Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Van Ranst heeft zijn laconieke stijl en provoceert graag eens, maar VDB en de controverse opzoeken? Bedoel je dan zijn recente ontevredenheid over de beslissingen? Ik moet zeggen dat hij mij soms de enige politicus lijkt daar die niet enkel inzit met herverkozen raken en populair zijn.
Tja dat komt misschien omdat hij daar op die ministerpost in die vlaamse minderheidsregering zit zonder eigenlijk verkozen te zijn geweest ...

VDB zijn communicatiestijl is elitair, hautain en dat past bij hem, als je er zijn politieke historiek bijhaalt, helemaal niet.

Zowel hij als MVR passen in het kamp 'om ter strengst'. Na iedere persconferentie en ieder compromis fulmineren dat het allemaal niet streng genoeg is terwijl het voor de helft van het land allemaal eigenlijk al te streng is. Dan snap je gewoon niet wat er onder de bevolking leeft.
Altijd die overdreven zelfverzekerdheid over zijn eigen standpunten, terwijl hij dan achteraf zonder schroom de 'voortschrijdend inzicht' kaart trekt, dat worden mensen ook snel beu.

Als PHD moet jij het nut daarvan weten.

Ik had meer van u verwacht, dan dit. Als jij al niet de mentale capaciteit hebt voor rationeel en op basis van de feiten dit te kunnen analyseren... hoe triestig is dit dan wel niet.
Welk voor lame ass elitaire shit is dat nu weer .
Alsof die gast geen mening mag hebben die afwijkt van de heersende "elitaire intellectueel wetenschappelijke" mening omdat hij een PHD heeft. Ge kunt ook beslissingen nemen op basis van een hunch, of moeten alle beslissingen gegrond zijn in de wetenschap? Voor de intellectuelen van 9lives (ahum, beyondgaming) blijkbaar wel.

toogpraat ga terug naar hln etc etc

En ook, eerlijk, het hele agusta-gebeuren, dat (ondanks heel lang geleden), hem voor mij niet meer 100% geloofwaardig maakt.
Je moet eens lezen wat de mensen van de GEMS vertellen over FVDB, in vergelijking met de voorganger. FVDB durft verantwoordelijkheid nemen, op basis van hun adviezen. Dat deed Maggie niet. Ze wou ook geen onpopulaire boodschappen de wereld in sturen.
Dat hij niet verkozen is, is zowel een sterkte (hij zegt wat hij denkt en is toch fin de carrière), als een zwakte (het feit dat hij als niet-verkozene daar zit maakt hem toch een tikkeltje niet representatief).
Neen, hij moet niet representatief zijn. Hij voert een beleid van de regering uit die een democratische meerderheid heeft in het parlement.
(Oké ik weet ook wel dat we enkel onze parlementsleden verkiezen, maar je snapt me denk ik ergens wel).
Ik heb liever iemand die denkt aan het algemeen belang dan aan zijn korte termijn populariteit, zolang die onder controle van het parlement staat.
En ja, slecht nieuws brengen is een job die niet iedereen wil doen, soms denk ik dat hij gewoon mag opdraven omdat anderen niet in de studio willen komen zitten.
Voilà

Zowel hij als MVR passen in het kamp 'om ter strengst'. Na iedere persconferentie en ieder compromis fulmineren dat het allemaal niet streng genoeg is terwijl het voor de helft van het land allemaal eigenlijk al te streng is. Dan snap je gewoon niet wat er onder de bevolking leeft.
Altijd die overdreven zelfverzekerdheid over zijn eigen standpunten, terwijl hij dan achteraf zonder schroom de 'voortschrijdend inzicht' kaart trekt, dat worden mensen ook snel beu.
VDB heeft het compromis altijd verdedigd, behalve de laatste keer.

.m
Was het niet zo dat een anoniem regeringslid ooit zei: 'FVDB is fucking irritante betweter. Het probleem is dat hij echter wel gelijk heeft.'

Ik daag je uit om van de deelnemers aan de overlegcomités hun standpunten vooraf te bekijken en te zien wiens maatregelen achteraf het best zouden geweest zijn.

"Ik zou het niet weten". Dat is waarschijnlijk het wetenschappelijke waar renegade het eerder over had.

Dat is bijna even debiel als hier sluitingsuren van horeca van 10 naar 11 naar 12 naar 10.30 naar 9 te verhuizen. Zou 1h verschil nu iets uitmaken? En hoe laat is het hier nu? Ik heb geen idee meer wat de regels bij ons eigenlijk zijn.

Compromis van politiekers waar het virus van wakker ligt. Het heeft namelijk een horloge.

"Ik zou het niet weten". Dat is waarschijnlijk het wetenschappelijke waar renegade het eerder over had.

Dat is bijna even debiel als hier sluitingsuren van horeca van 10 naar 11 naar 12 naar 10.30 naar 9 te verhuizen. Zou 1h verschil nu iets uitmaken? En hoe laat is het hier nu? Ik heb geen idee meer wat de regels bij ons eigenlijk zijn.

Compromis van politiekers waar het virus van wakker ligt. Het heeft namelijk een horloge.

Kortere Openingsuren bv supermarkten is ook gewoon dom deze dagen.
Mensen gaan gewoon kerst en oudjaar vieren, dus massaal eten en drinken kopen.
Beperkte openingstijden = meer drukte = meer kans op besmetting.

Evenveel als tussen 20h en 21h. Niks. Ik versta btw niet waarom er zelfs discussie over is. Ik ben sinds mijn studententijd 0x op cafe geweest tijdens de workweek.

Als je echt een maatregel wil, doe dan de cafes dicht op uur X en hou het eens langer dan enkele weken of maanden hetzelfde ipv salami gewijs uren bij of van te doen.

Lees en enjoy. Zoek de logica.

23 juli 2020
  • De sluitingstijd van de nachtwinkels wordt vervroegd naar 22 uur.
6 oktober 2020
  • sluitingsuur cafés: 23.00 uur
16 oktober 2020
  • cafés en restaurants worden gesloten voor vier weken, met een evaluatie na twee weken; afhalen van maaltijden blijft mogelijk tot 22.00 uur
  • een nachtklok van 24 u. tot 5 u.
11 Mei 2021
  • de horeca heropent binnen tussen 8.00 uur en 22.00 uur, tot 4 personen per tafel en onderlinge afstand;
4 juni 2021
* De openingsuren in de horeca worden vanaf 9 juni uitgebreid, van 5u 's ochtends tot 23.30 uur

18 juni 2021
horeca: kan nu tot 8 personen; het sluitingsuur wordt verlaat naar 1 uur 's nachts

26 November 2021
  • in de horeca wordt het aantal personen per tafel beperkt tot 6 (tenzij grote gezinnen), met sluiting om 23 uur, ook voor de nachtwinkels;

Ohja, deze niet vergeten
Als gevolg van de verslechterde situatie in Antwerpen, nam provinciegouverneur Cathy Berx drastische maatregelen voor de provincie Antwerpen,[178] met als opvallendste maatregel een avondklok (23.30 u. - 6 u.), ingesteld vanaf 29 juli 2020, voor de duur van vier weken.[179][180] De basis voor deze maatregel was de Provinciewet en voor de correctionele strafbaarstelling de Blanketwet. Op 12 augustus kondigde gouverneur Berx een versoepeling aan, met onmiddellijke ingang en tot 26 augustus: de avondklok wordt opgeschoven, tussen 1.30 en 5 u. 's morgens ("nachtklok"), de horeca mag open tot 1 uur, en evenementen kunnen opnieuw, mits strenge protocollen.[181]

Evenveel als tussen 20h en 21h. Niks. Ik versta btw niet waarom er zelfs discussie over is. Ik ben sinds mijn studententijd 0x op cafe geweest tijdens de workweek.

Als je echt een maatregel wil, doe dan de cafes dicht op uur X en hou het eens langer dan enkele weken of maanden hetzelfde ipv salami gewijs uren bij of van te doen.

Lees en enjoy. Zoek de logica.

23 juli 2020
  • De sluitingstijd van de nachtwinkels wordt vervroegd naar 22 uur.
6 oktober 2020
  • sluitingsuur cafés: 23.00 uur
16 oktober 2020
  • cafés en restaurants worden gesloten voor vier weken, met een evaluatie na twee weken; afhalen van maaltijden blijft mogelijk tot 22.00 uur
  • een nachtklok van 24 u. tot 5 u.
11 Mei 2021
  • de horeca heropent binnen tussen 8.00 uur en 22.00 uur, tot 4 personen per tafel en onderlinge afstand;
4 juni 2021
* De openingsuren in de horeca worden vanaf 9 juni uitgebreid, van 5u 's ochtends tot 23.30 uur

18 juni 2021
horeca: kan nu tot 8 personen; het sluitingsuur wordt verlaat naar 1 uur 's nachts

26 November 2021
  • in de horeca wordt het aantal personen per tafel beperkt tot 6 (tenzij grote gezinnen), met sluiting om 23 uur, ook voor de nachtwinkels;
Als je natuurlijk maatregelen van cafés, nachtklokken, nachtwinkels, door elkaar gooit, krijg je veel verschillende zaken. Nochtans is zoals je het beschrijft het eigenlijk eenvoudig: naar de winter toe strenger, naar de zomer toe soepeler en terug strenger na de winter. Jij lijtk me niet het type die akkoord zou gaan met slechts 2 mogelijke sluitingsuren ofzo. Dat zou dan voor velen ook weer te strikt zijn.

Je ziet daar toch duidelijk horeca 23, 22, 23.30, 01.00, 23.00 gaan. Geloof je echt dat er een wezenlijk verschil is in de realiteit tussen een half uurtje vroeger of later?

Dat is toch gewoon politiek getouwtrek en 0,0 op wetenschap gepasseerd. Of staat in de advies rapporten "sluit een half uur vroeger". Ik betwijfel het.

Misschien moeten we gewoon eens een aantal jaar aanvaarden dat we niet naar een ‘normale toestand’ kunnen terugkeren. Moeten we ons Westers gedachtengoed proberen uit te schakelen en solidair met elkaar er het beste van proberen te maken, ons actief aanpassen naar een leven met een covidpandemie. Ik heb het gevoel dat als we hier in het Westen blijven streven naar groei en individuele verrijking, het net het einde van onze welvaart betekent.

De laatste 2e prikken waren nog maar tegoei gezet of alles moest weer zo snel mogelijk ‘normaal’ zijn, beter nog, iedereen ging in excessen van het nieuwe normaal genieten. Meeste bedrijven konden niet rap genoeg iedereen naar kantoor roepen, vergaderzalen vullen, teambuildings/personeelsfeesten (het personeelsfeest van ING heeft bijvoorbeeld tot een halve lockdown van het bedrijf geleid door massa uitbraak), nachtleven opnieuw op volle toeren, weg met de mondmaskers, grenzen volledig open etc.

Ik vrees dat we langere tijd met een aantal maatregels zal moeten leven om hier uit te geraken. Bedrijven zullen zich moeten aanpassen, bepaalde activiteiten zullen in dees tijden niet rendabel zijn waardoor men creatief naar een ander businessmodel zal moeten zoeken. Men zal moeten aanvaarden dat bepaalde groei nu niet mogelijk is. Maar men blijft doorpushen, de randjes eraf lopen en kijken naar de overheid alvorens in te grijpen. Zolang overheden geen maatregels opleggen blijft men risico’s nemen op verspreiding van het virus.
Vb bij mijn vriend zijn werkgever, daar organiseren ze in januari voor de go-live van een nieuw erppakket een opleiding in het buitenland voor het personeel van de klant. 3 weken een massa volk in een zaaltje. Iedereen trekt dit al weken in vraag maar het management blijft doorzetten. Dit terwijl nu in het land van de hoofdzetel van de klant, de klant al hun winkels opnieuw moet sluiten (moeder is Nederlands bedrijf). Een collega in zijn team heeft zowel haar moeder als grootmoeder begin dit jaar aan covid verloren. Dat kind heeft vaak signalen gegeven dat het haar teveel werd, hoge werkdruk gecombineerd met zwaar verlies. Die heeft nu net voor het kerstverlof haar ontslag gegeven en heel het management reageert verwonderd… misschien moet men eens stil staan waar men mee bezig is, het is en blijft een pandemie. Als je iets of wat verstand hebt, dan weet je dat je risico’s neemt bij zo’n massatraining, daar moet je niet wachten om een signaal van de overheid om de boel af te blazen.
Ik vraag mezelf vaak af wat men zou doen moest hier ooit een oorlog uitbreken, gaat men dan ook blijven streven naar groei? Blijven pushen terwijl heel wat werknemers hun dierbaren verloren zijn? Want hoe je het ook draait of keert, ergens zijn we in oorlog met een onzichtbaar beestje.

Zelfde met quarantaineregels. Zolang een overheid u niets oplegt of zelf voldoende straft bij een overtreding gaan mensen zo kort mogelijk in quarantaine gaan of er zelf hun voeten aan vegen. Als je weet dat je een risicocontact gehad hebt of als je symptomen hebt of als je (ook gevaccineerd) uit een risicogebied terugkomt, zonder je je imo voldoende af zonder te kijken naar wat de letter zegt. Ik ken mensen die behoorlijk zware risico-contacten gehad hebben en bij de eerste negatief pcr-test opnieuw de massa opzoeken om iets later ziek te worden. Idem met bedrijven die het niet zo nauw nemen met de quarantaineregels (er zijn hier op het forum genoeg verhalen gepasseerd).

Zolang die manier van denken er niet uitgroeit, zitten we denk ik nog lange tijd met dees beestje opgescheept. Dat is imo net het verschil met Azië, die kennen de risico’s van een pandemie en weten hoe er zich individueel naar te gedragen. Ik zie Azië hier dan ook economisch nog sterk uitkomen.
Ik zeg niet dat we continu in lockdown moeten leven, verre van, maar wel ons manier van denken aanpassen om het risico op verspreiding te beperken. Want nu modderen we maar wat aan van perioden met amper naar veel restricties en maken we de put van compensaties voor getroffen bedrijven maar steeds dieper en dieper..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan