Curryworst of frikandel?

Wat zeg je en waar woon je?

  • Limburg en curryworst

    Stemmen: 15 3,0%
  • Antwerpen en curryworst

    Stemmen: 116 23,5%
  • Brussel en curryworst

    Stemmen: 3 0,6%
  • Vlaams-Brabant en curryworst

    Stemmen: 59 12,0%
  • Oost-Vlaanderen en curryworst

    Stemmen: 46 9,3%
  • West-Vlaanderen en curryworst

    Stemmen: 3 0,6%
  • Limburg en frikandel

    Stemmen: 45 9,1%
  • Antwerpen en frikandel

    Stemmen: 3 0,6%
  • Brussel en frikandel

    Stemmen: 3 0,6%
  • Vlaams-Brabant en frikandel

    Stemmen: 14 2,8%
  • Oost-Vlaanderen en frikandel

    Stemmen: 80 16,2%
  • West-Vlaanderen en frikandel

    Stemmen: 106 21,5%

  • Totaal aantal stemmers
    493
De Berehap is een in stukken gesneden gehaktbal met stukken ui ertussen. Net als de eierbal is de ui lastig in te vriezen. Daarom verzon Fabrikant Mabos Snacks een coating en patenteerde de naam 'berehap'. Daarom verkopen concurrenten de snack onder andere namen zoals berenpoot, berenklauw of berenlul.

een berehap en berepoot zijn nochtans 2 verschillende snacks

een berehap (pikant) = grizzly = crizzly en is een soort pikante versie van een sito of kalkoenbrochette met schijfjes vlees ipv blokjes
een berenpoot = berenklauw is een boulet (@limburg = bolle hamburger?) die in schijven wordt gesneden met ertussen verse uienringen (wordt meestal door de friturist zelf gedaan

berenhap:
630830-product-shot-250x190-5a3de826.jpeg


berepoot:
berehap.jpg


Ik denk eerder dat ze een grote gebakken lookworst = cervela bedoelen, in Gent wordt dat vaak een peirdepiet genoemd
 
In Vlaanderen kan je ook perfect beide zeggen hoor. Als iemand binnenkomt in een frituur en 'ne frit met een curryweust' vraagt, dan voorzien wij zelfs een parkeerplaats dichtbij. Een invalidenparkeerkaart is in dat geval niet nodig. Veel kans dat de uitbater een gratis lolly bij uw bestelling steekt ook.

Kom je binnen om 'een lange hamburger' te bestellen bellen we meteen de politie.
 
amaai.. nen berepoot hard gebakken.. nooit aan gedacht. ik weet wa da'k volgende keer bestel.
Rundsateke wel altijd saignant vragen ; me hun uitgebakken shit :/
Hangt wel serieus van frituur tot frituur af. De beste zijn diegene die het vlees en de ajuin dan een beetje uit elkaar halen :drool:.
 
Why you do this?
giphy.gif


Straks moet ik hier nog een buurtwinkel openen met food en non-food voor expats.

Een greep uit het aanbod: frit spécial, curryworsten, crème wordt verkocht op toeters, cola- en Chupa Chups-lekstokken ook in het aanbod en voor de gezelligheid 's avonds een sozjeke om onder te kruipen.
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand in deze hele discussie zich al afgevraagd of het frikadel is of frikandel of is daar nog een aparte topic voor?
 
Heeft er iemand in deze hele discussie zich al afgevraagd of het frikadel is of frikandel of is daar nog een aparte topic voor?
Tijd om de discussie eens te lezen dan.

Frikadellen en frikandellen zijn twee verschillende dingen.
Daarom dat er ook een extra letter is toegevoegd.
 
Kanten van Antwerpen? Want mijn schoonfamilie zegt dat ook.
Al 100 keer gezegd dat ballekes in de soep zitten.

EDIT: @Visenya was me voor!
Ge maakt uw ballen zo groot en zo klein als ge ze wilt he. Kleintjes zijn ballekes. Een nonkel van mij maakt echt reuze gehaktballen, als we daar eten zijn het ballen met kriekskes.

Edit: nee centrum Oost-Vlaanderen
 
Terug
Bovenaan