Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.

Zeer strenge maatregelen en nog kan je de besmettingen niet tegen houden.
Eis tot vaccinatie plus negatieve coronatest voorleggen bij aankomst is idd niet voldoende zonder een periode in goede quarantaine.

Allez hop, +32%.

Nu gaat het dus de komende dagen hard gaan.
Vooral kostelijke test grap. Wat proberen we nu eigenlijk te bereiken? En waarom worden die positieve testen elke dag in ons gezicht gesmeten?

Al de landen waar we naar keken en "afwachten" tonen dat er geen ziekenhuisopnames issues zijn. We hebben 500 op icu, dus plenty of place. Opnames blijven nog altijd zakken.

Usa relaxt, UK heeft slappe regels, Israel contempleert gewoon laten Rond gaan. En belgie "paniek" en het is wachten op de eerste politieker die weer in een kramp schiet.

Geef iedereen een spuit en let the beast go.

Gisteren naar Planckendael geweest. Voor het eerst in twee jaar op een plek geweest waar de mondmaskerplicht (er stonden overal borden) massaal genegeerd werd. Als 10% van de bezoekers een masker droeg, was het veel. Bizar.
Is dat niet bijna allemaal outdoor?

Indien wel: begrijpelijk, ik zou daar ook zonder masker rondlopen indien mogelijk.
Want het risico is echt wel minimaal, outdoor en gevaccineerd.

Is dat niet bijna allemaal outdoor?

Indien wel: begrijpelijk, ik zou daar ook zonder masker rondlopen indien mogelijk.
Want het risico is echt wel minimaal, outdoor en gevaccineerd.

Ja, natuurlijk. Maar de plicht geldt er ook buiten. En dat is echt de eerste keer in twee jaar dat ik mensen zo massaal er aan heb zien verzaken.

donderdag al het volgende overlegcomité , is er dan een groot verschil met 2 weken geleden ? Midden januari dan opnieuw 1 om de coronabarometer te bepalen . Kan men toch ook al donderdag doen ? En in hoeverre is dat eigl nog allemaal nodig . Ja ik leef wat in de illusie dat corona zo goed als voorbij is . Als het geëvolueert is naar een snotvalling/snotneus ,dan heb je nu eenmaal dat gevoel .

Hopelijk geen verstrengingen alleszins, ik heb daar geen zin in.
Het zou me niet verbazen...

Ik lees in de vrt liveblog:
Donderdag zal bekeken worden welk effect de besmettelijkere omikronvariant van het coronavirus heeft op het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames en hoe ver staat met de boostervaccinatie. Onder meer de maatregelen in de cultuur, het nachtleven en de sport, waar wedstrijden op dit moment zonder publiek gespeeld moeten worden, wordt geëvalueerd.

Ik had er over gegrapt een aantal dagen geleden, maar subiet gooien ze echt de cultuur opnieuw toe :unsure:
dog-piesio.gif

ps: "de maatregelen wordt geëvalueerd", sterk van VRT NWS.

Pas op, ik vind dat wel niet slecht dat ze pro-actief een overlegcomité plannen om een planning te maken voor de toekomst, in plaats van het paniekgedrag van de voorbije weken.

Vooral kostelijke test grap. Wat proberen we nu eigenlijk te bereiken? En waarom worden die positieve testen elke dag in ons gezicht gesmeten?

Al de landen waar we naar keken en "afwachten" tonen dat er geen ziekenhuisopnames issues zijn. We hebben 500 op icu, dus plenty of place. Opnames blijven nog altijd zakken.

Usa relaxt, UK heeft slappe regels, Israel contempleert gewoon laten Rond gaan. En belgie "paniek" en het is wachten op de eerste politieker die weer in een kramp schiet.

Geef iedereen een spuit en let the beast go.
Ik begrijp 't ook niet meer, toen de 4e golf de verkeerde richting uit ging was 't cijfer op intensieve precies het enige wat telde, en al waar ze nu mee smijten (en hier heeft de media mee schuld aan, geen idee wat die hun agenda is) zijn die besmettingscijfers die op zich eigenlijk irrelevant zijn. We zouden godver net content moeten zijn dat de besmettingen goed hard gaan maar er (voorlopig) geen serieuze impact op ICU bezetting blijkt te zijn (wat ook in andere landen het geval was).

In Londen

In Londen zitten ze week-on-week nog steeds met een stijging van 55% van het aantal ziekenhuisopnames, wel een eerste lichte vertraging in deze evolutie maar ze komen daar nu heel dicht bij het aantal ziekenhuisopnames van de eerste golf. Dat zijn geen ICU opnames, dus wat minder kritisch maar die kosten volgens mij ook geld...
En wanneer je dan toch schermt met de UK, daar deden ze de voorbije week 9,85 miljoen tests, België 0.3 miljoen tests in week 52. dat is dus in België 27 tests per 1000 inwoners per week, in de UK 145 tests per 1000 inwoners per week.

Voor mijzelf merk ik dat in mijn perspectief covid eigenlijk voorbij is, dankzij omicron.
Enkel hopen nu dat er niet opnieuw een gevaarlijke variant opduikt.

En wat ik niet snap, en precies zelfs ridicuul vind dat dit voor de zoveelste keer moet gezegd worden : hoe komen jullie erbij om het testen zo te verketteren? Hoe komen jullie erbij dat 'enkel ziekenhuis opnames tellen'? Het blijft toch zo dat het aantal positieve besmettingen gecorreleerd blijft aan het aantal opnames? Met omikron wellicht een stuk minder, maar de correlatie is er nog altijd. Eenmaal we meer gedetailleerde info hebben over omikron gaan we adhv de tests gemakkelijker kunnen voorspellen dat we wellicht GEEN of minder maatregelen nodig hebben.

En qua vertrouwen in de politici vind ik het juist belangrijk dat men even veel blijft testen, anders is het nog dat we met 'evenveel' besmettingen (want besmettelijker maar minder testen) toch 'evenveel' hospitalisaties hebben, hoe zou men dan reageren denk je?

Ik vind het 'argument' dat men er beter voor kiest 'blind te varen' enorm vreemd. Het blijft gevolgen hebben. Ja, minder, maar we weten nog niet hoeveel minder. Waarom je het testen zou moeten stoppen, dat mag toch eens in meer detail uitgelegd worden. Want het lijkt me dat we door meer 'blind' te zijn juist strengere maatregelen nodig hebben uit voorzorgsprincipe.

Ik begrijp 't ook niet meer, toen de 4e golf de verkeerde richting uit ging was 't cijfer op intensieve precies het enige wat telde, en al waar ze nu mee smijten (en hier heeft de media mee schuld aan, geen idee wat die hun agenda is) zijn die besmettingscijfers die op zich eigenlijk irrelevant zijn. We zouden godver net content moeten zijn dat de besmettingen goed hard gaan maar er (voorlopig) geen serieuze impact op ICU bezetting blijkt te zijn (wat ook in andere landen het geval was).
De cijfers van het aantal besmettingen zijn toch altijd dagelijks gedeeld? Zie nog steeds geen verschil met toen.

Pas op, ik vind dat wel niet slecht dat ze pro-actief een overlegcomité plannen om een planning te maken voor de toekomst, in plaats van het paniekgedrag van de voorbije weken.
Ik vind dat we deze maatregelen nog gerust kunnen aanhouden tot 16 januari ofzo , en dan mss eens kijken . Ik vind het nog altijd te snel en te veel paniek om nu donderdag alweer een comité te doen . En je kan dan tegelijk die barometer dan ook instellen .

En doe zoals Duitsland -> gratis testen! , en als het dan toch weer strenger moet -> vaccin plus test bv voor cinema / zwembad .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan