Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

• Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 34 21,9%
  • OK

Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

Stemmen: 10 6,5%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Mag er hier ondertussen al gesteld worden dat de maatregelen niet logisch zijn? Of zijn de believers er nog steeds van overtuigd dat het enkel aan mij ligt?
Er mag kritiek zijn, ik heb dat ook.

Heb dat advies van de GEMS bekeken, voor 1 keer eens transparant. En een kritiek van mij is: er staat niks van modellering of kwantitatieve onderbouwing in van individuele maatregelen. Ze noemen het ‘een menu’ waar de politiek uit kan kiezen. Die onderbouwing mis ik wel.

Nu zeggen dat ze niet zo streng adviseerden vind ik wel zwak. Ze gaven idd in fase 1 bijna geen acties, maar fase 2 was wel direct een full lockdown. Dan snap ik datje als politiek dat scenario probeert te vermijden. Wat niet wegneemt dat ik de keuzes niet allemaal logisch vind (cf mijn ervaring in horeca).

Wat ik wel goed vind in hun advies: veel aandacht voor mentaal en economisch welzijn, de eerste keer volgend de pers.

Pathé cinema's zorgde ook voor 2 zetels tussen elk groepje tickets, aan weerszijden 2 zetels vrij dus. Je kan nog reclameren over de rij voor en achter je qua afstand, maar iedereen zit stil en die zalen zijn modern en goed geventileerd (nu ja, moderne zalen in een oud mijngebouw).

Eten en drinken verbieden in cinéma's, dan kan je ze evengoed sluiten want die hun verdienmodel is (net zoals in de V.S.) nog meer dan vroeger afhankelijk van snacks en drank, ik heb voor 4 tickets slechts €18 betaald, want dinsdag is filmdag: € 6 per ticket, plus dankzij mijn internetprovider mag ik één keer per maand 1 ticket kopen, 1 gratis (dus gemiddeld niet eens € 5 per persoon). Mijn popcorn en drankje was duurder dan €5, en eerlijk gezegd, dat vind ik zelfs bij de normale ticketprijzen van Euroscoop/Pathé niet eens zo storend, nog altijd gezelliger en budgetvriendelijker dan Kinépolis (win-win).

Maar terug on topic van corona: de maatregel om de bioscopen en cultuur te sluiten is gewoon om te tonen dat men krachtdadig durft op te treden, maar niet durft in te grijpen daar waar de situatie eigenlijk gevaarlijker is: kerstmarkten/horeca (kost ook veel meer om die laatsten te vergoeden), koning voetbal heeft ook véél te lang mogen doorgaan.

Also: zelftest 2 dagen na dat cinéma bezoek is negatief (godzijdank, anders bye bye Kerst).
Koning voetbal is het probleem niet. De horeca ervoor en erna en het OV op weg naar daar, dat is het probleem.

Waar denk je dat we nu zaten zonder vaccins? Ik ben echt benieuwd om dat eens te horen. Dus hou u vooral niet in.
Dit snap ik ook echt niet en zou ik ook graag uitgelegd zien.

Hierboven hebben nog heel wat mensen gereageerd in het genre van "mensen gaan afhaken met vaccins als men maatregelen zoals dit blijven nemen." "Ik ga nog mijn derde prik gaan halen maar ik geloof niet meer dat we hierdoor "vrij" gaan zijn. En als da niet zo blijkt en we moeten voor nen vierde, dan ga ik toch nog twijfelen" "waarom moet ik mij eigenlijk laten boosteren? Om straks weer ons plezier én inkomen afgepakt te zien worden?" "als ze nu over een half jaar of een jaar opnieuw willen vaccineren met 4e prik ga ik ook beginnen twijfelen."

En wat denken jullie allen dat het gaat helpen om je NIET te laten boosteren? Of nog vreemder, geloven jullie er echt in dat er meer maatregelen komen als jullie zich wel laten boosteren? Natuurlijk, het is jammer om wat achter de feiten aan te lopen. En het was natuurlijk schitterend geweest als we vorig jaar, in de alpha golf ons direct hadden kunnen laten vaccineren en deze zomer reeds een booster hadden kunnen krijgen, als dit op grote schaal gebeurd was, dan waren er misschien amper maatregelen nodig geweest. (Niet dat dit ging natuurlijk, daar niet van.)

Dat er fouten & foute keuzes gemaakt worden, daar ga ik ook mee akkoord. Maar om dan je hoofd in het zand te gaan steken voor de realiteit of koppig te gaan zijn omdat het beleid je niet aanstaat, dat helpt toch niemand vooruit? Wat hoopt men te bereiken door een boosterprik te weigeren?

Waar denk je dat we nu zaten zonder vaccins? Ik ben echt benieuwd om dat eens te horen.

Ik ben pro-vaccins maar uiteindelijk is dat wel een leuke denkoefening om te maken hoor...

Er zouden meer zieken, meer doden gevallen zijn. De economie zou er stevige klappen van gekregen hebben... maar de wereld zou zijn blijven draaien en de economie waarschijnlijk ook, omdat covid nu éénmaal niet zo dodelijk is. De mortaliteit is al bij al nog beperkt en treft vooral kwetsbare mensen en ouderen.

Ik denk niet dat het de horrorscenario's gegeven zou hebben die de media nu afspiegelen. Kijk naar de London Blitz. Psychologen voorspelden massapaniek... het tegenovergestelde gebeurde. De mate waarin een bombardement en een pandemie te vergelijken zijn, is natuurlijk ook voer voor debat. Maar de wereld heeft de Spaanse griep ook overleefd.

Maar goed, ik zal al mijn boostershots halen hoor, baat het niet (voor jonge gezonde mensen hebben die relatief minder zin), dan schaadt het ook niet.

Mag hier nog gelachen worden overigens?

Obligatory: xkcd-comic drop:

rapid_test_results.png

Er mag kritiek zijn, ik heb dat ook.

Heb dat advies van de GEMS bekeken, voor 1 keer eens transparant. En een kritiek van mij is: er staat niks van modellering of kwantitatieve onderbouwing in van individuele maatregelen. Ze noemen het ‘een menu’ waar de politiek uit kan kiezen. Die onderbouwing mis ik wel.
gezien de aanwezigheid van Hens en Van GUcht (scienscano) vermoed ik dat dit wel tijdens de vergadering op tafel (allez, de zoomtafel) gegooid zal zijn, maar dat men dit niet in het verslag zet.

Gisteren eindelijk voor de eerste keer een pro-actieve actie. Ik was tevreden!

Maar ik snap ABSOLUUT niet hoe de horeca kan open blijven, maar je de cultuursector wel sluit. Je gaat mij niet wijsmaken dat een cinema met overal een zetel tussen en mondmasker een groter risico is dan een café zonder mondmasker.
Simpel, ze wouden een signaal geven dat mensen toch wat voorzichtig zouden zijn tijdens de feestdagen, een signaal dat er gevaar loert. Al heeft dat maar een stormloop op zelftesters tot gevolg voor de feestdagen, het is iets. Maar 2 dagen voor kerstavond de horeca sluiten of sluitingsuur vervroegen naar 20u is een doodsteek van de sector. Die mensen hebben al hun aankopen klaarliggen, vrijdag werken nog heel wat mensen (waaronder ikzelf) als je dan om 20u moet sluiten komen die simpelweg niet meer.

Maar vrij zeker dat ze de horeca begin/midden januari, als de scholen opnieuw openen en de kerstboekingen door zijn, zullen sluiten ;).

Idem voor contactberoepen, die moeten nu hun omzet halen. Meeste contactberoepen klagen nog steeds omdat ze gemiddeld 30% minder omzet draaien dan normale tijden, er zijn effectief mensen met angst maar vooral minder gelegenheden om u op te maken: velen vinden een kappersbeurt om toch van thuis te werken niet nodig of vinden een eigen kleurshampoo ipv professionele kleuring voldoende of vinden die wekelijkse kappersbeurt nu niet nodig etc…

En wat denken jullie allen dat het gaat helpen om je NIET te laten boosteren? Of nog vreemder, geloven jullie er echt in dat er meer maatregelen komen als jullie zich wel laten boosteren?
Da's letterlijk exact wat er nu gebeurt 😂😂 of krijgen we maatregelen omdat de cijfers de verkeerde kant opgaan en niemand is gevaccineerd?

De naam "booster" zegt het zelf al, da zal ook na een tijdje afnemen en komen we weer in dezelfde miserie..

Het is gewoon zo fucking hilarisch dat er mensen hier alles maanden geleden voorspelde van cst, tot besmettingen op schole,.. maar alles werd met arrogantie weggelachen. En dat zal nu weer zo zijn, maar hou jullie idd maar bezig met cijfers die ge op een plateau krijgt voorgeschoteld

Da's letterlijk exact wat er nu gebeurt 😂😂 of krijgen we maatregelen omdat de cijfers de verkeerde kant opgaan en niemand is gevaccineerd?
Neen, nu ben je het in het belachelijke aan het trekken en dat weet je ook. Volgens jouw redenering sterven mensen omdat ze chemo krijgen, niet omdat ze kanker hebben.
De naam "booster" zegt het zelf al, da zal ook na een tijdje afnemen en komen we weer in dezelfde miserie..
Is dat al bewezen? Dat is al vaak genoeg gepasseerd hier, graag bewijzen. Weeral onzin van je.
Het is gewoon zo fucking hilarisch dat er mensen hier alles maanden geleden voorspelde van cst, tot besmettingen op schole,.. maar alles werd met arrogantie weggelachen. En dat zal nu weer zo zijn, maar hou jullie idd maar bezig met cijfers die ge op een plateau krijgt voorgeschoteld
Het lijkt me dat jij degene met de arrogantie bent. Die gewoon feiten langs zich neerlegt omdat ze je niet aanstaan.

@kay-gell Dat van die cinema’s sluiten is inderdaad te gek voor woorden.
Men kon perfect iets beslist hebt als: “cinema’s blijven open, maar bezetting van de zalen wordt gehalveerd”.
Dus dat er bv steeds een stoel tussengelaten wordt.

Maar cinema’s sluiten en ondertussen cafés open is echt te gek voor woorden? Dat kan je toch niet uitleggen.
En als een café dan binnen tot 23h op oversized oled-tv films uitzendt of voetbalmatchen streamt dat mag dan weer wel?

Wie verzint het.

Het draagvlak voor bv regeltjes als “max met twee winkelen” is ook gewoon weg.
Slaat ook nergens op. Met 4 samen op de vuile trein, waar de ventilatie vaak stuk is, naar Brugge dus, maar je mag niet met 4 samen in de goed geventileerde winkel?!

Pestgedrag is dit en van geen hout pijlen meer weten maken.
Wat als ik u zeg dat cinema's momenteel al die regels in acht nemen?
Bij Kinepolis Leuven: langs weerszijde een stoel tussen 2 bubbels en ook voor en achter u mag niemand zitten. Dus dat komt nee op een halvering van capaciteit, zeker als mensen hun plaatsen zelf kiezen en ervoor zorgen dat de invulling niet efficiënt gebeurt.

Dus helemaal geen idee, nog steeds niet, ook niet na een avondje Matrix gisteren, waarom cinema's en theaterzalen moeten sluiten.

Neen, nu ben je het in het belachelijke aan het trekken en dat weet je ook. Volgens jouw redenering sterven mensen omdat ze chemo krijgen, niet omdat ze kanker hebben.

Is dat al bewezen? Dat is al vaak genoeg gepasseerd hier, graag bewijzen. Weeral onzin van je.

Het lijkt me dat jij degene met de arrogantie bent. Die gewoon feiten langs zich neerlegt omdat ze je niet aanstaan.
Je kan het tegendeel evenmin bewijzen, dus (wat er hier trouwens al eens is gepasseerd) uw arrogantie is ook ongeplaatst om het als onzin af te doen

We krijgen maatregelen omdat de ziekenhuizen vol lopen. Ze lopen nu minder snel vol dankzij vaccinatie. Zonder vaccinaties zaten we nu al in de 4de full lockdown. Of denk je echt dat ze het zonder maatregelen op zen beloop zouden laten gaan met overvolle ziekenhuizen?

Dat de maatregelen beter of anders zouden kunnen daar ben ik het 100% mee eens. Maar we zitten nu eenmaal met een politiek die niet durven aanpakken waar het moet. En dat zie je niet alleen bij corona. Kijk naar het andere debat dat loopt: energie.

Waar denk je dat we nu zaten zonder vaccins? Ik ben echt benieuwd om dat eens te horen. Dus hou u vooral niet in.
We hadden meer doden en ziekenhuisopnames gehad klopt. Als je mijn vorige posts had gevolgd ben ik ook niet tegen het vaccineren an sich of ga ik ook niet de werkzaamheid van vaccins voor risicogroepen gaan ontkennen. Maar de uitweg naar het beloofde rijk der vrijheid van Frank VDB is het duidelijk alles behalve. Nogmaals met alleen vaccins redden we het duidelijk niet. Dit is nu reeds de tweede variant die ons met de neus op die feiten drukt. Zoals het hierboven al gezegd is geweest door anderen heeft solidariteit zijn grenzen. En als ik dan verneem dat men er niet in slaagt om iets op lange termijn uit te dokteren en er steeds maatregelen blijven komen, alle inspanningen en vaccinaties ten spijt, dan ben je mij en een hele hoop mensen kwijt. De minieme gezondheidsrisico's neem ik er dan wel bij...

Edit mod: koosnaampje weggehaald

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan het tegendeel evenmin bewijzen, dus (wat er hier trouwens al eens is gepasseerd) uw arrogantie is ook ongeplaatst om het als onzin af te doen
Kun je stoppen met op de man te spelen? Dat lijkt het enige te zijn wat je hier doet? De mensen wat opruien.
Over het eerste zwijg je nu, wijselijk. Maar hierop ga je weer met twee voeten vooruit mij woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb. Ik zeg niet dat het omgekeerde waar is, ik zeg niet dat de booster genoeg is, ik zeg niet dat er geen vierde booster nodig is. Jij bent degene die beweert dat het zeker niet zo is. Jij hebt de arrogantie enkel en alleen hier van uit te gaan en niets anders te willen horen. Jij maakt een veronderstelling en poneert deze als waarheid voor allen. Nu moet je het niet omdraaien.

Ik dacht dat er al voorlopige onderzoeken waren waar aangetoond werd dat de bescherming van de boosterprik ook naar beneden gaat na een tijd. Is trouwens geen enkele reden om er van uit te gaan dat dat niet zo zou zijn, gezien het bij de eerste twee dosissen ook zo is.

Ik doe geen van beide meningen/stellingen af als onzin, want er kan geen van beide gestaafd worden. Da's het verschil tussen uw manier van 'discussiëren' en die van mij. En dat is ook waar ik wou op reageren.
Pot , ketel enz

Op uw eerste stuk moet ik niet reageren, want da's inderdaad in het belachelijke getrokken. Heb daar ook geen commentaar bij

Laatst bewerkt:
We hadden meer doden en ziekenhuisopnames gehad klopt. Als je mijn vorige posts had gevolgd ben ik ook niet tegen het vaccineren an sich of ga ik ook niet de werkzaamheid van vaccins voor risicogroepen gaan ontkennen. Maar de uitweg naar het beloofde rijk der vrijheid van ome Frank is het duidelijk alles behalve. Nogmaals met alleen vaccins redden we het duidelijk niet. Dit is nu reeds de tweede variant die ons met de neus op die feiten drukt. Zoals het hierboven al gezegd is geweest door anderen heeft solidariteit zijn grenzen. En als ik dan verneem dat men er niet in slaagt om iets op lange termijn uit te dokteren en er steeds maatregelen blijven komen, alle inspanningen en vaccinaties ten spijt, dan ben je mij en een hele hoop mensen kwijt. De minieme gezondheidsrisico's neem ik er dan wel bij...
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Als iedereeen zo redeneert en niemand nog het vaccin gaat halen, denk je dan dat we beter af zijn? Dat het rijk der vrijheid in zicht is en dat er minder maatregelen zouden zijn?

Ik dacht dat er al voorlopige onderzoeken waren waar aangetoond werd dat de bescherming van de boosterprik ook naar beneden gaat na een tijd. Is trouwens geen enkele reden om er van uit te gaan dat dat niet zo zou zijn, gezien het bij de eerste twee dosissen ook zo is.
"Naar beneden", vermoedelijk ja. Maar in welke mate? Hoe snel? Het startpunt zou al hoger zij, hoe lang voordat het hetzelfde is als het hoogste punt na gewone vaccinatie? Hoe lang voordat het minder dan een gewoon griepvaccin helpt?

Ik doe een van beide meningen/stellingen af als onzin, want er kan geen van beide gestaafd worden. Da's het verschil tussen uw manier van 'discussiëren' en die van mij. En dat is ook waar ik wou op reageren.
Pot , ketel enz
Dat zijn je woorden. En als ik zeg dat dat niet gestaafd kan worden, dan zeg je dat het omgekeerde onzin is? Ben je nu serieus?

"Naar beneden", vermoedelijk ja. Maar in welke mate? Hoe snel? Het startpunt zou al hoger zij, hoe lang voordat het hetzelfde is als het hoogste punt na gewone vaccinatie? Hoe lang voordat het minder dan een gewoon griepvaccin helpt?
Dus niet 'weeral onzin'. Letterlijk uw woorden

Uitvergroot, dat wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan