Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Al 20 procent van positieve tests in België is met omikronvariant, vrijdag was dat nog 10 procent

Ah dat is dus positief tov de reactie van Geert Molenbergs. (Als je dat positief kan noemen, alles is relatief)
Hij zei dat best case, omnikron al 50+% zou zijn tegen kerst. Worst case nog voor kerst.
Aan het huidig tempo zal het dus net NA kerst zijn. Oeps.
Donderdag was het nog 6%.

Aan het huidige tempo kan het dus evenzeer voor kerst zijn dat het zover is. Al bij al zal het niet veel schelen lijkt het.

Van mij mag dat zo snel mogelijk 100% zijn, we zullen wel aan de cijfers zien wanneer er moet ingegrepen worden.
Van Gucht zei deze ochtend in een interview in de krant nog dat de omikron besmettingen in absolute aantallen nog meevalt.

Volgens mij zal die hete omikronsoep niet zo heet gedronken worden als ze geschonken wordt.

Wanneer wordt het de dominante variant?​

De Nederlandse hoofdviroloog Jaap van Dissel voorspelde afgelopen weekend dat omikron wellicht na Kerstmis, maar nog voor het jaareinde de dominante virusvorm zal worden bij onze noorderburen. Begin 2022 zal het bij ons ook zover zijn, denkt Steven Van Gucht. “Maar dat hoeft op zich geen onheilstijding te zijn. Als je het totale aantal besmettingen en het aantal ziekenhuisopnames onder controle kan houden, maakt het niet zoveel uit welke variant dominant is. Wij komen van 18.000 besmettingen per dag, eind november. Nu zijn er dat nog 10.000. Daarbinnen neemt het aandeel omikron snel toe, maar in absolute cijfers valt dat nogal mee.”

Als omikron onze afweer omzeilt, waarom dan een derde prik?​

“Die boosterprik is nu net nog belangrijker. Kijk: omikron kan gedeeltelijk onze afweer – die is opgebouwd door vaccinatie of eerdere besmetting – omzeilen. Maar niet volledig. Als je je immuniteit een boost geeft met een derde vaccinatie, kan je het deel dat wel nog werkt, naar een hoger niveau tillen. We hebben nog altijd antistoffen die omikron herkennen, door die te boosten kunnen we de overhand halen op deze variant.”

Donderdag was het nog 6%.

Aan het huidige tempo kan het dus evenzeer voor kerst zijn dat het zover is. Al bij al zal het niet veel schelen lijkt het.
Vrijdag 10%, vandaag 20%. Verdubbelingstijd +/- 3 dagen. Dus tegen vrijdag zal het wel de 50% voorbij zijn.

Nu je kan dat op 2 manieren zien: omikron groeit enorm (uiteraard), of ook: delta is heel zwaar aan 't kelderen. Ik weet niet hoe volledig de data is op Sciensano dashboard, maar daar staat bij het laatste geconsolideerde getal van vorige donderdag nog geen 5000 cases meer, tegenover 13000 de week ervoor. Moest er geen omikron zijn gingen we in sneltempo bijna naar 0. Jammer. Ze zouden ipv aandeel ook beter absolute getallen geven om die "onder de waterlijn" wat zichtbaarder te maken.

Vrijdag 10%, vandaag 20%. Verdubbelingstijd +/- 3 dagen. Dus tegen vrijdag zal het wel de 50% voorbij zijn.

Nu je kan dat op 2 manieren zien: omikron groeit enorm (uiteraard), of ook: delta is heel zwaar aan 't kelderen. Ik weet niet hoe volledig de data is op Sciensano dashboard, maar daar staat bij het laatste geconsolideerde getal van vorige donderdag nog geen 5000 cases meer, tegenover 13000 de week ervoor. Moest er geen omikron zijn gingen we in sneltempo bijna naar 0. Jammer. Ze zouden ipv aandeel ook beter absolute getallen geven om die "onder de waterlijn" wat zichtbaarder te maken.
absolute getallen is nu zinloos als je kort op de bal info wil, omdat het aantal besmettingen van zaterdag/zondag nog een te onvolledig cijfer is. Wie anders de cijfers van bvb een donderdag zou zien, zou denken dat het er een daling van 13000 naar 5000 is, terwijl dat enkel komt omdat de laatste geüpdate cijfers van zaterdag zijn en daardoor donderdag nog een veel te laag cijfer geeft.

absolute getallen is nu zinloos als je kort op de bal info wil, omdat het aantal besmettingen van zaterdag/zondag nog een te onvolledig cijfer is.

Dat wel maar er zijn wel wat analisten die extrapoleren en al een jaar lang inschattingen maken (per dag) hoe volledig de data zijn.
Vind het vooral vreemd dat men bv. van vrijdag of zaterdag vandaag nog niet veel kan zeggen, lijkt me eerder een 'sluitingsdag'-probleem bij Sciensano te zijn dan dat die data er niet is.

Dat wel maar er zijn wel wat analisten die extrapoleren en al een jaar lang inschattingen maken (per dag) hoe volledig de data zijn.
Vind het vooral vreemd dat men bv. van vrijdag of zaterdag vandaag nog niet veel kan zeggen, lijkt me eerder een 'sluitingsdag'-probleem bij Sciensano te zijn dan dat die data er niet is.
De data is er en is gekend bij het ministerie (Volksgezondheid geeft die elke dag aan de pers mee). Maar men doet de moeite niet om die in datastudio te geven en als rauwe data ter beschikking te stellen.

Pfff, ik heb een slecht voorgevoel over wat ze in België gaan aankondigen woensdag.
Ik vind het eigenlijk ook verrassend hoe weinig protest er is in Nederland. Of mis ik de berichtgeving ergens?

Ik denk niet dat ik een nieuwe lockdown mentaal aan kan op dit moment. Je kan dat nu toch niet maken, donkerste periode van het jaar, net voor de feestdagen, als anticipatie op een omicron golf (variant die waarschijnlijk minder dodelijk is) terwijl de cijfers nog steeds snel dalen...

Pfff, ik heb een slecht voorgevoel over wat ze in België gaan aankondigen woensdag.
Ik vind het eigenlijk ook verrassend hoe weinig protest er is in Nederland. Of mis ik de berichtgeving ergens?

Ik denk niet dat ik een nieuwe lockdown mentaal aan kan op dit moment. Je kan dat nu toch niet maken, donkerste periode van het jaar, net voor de feestdagen, als anticipatie op een omicron golf (variant die waarschijnlijk minder dodelijk is) terwijl de cijfers nog steeds snel dalen...
Dus je hebt liever dat er maatregelen genomen worden als het te laat is?

En die waarschijnlijk is helemaal nog niet zeker.

Liever nu dan in de lente/zomer tbh

Lockdown graag voor 25 december, dan moet ik niet dat gezwets van mijn schoonouders aanhoren. Kwestie van de zaken enigzins positief in te zien.

Vaak ligt er bij zo’n kerstfeest ook wel scherp bestek op de tafel.
Dat is uit veiligheidsoverwegingen door anderen weg genomen, zie dat ze zichzelf pijn doen met hun zatte botten. Nee, als het van hun gezond verstand afhangt zitten we tegen januari met 100 procent besmettingen. Mijn vrouw en zoon mochten niet op bezoek naar haar groetmoeder want corona zit in de scholen. Dat mijn schoonvader positief getest was 3 dagen ervoor en mijn schoonmoeder nog dagdagelijks op bezoek ging want ze sliepen niet meer samen dus kon ze ook geen corona meer krijgen :wtf: :wtf: :wtf: , dat hebben ze ons niet verteld.

Stel stel stel, corona gaat niet ineens muteren naar een soort ebola. Daar blijft het een te <<triviaal>> virus voor.
Je kletst weer wat uit je nek. De familie van coronavirussen bestaat uit redelijk onschadelijke virussen (zoals een gewone verkoudheid) en uit een aantal longziektes die een mortaliteit van 30% (SARS) tot meer dan 50% hebben (MERS).
Dus er bestaan al coronavirussen die vergelijkbaar zijn met ebola qua mortaliteit, maar die waren gelukkig genoeg niet zo besmettelijk.
Ook covid-19 kan verder muteren tot een veel gevaarlijkere variant. Het is een virus dat overspringt van mens naar dier, en dat zorgt voor extra risico op gevaarlijkere mutaties. We weten dat gewoon niet.
Er zijn aan dat triviaal virus ondertussen meer dan 5.5 mio mensen gestorven (en dat is een grove onderschatting)

Laatst bewerkt:
Lockdown graag voor 25 december, dan moet ik niet dat gezwets van mijn schoonouders aanhoren. Kwestie van de zaken enigzins positief in te zien.
Vals-positief op een zelftest forceren is blijkbaar niet zo moeilijk, misschien geraakt ge er daarmee onderuit :smurf:

Ge hebt enkel een zure vloeistof nodig i.p.v. de normale PH-neutrale oplossing ;)

Kan iemand uitleggen hoe omicron zo stijgt terwijl alles zo zakt? Stel dat er geen omicron was, dan ging het zo snel naar beneden, daar had niemand een uitleg voor.

Of is er toch cross bescherming tussen omicron en delta?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan