Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik begin precies de sluiting van de cinema's toch te begrijpen. Cinéma Koksijde zit hier stampvol. OK mss de helft van de capaciteit, maar iedereen laat gewoon de eerste en de laatste rijen over en in het midden zitten ze al op elkaar.

Kinepolis is toch een pak beter geregeld op dat vlak.
Cinema's mogen zeker openblijven voor mij, maar dan moeten ze wel de regels toepassen die men beweert toe te passen hé en dan mag daar door controleurs van de overheid ook gecontroleerd worden. Niet in orde? --> Waarschuwing en bij tweede inbreuk --> Verzegelen.

Maar je kan dat ook van andere sectoren zeggen hé.
Een groot aantal horeca zaken lappen de regels ook aan de laars hé.
Sommige werkgevers weigeren thuiswerk toe te staan, terwijl dit perfekt mogelijk is bij hun.
Daar mogen ze ook wel eens strenger op zijn.

Misbruik en slechte toepassing van de regels zal er altijd zijn hé.

Chaotische taferelen, net voor de aftrap van de bekermatch van Anderlecht tegen Kortrijk: aan de ingang stonden op dat moment nog zo’n duizend mensen aan te schuiven. Er zat op een bepaald moment niets anders op dan de CST-controle te laten vallen. Alle supporters mochten dus het stadion in zonder controle.
Dat is onzin hé. Dat is een keuze die men maakt. Men had ook gewoon de mensen die niet tijdig binnengeraakten, terug naar huis kunnen sturen en de tickets terug betalen.

Eigenlijk als bovenstaande zin bewezen is, dan mag Anderlecht van mij een zware boete krijgen voor het niet respecteren van de regels. Of staat Anderlecht boven de pandemiewet? Want bovenstaande is gewoon een foutief signaal.

Laten we gewoon met 100 man staan aanschuiven aan hetzelfde restaurant! Hoera! Allemaal binnen zonder controle!
--> Dat is voor mij gewoon net hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Tussen zwart en wit, bestaat grijs ook he
Dat is waar.
Redelijk normaal dan, laat ons zeggen met de maatregelen van max. 26 november :)

Valt mij wel al op dat omicron hier precies een stuk trager dominant wordt dan in Londen of US.
Vorige week 6%, maandag 20%, en nu 33%, en van Ranst verwacht tegen Nieuwjaar 'dat het de meerderheid van de besmettingen' zal uitmaken.

In een sterk dalende deltagolf en met een omicron verdubbeltijd van 2 a 3 dagen zou dat veel sneller moeten gegaan zijn.

Dat is waar.
Redelijk normaal dan, laat ons zeggen met de maatregelen van max. 26 november :)

Valt mij wel al op dat omicron hier precies een stuk trager dominant wordt dan in Londen of US.
Vorige week 6%, maandag 20%, en nu 33%, en van Ranst verwacht tegen Nieuwjaar 'dat het de meerderheid van de besmettingen' zal uitmaken.

In een sterk dalende deltagolf en met een omicron verdubbeltijd van 2 a 3 dagen zou dat veel sneller moeten gegaan zijn.

Ja maar dat probeer ik al de hele tijd te zeggen: maatregelen die werken tegen delta werken ook tegen omikron. Misschien wat minder, maar ze helpen ook die af te remmen. En we hebben hier best wel wat maatregelen genomen.

In Denemarken en de UK was het hele nachtleven nog open tot vorig weekend. In Zuid-Afrika was er haast niets. En dan verspreidt zich dat natuurlijk snel ja.

Ja maar dat probeer ik al de hele tijd te zeggen: maatregelen die werken tegen delta werken ook tegen omikron. Misschien wat minder, maar ze helpen ook die af te remmen. En we hebben hier best wel wat maatregelen genomen.
Maar delta daalde hier toen absoluut niet door de maatregelen hoor.

Op dit moment, who knows, overheid heeft de mogelijkheid om mijn hypothese te testen verkloot met hun maatregelen :-(

Dat is waar.

Voorlopig toch nog op schema hoor:

Vrijdag 17/12: 10%
Maandag 20/12: 20%
Dinsdag 21/12: 27%
Donderdag 23/12: 40%

Cijfers van Bart Mesuere.

Met alle doemscenario's over omikron die de afgelopen weken naar ons hoofd zijn gesmeten kan het enkel nog maar meevallen me dunkt.

Voorlopig toch nog op schema hoor:

Vrijdag 17/12: 10%
Maandag 20/12: 20%
Dinsdag 21/12: 27%
Donderdag 23/12: 40%

Cijfers van Bart Mesuere.
Ok, dan is omicron overmorgen al de meerderheid van de besmettingen en kloppen mvr zijn cijfers in dat artikel van vrt niet.

In london is de stijging al aan het ombuigen, perfect volgens verwachting.

Het ziet er dus zoals verwacht naar uit dat we heel snel naar boven en weer naar beneden gaan.
Met eerst bijna geen invloed op ziekenhuiscijfers, dan worst case plots 500-1000 erbij in ziekenhuisbezetting op 2 weken tijd, en dan weer snel naar beneden.
Dus met de huidige cijfers max +-3000 mensen in ziekenhuis in januari, een stuk lager dan delta.

Versoepelen!! :D

Als ik de (onvolledige) cijfers een beetje extrapoleer (volgens de percentages aan onvolledigheid) zal donderdag (gisteren) de eerste dag zijn waarbij het terug steeg vergeleken met dezelfde dag de week ervoor. Dus nog niet dinsdag wat Emmanuel André eerst beweerde maar het lijkt nu wel hard te gaan. De Omikron-gevallen schieten pijlsnel omhoog.
Wanneer dit in de weekcijfers naar boven komt weet ik niet, ik gok ergens vlak na het weekend de eerste stijgingen op weekbasis.

De afnames op intensieve en in de ziekenhuizen gaan wel nog even doorgaan in principe, met mogelijk minder dan 500 gevallen op intensieve tegen nieuwjaar en misschien ook minder dan 2000 gevallen in het ziekenhuis na het weekend.

Ok, dan is omicron overmorgen al de meerderheid van de besmettingen en kloppen mvr zijn cijfers in dat artikel van vrt niet.

In london is de stijging al aan het ombuigen, perfect volgens verwachting.

Het ziet er dus zoals verwacht naar uit dat we heel snel naar boven en weer naar beneden gaan.
Met eerst bijna geen invloed op ziekenhuiscijfers, dan worst case plots 500-1000 erbij in ziekenhuisbezetting op 2 weken tijd, en dan weer snel naar beneden.
Dus met de huidige cijfers max +-3000 mensen in ziekenhuis in januari, een stuk lager dan delta.

Versoepelen!! :D

Ik denk dat de 33% van Van Ranst over woensdag ging, en dus gisteren 40%. Dat van gisteren zal al meer extrapolatie zijn maar dat zal wel een legitieme inschatting zijn.

Update:

FHXEvFLXEAEfGEj

Als ik de (onvolledige) cijfers een beetje extrapoleer (volgens de percentages aan onvolledigheid) zal donderdag (gisteren) de eerste dag zijn waarbij het terug steeg vergeleken met dezelfde dag de week ervoor. Dus nog niet dinsdag wat Emmanuel André eerst beweerde maar het lijkt nu wel hard te gaan. De Omikron-gevallen schieten pijlsnel omhoog.
Wanneer dit in de weekcijfers naar boven komt weet ik niet, ik gok ergens vlak na het weekend de eerste stijgingen op weekbasis.

De afnames op intensieve en in de ziekenhuizen gaan wel nog even doorgaan in principe, met mogelijk minder dan 500 gevallen op intensieve tegen nieuwjaar en misschien ook minder dan 2000 gevallen in het ziekenhuis na het weekend.

Hangt er natuurlijk vanaf hoe hard mensen zich blijven testen. De introductie van die zelf- en sneltests heeft er voor gezorgd dat mensen zichzelf sneller gaan testen en bij positief resultaat dan maar een PCR test laten doen die in de statistieken komt.

Zal idd zoiets zijn. Brussel heeft nu nét nog geen stijging op D/D-7 basis, dat zal morgen wel al het geval zijn.

Ideale manier nog om gezicht te redden voor de regering.
Als de cijfers stijgen dan gooien ze alles dicht.
Dan zeurt er niemand meer over de totaal onlogische maatregelen van eergisteren omdat dan toch alles dicht moet en er ten minste logica is.

Dat komt er dus he: CST na 2 vaccinaties slechts 9 maanden geldig. Dan heb je een booster nodig voor een geldig CST.
Uitleg:
These take into account that vaccine-induced protection from infection with COVID-19 appears to be waning over time.

Ik zie niemand de vraag stellen wat de volgende stap is....

Volgens dit artikel zit je op 75% bescherming tegen omikron na de booster: https://www.bbc.com/news/health-59639973
Maar we zien nu al indicaties dat die bescherming tegen omikron 10 weken na de booster ook fel achteruit gaat (gisteren op BBC spraken ze van 25-50% minder bescherming).

En ook even negeren dat je voor een hoop bestemmingen toch nog een pcr test moet laten doen, gevaccineerd of niet.

Gooi dat CST aub zo snel mogelijk in de vuilbak mannekes, echt waar... :sarcastic:

Dat komt er dus he: CST na 2 vaccinaties slechts 9 maanden geldig. Dan heb je een booster nodig voor een geldig CST.
Uitleg:

Ik zie niemand de vraag stellen wat de volgende stap is....

Volgens dit artikel zit je op 75% bescherming tegen omikron na de booster: https://www.bbc.com/news/health-59639973
Maar we zien nu al indicaties dat die bescherming tegen omikron 10 weken na de booster ook fel achteruit gaat (gisteren op BBC spraken ze van 25-50% minder bescherming).

En ook even negeren dat je voor een hoop bestemmingen toch nog een pcr test moet laten doen, gevaccineerd of niet.

Gooi dat CST aub zo snel mogelijk in de vuilbak mannekes, echt waar... :sarcastic:
Ik verwacht dat die CST nog wel enkele jaren gaat moeten mét bijhorende boostervaccins tot corona de status van het griepvirus krijgt: een beheersbare ziekte die zo nu en dan eens opduikt in zijn seizoen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan