Je maakt toch niet dag in dag uit beslissingen over inentingen met nieuwe vaccins, kom zeg.
Maar geloof je in de wetenschap?
Als diezelfde wetenschap zegt dat het veilig is ook voor kinderen waarom dan panikeren omdat het een nieuw vaccin is?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Je maakt toch niet dag in dag uit beslissingen over inentingen met nieuwe vaccins, kom zeg.
Misschien semantisch, maar ik vind niet dat je het nog als iets 'nieuws' (in het genre van, onbekend, onbetrouwbaar,...) kan beschouwen.
Dat is iets wat je een jaar geleden misschien nog kon zeggen, aangezien ze inderdaad aan een ongezien tempo zijn klaargestoomd. Maar op dit moment vind ik dat persoonlijk niet meer accuraat. Er zijn wereldwijd meer dan 8 Miljard dosissen gezet. Dat kan je niet meer 'afdoen' als iets nieuws, naar mijn mening.
Maar geloof je in de wetenschap?
Als diezelfde wetenschap zegt dat het veilig is ook voor kinderen waarom dan panikeren omdat het een nieuw vaccin is?
En welke verstrengingen zouden het dan kunnen zijn? Horeca, fitnesscentra en contactberoepen terug dicht na Nieuwjaar tot het begin van de zomer?
Dit wordt de doodsteek voor veel ondernemingen.
Dan zou het wel zo fair zijn om ons eens zwart op wit aan te tonen (contacttracing enzo) waar en hoeveel besmettingen horeca met zich meebrengt.
En eventueel ook regiogebonden.
En eindelijk eens het openbaar vervoer aanpakken en lamleggen.
Dat blijft taboe dat laatste.
En je kinderen ongevaccineerd laten in tijden dat het virus zich volop aan het verspreiden is en nieuwe varianten opduiken lijkt je dan een beter alternatief?Maar het gaat in dit geval over mijn eigen kinderen en momenteel is er voor mij niet afdoende zekerheid dat ik geen fout maak door ze te laten vaccineren. Ik kan mezelf er niet toe brengen een risico te nemen.
En je kinderen ongevaccineerd laten in tijden dat het virus zich volop aan het verspreiden is en nieuwe varianten opduiken lijkt je dan een beter alternatief?
Ik snap niet waarom je een vaccinatie hier als iets negatief omschrijft, of iets dat nefast is voor hun immuunsysteem.Ik heb het echter moeilijker met het feit dat we jonge kinderen, wiens immuunsysteem nog in volle ontwikkeling en die er in de meeste gevallen hoogstens wat lichte griepsymptomen aan overhouden gaan vaccineren louter om de zwakkeren in de maatschappij te beschermen.
En je kinderen ongevaccineerd laten in tijden dat het virus zich volop aan het verspreiden is en nieuwe varianten opduiken lijkt je dan een beter alternatief?
Is het dan niet eenvoudiger om gewoon de wetenschap te volgen? Voor mijn tetanusvaccin heb ik ook geen afwegingen gemaakt, of risico-analyses opgesteld (of überhaupt bezig geweest met mogelijke gevolgen). Ik heb me gewoon laten vaccineren.Een onmogelijke afweging hé. Beide mogelijkheden houden risico's in en in beide gevallen is het voor mij als ouder niet te voorspellen wat de gevolgen kunnen zijn. Op zo'n moment krijg ik het gevoel dat ik maar wat aan het gokken ben en dat vind ik echt moeilijk om mee om te gaan.
Die redenering volg ik volledig en ik snap dat je stekels dan harder op gaan staan. Waar ik je niet in volg is dat je dat gaat vertalen in een wantrouwen tegenover vaccins.Los van het medische luik merk ik ook wel dat ik met een (buik)gevoel van onrechtvaardigheid zit. Ik merk op dat we in de volwassen maatschappij een heleboel zaken blijven toelaten terwijl we dan wel ouders met het ethische vraagstuk van vaccinatie bij (zeer) jonge kinderen opzadelen. Ik heb niet het gevoel dat wij als groep volwassenen nog écht, écht alles op alles zetten om kinderen van dit alles te besparen. Dat het virus makkelijk rondgaat in die jonge generatie wordt dan, vind ik, valselijk aangewend om het falen van de eigen generatie te verdoezelen onder het mom van "Ja maar het zit toch in de scholen zie!". Dat zijn allemaal zaken die samen ervoor zorgen dat ik merk dat ik onderbewust steeds harder mijn stekels op zet als ouder.
Dat is net positief, dat ze besmet worden met al die varianten. Hun immuunsysteem leert daardoor en zal in de toekomst daardoor ook sterker zijn. Ouders tegenwoordig zijn trouwens ook veel te beschermend op dat vlak, terwijl een jong kind veel kan hebben. Alles moet steriel zijn en proper, maar waar halen die kinderen hun immuunsysteem dan? Dat moet opgebouwd worden. En als je ze op die jonge leeftijd al gaat zitten vaccineren voor iets waar zij geen enkel gevaar lopen, dat is roekeloos. Enkel en alleen zodat den bomma nog een paar jaar kan leven. Of slijkvette Jos met diabetes van verder op de straat. Of mongools die antivaxxer willen spelen. Gatachterlijk noem ik het. Maarja dat gaan ze niet uitgebreid in de media brengen... Dat is niet politiek correct op den vrt ofc.Dezelfde afweging kan je maken over het virus zelf. Wat zijn de langetermijn effecten van herhaaldelijk besmettingen met een nieuw virus bij kinderen in volle ontwikkeling... Maar dan vindt iedereen het maar normaal dat kinderen massaal besmettingen oplopen omdat ze er op korte termijn geen last van lijken te hebben.
Nee dan zaten we nu niet in de shit
Die zou de immuniteit omzeilen met en een R waarde van 3-5, volgens sommige bronnen. Nee, men kan echt geen redenen bedenken waarom men dit en de mogelijke maatregelen in de gaten wilt houden.
Daarmee heel belangrijk de bevolking correct te blijven inlichten.
Die weten wat er op ons afkomt met de omicron. Was vrijdagavond iets gaan drinken met een vriendin die in een labo werkt (onderdeel van Europese groep, zoals ik al eerder hier zei was bij hun dikke 2 weken geleden al gecommuniceerd dat er tot april zeker werd opgeschaald en er geen ruimte was voor vakantie). Zij was ervan overtuigd dat we in januari opnieuw op slot gaan, dat er een lelijk beestje op ons afkomt. Ik kon het eerst moeilijk vatten maar als ik nu zie in Nederland wat er daar gebeurt moet ik haar misschien toch gelijk geven. Feit dat ze de vaccinatiecampagne dermate versnellen , toch tussen kerst en nieuw centra openhouden, moet toch zijn dat ze hier in België stilaan ook beseffen waar we voorstaan. Er komt meer en meer duidelijkheid over omicron.
Je ziet ondanks 3e prik nog steeds mensen ziek worden, zelf met de booster zullen de ziekenhuizen weer overrompeld worden.
Laat me ook duidelijk maken dat ik dat standpunt zeker begrijp en respecteer. Mijn eerdere reactie was vooral geruststellend bedoeld zelfs eerder. Het is goed, en terecht, dat er hier een deftig debat rond is. Zoals je zelf aangeeft houden kinderen er zelf heel weinig aan over. Dit zal met een vaccin niet anders zijn. Het is voor alle mensen altijd heel moeilijk om "kansen" in te schatten wanneer het over dergelijke grootte-ordes gaat, namelijk kansen op miljoen, miljard, ... dat er een ernstig gevolg aan is.Een onmogelijke afweging hé. Beide mogelijkheden houden risico's in en in beide gevallen is het voor mij als ouder niet te voorspellen wat de gevolgen kunnen zijn. Op zo'n moment krijg ik het gevoel dat ik maar wat aan het gokken ben en dat vind ik echt moeilijk om mee om te gaan.
Los van het medische luik merk ik ook wel dat ik met een (buik)gevoel van onrechtvaardigheid zit. Ik merk op dat we in de volwassen maatschappij een heleboel zaken blijven toelaten terwijl we dan wel ouders met het ethische vraagstuk van vaccinatie bij (zeer) jonge kinderen opzadelen. Ik heb niet het gevoel dat wij als groep volwassenen nog écht, écht alles op alles zetten om kinderen van dit alles te besparen. Dat het virus makkelijk rondgaat in die jonge generatie wordt dan, vind ik, valselijk aangewend om het falen van de eigen generatie te verdoezelen onder het mom van "Ja maar het zit toch in de scholen zie!". Dat zijn allemaal zaken die samen ervoor zorgen dat ik merk dat ik onderbewust steeds harder mijn stekels op zet als ouder.
Ik probeer hiermee gewoon te illustreren wat de oorzaak van mijn twijfel is. Maak er nu alsjeblieft geen snedig debat van, want dan haak ik gewoon af.
Wat winnen jij of je kinderen er dan bij door het vaccin te weigeren?...
In dergelijke chaos ga ik mijn kinderen geen miserie bezorgen waar ze zelf geen fluit aan hebben.
Maar het muteert veel meer bij mensen die geen bescherming hebben (grotendeels dus niet gevaccineerd) + huidige shit is niet door omnicron akka nu. Dus nee we zaten niet in de shit (1/4 van UCI-covid had vermeden geweest met vaccin toen er 500 bedden bezet waren)Toch wel. Ik laat andere forumleden in mijn plaats antwoorden:
Als 100% gevaccineerd is, en de effectiviteit is 95%, dan zijn we uit de shit.
Maar het virus muteert. Eerst met delta, waardoor groepsimmuniteit door vaccinatie plots onmogelijk is geworden, omdat de effectiviteit van het vaccin tegen delta een pak lager ligt (helaas vooral bij de oudere, kwetsbare bevolking dan nog).
En nu met omicron, waarbij de effectiviteit nog verder zakt.
Dus met 100% van de bevolking gevaccineerd zaten we nog altijd in de shit. Zoals ik al zei, misschien minder diepe shit (toch een zekere bescherming tegen ernstig ziekteverloop, dus iets minder druk op ziekenhuizen), maar nog altijd in de shit.
Ik begrijp dat het eenvoudiger is om anderen (niet-gevaccineerden) de schuld te geven, dat is heel menselijk.
Jij zat niet helemaal achteraanIk ben helemaal niet tegen vaccins, maar ik laat mijn kinderen ook niet testen of vaccineren. Wat is het nut daarvan?
Het probleem zit hem bij een andere groep debielen. Los het daar op.
Elke golf is lager, minder zieken, minder ziekenhuis bezetting, minder icu. En de regeltjes worden steeds strenger NA de piek. Wat voor debielen beleid is dat eigenlijk?
We kunnen anders nu al in lockdown voor de 6e golf die misschien komt in 2026.
Toen de 4e golf kwam, 500-600 icu voorspelling. Als het dan uiteindelijk 750 is en de piek te zien is, paniek, "we gaan naar 1200". Allerlei maatregelen wegens "sneller naar beneden", "compromis", "ziekenhuizen laten rusten", "omicron". You name it. We zijn gepiekt op 800 icu en er is al bijna 30% minder ziekenhuis bezetting tgo het overleg comité. Gelukkig is er volgende week een afkoelweek ......
Of de prik van 6 naar 4mnd verkorten. Prachtig. In de praktijk is er niemand denk ik die rapper zijn prik zal krijgen of in elk geval niet veel. Ik zat helemaal achteraan voor prik 2. Ik krijg mijn 3e prik eind December. 6mnd later dus. We kunnen geen prikken in het verleden geven...
In dergelijke chaos ga ik mijn kinderen geen miserie bezorgen waar ze zelf geen fluit aan hebben.