Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Tof dat de regering is teruggefloten. Hoe meer ze in de verlegenheid worden gebracht hoe beter.

Maar zie wel niet hoe veel beslissingen in het verleden niet willekeurig en disproportioneel waren (& maakten toen gebruik van een wet die er helemaal niet voor bedoeld was).

De uitspraken van de rechterlijke macht deze corona periode lijken mij ook zeer willekeurig (niet alleen van de raad van state).

Tof dat de regering is teruggefloten. Hoe meer ze in de verlegenheid worden gebracht hoe beter.

Maar zie wel niet hoe veel beslissingen in het verleden niet willekeurig en disproportioneel waren (& maakten toen gebruik van een wet die er helemaal niet voor bedoeld was).

De uitspraken van de rechterlijke macht deze corona periode lijken mij ook zeer willekeurig (niet alleen van de raad van state).
Ze moeten gewoon beseffen dat ze niet zomaar kunnen beperkende maatregen invoeren, goed dat er controle op is dat ze niet hun boekje te buiten gaan. Als ze geen deftig akkoord hebben dat goed gefundeerd is dan doen ze beter niks.

Hoe lang zitten ze al niet bezig dat ze een coronabarometer gaan invoeren, dat ze dat dan eens doen, zodat er duidelijke levels zijn waarop bepaalde maatregelen worden toegepast, aan de hand van vooraf bepaalde criteria. In plaats van last-minute ondoordachte maatregelen te nemen.

De wielerbond bekijkt of ze ook naar de RVS kan stappen om toch publiek toe te laten op de veldritten. Het zullen drukke weken worden bij de RVS als elke sector die gesloten is nog eens zal passeren.
Die zullen wel van een kale reis terugkomen denk ik. Duizenden zatlappen die door elkaar lopen en tegen elkaar plakken tegen de hekken is iets heel anders dan een theatervoorstelling.

Serieus? Om jullie "punt" te maken, kun je enkel verwijzen naar artikels van midden april 2020? En daaruit moet blijken dat we nu al bijna 2 jaar "serieus overdrijven"?

Jullie vergelijken de situatie aan het begin, waarbij men schat dat er een maar 1 op 30 (uit het geheugen, weet het exacte cijfer niet meer) van de positieve gevallen getest had, om dan te gaan zeggen dat men overdrijft, terwijl dat vooral een methode is om de serieuze onderschatting tegen te gaan. Zoals achteraf ook duidelijk genoeg geweest is. Deze discussie is meer dan een jaar geleden al genoeg gevoerd.

Maar om dan te gaan doen alsof dat NU nog zo is, want jullie statement gaat nog altijd over het "algemeen", dat is toch gewoon, euhm, ja, sorry voor de woordkeuze, ridicuul. Je gelooft nu toch zelf niet dat men dat tov 20 maanden geleden niet anders doet?

Selectief quoten is ook een sport waar je aan mee doet precies.

Opname/sterven met en door corona is niet hetzelfde. Wordt door velen gebruikt om paniek te veroorzaken. Het is gewoon een feit dat de statistieken veel (let's debate wat veel is) corona gevallen bevatten waar de patiënt niet aan corona is doodgevallen of niet wordt opgenomen omwille van corona.

Er is al maanden geen oversterfte of zelfs ondersterfte. Dus het idee dat er doden bij bosjes vallen door corona is niet juist. Zoek eens "harvesting effect" op. Of vinden we het correct dat iemand met diabetes en kanker en 90y die nog 2mnd te leven heeft als "corona slachtoffer" bestempeld wordt? Corona is daar 1 van de factoren.

Zelfde met de opnames. 2 dagen geleden nog "paniek want er zijn 10 kinderen met corona". Blijkt dat die opgenomen zijn, niks corona gerelateerd... https://www.hln.be/binnenland/10-ki...dus-laat-ons-niet-te-voorbarig-zijn~a3f0868c/

De media die zijn paniek rol vervult.

Ik stel vast dat ze in de USA alle regels verslappen en in belgie zonder verpinken her OC van een week geleden gewoon schrappen. Zal wel meevallen hoor die omicron. Geen reden tot PANIEK...

Ah, ik quote thans gewoon de gehele posts. Hoe quote ik selectief?
Opname/sterven met en door corona is niet hetzelfde.
Dat zeggen wij toch ook niet?
Wordt door velen gebruikt om paniek te veroorzaken.
Door wie?
Het is gewoon een feit dat de statistieken veel (let's debate wat veel is) corona gevallen bevatten waar de patiënt niet aan corona is doodgevallen of niet wordt opgenomen omwille van corona.
Neen. Dit is een onwaarheid. Hoe je dit zonder bewijzen als feit kunt benoemen is de gehele reden waarom je reactie krijgt. Vooral als je 'bron' dan een krantenartikel is van 20 maanden terug, zonder iets van cijfers überhaupt, en dit dan ook nog eens gaat extrapoleren naar de 20 maanden er na.
Er is al maanden geen oversterfte of zelfs ondersterfte. Dus het idee dat er doden bij bosjes vallen door corona is niet juist. Zoek eens "harvesting effect" op. Of vinden we het correct dat iemand met diabetes en kanker en 90y die nog 2mnd te leven heeft als "corona slachtoffer" bestempeld wordt? Corona is daar 1 van de factoren.

Zelfde met de opnames. 2 dagen geleden nog "paniek want er zijn 10 kinderen met corona". Blijkt dat die opgenomen zijn, niks corona gerelateerd... https://www.hln.be/binnenland/10-ki...dus-laat-ons-niet-te-voorbarig-zijn~a3f0868c/

Ik stel vast dat ze in de USA alle regels verslappen en in belgie zonder verpinken her OC van een week geleden gewoon schrappen. Zal wel meevallen hoor die omicron. Geen reden tot PANIEK...
Ik zeg toch ook niet dat er reden tot paniek is?

Neen. Zeg ik dat? ik stel me gewoon de vraag of alle maatregelen wel zinvol zijn als je dat ziet.

Een aantal van de maatregelen (beperking op aantal personen bij shoppen, verplichting tot telewerken, ...) zijn ook ingevoerd met als doel de drukte op het openbaar vervoer te beperken.
Openbaar vervoer ligt blijkbaar gevoelig.
Nochtans kan men perfect ook scannen op CST bij opstappen (stadswachten inschakelen, VDAB,...).

Er is ook geen gordelplicht bv op bussen. Above the law zeg maar !

Maar het CST gaat niets veranderen aan de drukte op het openbaar vervoer he, het merendeel van de bevolking is gevaccineerd en heeft dus een geldig CST.

Opname/sterven met en door corona is niet hetzelfde. Wordt door velen gebruikt om paniek te veroorzaken. Het is gewoon een feit dat de statistieken veel (let's debate wat veel is) corona gevallen bevatten waar de patiënt niet aan corona is doodgevallen of niet wordt opgenomen omwille van corona.

En waar wordt er beweerd dat er doden bij bosjes vallen door corona?

In de eerste golf vielen er honderden doden per dag, maar dat was vooral te wijten aan het feit dat vooral da WZC's toen zwaar getroffen werden. Na de eerste 2-3 maanden is het aantal doden altijd relatief "laag" gebleven en heeft de focus qua cijfers altijd gelegen op de bezetting van de ICU om wel of niet in paniek te schieten (paniek die vaak ook gewoon volkomen terecht was).
Er werd nooit (volgens mij zelfs in de allereerste beginfase niet) gedaan alsof het om een killervirus ging dat voor massaal veel plotse overlijdens zou zorgen.

En iemand met een hoge ouderdom met vele aandoeningen zou ook zonder corona mss geen jaren meer geleefd hebben, maar uiteindelijk was corona wel dé trigger die er voor zorgde dat die persoon op dat moment overleed, en geen maanden/jaren later. Als iemand sterft moet er nu eenmaal een doodsoorzaak opgegeven worden, en bij zulke patiënten zal er nooit een 100% losse oorzaak zijn en gaat het vooral om een combinatie waarvan één oorzaak de doorslaggevende factor was, dat zal pré-corona ook al zo het geval zijn geweest.

Nogmaals: de oversterfte in 2020 (toen er nog veel meer coviddoden geregistreerd werden) toont aan dat de manier van tellen destijds redelijk accuraat was, zeker in vergelijking met andere landen. En bovendien (ja, ook nogmaals): het probleem tijdens de hele crisis lag nooit zozeer bij het aantal doden, maar wel bij de bezetting op ICU en daarvan was de paniek gewoon terecht. Patiënten die op ICU liggen, die liggen er, dat kan niet genuanceerd worden als "ze tellen verkeerd".

@Lobmans
Ik ken nochtans iemand die euthanasie heeft laten doen, maar toch als coronadode werd bestempeld (hele poos nadat die positief was getest).

Ik ben er dus ook rotsvast van overtuigd dat er te veel geteld werd...

Het enige probleem met het falen van onze regering is dat het alternatief Dries Van Langenhoven is of Raoul “iedereen moet even weinig verdienen” Hedebouw.

Het is erg als een geweldadige coup, je beste alternatief wordt.

Het enige probleem met het falen van onze regering is dat het alternatief Dries Van Langenhoven is of Raoul “iedereen moet even weinig verdienen” Hedebouw.

Het is erg als een geweldadige coup, je beste alternatief wordt.
Lijkt me eerder dat het aantoont dat we in zo'n relatieve welvaart leven dat het status quo door praktisch iedereen wordt verkozen boven het onbekende. Ik denk sommigen hier eens op studiereis moeten naar werkelijk gefaalde of falende staten om wat "perspectief" te krijgen.

Een gewelddadige coup, wat een grap.

@Lobmans
Ik ken nochtans iemand die euthanasie heeft laten doen, maar toch als coronadode werd bestempeld (hele poos nadat die positief was getest).

Ik ben er dus ook rotsvast van overtuigd dat er te veel geteld werd...
Zelfs mijn oma die vorig jaar gestorven is aan dementie staat in de statistieken als coronadode.

Maar hoe wéten jullie dat ze in die statistieken stonden? (zeker in het geval van "ik ken ieman die...") Het is toch niet dat een overlijdensattest iets is dat door Jan en alleman ingekeken kan worden he.
Want er heerst daar blijkbaar nogal wat verwarring rond aangezien er in bepaalde documenten voor begrafenisondernemers vaak stond dat er covid-besmettingsgevaar was (en hier dus rekening mee konden houden bij behandeling van het lijk) maar dat betekende daarom niet dat covid ook door de arts als doodsoorzaak werd opgegeven in het overlijdensattest.
Zie oa dit artikel hierover:

Zoals ik in mijn vorige post al aangaf zullen er veel overleden patiënten zijn bij wie het om een mix van verschillende aandoeningen/oorzaken waarbij covid dan dé trigger (of een van de triggers) was waardoor de persoon overleed. Artsen zijn beter opgeleid dan u en mij om te oordelen of covid nu wel of niet die trigger was. De oversterfte toonde alleszins aan dat de manier van rapporteren redelijk accuraat was.

Ik wil heus wel geloven dat er patiënten zijn geweest waarbij de term "covid-dode" voor discussie vatbaar was (zoals bv uw oma met dementie). Uiteindelijk zal er in zo'n gevallen (zoals ik al eerder aangaf) ook niet iets bestaan als één ultieme doodsoorzaak aangezien het om een combinatie gaat. Maar dat iemand die euthanasie pleegt ook als covid-dode wordt beschouwd? Dat neem ik toch al eerder met een korreltje zout (zie uitleg in het artikel hierboven). Om nog maar te zwijgen van die broodje-aapverhalen die ge ook maar al te vaak zag passeren over hoe iédereen die stierf als coviddode werd genoteerd, inclusief mensen die bv van de trap vielen of een auto-ongeluk hadden want zulke beweringen zijn gewoon pertinent onwaar.

Ik snap ook niet wat mensen soms dachten te winnen door moord en brand te roepen over het feit dat een familielid als coronadode werd genoteerd maar dat (volgens hen) niet zo was. Zou het overlijden minder erg geweest zijn als er als doodsoorzaak niét covid19 stond genoteerd (los van of het nu wel of niet de terechte doodsoorzaak was)? Heb (vooral in het begin van de pandemie) op social media paar keer van die verhalen zien passeren van mensen die kwaad waren dat hun familielid als coviddode werd geteld en "stappen wilden ondernemen" en si en la. :unsure:

Laatst bewerkt:
Lijkt me eerder dat het aantoont dat we in zo'n relatieve welvaart leven dat het status quo door praktisch iedereen wordt verkozen boven het onbekende. Ik denk sommigen hier eens op studiereis moeten naar werkelijk gefaalde of falende staten om wat "perspectief" te krijgen.

Een begrotingsgat van hier tot in Tokyo, een setje regeringen wat niet functioneert, beslissingen die door raad van state teruggefloten worden, bijna overal in hoogste belastingen ter wereld, onderkant in pensioenen.

Het is niet omdat er in afrika hier en daar veroordeeld worden dat we daarom per definitie goed bezig zijn...

Een begrotingsgat van hier tot in Tokyo, een setje regeringen wat niet functioneert, beslissingen die door raad van state teruggefloten worden, bijna overal in hoogste belastingen ter wereld, onderkant in pensioenen.

Het is niet omdat er in afrika hier en daar veroordeeld worden dat we daarom per definitie goed bezig zijn...
Landen genoeg met tekorten in de begroting. Dit voorval wordt ook weer zo hard gedramatiseerd vind ik, er is nog iets van controle op de regering, misschien moeten we dat niet als enkel negatief zien. En ja, de belastingen zijn hoog en de pensioenen niet, vergeleken met andere toplanden.

Als je dat allemaal redenen vindt voor een gewelddadige coup, be my guest. Een beetje theatraal zagen, klagen, en verder ons geld tellen ja.

Tot we 10% inflatie zien en de armoede blijft stijgen.
Tot dat eigen huis ineens veel minder waard is.

Ik huiver bij het idee dat DVL of Raoul Hedebouw de recepten moeten verzinnen om ons daar uit te halen.
De volgende economische crash is in aantocht, onze huidige welvaard of die van het verleden gaat geen betekenis hebben.

Dat van die coup was uiteraard al grap bedoelt, om uit te vergroten hoe slecht DVL of RH zouden zijn voor ons land. Die finesse heb je gemist.

Landen genoeg met tekorten in de begroting. Dit voorval wordt ook weer zo hard gedramatiseerd vind ik, er is nog iets van controle op de regering, misschien moeten we dat niet als enkel negatief zien. En ja, de belastingen zijn hoog en de pensioenen niet, vergeleken met andere toplanden.

Als je dat allemaal redenen vindt voor een gewelddadige coup, be my guest. Een beetje theatraal zagen, klagen, en verder ons geld tellen ja.
Weinig landen met 100%+ schuld en een gat dat in hoogconjunctuur tot 1% tekort Krimpt en erna weer 3 4 5 6 % gaat.

Tja jongens, ik weet dat er hier zitten die maar wat graag kakken op de regering en 'dit apenland' bij elke kans die ze krijgen, maar wat heeft dit nog met COVID te maken?

Die finesse heb je gemist.
Ik denk eerder dat er weinig finesse in je post zat hoor, ook klassiek om het op de ontvanger te steken als je rommel typt. We zullen wel zien hoe het afloopt met onze "welvaard".

Weinig landen met 100%+ schuld en een gat dat in hoogconjunctuur tot 1% tekort Krimpt en erna weer 3 4 5 6 % gaat.
Als je dat allemaal redenen vindt voor een gewelddadige coup, be my guest dus. Daar ging het over.

Discussies die breder gaan dan covid, of er slechts indirect mee te maken hebben, kunnen worden besproken in pol en actua (bv in de binnenlandse politiek thread).

Tot we 10% inflatie zien en de armoede blijft stijgen.
Tot dat eigen huis ineens veel minder waard is.

Ik huiver bij het idee dat DVL of Raoul Hedebouw de recepten moeten verzinnen om ons daar uit te halen.
De volgende economische crash is in aantocht, onze huidige welvaard of die van het verleden gaat geen betekenis hebben.

Dat van die coup was uiteraard al grap bedoelt, om uit te vergroten hoe slecht DVL of RH zouden zijn voor ons land. Die finesse heb je gemist.

Ik maak me eigenlijk ook ernstig zorgen over de impact van covid de komende jaren op economisch vlak. Volgens mij onderschatten we hoe snel dat kan gaan (bv. de explosieve stijging van gas- en elektriciteitsprijzen). Net zoals we allemaal onderschat hebben hoe snel een pandemie ons leven overhoop kan gooien...
Het klinkt misschien als doemdenkerij, maar daarbovenop hangt er toch ook een dreiging van oorlog boven ons? Als sommige landen wanhopig worden, of als er teveel mensen in de armoede belanden, of als er een of meerdere machtsgeile leiders (*kuch*Poetin*kuch*) van de fragiele situatie gebruikt maakt om een ander land binnen te vallen of om de gaskraan dicht te draaien.
Er is maar 1 echte trigger nodig en we zijn vertrokken...
(ik ben niet de enige, deze majoor dacht aan 2020 plus/min 2 jaar: https://www.hln.be/wetenschap-en-pl...dant-voorspelt-wereldoorlog-in-2020~a4adfdfc/ Artikel van 2016 nota bene)

Los daarvan: ik ben blij dat we nog in een land leven waar de Raad van State effectief een foute beslissing van de regering kan omdraaien. Dat is wel een cruciaal verschil met veel andere landen (zeker buiten Europa).

edit: coldplayke ik zie net jouw post, hopelijk is dit nog genoeg covid-gerelateerd :)

Laatst bewerkt:
Ik maak me eigenlijk ook ernstig zorgen over de impact van covid de komende jaren op economisch vlak. Volgens mij onderschatten we hoe snel dat kan gaan (bv. de explosieve stijging van gas- en elektriciteitsprijzen). Net zoals we allemaal onderschat hebben hoe snel een pandemie ons leven overhoop kan gooien...
Het klinkt misschien als doemdenkerij, maar daarbovenop hangt er toch ook een dreiging van oorlog boven ons? Als sommige landen wanhopig worden, of als er teveel mensen in de armoede belanden, of als er een of meerdere machtsgeile leiders (*kuch*Poetin*kuch*) van de fragiele situatie gebruikt maakt om een ander land binnen te vallen of om de gaskraan dicht te draaien.
Er is maar 1 echte trigger nodig en we zijn vertrokken...
(ik ben niet de enige, deze majoor dacht aan 2020 plus/min 2 jaar: https://www.hln.be/wetenschap-en-pl...dant-voorspelt-wereldoorlog-in-2020~a4adfdfc/ Artikel van 2016 nota bene)

Los daarvan: ik ben blij dat we nog in een land leven waar de Raad van State effectief een foute beslissing van de regering kan omdraaien. Dat is wel een cruciaal verschil met veel andere landen (zeker buiten Europa).

edit: coldplayke ik zie net jouw post, hopelijk is dit nog genoeg covid-gerelateerd :)

De "post-corona gevolgen" voor maatschappij en economie zijn imo zelfs wel een apart topic waard? :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan