Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.

Stany Crets denk er al aan om mss binnen enkele weken opnieuw grote producties van start te laten gaan , das dan ook weer te voorbarig .

Als ter compensatie vd cultuur open , de horeca dan maar dicht moet , zal daar ook veel geklaag over zijn .
Pijnlijk voor de overheid. (Zeker omdat ze nog samen gezeten hebben met de cultuursector en daaruit een negatief antwoord is gekomen)

Maar dit wel gewoon zeggen dat ze open mogen blijven onder de 'oude' regels hé. Grote producties lijken me nog steeds uitgesloten, het ging hier over het feit dat een 'volledige' sluiting disproportioneel was/is en daarin heeft de cultuursector gelijk gekregen.

En terecht ook.

Pijnlijk voor de overheid. (Zeker omdat ze nog samen gezeten hebben met de cultuursector en daaruit een negatief antwoord is gekomen)

Maar dit wel gewoon zeggen dat ze open mogen blijven onder de 'oude' regels hé. Grote producties lijken me nog steeds uitgesloten, het ging hier over het feit dat een 'volledige' sluiting disproportioneel was/is en daarin heeft de cultuursector gelijk gekregen.

En terecht ook.
kvraag me gewoon af voor hoelang ze zullen open zijn , met die stijgende omikron . Maar goed ja iedere week open is een bonus .

Wat zou de Raad van State vinden van de lockdown in Nederland .

En wanneer neemt raad van state dan een beslissing.

Waarom kan de regering niet toegeven dat ze een fout hebben gemaakt en alles terugdraaien. Je hebt dan van die onnozelaars die zeggen: "we hebben een vergissing gemaakt", of van die burgemeesters die zich eens willen profileren ten koste van hun eigen partij, maar er gebeurt dan wel niets na een overleg... Zitten ze dan naar de buitenwereld allemaal te zeggen: "ja jullie hebben gelijk", en dan tijdens de vergadering "doe maar voort, frank vdb legt het maar uit". En voor de rest gedragen ze zich als criminelen die hun recht hebben om te zwijgen voor dat er een rechtszaak komt, terwijl ze anders de eerste zijn om een bezoekje te maken bij de slimste mens.

Dat krijg je ook van dat maand omikronbangmakerijgedoe en omikronangstzaaierij dat de media een maand heeft gezaaid om dan verontwaardigd te zijn als de cultuursector sluit, en tot uw verbazing te constateren dat het toch allemaal niet zo erg is qua ernstige ziektepatroon, terwijl al langere tijd die verhalen naar buitenkwamen.

kvraag me gewoon af voor hoelang ze zullen open zijn , met die stijgende omikron . Maar goed ja iedere week open is een bonus .

Zoals je kan lezen in de artikels op HLN en de reactie. De overheid kan in beroep gaan MAAR de uitspraak daarvan duurt best case 15 maanden. Dus dat is géén optie.

Natuurlijk moest de situatie grondig wijzigen en de overheid kan extra / nieuwe argumenten aanvoeren (dit kan dus niet zomaar), waarom een volledige sluiting toch gerechtvaardigd is, dan kan men natuurlijk opnieuw besluiten om de cultuursector te sluiten via een nieuw koninklijk besluit.

Waarom kan de regering niet toegeven dat ze een fout hebben gemaakt en alles terugdraaien.
Dit dus.

Ergens terecht… maar als je ziet hoe iedereen in het OV samengepakt zit, mag je daar in de eerste plaats ook eens een 2G-plicht ingevoerd worden. Vanmiddag heb ik zelfs een trein moeten laten rijden omdat die stampvol zat (met Nederlanders).

Voila, iedereen trekt nu naar de rvs als ze beperkingen gaan krijgen. vandaar dat ik dit een gevaarlijk precedent vond

Nu geloof ik wel dat de rvs niet iedereen gelijk gaat geven

Dat hebben bepaalde instanties in het verleden ook al gedaan (horeca dacht ik) en ze kwamen ook met een dikke noppes naar huis. Laat ze maar proberen hé.

Voila, iedereen trekt nu naar de rvs als ze beperkingen gaan krijgen. vandaar dat ik dit een gevaarlijk precedent vond

RVS is er ook voor een reden. Maakt deel uit van checks & balances system. Als je dit een gevaarlijk precedent vind, dan is er ook geen reden voor rvs om te bestaan.

De RVS gaat niet snel een maatregel van de overheid terugdraaien hoor. Dat doen ze in héél uitzonderlijke gevallen.
Dit doen ze alleen als ze echt vinden dat een maatregel buitenproportioneel is.

Men kan natuurlijk wél altijd proberen hé, dat wél, wie niet waagt niet wint ;)

Nederland is bewijs dat lockdowns absoluut niet werken, wat gebeurt er dan, ze komen allemaal naar hier en spreiden hun besmettingen naar hier, en stellen zich bloot aan besmettingen hier. Wat is dan het nut van het sluiten v. winkels als ze toch allemaal naar hier komen. Verder hebben die Nederlanders groot gelijk, wat zou je zelf doen. Ja natuurlijk. En 'tis goed voor onze zaken in het Antwerpse, ze gaan keer goed omzet kunnen draaien.

Voor een volk dat ons idioot en dom noemt, is hun regering ook niet al te bijster intelligent.

In feite als je een lockdown wilt, dan moet je de reizen ook aan perken leggen, ten eerste ofwel ten tweede een gezamenlijke Europese strategie hebben. Maar voor punt 1 is dat in feite aan Nederland om dat te doen, en niet aan ons. We kunnen het ook wel doen, maar ik zie er meer voordelen dan nadelen in. Maar op die manier zal het beoogde doel van een lockdown niet werken als veel Nederlanders zich massaal op overvolle treinen reizen naar hier en shoppen hier en dus in contact komen met elkaar of vlamingen. Ik vind het dus nadeliger voor de Nederlanders dan voor ons. Ze mogen gerust dat land nog 3 maand sluiten, geen probleem mee. Allemaal welkom in Antwerpen zou ik zeggen.

Laatst bewerkt:

Wat is volgens u dan het verschil tussen een zaal vol mensen die naar een voorstelling kijken en een zaal vol mensen die naar een film kijken?

Ook tegen jou: ik ben hier niet de politiek aan het verdedigen of ik ben ook niet aan het zeggen dat het hier allemaal perfect gaat. Ik heb hier in die oude threads vaak genoeg mijn gal komen spuwen over bepaalde maatregelen of de aanpak van de politiek (hoewel ik niet gewoon bij elke maatregel begin te steigeren, zoals bepaalde personen hier) dus ik ben absoluut geen blinde verdediger. Bad governance vind ik trouwens wel een heel krachtige term voor onze regering (eender welke) maar goed, dat is dan jouw mening en ik heb hoegenaamd geen enkele zin om in een politieke discussie verwikkeld te raken.

Een land dat de traditie heeft om bij quasi elke issue te laat en vaak veel te zwak reageren, daar kan je echt wel van zeggen dat het gewoon verkeerd bestuurd wordt. Bad governance zo je het wil.
Ik wijs met geen vinger naar individuele partijen, want die onkunde is simpelweg institutioneel.
De NVA met calimero De Wever, GI Joe Francken en Slappe Jan gingen het zogezegd ook oplossen, maar ze sluiten zich gewoon aan bij de traditie.
Een land besturen als iedereen rond de tafel de andere zoveel mogelijk stokken in de wielen wilt steken om zo veel mogelijk geld en voordelen naar zijn kant toe te trekken, werkt nergens. In een ander land leiden zo'n situaties vaak tot rebellieën of burgeroorlogen, hier modderen we al decennialang ongestoord aan.
En dan moet je er niet van schrikken dat er ondertussen aan de lopende band lijken uit de kast vallen, of het nu gaat over het energievraagstuk, de pensioenen, of een deftig - zonder ad random beslissingen - coronabeleid dat niet met haken, ogen en ministeriële besluiten in elkaar hangt.
Dat de RvS nu gewoon die sluiting van (een deel van) de cultuursector terugdraait zegt eigenlijk meer dan genoeg.

Enfin, het geluk van België is dat ze vroeger genoeg rijkdom hebben kunnen opbouwen (weliswaar vaak op de kap van anderen), want op deze manier van besturen zou het echt niet meer lukken. De gloriedagen van père Belgique zijn echt al eventjes voorbij, en de schuld ligt inderdaad bij *you know who*.

Laatst bewerkt:

Maar er wordt toch de hele tijd al naar de RvS getrokken en zelden dat die iets van de overheid heeft ingetrokken tot nu toe. Zelfs de avondklok vonden ze eigenlijk wel proportioneel. Daarom vind ik dit zo bizar. Enkel de culturele events vrijwaren maar de rest van de opsomming in het KB niet (waaronder dus cinema’s).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan