Niet noodzakelijk over jouw comment hoor, gewoon de teneur van de laatste posts gisteren (p.28).
Maar 'de wetenschap' zegt helemaal niet wat je het best doet, trouwens. (daar ligt overigens een cruciaal verschil met religie)
Een hoop wetenschappers doet onderzoek, en uit bepaalde resultaten ontstaat dan organisch een soort consensus over hoe de vork in de steel zit (wat overigens een van nature zeer traag proces is).
Het zijn nu de geselecteerde groep wetenschappers die advies geven aan de politici, die op hun beurt zeggen: laat je vaccineren. In een noodsituatie, trouwens. Politici moeten constant beslissingen nemen met gebrekkige informatie (=onlangs gelezen in een interview met Peter Piot in De Standaard).
Hoe selecteer jij anders naar welke wetenschappers je luistert? Omdat ze in een
politieke adviesraad zetelen? Remember 'dramaqueen' Wathelet?
Ander voorbeeld: de klimaatverandering. Luister jij nu ook al naar de wetenschap? Geen vlees meer, weg auto, geen vliegreizen etc.?
Waarom gaat dat allemaal zo traag?
Politiek.
Voordat ik hier (weer) wordt weggezet als iemand die anti-vaccinatie is: daar gaat de discussie niet over. Ik vind het alleen heel belangrijk dat we niet volledig doorslaan en té snel beslissingen nemen, zogezegd gebaseerd op 'de wetenschap', terwijl die 'wetenschap' eigenlijk nog volop bezig is met het zoeken naar een consensus. Toegepast op vaccinatie heb ik het dan bv. over meerdere boostershots:
- zie Israël
https://www.nytimes.com/2021/12/23/world/middleeast/israel-vaccine-4th-dose.html
- zie ex-FDA topmensen, die ook van mening waren dat we ons o.a. op te weinig data aan het baseren zijn voor boostershots
A new wave of COVID-19 cases caused by the highly transmissible delta variant is exacerbating the worldwide public health crisis, and has led to consideration of the potential need for, and optimal timing of, booster doses for vaccinated populations.1 Although the idea of further reducing the...
www.thelancet.com
Dit alles om te zeggen: neen, je kan dit niet zo maar loskoppelen van politiek. Alles is (helaas) politiek.
EDIT:
Nog een voorbeeld is een zeer recente paper waarin men ziet dat de kans op myocarditis na 2 vaccinaties HOGER is dan na infectie met corona bij mensen onder de 40. Akkoord, er zijn andere redenen waarom je liever niet besmet raakt met corona, en je dus laat vaccineren, maar het punt is dat we deze informatie nog niet hadden toen we massaal begonnen vaccineren. Dat soort wetenschappelijke studie neemt tijd in beslag.
Dus laat me aub vrij om oprecht de vraag te stellen: hoe zit het na 3 vaccinaties? En 4? Mogen we dat onderzoek afwachten, of volgen we (verplicht) de politieke beslissing om dat risico te nemen?
Paper:
https://www.nature.com/articles/s41591-021-01630-0.pdf