Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
In Denemarken is alles gratis (PCR en sneltest), en zonder beperkingen.
In Nederland ook. Ja tenminste voor de lockdown uiteraard. Moest het betalend zijn en zeker zo duur als hier dan zouden er zich sws meer hebben bekeerd tot het heiligdom der gevaccineerden.
Gisteren naar Planckendael geweest. Voor het eerst in twee jaar op een plek geweest waar de mondmaskerplicht (er stonden overal borden) massaal genegeerd werd. Als 10% van de bezoekers een masker droeg, was het veel. Bizar.
Er is toch nergens een algemeen mondmaskerplicht voor buiten?
Toen dat er wel was (dacht 08/20 of 04/20, wij waren er) liepen er stewards rond om iedereen erop aan te spreken.
Ik zou het ook niet door hoor, begrijp zelfs niet waarom daar wel en in een overvolle Meir niet. Beetje dubbel hé?
Vind persoonlijk hoe sneller naar het 'oude', des te beter en voor degene die zich met mondkapje veiliger voelen, by all means do.

In Londen

En wanneer je dan toch schermt met de UK, daar deden ze de voorbije week 9,85 miljoen tests, België 0.3 miljoen tests in week 52. dat is dus in België 27 tests per 1000 inwoners per week, in de UK 145 tests per 1000 inwoners per week.
Het aantal testen is in ontwikkelde landen altijd gecorreleerd met het aantal besmettingen hé.
Dus dat België nu minder test dan de UK kan gewoon het gevolg zijn van de huidige lagere besmettingsgraad.

In Nederland ook. Ja tenminste voor de lockdown uiteraard. Moest het betalend zijn en zeker zo duur als hier dan zouden er zich sws meer hebben bekeerd tot het heiligdom der gevaccineerden.
Dat was tot iedereen de kans had gehad tot vaccineren ;), nu is het weer betalend (rond de €80 per PCR dacht ik).

Dat was tot iedereen de kans had gehad tot vaccineren ;), nu is het weer betalend (rond de €80 per PCR dacht ik).

Dan is dat nu pas het geval want vlak voor de lockdown was het nog gratis. Dat is toch wat ik van mijn Nederlandse vriendinnen begrepen heb.
80€ is f#cking duur man.:lol:

Dan is dat nu pas het geval want vlak voor de lockdown was het nog gratis. Dat is toch wat ik van mijn Nederlandse vriendinnen begrepen heb.
80€ is f#cking duur man.:laugh:
Mijn excuses, ik was mis. Blijkbaar zijn die voor te reizen betalend vanaf 1 oktober, maar voor binnenlandse activiteiten (theater of voetbal) wel nog gratis.

Er is toch nergens een algemeen mondmaskerplicht voor buiten?
Toen dat er wel was (dacht 08/20 of 04/20, wij waren er) liepen er stewards rond om iedereen erop aan te spreken.
Ik zou het ook niet door hoor, begrijp zelfs niet waarom daar wel en in een overvolle Meir niet. Beetje dubbel hé?
Vind persoonlijk hoe sneller naar het 'oude', des te beter en voor degene die zich met mondkapje veiliger voelen, by all means do.

Op de terreinen van Planckendael is het nog altijd verplicht, al spraken de stewards er niemand op aan.

Het gaat mij niet om logica of het nut van de regel, het gaat mij er om dat het de eerste keer was dat ik zo'n grote groep mensen er zich niet aan zag houden

Op de terreinen van Planckendael is het nog altijd verplicht, al spraken de stewards er niemand op aan.

Het gaat mij niet om logica of het nut van de regel, het gaat mij er om dat het de eerste keer was dat ik zo'n grote groep mensen er zich niet aan zag houden
Uh, ben ook nog naar Planckendael geweest twee weken geleden en expliciet gevraagd en het was niet verplicht buiten. Zo staat het ook op de website:

1641153599537.png

De cijfers van het aantal besmettingen zijn toch altijd dagelijks gedeeld? Zie nog steeds geen verschil met toen.
't Verschil is dat iedere kop in de gazet en iedere headline in 't nieuws nu begint met de besmettingen die stijgen, terwijl dat toe de ICU cijfers stegen (logischerwijs) maar terloops vermeld werd. Slecht nieuws verkoopt precies goed, want ze zoeken altijd de slechtste cijfers of de viroloog met de grootste doemideëen om daarmee te openen.

Het aantal testen is in ontwikkelde landen altijd gecorreleerd met het aantal besmettingen hé.
Dus dat België nu minder test dan de UK kan gewoon het gevolg zijn van de huidige lagere besmettingsgraad.
Volgens mij is 11% positieve testen in UK lager dan 17.5% positieve testen in B.
Dus neen

Geldt enkel voor het lichtfestival dat 's avonds doorgaat. Mondmasker + CST.
Can confirm, ook naar lichtfestival geweest en daar is het idd mondmasker en CST. Maar iedereen loopt daar zowat dicht op elkaar.

Met de klein komen wij daar relatief veel gezien die graag diertjes ziet en buiten is het inderdaad geen mondmasker. Het heeft ne keer geweest overal. Maar nu tijdens den dag: buiten geen mondmasker, enkel binnen.

Zo moest het bij de apen wel binnen, maar die zijn tegenwoordig al gewoon preventief toe gedaan.

Zouden ze op het volgende OC al een direct beslissing durven nemen over de quarantaineregels? Als die blijven zoals ze zijn (10 dagen) dan is het de moeite niet om de scholen open te doen vrees ik.

Hoe hard warm en koud kan je blazen? Gaan we echt de scholen nóg langer dicht houden voor een virus dat nu echt wel veel minder gevaarlijk geworden is? Het zou me niet verbazen dat de schoolsluitingen als een soort drukkingsmiddel zullen worden gebruikt om jonge kinderen te laten vaccineren.

“We moeten vraag stellen of scholen op 10 januari kunnen heropenen”: besmettingen nemen pijlsnel toe, twee Overlegcomités in januari​

Marc Van Ranst: “We hopen dat omikron wereldwijd dominant wordt”​

De dagelijkse besmettingen gaan fors de lucht in. En niet enkel bij ons. Wereldwijd zijn nog nooit zoveel dagelijkse besmettingen geregistreerd als nu, en dat is bijna volledig te wijten aan de omikronvariant. Maar er is ook goed nieuws: omikron maakt minder ziek en kan een virus zijn “waarmee we kunnen leren leven”. Viroloog Marc Van Ranst hoopt alvast dat omikron onze bondgenoot wordt.

Laatst bewerkt:
Zou toch niet zo verbazend zijn dat de paniek hier zijn top punt bereikt eens covid eigenlijk al voorbij is (dankzij omicron).
Terwijl men in andere landen dingen begint los te laten.

Quarantaine in scholen lijkt nu ook totaal zinloos met omicron. Testen bij kinderen idem.
Testen in het algemeen verliest zijn waarde wat met omicron. Mja, veel € mee gemoeid natuurlijk en de belanghebbenden hebben een openstaand kanaal naar politiek en media.

Zou toch niet zo verbazend zijn dat de paniek hier zijn top punt bereikt eens covid eigenlijk al voorbij is (dankzij omicron).
Terwijl men in andere landen dingen begint los te laten.

Quarantaine in scholen lijkt nu ook totaal zinloos met omicron. Testen bij kinderen idem.
Testen in het algemeen verliest zijn waarde wat met omicron. Mja, veel € mee gemoeid natuurlijk en de belanghebbenden hebben een openstaand kanaal naar politiek en media.

en zo verbrod je weer je argumenten

Hoe hard warm en koud kan je blazen? Gaan we echt de scholen nóg langer dicht houden voor een virus dat nu echt wel veel minder gevaarlijk geworden is? Het zou me niet verbazen dat de schoolsluitingen als een soort drukkingsmiddel zullen worden gebruikt om jonge kinderen te laten vaccineren.
Van wie is die eerste quote? Of was dat gewoon een vraag van de krant?

Ik hoop in ieder geval dat ze zo ver niet gaan. Het is duidelijk dat je ook met gesloten scholen veel besmettingen kunt hebben (dat zullen we deze week wel zien). Dat ze dan maar andere zaken aan banden leggen.

Ik hoop in ieder geval dat ze zo ver niet gaan. Het is duidelijk dat je ook met gesloten scholen veel besmettingen kunt hebben (dat zullen we deze week wel zien). Dat ze dan maar andere zaken aan banden leggen.
Zijn allemaal quotes van MVR uit Het Nieuwsblad van de afgelopen 24u.

Uiteraard is het altijd onduidelijk hoe hard de media zaken uitvergroot of uit de context trekt.

De besmettingen gaan razendsnel, kunnen de scholen wel open op 10 januari?​

“Dat is een vraag die we zeker moeten stellen. Daar zal deze week nog over nagedacht worden. In normale omstandigheden gaan de scholen wel degelijk open. Sommige ziekenhuizen zeggen wel dat omikron net de jongere generatie sneller ziek maakt, dat meer jongeren in het ziekenhuis belanden. Maar die cijfers zijn opnieuw gekleurd door de enorme verspreiding van corona: liggen die kinderen met covid in het ziekenhuis vanwege de coronabesmetting of voor pakweg een gebarsten appendix?”

En vorige week riepen hij en Erika Vlieghe nog op om je te laten testen bij de minsten verkoudheidssymptomen.

Moet onze teststrategie aangepast worden?​

“We gaan sowieso minder testen dan we zouden willen. Er zullen gewoon te veel mensen een besmetting oplopen of een hoogrisicocontact hebben. Dat is de realiteit.”

Dat gaat hier van het nemen van zware maatregelen (schoolsluitingen) tot het platrelativeren van Omikron, enige rechtlijnigheid in zijn communicatie is wel gewenst.

Verschillende studies over de omikronvariant geven ondertussen geruststellende resultaten.​

“De studies zijn zeker hoopvol. Omikron lijkt ons minder ziek te maken, de infectie blijft hoger in de luchtwegen en tast onze longen minder aan. En voorlopig zijn er nog geen studies die het tegendeel beweren. Dat is een goede zaak. Meestal zie je verschillende resultaten en dan ligt de waarheid ergens in het midden. Nu wijst alles in dezelfde richting. We hopen dat omikron wereldwijd dominant wordt. En dat de volgende variant voortkomt uit de omikronstam. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat we inderdaad met het virus kunnen leren leven.”

Laatst bewerkt:

De cijfers waren ook duidelijk fors gedaald met de scholen nog open in december. Een duidelijk bewijs dat het probleem zich veel verder dan de scholen en niet gevaccineerde kinderen situeert. De extra sluiting voor Kerst was dan ook een fars, maar ze hadden dan ook een stok nodig om met te slaan.

Laten we ze nu nog maar extra sluiten, maar bijkomende opening in de zomer zal weeral onbespreekbaar zijn.

De ziekenhuisopnames zijn gepiekt op 30 november en daarna alleen maar gezakt. Dus hoe dit aan de schoolsluitingen kan gelinkt worden is me wel een raadsel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan