Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Laat me ook duidelijk maken dat ik dat standpunt zeker begrijp en respecteer. Mijn eerdere reactie was vooral geruststellend bedoeld zelfs eerder. Het is goed, en terecht, dat er hier een deftig debat rond is. Zoals je zelf aangeeft houden kinderen er zelf heel weinig aan over. Dit zal met een vaccin niet anders zijn. Het is voor alle mensen altijd heel moeilijk om "kansen" in te schatten wanneer het over dergelijke grootte-ordes gaat, namelijk kansen op miljoen, miljard, ... dat er een ernstig gevolg aan is.

En mensen zullen altijd risico-avers zijn, liever kunnen zeggen dat men niet "verantwoordelijk" was voor een (theoretisch nummer uit mijn gat getrokken) 1 kans op 100 miljoen dat er een kind 'iets' aan overhoudt dan de 1 kans op 10 miljoen dat een kind 'iets' overhoudt aan corona (want ja, daar kan men niets aan doen, daar is men niet verantwoordelijk voor).

Ik ga er ook gedeeltelijk mee akkoord dat het vooral een "volwassen mensen probleem" is. Maar daar zijn reeds heel veel stappen gezet, daar is de vaccinatie al quasi-verplicht/sterk aangemoedigd en zijn er ook een hoop andere maatregelen van toepassing. We kunnen het moeilijk negeren dat de verspreidings-factor een heel belangrijke factor is.

één van de moeilijkste dingen blijft ook gewoon het zelfbeschikkingsrecht. Als volwassene kunnen we zelf deze beslissing maken of het vaccin nemen of niet. Kunnen we zelf een afweging maken, al is dat soms, jammer genoeg, door sommigen op basis van verkeerde info. We beslissen uiteindelijk zelf en dragen zelf de gevolgen. Van een 5-11 jarige kunnen we moeilijk zeggen dat ze deze beslissing zelf maken. Uiteindelijk zal het de beslissing van de ouders zijn. En dat voor iets dat inderdaad, het kind zelf, weinig direct voordeel oplevert. Het is vooral dit wat het etisch een heel moeilijk verhaal maakt.

Uiteindelijk blijft het wel een heel veilig gegeven voor kinderen. Het is inderdaad pas later op kinderen getest, maar er is weinig reden om aan te nemen dat het plots zoveel onveiliger zou zijn voor kinderen, onderandere juist omdat ze aan het virus zelf ook weinig overhouden. Maar per chance gaat men hier niet zomaar van uit en gaat men het toch eerst nog specifiek hiervoor testen.

Ik probeer al een tijdje voor mezelf uit te klaren wat nu eigenlijk de oorzaak ten gronde is van mijn twijfel. De opmerking van @Straddle over zijn tetanusvaccin is wel relevant. Mijn kinderen zijn destijds namelijk ook gewoon gevaccineerd daarvoor, alsook voor Polio, zonder dat ik of mijn partner daar veel en zelfs niet verder over hebben nagedacht. Het gaat dan wel om gekende vaccins maar goed het principe blijft wel hetzelfde. Waarom in die gevallen wel vertrouwen in de wetenschap en in het geval van corona dan toch twijfelen.

Ik sluit dus niet uit dat ook ik voor een stukje gevoel ben geworden aan het discours van anti-vaxxers. Zoals ik reeds schreef ben ik zelf dubbel gevaccineerd en mijn vrouw zelfs al een derde keer. Maar wanneer het aankomt op je eigen kinderen speelt diep vanbinnen toch een oerinstinct merk ik. Een soort van primal fear dat je je eigen kind een risico aandoet.

Geen enkele reden, behalve een politiek correcte reden, om uw kind te gaan inspuiten met die brol.
Tgoh, als je er niets van snapt kan je beter zwijgen.

Dat is net positief, dat ze besmet worden met al die varianten. Hun immuunsysteem leert daardoor en zal in de toekomst daardoor ook sterker zijn. Ouders tegenwoordig zijn trouwens ook veel te beschermend op dat vlak, terwijl een jong kind veel kan hebben. Alles moet steriel zijn en proper, maar waar halen die kinderen hun immuunsysteem dan? Dat moet opgebouwd worden. En als je ze op die jonge leeftijd al gaat zitten vaccineren voor iets waar zij geen enkel gevaar lopen, dat is roekeloos. Enkel en alleen zodat den bomma nog een paar jaar kan leven. Of slijkvette Jos met diabetes van verder op de straat. Of mongools die antivaxxer willen spelen. Gatachterlijk noem ik het. Maarja dat gaan ze niet uitgebreid in de media brengen... Dat is niet politiek correct op den vrt ofc.

Ik herinner mij trouwens een studie dat een grotere kans op leukemie in verband heeft gebracht met kinderen die te steriel opgevoed zijn. Laat die in de vuiligheid rondspelen, dat is de natuur en zo kweken ze een immuunsysteem.
Dit is weer zo'n redenering die begint van het idee dat het immuunsysteem "opbouwen" door infectie iets anders is dan door vaccins.

De beginpremisse is al fout. Dit is hetzelfde, met een pak minder kans op serieuze gevolgen bij vaccins. Dus dit komt altijd gewoon neer op een slechte inschatting van risico's.

Vermits het dus je immuunsysteem even goed opbouwt heeft het ook geen ruk te maken met "steriel opvoeden".

Dit is weer zo'n redenering die begint van het idee dat het immuunsysteem "opbouwen" door infectie iets anders is dan door vaccins.

De beginpremisse is al fout. Dit is hetzelfde, met een pak minder kans op serieuze gevolgen bij vaccins. Dus dit komt altijd gewoon neer op een slechte inschatting van risico's.

Vermits het dus je immuunsysteem even goed opbouwt heeft het ook geen ruk te maken met "steriel opvoeden".

The decline in anti-S antibody titer, however, was significantly less in pre-exposed individuals, highlighting the potential for natural infection to prime a more robust immune response to the vaccine.

Ik sluit dus niet uit dat ook ik voor een stukje gevoel ben geworden aan het discours van anti-vaxxers. Zoals ik reeds schreef ben ik zelf dubbel gevaccineerd en mijn vrouw zelfs al een derde keer. Maar wanneer het aankomt op je eigen kinderen speelt diep vanbinnen toch een oerinstinct merk ik. Een soort van primal fear dat je je eigen kind een risico aandoet.
Maar je moet je toch ook altijd goed voorhouden wat een vaccin uiteindelijk is hè. In plaats van dat je wacht op een "natuurlijke" besmetting hetgeen je immuunsysteem activeert, spuit je nu een "code" (of "verzwakt" virus) in die hetzelfde immuunsysteem activeert. Het vaccin zelf is na een aantal weken al volledig door ons lichaam afgebroken.

Als je je kinderen niet wil blootstellen aan het vaccin, kan je je ook afvragen of je je kinderen nog wel in de maatschappij kan laten loslopen waar ze wellicht op een bepaald moment ook een besmetting zullen oplopen.

Het is anders wel heel relevant. Maar geef mij eens een goede reden waarom kinderen wel zouden moeten gevaccineerd worden. Behalve zoals ik zei voor Jos en den bomma.

Waiting for edgy reply n2...
Omdat het net hetzelfde is als "natuurlijk" ziek worden, enkel met minder risico's voor het kind zelf en zijn hele omgeving.

Daar staat dus dat mensen die al eens een infectie hebben gehad meer effect hadden van het vaccin.

Met andere woorden, meerdere keren blootgesteld worden is beter. Iets dat je met verschillende injecties dan ook krijgt, opnieuw met minder risico.

Je bent je eigen stelling aan het ondergraven. Wat logisch is want ze is onzin.

Ik probeer al een tijdje voor mezelf uit te klaren wat nu eigenlijk de oorzaak ten gronde is van mijn twijfel. De opmerking van @Straddle over zijn tetanusvaccin is wel relevant. Mijn kinderen zijn destijds namelijk ook gewoon gevaccineerd daarvoor, alsook voor Polio, zonder dat ik of mijn partner daar veel en zelfs niet verder over hebben nagedacht. Het gaat dan wel om gekende vaccins maar goed het principe blijft wel hetzelfde. Waarom in die gevallen wel vertrouwen in de wetenschap en in het geval van corona dan toch twijfelen.

Tetanus, polio, de pokken etc zijn nu wel ziektes waar je kind effectief iets ernstig kan van overhouden. Het is met een reden dat dit al zo lang wordt toegepast want het is in de eerste plaats ter bescherming van het kind, bij het covid vaccin is het in de eerste plaats om derden te beschermen.

Het is anders wel heel relevant. Maar geef mij eens een goede reden waarom kinderen wel zouden moeten gevaccineerd worden. Behalve zoals ik zei voor Jos en den bomma.

Waiting for edgy reply n2...
Want jij probeert niet edgy te zijn door continu aan te halen dat het leven de bomma in uw ogen waardeloos is? Ik heb medelijden met uw (groot)ouders dat jij zo denkt over de mensen die heel hun leven gewerkt hebben om bij te dragen aan de maatschappij en u hebben opgevoed.

Geen enkele reden, behalve een politiek correcte reden, om uw kind te gaan inspuiten met die brol.

Dat mensen kritisch staan tov het vaccineren van kinderen, daar heb ik geen problemen mee.

Maar afkomen met koosnaampjes zoals "die brol"? Kunnen we dat laten voor op HLN en co? Hier op het forum schat ik het niveau toch wat hoger in dan dat.

NL heeft de bal aan het rollen gebracht vrees ik.

Hier zullen ze het inderdaad wel erg moeilijk verkocht krijgen vermits de headlines de laatste dagen vooral praatten over dalende besmettingen.
En nee, het is niet zo dat er aan de grote klok gehangen zou zijn dat het nu allemaal sunshine en rainbows zou zijn.
Maar er was toch een zeker positivisme waardoor het niet makkelijk zou zijn voor de politiek hier om zomaar te verstrengen.

Maar goed als de landen rondom ons de boel gaan dichtgooien kan je moeilijk als enige de boel openhouden.
Want als dat verkeerd uitdraait kan je het gaan uitleggen.

Je vergeet dan wel dat een vaccin niets met 'steriele' omgeving te maken heeft en dat een vaccin net het immuniteitssysteem gaat triggeren?

Is dat niet gewoon omdat tetanus en polio beiden heel erg gevaarlijk zijn voor kinderen, en corona niet echt?
(anekdote: ik heb een nonkel die als kind bijna gestorven was aan tetanus pakweg 50 jaar geleden, blijkbaar echt kantje boordje)

+ het feit dat corona, en de vaccins ertegen, nog heel erg nieuw zijn

Ik heb geen kinderen, maar begrijp de twijfel heel goed hoor.

Want jij probeert niet edgy te zijn door continu aan te halen dat het leven de bomma in uw ogen waardeloos is? Ik heb medelijden met uw (groot)ouders dat jij zo denkt over de mensen die heel hun leven gewerkt hebben om bij te dragen aan de maatschappij en u hebben opgevoed.
Niet waardeloos, maar in mijn ogen moet een jong kind die nog heel zijn leven voor zich heeft zichzelf niet opofferen voor een bomma die haar leven al gehad heeft.

Niet waardeloos, maar in mijn ogen moet een jong kind die nog heel zijn leven voor zich heeft zichzelf niet opofferen voor een bomma die haar leven al gehad heeft.
Opofferen, kan het nog dramatischer? De gemiddelde bomma heeft nog makkelijk 10-20 kaar voor zich, dat is moeilijk “het haar leven gehad” hebben.

Imo hebben we zelf als ouder die vaccins van tetanus en polio op jonge leeftijd gehad en weten we uit ondervinding daar geen nadeel van hebt. Nu zitten we met een volledig nieuw vaccin dat we zelf nog maar pas kennen, waarbij iedere scheet ivm het vaccin in het lang en het breed in de media komt samen met nog een deel zever uit bepaalde hoek. Imo niet verwonderlijk dat veel ouders een lichte argwaan hebben. De kans op problemen is dan wel miniem maar het zal dan ook maar uw kind zijn waar iets misloopt. Cijfers zijn mooi als het bij een ander gebeurt, wanneer je zelf getroffen raakt kunnen die cijfers nog zo goed zijn als ze willen, je hebt er geen reet aan.

Welk offer maakt een jong kind? Je hebt zelfs liever dat het even op de roulettetafel speelt en gewoon alle infecties doormaakt. Dat is gevaarlijker dan de vaccins hoor.

En al dat valt in het niets bij verloren levensjaren van al de mensen die jij afschrijft.

Heel je betoog is gebaseerd op zaken verkeerd voorstellen (opofferen), mensen afschrijven, en dan nog niet eens weten wat een vaccin is.

Imo hebben we zelf als ouder die vaccins van tetanus en polio op jonge leeftijd gehad en weten we uit ondervinding daar geen nadeel van hebt. Nu zitten we met een volledig nieuw vaccin dat we zelf nog maar pas kennen, waarbij iedere scheet ivm het vaccin in het lang en het breed in de media komt samen met nog een deel zever uit bepaalde hoek. Imo niet verwonderlijk dat veel ouders een lichte argwaan hebben. De kans op problemen is dan wel miniem maar het zal dan ook maar uw kind zijn waar iets misloopt. Cijfers zijn mooi als het bij een ander gebeurt, wanneer je zelf getroffen raakt kunnen die cijfers nog zo goed zijn als ze willen, je hebt er geen reet aan.
En wanneer het kind covid zou krijgen en daar iets aan over zou houden, wat dan?

Zelf in nasleep van bovenstaande discussie wat verder gaan graven :

Getting a COVID-19 vaccination can protect your child 5 years and older from getting COVID-19. It can also protect your child from severe disease, hospitalizations, or developing long-term complications if they do get COVID-19.

In the COVID-19 vaccine clinical trials that were conducted with thousands of children, no serious safety concerns were identified after vaccination, and side effects were mild and did not have any lasting effects. Some children will not have any side effects and serious side effects are rare.

Unlike the mild side effects that some may experience after vaccination, children who get infected with COVID-19 are at risk of getting very sick. As of October 2021, children ages 5 through 11 years have experienced more than 8,300 COVID-19 related hospitalizations and nearly 100 deaths from COVID-19. In fact, COVID-19 ranks as one of the top 10 causes of death for children aged 5 through 11 years. Additionally, children can experience both short and long-term conditions after infection. Children who get infected with COVID-19 can also develop post-COVID conditions that can last for several weeks or longer and can also develop serious complications like multisystem inflammatory syndrome (MIS-C)—a condition where different body parts become inflamed.  From April 2020 to October 2021, more than 2,300 cases of MIS-C have been reported in children ages 5 through 11 years.

Dat kinderen er "niets" aan overhouden of er "geen" baat bij hebben een vaccin te krijgen, is dus evenzeer een fabeltje. Ja, de kansen zijn een stuk kleiner dan bij volwassenen/ouderen, net zoals de kans om iets aan het vaccin over te houden ook enorm klein is.

NL heeft de bal aan het rollen gebracht vrees ik.

Hier zullen ze het inderdaad wel erg moeilijk verkocht krijgen vermits de headlines de laatste dagen vooral praatten over dalende besmettingen.
En nee, het is niet zo dat er aan de grote klok gehangen zou zijn dat het nu allemaal sunshine en rainbows zou zijn.
Maar er was toch een zeker positivisme waardoor het niet makkelijk zou zijn voor de politiek hier om zomaar te verstrengen.

Maar goed als de landen rondom ons de boel gaan dichtgooien kan je moeilijk als enige de boel openhouden.
Want als dat verkeerd uitdraait kan je het gaan uitleggen.
Vergeet ook niet dat onze Eerste Minister nog geen jaar geleden zei dat hij geen lockdown meer wou. Zou zijn politieke geloofwaardigheid volledig onderuit halen, naast het feit dat de vaccins het "heilig middel" waren voor de vrijheid..nu blijkt het allemaal niet waar te zijn.

Nu, wij als gemiddelde BG-forumganger zijn wta slimmer dan het gemiddelde vn de bevolking en weten dat er veel varianten zijn die onvoorspelbaar waren. Maar ik ben er zeker van dat een groot deel van de bevolking het ziet als "ze hebben gelogen, we gingen nooit meer in lockdown. Het vaccin was DE oplossing en dat is niet uitgekomen. Waarom zou ik mij nog laten vaccineren als er ni mega veel verschil is met pré-vaccinatie tijdperk?"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan