Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
er is hier geen post verwijderd van Balsaus om die reden
Da's letterlijk exact wat er nu gebeurt 😂😂 of krijgen we maatregelen omdat de cijfers de verkeerde kant opgaan en niemand is gevaccineerd?

De naam "booster" zegt het zelf al, da zal ook na een tijdje afnemen en komen we weer in dezelfde miserie..

Het is gewoon zo fucking hilarisch dat er mensen hier alles maanden geleden voorspelde van cst, tot besmettingen op schole,.. maar alles werd met arrogantie weggelachen. En dat zal nu weer zo zijn, maar hou jullie idd maar bezig met cijfers die ge op een plateau krijgt voorgeschoteld
Het is inderdaad lachwekkend.
En het zijn echt immens veel zaken die op voorhand al voorspeld werden. Maar nee, je mag hier niets vernoemen dat niet in lijn licht wat je in het VRT journaal hoort.

Ik herinner mij nog het 'virus komt uit het lab' debacle in begin van de pandemie. Mij post werd verwijderd omdat ik geloofde dat het virus uit het Wuhan lab kwam (ik had nota bene een podcast van een echte prof uit de VS gelinkt). Achteraf gezien is dit volgens onderzoek experten dus gewoon de waarschijnlijke oorzaak, China houdt gewoon kost wat het kost onderzoeken tegen.

Als omicron te besmettelijk is om zelfs met boosters te 'stoppen' (dus stijgende cijfers zonder maatregelen) dan gaan ze toch de maatregelen niet willen weg doen ?

Dus of je dan een booster hebt of niet er gaan toch nog maatregelen zijn. Wat is dan het punt ? Wat oude mensen hun leven redden ?

We hebben het nu gezien met de vaccins. In de zomer dalen de cijfers en in de winter sluiten ze terug bijna alles. Wat is het grote verschil met vorig jaar door de vaccinaties ? Dat je legaal mensen mag bezoeken ? Vorig jaar kon dat ook maar dan niet legaal. Toen ben ik ook op reis geweest in de kerstvakantie. Voor mezelf is er zeer weinig anders.

En inderdaad veel dingen die vorig jaar gezegd werden & weggelachen zijn uiteindelijk de waarheid geworden.

Nu ja de booster zal ik wel gaan halen omdat er nu al restricties aanhangen als je ze niet hebt in sommige landen en dat gaat enkel maar erger worden. Maar alle niet controleerbare maatregels mogen ze naar fluiten. Stiekem geniet ik er wel van om is goed te hoesten op de trein op weg naar het werk (uiteraard mondmasker even af om het niet vuil te maken).

Laatst bewerkt:
Zeg eens welke dingen?

Naar mijn weten is er sinds een jaar geen enkele verrassing meer geweest.

In die discussie gaan heeft geen zin.

Alles wat ik aanhaal vinden jullie wel ergens iemand die daar niet mee aan het lachen was, of een klein detail waarom dat net niet van toepassing.

Maar ik zal het toch is proberen:

Hoe ik het herinner werd er van dingen zoals covid safe pas voor horeca/... (zeker voor 12+ kinderen) toch gezegd dat dat er nooit ging komen. Of dat als er gezegd werd dat we continu lockdowns gaan hebben met steeds een nieuwe reden daar ook mee gelachen werd.

Of bij de tweede lockdown dat ze het nog maanden gingen rekken werd ook mee gelachen (het was tot mei uiteindelijk).

Zelf nu begin december werd er gezegd 'een snelle lockdown zodat we voor kerst terug meer mogen'. Wat een absolute horse ***, ze zijn zelfs strenger geworden :sarcastic:. Een korte lockdown is altijd een leugen gebruikt om de lockdown minder erg te doen lijken.

+ slippery slope fallacy. De croo zei zelf nu dat dit geen echte lockdown (nochtans is de meerderheid van de dingen toe) is want kijk vorig jaar was het strenger. Als dat geen slippery slope is dan weet ik het ook niet.

Voor iedereen die aangeeft dat we nog nergens geraakt zijn zonder het vaccin, zou ik eens aanraden naar de evolutie van het aantal COVID-slachtoffers in een aantal Oost-Europese landen te kijken.
Of naar het dodental per 100000 inwoners in de VS. Daar zie je perfect de correlatie tussen vaccinatiegraad en sterftecijfers (alleen New York en New Jersey verstoren dat beeld, maar dat is een gevolg van de hoge sterftecijfers gedurende de eerste golf).

De maatregels blijven ook nu nog altijd véél minder streng dan vorig jaar, terwijl de deltavariant een pak besmettelijker en schadelijker is. Dankzij de vaccins.

De recente cijfers uit de UK geven ook aan dat de bescherming tegen bvb omicron na een eerdere besmetting zeer laag is (ook voor hospitalisatie), herd immunity blijkt gewoon makkelijker te bereiken met vaccinatie.

Indien ik aan één van mijn mogelijk bijkomende boostershots een medisch gevolg overhoud, mogen jullie daarvan mij gerust mee lachen, ik ga me ook niet inhouden indien iemand die zich niet laat vaccineren in de kliniek belandt.

En nogmaals, ik vind de bijkomende verstrengingen van gisteren over the top.

Nee dat kan ik niet. Zo werkt het niet he. Jij beweert dat het beter is geen volgende vaccins meer te halen dus ik vraag wat je daar mee denkt te bereiken. Ik heb helemaal niks gezegd over verminderen van overdracht en ook niks over kinderen in mijn vraag aan jou. Geen idee waar je dat vandaan hebt.

Mijn vraag is thans zeer simpel voor de 3de keer. Waar denk je dat we staan als mensen geen vaccins meer halen? En wat denk je dat de gevolgen zijn voor de maatregelen.
Ik beweer helemaal nergens dat het beter is geen volgende vaccins meer te gaan halen. Ik zeg wel dat ieder voor zich maar moet uitmaken of hij het al dan niet nog gaat halen en dat het ieders vrij keuze zou moeten zijn. Daarnaast zeg ik ook dat men nu stilaan mag stoppen met het aanvallen van mensen die beginnen af te haken of van in het begin al niet mee waren. Zeker nu blijkt, na de twee laatste varianten, dat de vaccins niet zaligmakend zijn.

Uw vraag heb ik trouwens al beantwoord. Zonder vaccins hadden we vermoedelijk meer doden en ziekenhuisopnames. Voor de honderdste keer, ik ben niet tegen vaccins en ga hun werkzaamheid niet in twijfel trekken. Kleine kanttekening is natuurlijk dat die ziekenhuisopnames en doden vooral vallen in de groep van de risicogroepen en niet in de algemene bevolking. Een groot deel van die risicogroep had daarnaast niet eens een risicogroep hoeven zijn. Maar ja, als je dat hier of elders aanhaalt wordt je zowat verketterd. Want we gaan mensen nu toch niet gaan wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid zeker...

Dus nogmaals als de vaccins voor u zo zaligmakend zijn (waar ik trouwens geen enkel probleem met heb, al ga je voor mij nog 37 keer achter een booster) maar je kan niet eens antwoorden op de vraag wat het belang nu is van het vaccineren van kinderen, wordt het dan niet eens tijd dat we de koers die we varen onder het licht gaan houden?

De discussie is hier een beetje aan het escaleren (logisch gezien de vrij gespannen situatie), maar bon, ik vind het wel interessant om na te denken waarom ik, persoonlijk, momenteel weigerachtig sta tegenover een 4e prik.

Het tegenargument is dat we door die 4e, 5e ... prik de pandemie iets meer onder controle houden.
Ik stel me daar gewoon de (open) vraag bij: in welke mate draagt mijn persoonlijke vaccinatie daartoe bij, als jonge, gezonde en fitte mens?
De kans is erg klein dat ik in het ziekenhuis zal belanden. Het effect van vaccinatie op overdracht is ook voor discussie vatbaar, zeker als het virus muteert (momenteel naar omikron variant).

Ik merk bij mezelf, persoonlijk, een aantal redeneringen om niet happig te zijn voor meerdere boostervaccinaties.
  • Een schema met 3 inentingen is niet ongebruikelijk voor andere ziektes. Bv. 2 jaar geleden heb ik, verspreid over een half jaar, 3 inentingen tegen tekenencefalitis gekregen. Die 3e inenting genereert een langdurige immuunrespons (5 jaar).

• Als die 3e inenting tegen covid geen langdurige immuunrespons geeft, zijn we vertrokken voor jaarlijkse (of zelfs halfjaarlijkse) boostershots. Sorry, maar ik voel me daar niet comfortabel bij. Het gaat nog steeds over een relatief nieuw vaccin, met zelfs nieuwe technologie. Zelfs als we weten dat, normaal gezien, bijwerkingen van gekende vaccins zich niet op de lange termijn ontwikkelen, kunnen we daar niet zeker van zijn nu. En elk boostershot verhoogt die onzekerheid.
    De persoonlijke inschatting van dat risico hangt uiteraard samen met leeftijd. Als ik 30 jaar ouder was, zou ik meer geneigd zijn om me jaarlijks te laten vaccineren (ook tegen bv. de griep).

• Als we zien dat kinderen deels de 'motor' zijn van besmettingsgolven, en een groot deel van die kinderen niet gevaccineerd wordt (net o.w.v. dezelfde oprechte twijfels), dan vermindert het potentieel effect van mijn persoonlijke vaccinatie om die besmettingsgolven tegen te gaan. Die volgende golf komt er, of ik mij nu telkens laat vaccineren of niet.

• Als men m.b.v. het CST gaat afdwingen dat ik me herhaaldelijk moet laten vaccineren, omdat ik anders niet meer mag deelnemen aan alledaagse zaken, voelt dat aan als chantage. Komende van een regering waar ik sowieso bijzonder weinig vertrouwen in heb.
Nogmaals, zie dit aub niet als argumenten om het een of het ander te doen. Ik wou gewoon eens neerschrijven wat er bij mij persoonlijk speelt :)

ik kan er ook niet bij, dat cultuur sectoren , met mondmasker en ventilatie etc, toe moeten, maar horeca, waar je zonder mondmasker mag zitten, niet toe hoeft. Ik snap wél hun `poging tot verstrenging, verder dan de gems, om zo een lockdown te vermijden`, maar dan had ik eerder de horeca dicht gedaan ipv cultuur sector.

Vind het wel goed dat sportwedstrijden niet meer mogen met publiek, want geef toe, op die fotos overal zie je maar weinig van 1,5m & mondmaskers etc. (Daarmee wil ik niet zeggen dat ik daar voorstander van ben, maar als ze ergens willen verstrengen, vind ik het goed op plekken waar regels niet gevolgd worden).

Maar ik vind dat de overheid er maar lukraak naar gooit en proberen de meeste mensen blij te houden, ipv goede maatregelen..

Ik stel me daar gewoon de (open) vraag bij: in welke mate draagt mijn persoonlijke vaccinatie daartoe bij, als jonge, gezonde en fitte mens?
De kans is erg klein dat ik in het ziekenhuis zal belanden.
Een zeer kleine kans op een grote populatie kan nog altijd problematisch zijn voor de maatschappij. Of je dat voldoende vindt om je te laten vaccineren is natuurlijk een ethische vraag die iedereen voor zichzelf moet beantwoorden, zie deze post niet om iemand te overtuigen pro of contra. Maar is een aspect dat ik zelf ook meeneem in de beslissing.

Auch :/

Wilde het hier net komen posten.

"Ik vrees dat men niet beseft hoe schadelijk dit politieke gemarchandeer op het Overlegcomité is voor het vertrouwen en de maatschappelijke samenhang."

"Als volgende week de cultuursector, het zorgpersoneel en alle sectoren die zich slecht behandeld voelen aan de zijde van extreemrechts staan, hoef je niet verwonderd te zijn."

Dit dus hé.
Ik voel al maanden (en ja ik kan dat niet staven met cijfers maar soit) aan dat we echt op 2 sporen lopen in deze maatschappij als het over het algemeen nut van maatregelen tout-court gaat.
En hoe langer die crisis duurt en hoe meer spuiten moeten gezet worden, hoe meer mensen je gaat hebben die zich er tegen gaan kanten.

Met hetgeen gisteren gebeurd is heb je nu aan de andere zijde ook een deel mensen (misschien tijdelijk of gedeeltelijk) verloren.

Gisteren kan wel eens één van de cruciale momenten geweest zijn als het gaat over het draagvlak voor beslissingen genomen door het overleg comité.

En ik kan mij heel goed voorstellen dat die van GEMS zich zware vragen stellen waarom ze nog überhaupt moeite doen als 4 keer op rij amper iets uitgevoerd wordt van wat ze voorstellen.
En integendeel beslissingen gaan nemen die ze niet voorstellen en (allicht) totaal of gedeeltelijk onnuttig zijn.

Voor 1 persoon zal dat niks uitmaken. Als ik alleen mijn spuit niet ga halen gaat het ook helemaal niks uit maken. Maar als plots iedereen zo denk en niemand nog zijn spuit gaat halen zitten we binnen de korste keren terug in een harde lockdown zoals bij de starte van de epidemie. En daar ligt net het probleem.

Dus nogmaals als de vaccins voor u zo zaligmakend zijn (waar ik trouwens geen enkel probleem met heb, al ga je voor mij nog 37 keer achter een booster) maar je kan niet eens antwoorden op de vraag wat het belang nu is van het vaccineren van kinderen, wordt het dan niet eens tijd dat we de koers die we varen onder het licht gaan houden?
Zie mij post hierboven. 1 enkel persoon die zijn spuit niet gaat halen is het probleem niet, maar als plots iedereen dat gaat doen zitten we met een zeer groot probleem. Er zijn zelfs nu nog steeds problemen. Ik wacht al 3 kwart jaar op een kleine ingreep en het ziet er niet naar uit dat ik die snel ga krijgen, wegens niet dringend. Maar pijn doet het ondertussen wel.

Ik vraag me nog steeds af waar ik gezegd heb dat vaccins voor kinderen zaligmakend zijn, want ik heb me daar nergens over uitgesproken. Quote me gerust dan. Ik ben daar voor mezelf nog niet eens uit. Hier hebben we ook nog niet beslist als we ons 2 kinderen gaan laten vaccineren.

De discussie is hier een beetje aan het escaleren (logisch gezien de vrij gespannen situatie), maar bon, ik vind het wel interessant om na te denken waarom ik, persoonlijk, momenteel weigerachtig sta tegenover een 4e prik.

Het tegenargument is dat we door die 4e, 5e ... prik de pandemie iets meer onder controle houden.
De kans is erg klein dat ik in het ziekenhuis zal belanden. Het effect van vaccinatie op overdracht is ook voor discussie vatbaar, zeker als het virus muteert (momenteel naar omikron variant).

Ik merk bij mezelf, persoonlijk, een aantal redeneringen om niet happig te zijn voor meerdere boostervaccinaties.
  • Een schema met 3 inentingen is niet ongebruikelijk voor andere ziektes. Bv. 2 jaar geleden heb ik, verspreid over een half jaar, 3 inentingen tegen tekenencefalitis gekregen. Die 3e inenting genereert een langdurige immuunrespons (5 jaar).

• Als die 3e inenting tegen covid geen langdurige immuunrespons geeft, zijn we vertrokken voor jaarlijkse (of zelfs halfjaarlijkse) boostershots. Sorry, maar ik voel me daar niet comfortabel bij. Het gaat nog steeds over een relatief nieuw vaccin, met zelfs nieuwe technologie. Zelfs als we weten dat, normaal gezien, bijwerkingen van gekende vaccins zich niet op de lange termijn ontwikkelen, kunnen we daar niet zeker van zijn nu. En elk boostershot verhoogt die onzekerheid.
    De persoonlijke inschatting van dat risico hangt uiteraard samen met leeftijd. Als ik 30 jaar ouder was, zou ik meer geneigd zijn om me jaarlijks te laten vaccineren (ook tegen bv. de griep).

• Als we zien dat kinderen deels de 'motor' zijn van besmettingsgolven, en een groot deel van die kinderen niet gevaccineerd wordt (net o.w.v. dezelfde oprechte twijfels), dan vermindert het potentieel effect van mijn persoonlijke vaccinatie om die besmettingsgolven tegen te gaan. Die volgende golf komt er, of ik mij nu telkens laat vaccineren of niet.

• Als men m.b.v. het CST gaat afdwingen dat ik me herhaaldelijk moet laten vaccineren, omdat ik anders niet meer mag deelnemen aan alledaagse zaken, voelt dat aan als chantage. Komende van een regering waar ik sowieso bijzonder weinig vertrouwen in heb.
Nogmaals, zie dit aub niet als argumenten om het een of het ander te doen. Ik wou gewoon eens neerschrijven wat er bij mij persoonlijk speelt :)
Je opmerking rond de kinderen begrijp ik niet helemaal. Kinderen vanaf 12 jaar worden nu al een tijdje gevaccineerd (en dat is ook op grote schaal gelukt). Vaccinatie voor kinderen vanaf 5 jaar is recent goedgekeurd en wordt mogelijk vanaf januari(?). Ook is men op peuters het vaccin al aan het uittesten als ik me niet vergis. Mij lijkt dat allemaal een logische evolutie.

Maar de rest van je opmerkingen zijn terecht. Het is nu heel belangrijk dat er in de komende maanden duidelijkheid komt en dat er ook zeer duidelijk en open over gecommuniceerd wordt.

Het probleem is dat we nu met de Omikron-variant zitten en de effecten van de boosterprik daarop nog onvoldoende kunnen staven.

Het is alleen jammer dat de teneur nu vaak zwart-wit is genre ' de vaccins werken niet' of 'gevaccineerde mensen zijn even besmettelijk als niet-gevaccineerden'.

Als iedereen eerlijk is, kunnen we ondertussen wel stellen dat vaccinatie wel degelijk beschermt tegen ziekenhuisopnames, opnames op ICU en het sterven aan Covid. Feit blijft dat het vooral oudere mensen of mensen met aandoeningen zijn.

Als we dus de gezonde bevolking van <50 jaar willen blijven overtuigen om zich te vaccineren, wordt het belangrijk om met duidelijke cijfers te kunnen afkomen rond het nut inzake besmettelijkheid: hoeveel kleiner is de kans dat je ziek wordt met een vaccin? Hoe veel kleiner is de kans dat je iemand nog besmet terwijl je gevaccineerd bent? ... Hoe concreet helpt het dus tegen de verspreiding van het virus.

Zelfs al zijn die kansen maar 30-40% of lager, dan nog kan dit zeer belangrijk zijn in de verdere strijd tegen het virus om iedereen te blijven vaccineren.

Wat als ik u zeg dat cinema's momenteel al die regels in acht nemen?
Bij Kinepolis Leuven: langs weerszijde een stoel tussen 2 bubbels en ook voor en achter u mag niemand zitten. Dus dat komt nee op een halvering van capaciteit, zeker als mensen hun plaatsen zelf kiezen en ervoor zorgen dat de invulling niet efficiënt gebeurt.

Dus helemaal geen idee, nog steeds niet, ook niet na een avondje Matrix gisteren, waarom cinema's en theaterzalen moeten sluiten.
Vorige vrijdag naar de lokale cinema gaan kijken naar Spider-Man. Twee stoelen tussen laten langs beide kanten. Wat kan die sector nog meer doen?

Als mensen niet tevreden zijn moeten ze echt een keer leren ballen aan hun lijf kweken en op straat komen, want dit is een ja-knikkende samenleving verder. Alleen zo dwing je verandering af. Als het systeem niet meer werkt, dan werp je het omver.

Ik snap het nut niet van elke sector die ontevreden is. Men zou eens iets groots moeten organiseren, dan zal er misschien geluisterd worden. En verder is de enige generatie waar men nog rekening mee houdt, de 65-plussers. Maar sorry dat ik het zeg, maar als iedereen akkoord gaat om collectief zes maanden het werk stil te leggen, dan is die generatie de eerste die getroffen wordt. Stakingen van enkele dagen halen niets uit. Je hebt een staking van maanden nodig.

Verder wordt de horeca helemaal niet getroffen, maar wel dezelfde sectoren opnieuw. Als je eerlijk bent, leg je ofwel alles plat, ofwel niets. Want dit slaat nergens op. Verder mag men stoppen om omikron te overdramatiseren, en vooral de media is daar zeer schuldig aan.

Vorige vrijdag naar de lokale cinema gaan kijken naar Spider-Man. Twee stoelen tussen laten langs beide kanten. Wat kan die sector nog meer doen?
Beter lobby werk, of lange arm bij de juiste politici.
Ik heb ook het gevoel (al langer & niet enkel met deze crisis) dat de politiek niet meer draait om wat goed is voor de maatschappij maar enkel hoe de politici er zelf uit komen bij de volgende verkiezingen en de bijhorende loonbrief

Als mensen niet tevreden zijn moeten ze echt een keer leren ballen aan hun lijf kweken en op straat komen, want dit is een ja-knikkende samenleving verder. Alleen zo dwing je verandering af. Als het systeem niet meer werkt, dan werp je het omver.

Ik snap het nut niet van elke sector die ontevreden is. Men zou eens iets groots moeten organiseren, dan zal er misschien geluisterd worden. En verder is de enige generatie waar men nog rekening mee houdt, de 65-plussers. Maar sorry dat ik het zeg, maar als iedereen akkoord gaat om collectief zes maanden het werk stil te leggen, dan is die generatie de eerste die getroffen wordt. Stakingen van enkele dagen halen niets uit. Je hebt een staking van maanden nodig.

Verder wordt de horeca helemaal niet getroffen, maar wel dezelfde sectoren opnieuw. Als je eerlijk bent, leg je ofwel alles plat, ofwel niets. Want dit slaat nergens op. Verder mag men stoppen om omikron te overdramatiseren, en vooral de media is daar zeer schuldig aan.
Vlamingen zijn op dat vlak wat bedeesder dan Nederlanders en we zijn geen revolutionairen (wel opstandelingen, maar dat is toch sterk afgezwakt). Ik denk dat de huidige regeringspartijen blij zijn dat het volgend jaar nog geen verkiezingen zijn. Het resultaat zou wel eens zeer lelijk kunnen uitdraaien. De Croo is premier van de zevende partij in het federale parlement. Veel groter gaat die partij niet meer worden. En CD&V gaat op termijn minder kiezers hebben dan dat er antivaxxers zijn ... :unsure:

Ik beweer helemaal nergens dat het beter is geen volgende vaccins meer te gaan halen. Ik zeg wel dat ieder voor zich maar moet uitmaken of hij het al dan niet nog gaat halen en dat het ieders vrij keuze zou moeten zijn. Daarnaast zeg ik ook dat men nu stilaan mag stoppen met het aanvallen van mensen die beginnen af te haken of van in het begin al niet mee waren. Zeker nu blijkt, na de twee laatste varianten, dat de vaccins niet zaligmakend zijn.
Je bedoelt dat wij niet mogen klagen dat er nu verdere verstrengingen zijn omdat mensen die er zoveel niet-gevaccineerden plek innemen op ICU?
Neen, ik stop niet met om die mensen a-sociale idioten te noemen.
Uw vraag heb ik trouwens al beantwoord. Zonder vaccins hadden we vermoedelijk meer doden en ziekenhuisopnames.
Het woord vermoedelijk is hier gewoon totaal misplaatst. En dat weet je ook
Voor de honderdste keer, ik ben niet tegen vaccins en ga hun werkzaamheid niet in twijfel trekken.
Waarom dan die zin hierboven?
Kleine kanttekening is natuurlijk dat die ziekenhuisopnames en doden vooral vallen in de groep van de risicogroepen en niet in de algemene bevolking. Een groot deel van die risicogroep had daarnaast niet eens een risicogroep hoeven zijn. Maar ja, als je dat hier of elders aanhaalt wordt je zowat verketterd. Want we gaan mensen nu toch niet gaan wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid zeker...
We leven in een samenleving, met een zeker vorm van solidariteit.
Ik kan de zaken ook erg simplistisch zien... Waarom geven we mensen die geen geld opbrengen aan de maatschappij een plaats in de klinieken? Waarom maken we plaats voor mensen die een verkeersongeval hebben (ook hun fout)?

Vlamingen zijn op dat vlak wat bedeesder dan Nederlanders en we zijn geen revolutionairen (wel opstandelingen, maar dat is toch sterk afgezwakt). Ik denk dat de huidige regeringspartijen blij zijn dat het volgend jaar nog geen verkiezingen zijn. Het resultaat zou wel eens zeer lelijk kunnen uitdraaien. De Croo is premier van de zevende partij in het federale parlement. Veel groter gaat die partij niet meer worden. En CD&V gaat op termijn minder kiezers hebben dan dat er antivaxxers zijn ... :unsure:
Ik vind het absoluut frustrerend. Niets mag hier nog gedaan worden. Elke sector moet volledig kapot. En voor de 65-plussers verandert er verder niets. Zelfs kinderen moeten zich laten vaccineren (wat verplicht is voor hen, want ouders beslissen meestal van wel natuurlijk, een kind kan niet zeggen of het wil gevaccineerd worden of niet), en dat alleen maar om ouderen te beschermen. Politiek wordt er enkel met hen rekening gehouden verder, grotendeels. Veel progressie, veel maatregelen die gericht zijn op klimaatverandering bollen niet vooruit omwille van de vergrijzing en de te grote politieke invloed van 65-plussers omdat ze met meer zijn. Maar wij mogen wel later de stront opkuisen van hun. In de jaren '70 en '80 was het verder veel gemakkelijker om een huis te kopen of iets op te bouwen. Vandaag is dat heel erg lastig. Er mag echt wel eens wat meer steun zijn voor jongeren en actief werkenden alsook de enorme maatschappelijke druk van tegenwoordig die tal van mentale gezondheidsproblemen veroorzaakt (en waar de corona alleszins geen positieve invloed op heeft, maar verder is het een sector die geen aandacht krijgt).

Politiek gezien toont geen enkele partij ballen. Zelfs VB is op vlak van corona hoerensoft en een bende pussy's terwijl ze wel een hele bevolkingsgroep in het harnas durven jagen, maar op vlak van corona komen ze niet verder dan "pasjesmaatschappij". Onnozelaars. Het is dan nog eens een maatregel die geen schade veroorzaakt. Als we met een pasjesmaatschappij de maatschappij gaande houden, graag. VB beschermt enkel anti-vaxxers en ouderen, maar mensen die terug vrijheid willen krijgen geen gehoor.

Ik snap niet waarom we de neiging hebben om corona tegen te houden. Ik snap dat echt niet. Het is alleen maar uitstel van executie. Ik heb liever dat de zorg volledig instort dan dat we vrijheid moeten afgeven. Geef gevaccineerden voorrang op IZ, en doe de rest in een andere afdeling ofzo. Maar de hele maatschappij stilleggen op basis van een kleine groep op IZ kan echt niet. Leer met het virus leven, in plaats van het tegen te houden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan