De discussie is hier een beetje aan het escaleren (logisch gezien de vrij gespannen situatie), maar bon, ik vind het wel interessant om na te denken waarom ik, persoonlijk, momenteel weigerachtig sta tegenover een 4e prik.
Het tegenargument is dat we door die 4e, 5e ... prik de pandemie iets meer onder controle houden.
Ik stel me daar gewoon de (open) vraag bij: in welke mate draagt mijn persoonlijke vaccinatie daartoe bij, als jonge, gezonde en fitte mens?
De kans is erg klein dat ik in het ziekenhuis zal belanden. Het effect van vaccinatie op overdracht is ook voor discussie vatbaar, zeker als het virus muteert (momenteel naar omikron variant).
Ik merk bij mezelf, persoonlijk, een aantal redeneringen om niet happig te zijn voor meerdere boostervaccinaties.
- Een schema met 3 inentingen is niet ongebruikelijk voor andere ziektes. Bv. 2 jaar geleden heb ik, verspreid over een half jaar, 3 inentingen tegen tekenencefalitis gekregen. Die 3e inenting genereert een langdurige immuunrespons (5 jaar).
- Als die 3e inenting tegen covid geen langdurige immuunrespons geeft, zijn we vertrokken voor jaarlijkse (of zelfs halfjaarlijkse) boostershots. Sorry, maar ik voel me daar niet comfortabel bij. Het gaat nog steeds over een relatief nieuw vaccin, met zelfs nieuwe technologie. Zelfs als we weten dat, normaal gezien, bijwerkingen van gekende vaccins zich niet op de lange termijn ontwikkelen, kunnen we daar niet zeker van zijn nu. En elk boostershot verhoogt die onzekerheid.
De persoonlijke inschatting van dat risico hangt uiteraard samen met leeftijd. Als ik 30 jaar ouder was, zou ik meer geneigd zijn om me jaarlijks te laten vaccineren (ook tegen bv. de griep).
- Als we zien dat kinderen deels de 'motor' zijn van besmettingsgolven, en een groot deel van die kinderen niet gevaccineerd wordt (net o.w.v. dezelfde oprechte twijfels), dan vermindert het potentieel effect van mijn persoonlijke vaccinatie om die besmettingsgolven tegen te gaan. Die volgende golf komt er, of ik mij nu telkens laat vaccineren of niet.
- Als men m.b.v. het CST gaat afdwingen dat ik me herhaaldelijk moet laten vaccineren, omdat ik anders niet meer mag deelnemen aan alledaagse zaken, voelt dat aan als chantage. Komende van een regering waar ik sowieso bijzonder weinig vertrouwen in heb.
Nogmaals, zie dit aub niet als argumenten om het een of het ander te doen. Ik wou gewoon eens neerschrijven wat er bij mij persoonlijk speelt