Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
In België is er geen enkele correlatie tussen de bevolkingsdichtheid van een gebied en het aantal positieve mensen (allez, behalve in Brussel, maar dat bedoel je wss niet en daar ligt dat aan inkomensniveau's). Wat niet wil zeggen dat de ruraliteit geen effect kan hebben:

enkele redenen:
- zoals je zegt denken mensen dat dit veilige gebieden zijn. Waardoor ze hun gedrag minder goed aanpassen
- rurale gebieden, daar kennen mensen elkaar beter. Dus komen ze standaard met meer mensen goed in contact*
- * wil niet zeggen dat er in een stad geen contact is, integendeel. Maar daar gaat het meer over contact tussen mensen die elkaar niet kennen. Wat iets gemakkelijker te vermijden is. Is er echter een besmetting, dan zal dit zich hier vlugger verspreiden
- rurale gebieden zijn vaak ook eerder gebieden met conservatievere ideeën. En daar is wél een causaliteit lijkt me, o.a. omwille van de politiek die de overheid voert. Zie maar naar de USA, zie maar naar Europa. Ja, er zijn uitzonderingen (zoals Zweden), maar er lijkt me wel een trend.
- rurale gebieden hebben minder welvaart meestal. Daar zal de nood om te werken vaak hoger zijn, terwijl er meer mogelijkheden zijn in de stad, vooral dan in de rand van de stad (centrum stad is dan vaak sterk getroffen wegens "suburbs".

En natuurlijk: bij kleine aantallen speelt toeval een grote rol. Herstappe heeft nu 16,7% besmettingen. Is er eentje erbij, dan zitten ze aan 18%. Zo kan het vlug gaan. De meest getroffen gemeenten zijn dan ook kleinere gemeenten in België. Gewoon omdat er veel kleine gemeenten zijn en toevalligheden of 1 grote haard daar vlug de cijfers omhoog doen. Bij de 20 gemeenten met het minst aantal besmettingen (relatief) zijn dan bvb 12 gemeenten uit Arro Leuven (waarbij Leuven zelf ook). Dat komt dan wss weeral door het inkomen en de mogelijkheden tot thuiswerk. Dat de minstgetroffen gemeente Koksijde is, kan dan weer met vaccinatie én met het veel aantal niet-inwoners die wel daar gedomicilieerd zijn).
In Spanje had je bv ook dat eerst een Extremadura als donkerrood werd aangeduid nog voor het meer toeristische Catalonie en Valencia . Zijn dat dan grotendeels marginalen en conservatievelingen die daar wonen , ja mss . Maarja het lijkt me toch corona-veiliger om ergens een huisje te huren in Extremadura dan in Lloret de Mar of Mallorca .

Uiteraard, maar zou vooral de reden willen weten, want ik begrijp het gewoon niet. Er moet toch een reden zijn lijkt me?
Vele antivaxxers zien corona nog steeds als griep . De symptomen zijn voor een groot deel vergelijkbaar . Ook met griep kan je in het ziekenhuis belanden . Daar is vaccinatie volledig vrijwillig . Schrik dat vaccinatie het immuunsysteem aantast mss ook . Die collega gaat ondanks dat ze corona heeft gehad nu , zich nog steeds niet laten vaccineren . Zeker aangezien haar symptomen vrij licht waren .

En dat is ook wel zo , de merendeel van de mensen die corona oplopen ,komen er vanaf met lichte symptomen , en gelukkig maar .

De kans dat je met corona op ICU beland is nu niet zo groot he , volgens worldometers is 0.4% in serious conditions .

Ik ben geen risicopatiënt , geen 60-plus . Dus dat risico zou ik wel durven nemen.

Kga er niet flauw over doen , de hoofdreden dat ik me laat vaccineren is omdat ik in mei op reis wil , ken hier genoeg plaatsen in de buurt waar men geen CST vraagt .

*for the record , ik zeg niet dat vaccineren niet helpt , maar ik durf wel zeggen dat moest ik me niet laten vaccineren , dat ik het ook wel zou overleven , daar geloof ik toch wel in .
Maar als je een ongeval of dergelijke hebt, hoop je natuurlijk ook dat er nog plek is...

In Spanje had je bv ook dat eerst een Extremadura als donkerrood werd aangeduid nog voor het meer toeristische Catalonie en Valencia . Zijn dat dan grotendeels marginalen en conservatievelingen die daar wonen , ja mss . Maarja het lijkt me toch corona-veiliger om ergens een huisje te huren in Extremadura dan in Lloret de Mar of Mallorca .
Een huisje huren houdt weinig risico in hé, maar als je daar gaat feesten is het een ander verhaal (als dat nog mogelijk is met de coronaregels daar). Maar ik denk niet dat je naar de Extremadura gaat gaan om uit te gaan.

Het heeft hier allicht al eens gestaan en het is ondertussen redelijk off-topic maar dit artikel gaat dieper in op de hele antivax denkwijze

De booster helpt maar 10 weken. Dat is dus echt wel geen goed nieuws.

Inderdaad. 10 weken na je boostershot zou je slechts voor 15-25% beschermd zijn tegen omikron infectie. (op basis van dat artikel)

:unsure: Ik stel bij deze voor dat we het CST slechts 10 weken geldig maken na het boostershot :unsure:

Iets serieuzer: subiet zijn we nog te vroeg beginnen boosteren bij de ouderen en kwetsbare mensen. Tegen dat omikron hier echt losbarst, zijn die al een pak minder beschermd. (tegen besmetting, gelukkig niet tegen een ernstig ziekteverloop)

Vele antivaxxers zien corona nog steeds als griep . De symptomen zijn voor een groot deel vergelijkbaar . Ook met griep kan je in het ziekenhuis belanden . Daar is vaccinatie volledig vrijwillig . Schrik dat vaccinatie het immuunsysteem aantast mss ook . Die collega gaat ondanks dat ze corona heeft gehad nu , zich nog steeds niet laten vaccineren . Zeker aangezien haar symptomen vrij licht waren .

En dat is ook wel zo , de merendeel van de mensen die corona oplopen ,komen er vanaf met lichte symptomen , en gelukkig maar .
Tgoh ja, maar ik zie ook wel veel mensen die erna nog blijven sukkelen. Niet zozeer dat hun leven veranderd is, maar toch slechter op adem komen bij inspanningen bijvoorbeeld. Dat zal ook niet echt gezond zijn denk ik. En dat zijn geen oude of ongezonde mensen. Het is en blijft gokken, want niemand kan weten hoe ze gaan reageren op een besmetting. Uiteraard gaan er mensen zijn die hun stelling bevestigd gaan zien en met milde symptomen eraf komen, maar er zullen ook genoeg mensen spijt hebben dat ze het niet hebben gedaan. Die gestorven collega, waar ik 2 weken geleden over verteld had, bijvoorbeeld.

Inderdaad. 10 weken na je boostershot zou je slechts voor 15-25% beschermd zijn tegen omikron infectie. (op basis van dat artikel)
Ik kan mij volledig vergissen, maar bedoelen ze niet ‘zakt met 15-25%’ en niet ‘tot 15-25%’?

Dat zou dus in het geval van 90% bescherming zakken tot 65%.

Er staat toch wel duidelijk in dat artikel dat het met 15-25% zakt en niet naar 15-25%.
Dus 90% wordt dan 65-75%
However, the report says this protection drops by between 15% and 25% after 10 weeks. This is still better than having no booster dose and the protection against severe disease or death is likely to be even greater.

Excuseer, ik had "to" gelezen in plaats van "by".

Maar je vertrekt toch niet van 90% trouwens? Laatste cijfer dat ik meen gezien te hebben sprak over 75% bescherming tegen omikron na een boosterprik...

Ontkracht als fake news - zie fact check van gezondheidswetenschap hier een paar comments onder.
Als ik hier lees dat mensen egoïsten zijn als ze niet voor een derde, vierde prik gaan...dan denk ik toch echt, wat een eenzijdige politieke bs is dat! Dus mensen die Corona gehad hebben moeten opnieuw een spuit laten zetten, terwijl hun natuurlijke antistoffen veel langer in hun lichaam zitten, dan mensen die zelfs 3 spuiten hebben gezet. Want de booster wakkert gewoon de antistoffen terug op die je eerst had na vaccinatie. Maar dit aantal is aanzienlijk lager dan natuurlijke antistoffen wat ondertussen zeer duidelijk is. Een jaar na besmetting heb je nog steeds veel antistoffen en een paar maanden na vaccinatie is dit al aanzienlijk lager. Als gevaccineerde besmet je zeer duidelijk anderen, dat zie je toch met uw eigen ogen, daar heb ik geen cijfers van nodig, zeker niet van experts van de pharma industrie. Dus aub, laat dat woord egoïsten maar achterwege!
De egoïsten zijn de geldwolven die leugens vertellen. Zoals de reclame praatjes over het vaccineren van kinderen. Komt letterlijk op de radio dat je je kind moet laten vaccineren, ook na besmetting, want die bescherming is maar tijdelijk. Terwijl een vaccinatie je veel langer beschermt. DIT IS EEN REGELRECHTE LEUGEN. Ook staat dat in de brochures voor de ouders om hun kinderen te vaccineren. Als hier geen geld mee gemoeid is, weet ik het ook niet meer.
En over experts gesproken, deze expert(die effectief al lang in het veld zit) is veel scherper dan wat ik juist zei.
Volledig:
Ik heb het juist volledig gezien. Benieuwd naar deel 2. Want daar gaat hij verder over de vaccinatie met kinderen waar hij super kritisch over is. Maar dit is dus het probleem in België. Men staat niet open om met deze mensen een open transparant debat te voeren op tv. Nee, Dan worden er mensen ontslagen. Vind dat bizar, maar transparantie is zoo belangrijk, men moet alle experts aanhoren en open staan voor discussie vind ik.

Als ik hier lees dat mensen egoïsten zijn als ze niet voor een derde, vierde prik gaan...dan denk ik toch echt, wat een eenzijdige politieke bs is dat! Dus mensen die Corona gehad hebben moeten opnieuw een spuit laten zetten, terwijl hun natuurlijke antistoffen veel langer in hun lichaam zitten, dan mensen die zelfs 3 spuiten hebben gezet. Want de booster wakkert gewoon de antistoffen terug op die je eerst had na vaccinatie. Maar dit aantal is aanzienlijk lager dan natuurlijke antistoffen wat ondertussen zeer duidelijk is. Een jaar na besmetting heb je nog steeds veel antistoffen en een paar maanden na vaccinatie is dit al aanzienlijk lager. Als gevaccineerde besmet je zeer duidelijk anderen, dat zie je toch met uw eigen ogen, daar heb ik geen cijfers van nodig, zeker niet van experts van de pharma industrie. Dus aub, laat dat woord egoïsten maar achterwege!
De egoïsten zijn de geldwolven die leugens vertellen. Zoals de reclame praatjes over het vaccineren van kinderen. Komt letterlijk op de radio dat je je kind moet laten vaccineren, ook na besmetting, want die bescherming is maar tijdelijk. Terwijl een vaccinatie je veel langer beschermt. DIT IS EEN REGELRECHTE LEUGEN. Ook staat dat in de brochures voor de ouders om hun kinderen te vaccineren. Als hier geen geld mee gemoeid is, weet ik het ook niet meer.
En over experts gesproken, deze expert(die effectief al lang in het veld zit) is veel scherper dan wat ik juist zei.
Volledig:
Ik heb het juist volledig gezien. Benieuwd naar deel 2. Want daar gaat hij verder over de vaccinatie met kinderen waar hij super kritisch over is. Maar dit is dus het probleem in België. Men staat niet open om met deze mensen een open transparant debat te voeren op tv. Nee, Dan worden er mensen ontslagen. Vind dat bizar, maar transparantie is zoo belangrijk, men moet alle experts aanhoren en open staan voor discussie vind ik.
Ge zijt ermee aan het lachen hoop ik? BLCKBX als bron, komaan he.

Ik begin precies de sluiting van de cinema's toch te begrijpen. Cinéma Koksijde zit hier stampvol. OK mss de helft van de capaciteit, maar iedereen laat gewoon de eerste en de laatste rijen over en in het midden zitten ze al op elkaar.

Kinepolis is toch een pak beter geregeld op dat vlak.

Wat een bron van leugens en onwaarheden, die Geert Van den Bossche

Een vrijstaande wetenschapper, maar hij is dat onderdeel van de wetenschap dat weinig bijval kent. Dat kan en mag, maar dat maakt dat zijn theorieen niet gevolgd worden omdat de overgrote meerderheid kan bewijzen dat andere aannames (veel) juister zijn.

Volledig:
Allee hier https://www.gezondheidenwetenschap....ef-tegen-coronavaccins#article-detail-wrapper

Tgoh ja, maar ik zie ook wel veel mensen die erna nog blijven sukkelen. Niet zozeer dat hun leven veranderd is, maar toch slechter op adem komen bij inspanningen bijvoorbeeld. Dat zal ook niet echt gezond zijn denk ik. En dat zijn geen oude of ongezonde mensen. Het is en blijft gokken, want niemand kan weten hoe ze gaan reageren op een besmetting. Uiteraard gaan er mensen zijn die hun stelling bevestigd gaan zien en met milde symptomen eraf komen, maar er zullen ook genoeg mensen spijt hebben dat ze het niet hebben gedaan. Die gestorven collega, waar ik 2 weken geleden over verteld had, bijvoorbeeld.
Als je als jonge mens al dergelijke longschade oploopt, dan vraag ik mij af wat dat binnen 10-20 jaar gaat geven. Beter het risico niet nemen lijkt mij.
Er valt nu nog niet genoeg te zeggen over de toekomst, maar als we jaarlijks een booster moeten gaan halen dan is het maar zo. Beter dan lockdowns of ernstige ziekte te riskeren.

Ik begin precies de sluiting van de cinema's toch te begrijpen. Cinéma Koksijde zit hier stampvol. OK mss de helft van de capaciteit, maar iedereen laat gewoon de eerste en de laatste rijen over en in het midden zitten ze al op elkaar.

Kinepolis is toch een pak beter geregeld op dat vlak.
Maar vliegen mag dan wel waarbij mensen dichter op elkaar zitten, vaak langer dan een film duurt en ook gewoon eten/drinken...

Chaotische taferelen aan stadion van Anderlecht: honderden fans mogen zonder CST-controle naar binnen

Chaotische taferelen, net voor de aftrap van de bekermatch van Anderlecht tegen Kortrijk: aan de ingang stonden op dat moment nog zo’n duizend mensen aan te schuiven. Er zat op een bepaald moment niets anders op dan de CST-controle te laten vallen. Alle supporters mochten dus het stadion in zonder controle.

:rofl::rofl:

Ik vind dat matig positief. Er staat duidelijk bij dat het tot nu toe vooral jongeren zijn die besmet zijn. En 50-70% minder hospitalisaties wordt teniet gedaan door de grotere besmettelijkheid.
De booster helpt maar 10 weken. Dat is dus echt wel geen goed nieuws.

Het beste nieuws van de dag volgens mij is dat het aantal mensen aan een ventilator ook vandaag wederom amper stijgt ivm vorige week in de Londense ICU.
Aantal gehospitaliseerde patiënten (dus niet in ICU) blijft wel zeer sterk stijgen (48% per week, dat zou dus wel eens een probleem kunnen zijn).
Tegen dat de omikrongolf op volle sterkte is hebben de risicopatienten hun booster al 10 weken geleden gehad.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan