Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

  • Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

    Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

    Stemmen: 34 21,9%
  • OK

    Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

    Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

    Stemmen: 10 6,5%

  • Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ze hopen dat ze daarmee bange ouders wat kunnen geruststellen zeker?
Werkwijze in Duitsland is op dat vlak beter. Even lekken aan een stok (bij kleuters of peuters) en zo weet je binnen de 12u of je kind positief is of niet. Maar die testpistes op school olv Herman Goossens zijn een stille dood gestorven vrees ik.

misschien wordt het verschillend gehandhaafd in de verschillende deelstaten, maar bv. in Beieren worden er al heel het schooljaar 3x per week zelftests afgenomen, op school, onder toezicht.

bij kleuters moeten de ouders het thuis doen, de tests worden ter beschikking gesteld.
 
Geldt dat enkel voor de cijfers van opnames, of ook voor cijfers van actuele bezetting?
Bezetting is iedereen met covid, ongeacht hoe ze binnenkomen. Is ook logisch dat die daar meetellen, want behalve als het niet anders kan zullen die wel verplaatst worden naar een covid afdeling en nemen ze daar dus plaats in.
 
We gaan volgens Van Gucht worst case "officieel" richting 50k besmettingen per dag dankzij de nieuwe variant. (Momenteel zitten we al 3 dagen boven de 25k per dag)

In praktijk is dat vermoedelijk dan 4x zoveel. Worst case 200k besmettingen per dag = Worst case 1,5 miljoen besmettingen per week = Worst case 95+% van alle Belgen besmet op amper enkele luttele weken tijd of mis ik iets?

Allé dit zijn ruwe schattingen (dus schiet me niet dood met mijn natte vingerwerk), maar als Van Gucht gelijk krijgt, heeft een Lockdown dan nog zin? Op voorwaarde dat de intensieve zorg niet te zwaar overbelast wordt natuurlijk! Dan is een lockdown misschien nog nuttig?

Intensieve volgt meestal een week later omdat dan de ziekte verergert.
Could be, maar we zullen de cijfers straks wel zien hé. (over een week of 1 a 2)
 
Intensieve volgt meestal een week later omdat dan de ziekte verergert.

En stel dat ik met mijn gebroken been in het ziekenhuis terecht kom en ik test daar positief. Waar gaan ze mij leggen? Naast een oude dame met een gebroken heup of op een COVID-afdeling? Dat die dezelfde zorg niet nodig hebben kan ik begrijpen, maar de afdeling en manier van benaderen (volledig ingepakt etc) blijven hetzelfde en neemt capaciteit weg van de gewone zorg.
Dat is een terecht aandachtspunt maar dat betekent *niet* dat men door covid erg ziek wordt.

Edit: enfin ‘men’, gemiddeld, etcetera natuurlijk
 
We gaan volgens Van Gucht worst case "officieel" richting 50k besmettingen per dag dankzij de nieuwe variant. (Momenteel zitten we al 3 dagen boven de 25k per dag)

In praktijk is dat vermoedelijk dan 4x zoveel. Worst case 200k besmettingen per dag = Worst case 1,5 miljoen besmettingen per week = Worst case 95+% van alle Belgen besmet op amper enkele luttele weken tijd of mis ik iets?

Allé dit zijn ruwe schattingen (dus schiet me niet dood met mijn natte vingerwerk), maar als Van Gucht gelijk krijgt, heeft een Lockdown dan nog zin? Op voorwaarde dat de intensieve zorg niet te zwaar overbelast wordt natuurlijk! Dan is een lockdown misschien nog nuttig?
Nederland toont aan dat zo’n lockdown nog nul zin heeft. Aan bepaalde zaken komt men niet meer (want rechtzaken, vrij verkeer, etc) en in die omstandigheden overspoelt dat virus je en daar valt niks aan te doen.
 
Bezetting is iedereen met covid, ongeacht hoe ze binnenkomen. Is ook logisch dat die daar meetellen, want behalve als het niet anders kan zullen die wel verplaatst worden naar een covid afdeling en nemen ze daar dus plaats in.
Nu de officiële communicatie is inderdaad dat die telling zo netjes gebeurt maar heb toch al allerlei stemmen uit ziekenhuizen gehoord (oa Louis Ide dacht ik) die zei dat dat zeker niet altijd zo correct allemaal is overal.

Niet elk ziekenhuis rapporteert zo transparant.
 
We gaan volgens Van Gucht worst case "officieel" richting 50k besmettingen per dag dankzij de nieuwe variant. (Momenteel zitten we al 3 dagen boven de 25k per dag)

In praktijk is dat vermoedelijk dan 4x zoveel. Worst case 200k besmettingen per dag = Worst case 1,5 miljoen besmettingen per week = Worst case 95+% van alle Belgen besmet op amper enkele luttele weken tijd of mis ik iets?

Allé dit zijn ruwe schattingen (dus schiet me niet dood met mijn natte vingerwerk), maar als Van Gucht gelijk krijgt, heeft een Lockdown dan nog zin? Op voorwaarde dat de intensieve zorg niet te zwaar overbelast wordt natuurlijk! Dan is een lockdown misschien nog nuttig?


Could be, maar we zullen de cijfers straks wel zien hé. (over een week of 1 a 2)
Als je de steile piek in Z-Afrika zag lijkt het er inderdaad op dat quasi iedereen het snel zal krijgen en dat de daling dan zéér snel ingezet zal worden.
 
Nu de officiële communicatie is inderdaad dat die telling zo netjes gebeurt maar heb toch al allerlei stemmen uit ziekenhuizen gehoord (oa Louis Ide dacht ik) die zei dat dat zeker niet altijd zo correct allemaal is overal.

Niet elk ziekenhuis rapporteert zo transparant.
"Stemmen"

Stemmen horen is meestal geen goed teken. Iets concreter zijn.
 
We gaan volgens Van Gucht worst case "officieel" richting 50k besmettingen per dag dankzij de nieuwe variant. In praktijk is dat vermoedelijk dan 4x zoveel. Worst case 200k besmettingen per dag = Worst caqse 1,5 miljoen besmettingen per week = Worst case 95+% van alle Belgen besmet op amper enkele luttele weken tijd of mis ik iets?

Allé dit zijn ruwe schattingen (dus schiet me niet dood met mijn natte vingerwerk), maar als Van Gucht gelijk krijgt, heeft een Lockdown dan nog zin? Op voorwaarde dat de intensieve zorg niet te zwaar overbelast wordt hé. Dan is een lockdown misschien nog nuttig?

ALS er strengere maatregelen genomen zouden moeten worden om de besmettingen te verspreiden dan is het eigenlijk gewoon NU het moment om dat te doen. Als men daar pas binnen 1 à 2 weken over begint te denken dan is het eigenlijk al te laat met de snelheid waarmee omicron zich verspreidt.

Aangezien de GEMS geen al te strenge maatregelen in haar adviezen had staan, lijkt het me dat ze verwachten dat de ICU het wel zal redden.
De grootste beproeving in de ziekenhuizen gaat mss nog zijn dat personeel uitvalt wegens besmetting. Maar bon, bij vorige golven moest ziekenhuispersoneel ook gewoon blijven werken als ze positief getest waren maar geen symptomen vertoonden.
 
ALS er strengere maatregelen genomen zouden moeten worden om de besmettingen te verspreiden dan is het eigenlijk gewoon NU het moment om dat te doen. Als men daar pas binnen 1 à 2 weken over begint te denken dan is het eigenlijk al te laat met de snelheid waarmee omicron zich verspreidt.
Dit dus.

Het voordeel is dat België al kan gaan kijken in het buitenland omdat in véél landen Omicron al eerder overheersend is/was dan in België hé. En op basis daarvan besluit men dat het gaat meevallen in de zorg. Maar dat blijft natuurlijk een inschatting/veronderstelling. 100% zekerheid bestaat natuurlijk nooit hé.

Ik verwacht wél niet dat men gaat versoepelen. Daarvoor gaat men inderdaad eerst afwachten wat de cijfers gaan doen. En die gaan zowiezo wél wat stijgen. Ook in de ICU.
 
We gaan volgens Van Gucht worst case "officieel" richting 50k besmettingen per dag dankzij de nieuwe variant. (Momenteel zitten we al 3 dagen boven de 25k per dag)

In praktijk is dat vermoedelijk dan 4x zoveel. Worst case 200k besmettingen per dag = Worst case 1,5 miljoen besmettingen per week = Worst case 95+% van alle Belgen besmet op amper enkele luttele weken tijd of mis ik iets?

Allé dit zijn ruwe schattingen (dus schiet me niet dood met mijn natte vingerwerk), maar als Van Gucht gelijk krijgt, heeft een Lockdown dan nog zin? Op voorwaarde dat de intensieve zorg niet te zwaar overbelast wordt natuurlijk! Dan is een lockdown misschien nog nuttig?


Could be, maar we zullen de cijfers straks wel zien hé. (over een week of 1 a 2)

Nederland toont aan dat zo’n lockdown nog nul zin heeft. Aan bepaalde zaken komt men niet meer (want rechtzaken, vrij verkeer, etc) en in die omstandigheden overspoelt dat virus je en daar valt niks aan te doen.

Nu in lockdown gaan heeft volgens mij weinig zin meer, maar ze zijn het precies ook niet van plan...

Situatie in NL was wel wat anders denk ik, daar maakte men zich meer zorgen over hun IC capaciteit (als ik het goed heb is die een stuk lager dan in België). Of een lockdown dan wel veel effect heeft, is een andere vraag, want dat is zo'n type lockdown waar mensen wel nog fysiek kunnen gaan werken (indien niet anders mogelijks, maar bon, we weten hoe men daarmee omspringt), en ik dacht zelfs dat de scholen terug open zijn gegaan daar? Men neemt alleen alle ontspanningsactiviteiten weg, en veel Nederlanders komen dan gewoon naar België daarvoor...
Dus ja, het zal misschien een beetje helpen omdat er minder massa-evenementen zijn, maar of het het waard is, dat betwijfel ik ook wel.
 
Wat ik de hele pandemie al wil: ontzie kinderen zoveel mogelijk. Zij moeten de laatsten zijn waar je ingrijpt en ze krijgen tegenwoordig bijna het hardst regels opgelegd.
Ik kan je in eender welke stad mee op kroegentocht nemen waar ik binnen het half uur 5 cafés toon waar het vrijheid blijheid is: geen controle op CST, geen afstand of mondmaskers binnen, geen ventilatie. Alles mag alles kan voor die mensen. Ik kan het zelfs bij resto’s tonen, of in bedrijven. Men weet dat en men laat maar.

Maar de groep die er het minst ziek van wordt en het minst van snapt krijgen allerlei belachelijke beperkingen opgelegd. Een ganse dag bij vrieskou met het dekentje en mondmasker leskrijgen en enkelen in de klas die positief testen en hopla iedereen 10 dagen opsluiten. Kom nu. Tijd om die muur enkel nog op te bouwen bij hen die in de ziekenhuizen belanden.
Je haalt enkele dingen door elkaar.

De kinderen hebben misschien geen last van Corona maar zijn wel de grootste risicogroep als je het hebt over de verspreiding van het virus. Kinderen kunnen het net zo goed doorgeven als volwassenen, alleen kan je van kinderen niet verwachten dat ze zich op dezelfde manier afschermen/beschermen als volwassenen.

Je argument over de cafés slaagt ook op niks. Het is niet omdat er cafés zijn die de regels niet volgen dat je daarom alle regels opeens overboord moet gooien, wat is dat nu weer voor een uitleg? Ik ken voldoende cafés/restaurants in Antwerpen die wel gewoon netjes de regels volgen, heb zelfs nog geen enkele horeca zaak gehad waarbij geen mondmaskers gedragen werden of de QR code niet meteen gevraagd werd (misschien ook gewoon stoppen met te mekkeren en dat café dan eens aanspreken of melden bij de daarvoor voorziene instanties).

Dus wat die cafés dan met maatregelen te maken hebben ivm kinderen, joost mag het weten.
 
Nu de officiële communicatie is inderdaad dat die telling zo netjes gebeurt maar heb toch al allerlei stemmen uit ziekenhuizen gehoord (oa Louis Ide dacht ik) die zei dat dat zeker niet altijd zo correct allemaal is overal.

Niet elk ziekenhuis rapporteert zo transparant.
Alé hupsaaa! Uw boodschap is weer niet de officiële statistieken geloven maar meer de geruchten...

Dat niet elk ziekenhuis 100% correct zal rapporteren geloof ik, dat cijfers intentioneel gemanipuleerd worden, niet.

Dit is dus dat topic waar ik het aluminiumfolie hoedje moet opzetten voor ik post.
 
Je haalt enkele dingen door elkaar.

De kinderen hebben misschien geen last van Corona maar zijn wel de grootste risicogroep als je het hebt over de verspreiding van het virus. Kinderen kunnen het net zo goed doorgeven als volwassenen, alleen kan je van kinderen niet verwachten dat ze zich op dezelfde manier afschermen/beschermen als volwassenen.

Je argument over de cafés slaagt ook op niks. Het is niet omdat er cafés zijn die de regels niet volgen dat je daarom alle regels opeens overboord moet gooien, wat is dat nu weer voor een uitleg? Ik ken voldoende cafés/restaurants in Antwerpen die wel gewoon netjes de regels volgen, heb zelfs nog geen enkele horeca zaak gehad waarbij geen mondmaskers gedragen werden of de QR code niet meteen gevraagd werd (misschien ook gewoon stoppen met te mekkeren en dat café dan eens aanspreken of melden bij de daarvoor voorziene instanties).

Dus wat die cafés dan met maatregelen te maken hebben ivm kinderen, joost mag het weten.
Ik haal geen dingen door elkaar. Elke regel of ingreep speelt voor een stukje mee in de verspreiding. Elke. Dus een café waar je binnen mag met CST en aan een tafel met 8 man (buiten het gezin) 6 uur mag lallen is een verspreidingsrisico. Dat is volgens de regels. Het is een afweging tussen dat toelaten en kinderen beperken.
En strenger toezien op naleving kan ook een keuze zijn, en dat doet men tegenwoordig erg beperkt. In die optiek vind ik kinderen viseren (die op school de hele dag op hun plaats met mondmasker binnen zitten) erg fout.
 
Alé hupsaaa! Uw boodschap is weer niet de officiële statistieken geloven maar meer de geruchten...

Dat niet elk ziekenhuis 100% correct zal rapporteren geloof ik, dat cijfers intentioneel gemanipuleerd worden, niet.

Dit is dus dat topic waar ik het aluminiumfolie hoedje moet opzetten voor ik post.

Wie heeft het over intentioneel? Jeroen Bossaert schreef er al heelder stukken over, over hoe ziekenhuizen vaak niet correct cijfers doorgeven, als een Ide van de UZ Gent die bedenking maakt is dat eveneens tekenend. Een deel zal het correct doen, een deel niet. Maar hoe meer virus circuleert, hoe meer cijfers dan fout gaan zijn.
 
Ik haal geen dingen door elkaar. Elke regel of ingreep speelt voor een stukje mee in de verspreiding. Elke. Dus een café waar je binnen mag met CST en aan een tafel met 8 man (buiten het gezin) 6 uur mag lallen is een verspreidingsrisico. Dat is volgens de regels. Het is een afweging tussen dat toelaten en kinderen beperken.
En strenger toezien op naleving kan ook een keuze zijn, en dat doet men tegenwoordig erg beperkt. In die optiek vind ik kinderen viseren (die op school de hele dag op hun plaats met mondmasker binnen zitten) erg fout.
Maar op welke manier worden kinderen "geviseerd"? Dat mag je gerust eens uitleggen.

Er is altijd al een gespreide aanpak geweest, waarbij men op zeer veel vlakken van het dagelijkse leven maatregelen neemt zonder iets te moeten viseren. We kijken naar de afweging tussen "risico", "economie" en "welzijn". Dat is natuurlijk een moeilijke balans, en zal iedereen een andere mening over hebben hoe deze precies gelegd moet worden. Maar stellen dat men kinderen viseert, lijkt me niet gestaafd door de werkelijkheid. Hoe vaak zijn scholen open gehouden terwijl er zoveel andere dingen verboden waren? Die periode is toch een stuk langer dan de korte momenten dat men even moest sluiten bv. Lange periodes ook dat er geen mondmaskers door kinderen moesten gedragen worden.

Als men echter ziet dat bij een grote groep ongevaccineerden, want kinderen is men pas nu aan het beginnen met vaccineren, de verspreiding veel feller is dan in de rest van de bevolking, door dit gegeven van "niet vaccinatie", dan is het an sich logisch dat er dan op dat moment iets meer aandacht aan besteed wordt.
 
Nu in lockdown gaan heeft volgens mij weinig zin meer, maar ze zijn het precies ook niet van plan...

Situatie in NL was wel wat anders denk ik, daar maakte men zich meer zorgen over hun IC capaciteit (als ik het goed heb is die een stuk lager dan in België). Of een lockdown dan wel veel effect heeft, is een andere vraag, want dat is zo'n type lockdown waar mensen wel nog fysiek kunnen gaan werken (indien niet anders mogelijks, maar bon, we weten hoe men daarmee omspringt), en ik dacht zelfs dat de scholen terug open zijn gegaan daar? Men neemt alleen alle ontspanningsactiviteiten weg, en veel Nederlanders komen dan gewoon naar België daarvoor...
Dus ja, het zal misschien een beetje helpen omdat er minder massa-evenementen zijn, maar of het het waard is, dat betwijfel ik ook wel.
Inderdaad in Nederland zit/zat men met een gigantische oversterfte:

Vanaf een bepaalde leeftijd (65 of 70+) kwam je met corona gewoon een ziekenhuis niet meer in om de ICU te ontlasten en werd je naar een "verzorgingstehuis" gestuurd. Daar krijg je enkel basiszorgen: geen beademing, geen extra zuurstof. Dan gaat het snel natuurlijk.

De wachttijden voor crematoria in NL-Limburg liepen in december op tot 2 weken. Men is zelfs buiten de normale uren gaan cremeren om de toeloop aan te kunnen, want na 2 weken beginnen lijken zelfs in een koelcel en een lijkzak toch te stinken.
 
Nog een zelfverklaarde expert die het allemaal beter weet

 
Nog een zelfverklaarde expert die het allemaal beter weet

Ik ben vooral benieuwd of de mondmaskerplicht voor -12-jarigen op school nu al in wetgeving gegoten is? Want het laatste wat er van bekend was, net voor kerst, was dat de RvSt er geen uitspraak over kon doen omdat het nergens in een wet stond :laugh:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan