuk album wel hoor, zeker voor iets dat mijn genre niet echt is. Er zit veel ziel in, en de productie is super (op Devil's Pie die tierlantijntjes waren zéér aangenaam). Niet alles recht in de roos maar ik heb er met plezier naar geluisterd.

Wel vind ik zowel het album als de nummers wat te lang, zeker omdat ze ook wat repetitief zijn. Beetje het gevoel dat ik ook had bij Mbongwana Star.
 
Terug
Bovenaan