Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Overigens een zéér interessant artikel over het CST:

Helaas achter een paywall. Enkele uitgelichte quotes:
Die vaccins zijn in de eerste plaats ontwikkeld om te beschermen tegen (zware) ziekte en hospitalisatie door covid-19. Dat doen ze ook.
(...)
Wat de vaccins níét doen, is de overdracht van het virus helemaal wegwerken. Gevaccineerden kunnen het virus nog altijd dragen en doorgeven aan anderen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO verminderen de vaccins de overdracht van de deltavariant met zo’n 40 procent. Die variant is intussen ingehaald door omikron(..)
De maatregel van de coronapas is deels gebaseerd op het gegeven dat vaccins werken tegen de overdacht van het virus. We weten nu dat de vaccins zeer goed blijven werken tegen ziekenhuisopname, maar dat ze hun effect op virustransmissie verliezen. Als dat effect na verloop van tijd verdwijnt, dan mag je het Covid Safe Ticket niet meer zomaar gebruiken om onderscheid te maken tussen mensen’, zegt Zeger Debyser, viroloog aan de KU Leuven en covoorzitter van het comité voor bio-ethiek. ‘Op het niveau van de algemene bevolking zullen de vaccins zeker nog transmissie tegenhouden. Maar op individueel niveau is dat al veel minder zeker, en het CST zegt net iets over het individu.
(...)

Politiekers willen blijkbaar nog steeds niet reageren op tv, vrij triestig.

En miljaar, Kinepolis wacht sowieso tot 1 januari :headshake:

Overigens een zéér interessant artikel over het CST:

Helaas achter een paywall. Enkele uitgelichte quotes:
Natuurlijk, geef niet gevaccineerden nog wat meer bewegingsvrijheid, zodat ze de ICU weer kunnen vullen waardoor gevaccineerden weer in hun bewegingsvrijheid worden beperkt.
De beschikbare data uit de UK bewijzen heel duidelijk dat het nog altijd vooral niet gevaccineerden zijn die in de kliniek terecht komen, ook met omicron, zelfs na een eerdere besmetting met de delta-variant.

Natuurlijk, geef niet gevaccineerden nog wat meer bewegingsvrijheid, zodat ze de ICU weer kunnen vullen waardoor gevaccineerden weer in hun bewegingsvrijheid worden beperkt.
De beschikbare data uit de UK bewijzen heel duidelijk dat het nog altijd vooral niet gevaccineerden zijn die in de kliniek terecht komen, ook met omicron, zelfs na een eerdere besmetting met de delta-variant.
Het artikel draait rond de vraag of het CST nog wel doet wat men ervan verwacht. Dat is niet hetzelfde als twijfelen aan vaccinatie.

De enige motivatie voor een CST is om de vaccinatiegraad nog verder omhoog te krijgen. Momenteel doet dat CST dat niet meer he... Naar het einde vh artikel heeft men het ook over een mogelijk 1G beleid, en de vraag of dat misschien zelfs contraproductief is voor dat doel.

Dus ja, er worden terechte vragen gesteld in dat artikel.

edit: ook bv. rond een vals gevoel van veiligheid. Iemand zei hier onlangs dat hij/zij op restaurant niet naast iemand ongevaccineerd wou zitten. Ik vind dat raar. Ik denk dan: liever naast iemand die gisteren een negatieve pcr-test heeft afgelegd dan naast iemand die gevaccineerd maar niet getest is...

Het artikel draait rond de vraag of het CST nog wel doet wat men ervan verwacht. Dat is niet hetzelfde als twijfelen aan vaccinatie.

De enige motivatie voor een CST is om de vaccinatiegraad nog verder omhoog te krijgen. Momenteel doet dat CST dat niet meer he... Naar het einde vh artikel heeft men het ook over een mogelijk 1G beleid, en de vraag of dat misschien zelfs contraproductief is voor dat doel.

Dus ja, er worden terechte vragen gesteld in dat artikel.
Wanneer niet-gevaccineerden de zorg in gevaar brengen, moeten we er voor zorgen dat niet-gevaccineerden niet langer ziek kunnen worden. We hebben dus een middel nodig, om zodra er teveel volk op ICU dreigt te komen, om het risisco dat niet-gevaccineerden besmet geraken te reduceren door ze van eender welke vorm van sociaal leven uit te sluiten, tot de epidemie terug gaan liggen is.
En dit tot er evt coronapillen ter beschikking zijn.

We kunnen moeilijk blijven andere, reguliere zorg achteruit duwen en mensen die gevaccineerd zijn in hun vrijheid bestraffen omdat enkele mensen zich niet willen vaccineren

Als je een vaccinatiegraad hebt van 90+% in Vlaanderen dan begrijp ik een cst verplichting niet.
De groep niet gevaccineerden zijn hoogstwaarschijnlijk toch mensen die minder
deelnemen aan het deel van de maatschappij dat je daarmee afschermt. Het is ook zo’n klein deel van de bevolking.

Je ziet mijn naam en geboortedatum daarom, ik deel mijn gegevens liever niet. Ik zou het beleid meer kunnen begrijpen indien de vaccinatiegraad laag zou liggen zoals in Brussel.

Als je een vaccinatiegraad hebt van 90+% in Vlaanderen dan begrijp ik een cst verplichting niet.
De groep niet gevaccineerden zijn hoogstwaarschijnlijk toch mensen die minder
deelnemen aan het deel van de maatschappij dat je daarmee afschermt. Het is ook zo’n klein deel van de bevolking.

Je ziet mijn naam en geboortedatum daarom, ik deel mijn gegevens liever niet. Ik zou het beleid meer kunnen begrijpen indien de vaccinatiegraad laag zou liggen zoals in Brussel.
@JanusDR heeft hier twee dagen geleden nog de cijfers getoond, kan je ze nog eens linken?
Bijna 50% van de opnames in ICU komen uit die 10% niet-gevaccineerden.
Gevaccineerden worden vandaag in hun bewegingsvrijheid geremd omdat er teveel niet gevaccineerden op ICU liggen. Dus neen, dat argument gaat niet op. Indien iedereen gevaccineerd was, lagen er nu waarschijnlijk minder dan 400 mensen op ICU.

@JanusDR heeft hier twee dagen geleden nog de cijfers getoond, kan je ze nog eens linken?
Bijna 50% van de opnames in ICU komen uit die 10% niet-gevaccineerden.
Gevaccineerden worden vandaag in hun bewegingsvrijheid geremd omdat er teveel niet gevaccineerden op ICU liggen. Dus neen, dat argument gaat niet op. Indien iedereen gevaccineerd was, lagen er nu waarschijnlijk minder dan 400 mensen op ICU.
Die cijfers ontken ik niet hoor.
De antvaxxers die overblijven behoren in het algemeen tot hardliner subgroepen (wappies/hippies, minderheden, extreem conservatieven) Ga je die mensen
overtuigen met cst of harder in hun loopgraven duwen?

Een 70 jarige kunstenaar in mijn vriendenkring is nu op fb etc steeds meer antiwetenschap aan het verkopen en gaat zich niet laten vaccineren door de corrupte regering.

De 22 jarige zoon van mijn Marokkaanse poetsvrouw weent echt niet elke avond in zijn bed omdat hij niet meer naar het theater mag of in witte restaurants mag gaan eten. If anything is het us against them principe meer in
de verf gezet.

Je ziet ook in cijfers sinds het cst de vaccinatiepercentages niet significant toenemen.

Voor mij zijn die extra percenten
die nog te winnen vallen geen delen van mijn gegevens waard.

Wanneer niet-gevaccineerden de zorg in gevaar brengen, moeten we er voor zorgen dat niet-gevaccineerden niet langer ziek kunnen worden. We hebben dus een middel nodig, om zodra er teveel volk op ICU dreigt te komen, om het risisco dat niet-gevaccineerden besmet geraken te reduceren door ze van eender welke vorm van sociaal leven uit te sluiten, tot de epidemie terug gaan liggen is.
En dit tot er evt coronapillen ter beschikking zijn.

We kunnen moeilijk blijven andere, reguliere zorg achteruit duwen en mensen die gevaccineerd zijn in hun vrijheid bestraffen omdat enkele mensen zich niet willen vaccineren

Ik denk dat ge mijn standpunt ondertussen wel kent :p (en dat artikel in De Standaard ligt in lijn met wat ik hier een paar dagen geleden allemaal gepost heb).

Ik ben het helemaal met u eens dat het niet kan dat die kleine groep ongevaccineerden onze zorg zo hard overbelast, ten nadele van gevaccineerden. Waar het het oneens over zijn, is dat een CST (of in de volgende stap een 1G beleid) dat probleem zou oplossen. En daarbij ook een ethisch zeer gevaarlijke richting is om uit te gaan op vlak van privacy en controle...

De logische vraag is dan: wat is het alternatief? Eerlijk gezegd weet ik het ook niet. In het artikel staat dat Pedro Facon en co aan het bestuderen zijn hoe we het best de vaccinatiegraad nog omhoog krijgen.

Ik kan alleen maar hopen dat het virus verder muteert naar iets dat veel minder gevaarlijk is...
(of hopen dat alle niet-gevaccineerden straks genoeg natuurlijke weerstand hebben opgebouwd)

In China gebruiken ze middeleeuwse technieken, zo kan het dus ook :eek:
Hebben wij die schandpalen van een paar honderd jaar nog liggen in een schuur ergens?
(echt, wtf is dat voor een land)

giphy.gif

Ik denk dat ge mijn standpunt ondertussen wel kent :p (en dat artikel in De Standaard ligt in lijn met wat ik hier een paar dagen geleden allemaal gepost heb).

Ik ben het helemaal met u eens dat het niet kan dat die kleine groep ongevaccineerden onze zorg zo hard overbelast, ten nadele van gevaccineerden. Waar het het oneens over zijn, is dat een CST (of in de volgende stap een 1G beleid) dat probleem zou oplossen. En daarbij ook een ethisch zeer gevaarlijke richting is om uit te gaan op vlak van privacy en controle...

De logische vraag is dan: wat is het alternatief? Eerlijk gezegd weet ik het ook niet. In het artikel staat dat Pedro Facon en co aan het bestuderen zijn hoe we het best de vaccinatiegraad nog omhoog krijgen.
Dus je hebt geen alternatief? Dus dan kan je ofwel accepteren dat je de komende maanden nog opgesloten zal zitten, ofwel accepteren dat de huidige manier van werken die van het minste kwaad is.
Ik kan alleen maar hopen dat het virus verder muteert naar iets dat veel minder gevaarlijk is...
(of hopen dat alle niet-gevaccineerden straks genoeg natuurlijke weerstand hebben opgebouwd)
Ik wil niet hopen op zo'n evoluties, ik wil nu een oplossing.
Die cijfers ontken ik niet hoor.
De antvaxxers die overblijven behoren in het algemeen tot hardliner subgroepen (wappies/hippies, minderheden, extreem conservatieven) Ga je die mensen
Maakt me allemaal niets uit. Zolang ze maar niet meer in 't ziekenhuis belanden en mijn vrijheden in gevaar brengen.

Dus je hebt geen alternatief? Dus dan kan je ofwel accepteren dat je de komende maanden nog opgesloten zal zitten, ofwel accepteren dat de huidige manier van werken die van het minste kwaad is.

Ik wil niet hopen op zo'n evoluties, ik wil nu een oplossing.

Bwa, ik accepteer eerder dat er helaas geen oplossing is. Ik geloof namelijk dat we zelfs met een 1G beleid nog altijd jojo maatregelen gaan krijgen, en nog altijd periodiek een overbelaste zorgsector... Gekoppeld met nare maatschappelijke gevolgen (polarisatie, extremisme etc.)

Misschien kunnen we een spray-gebaseerd vaccin ontwikkelen, dan een massale anti-vax betoging organiseren, en dan met een waterkanon de menigte besproeien met het vaccin :unsure: (niet serieus bedoeld he)

In China gebruiken ze middeleeuwse technieken, zo kan het dus ook :eek:
Hebben wij die schandpalen van een paar honderd jaar nog liggen in een schuur ergens?
(echt, wtf is dat voor een land)

giphy.gif
Vivaldi zijn de echte dictators!!

Ga je die mensen
Dit is nu niet specifiek tegen jou gericht, maar je ziet dat soort argumenten vaker:

Die subgroepen kunnen mij ondertussen eerlijk gezegd echt gestolen worden. Er is nu al zo enorm veel gepraat over vaccins en er zijn zo veel onderzoeken naar gedaan dat je echt wel inderdaad een hardliner moet zijn om nu nog echt halsstarrig te weigeren, en als we ze dan harder in hun loopgraven duwen door ze uit te sluiten van bepaalde delen van de maatschappij, dan is dat maar zo. Ze kiezen er volledig zelf voor. Ik ben in ieder geval klaar met het feit dat ik beperkingen krijg opgelegd die deels het gevolg zijn van een kleine groep koppige onnozelaars. Een groep waarvan er trouwens een deel gewoon zit te wachten op een reden om lastig te doen. Als het niet de vaccinaties zijn, dan wel 'het beleid' of de 'ondemocratische regering' of weet ik veel.

Soms heb ik de indruk dat het discours rondom vaccinaties er meer om gaat dat we de gevoelens of de rechten van de arme weigeraars meer moeten gaan respecteren dan die van de mensen die zich wel laten vaccineren en hun steentje bijdragen want 'we mogen toch vooral niet mensen uitsluiten' of weet ik veel, maar we sluiten geen mensen uit. Iedereen kan zich perfect laten vaccineren. We moeten vind ik stoppen met zo op eierschalen te lopen bij die weigeraars.

Voor mij mag een algemene verplichting er ondertussen echt wel komen, en bij gebrek aan dat kan het mij hoegenaamd niet schelen of die mensen zich beperkt, misbegrepen, of geaffronteerd voelen door CST of 2G of weet ik veel. Er is genoeg data, onderzoek, en backing, en ze kunnen zich op eender welk moment opnieuw aansluiten bij de maatschappij als ze dat willen.

Er is nu al zo enorm veel gepraat over vaccins en er zijn zo veel onderzoeken naar gedaan dat je echt wel inderdaad een hardliner moet zijn om nu nog echt halsstarrig te weigeren,
En wat met de onderzoeken die wijzen dat er een verhoogde kans is op myocarditis bij jonge gezonde mensen? Hoger dan bij een infectie.

Ouderen en risicogroepen dienen maximaal beschermd te worden en daar bieden de vaccins een uitstekende oplossing voor.

Maar stop met iedereen in dezelfde hoek te duwen en mensen tegen elkaar op te zetten.

Jonge, gezonde mensen (niet gevaccineerd) beperken niet de vrijheid van anderen.

Laatst bewerkt:
Dit is nu niet specifiek tegen jou gericht, maar je ziet dat soort argumenten vaker:

Die subgroepen kunnen mij ondertussen eerlijk gezegd echt gestolen worden. Er is nu al zo enorm veel gepraat over vaccins en er zijn zo veel onderzoeken naar gedaan dat je echt wel inderdaad een hardliner moet zijn om nu nog echt halsstarrig te weigeren, en als we ze dan harder in hun loopgraven duwen door ze uit te sluiten van bepaalde delen van de maatschappij, dan is dat maar zo. Ze kiezen er volledig zelf voor. Ik ben in ieder geval klaar met het feit dat ik beperkingen krijg opgelegd die deels het gevolg zijn van een kleine groep koppige onnozelaars. Een groep waarvan er trouwens een deel gewoon zit te wachten op een reden om lastig te doen. Als het niet de vaccinaties zijn, dan wel 'het beleid' of de 'ondemocratische regering' of weet ik veel.

Soms heb ik de indruk dat het discours rondom vaccinaties er meer om gaat dat we de gevoelens of de rechten van de arme weigeraars meer moeten gaan respecteren dan die van de mensen die zich wel laten vaccineren en hun steentje bijdragen want 'we mogen toch vooral niet mensen uitsluiten' of weet ik veel, maar we sluiten geen mensen uit. Iedereen kan zich perfect laten vaccineren. We moeten vind ik stoppen met zo op eierschalen te lopen bij die weigeraars.

Voor mij mag een algemene verplichting er ondertussen echt wel komen, en bij gebrek aan dat kan het mij hoegenaamd niet schelen of die mensen zich beperkt, misbegrepen, of geaffronteerd voelen door CST of 2G of weet ik veel. Er is genoeg data, onderzoek, en backing, en ze kunnen zich op eender welk moment opnieuw aansluiten bij de maatschappij als ze dat willen.
Awel, ik ben 3 keer gevaccineerd en absoluut geen
antivaxxer. Ik zie mezelf als de verliezer omdat mijn data overal ingekeken worden EN er nog steeds maatregelen zijn.

Een vaccinatieverplichting kan ik me ook in vinden als en slechts als er dan duidelijke consequenties zijn voor niet gevaccineerden die zo erg zijn dat ze gaan kiezen voor vaccinatie. (Niet mogen werken, geen werkloosheidsteun, geen pensioen etc etc).

Ik kan me nog meer vinden in het weigeren van gratis medische hulp aan niet gevaccineerden. Niet gevaccineerden die sterven omdat ze niet geholpen worden zal veel sneller mensen overtuigen om zich te laten vaccineren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan