Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Wat een absolute bullshit. Reported voor trolling en het verzieken van de thread. Deze discussie is pas nog gevoerd, pik daar dan inhoudelijk op in ipv nu weer een stok in het hoenderhok te gooien zonder ook maar enige inhoudelijke bijdrage en nog wat linkdropping zonder context.

Ik ben dit soort inhoudsloze leugens echt kotsbeu.

De discussie is hier pas nog gevoerd, waarbij er extreem duidelijk is dat aan heel veel elementen voldaan is om hier over te spreken waarbij het enige objectief mogelijke discussiepunt nog het stukje 'intentie' is.
Ik heb recent nog deelgenomen aan die discussie maar werd dan gratuite beschuldigd van het verspreiden van fake news. Het er op een deftige manier inhoudelijk over hebben is ook niet echt haalbaar in deze thread. Deze thread is al even verziekt.

Ik heb recent nog deelgenomen aan die discussie maar werd dan gratuite beschuldigd van het verspreiden van fake news. Het er op een deftige manier inhoudelijk over hebben is ook niet echt haalbaar in deze thread. Deze thread is al even verziekt.
Akkoord voor een stuk hoor. Maar daarom dat ik er juist des te allergischer op reageer met hoe, zoals ik zeg, er precies weer gewoon gratuit een 'stok in het hoenderhok gegooid wordt'

Er valt inderdaad heel veel zinnigs over te zeggen met meer nuance. Maar zo zwart wit weer beginnen...

sam harris? Serieus?

En ja, volgens de definitie van het woord in mensen rechten is het een genocide. Hier al genoeg gegeven en bewezen, dit veranderd daar niks aan.

Ja, serieus. Meer onderbouwd dan het propaganda dat je hier vindt. Meer intelligentie ook, allereerst qua inhoud maar ook, en in een debat over politiek en actualiteit is dat niet onbelangrijk, qua vorm.

Hier is juist niets "gegeven en bewezen", vooral veel drama dat voorbij gaat aan feiten die niet in dat narratief passen.
Dode kinderen zijn erg. Héél erg. Maar daarom is het nog steeds géén genocide bijvoorbeeld.

Ondertussen blijven velen hier bewust of onbewust de absolute gruwel van een beweging zoals Hamas negeren. Je kan geen vrede sluiten met mensen die henzelf en hun kinderen met hun, probleemloos de dood in willen jagen omdat ze een héél andere kijk op leven en dood erop nahouden.

Idem met heel die discussie over UNRWA, misschien daar de logica eens omkeren: als zoveel Westerse, democratische landen stoppen met die vereniging te sponsoren, toch tijdelijk, missschien is er daar dan wél een gegronde reden toe?
Plus wat heeft die sponsoring in het verleden opgeleverd? Een vredelievende Palestijnse verzetsbeweging alvast niet.

Ja, serieus. Meer onderbouwd dan het propaganda dat je hier vindt. Meer intelligentie ook, allereerst qua inhoud maar ook, en in een debat over politiek en actualiteit is dat niet onbelangrijk, qua vorm.

Hier is juist niets "gegeven en bewezen", vooral veel drama dat voorbij gaat aan feiten die niet in dat narratief passen.
Dode kinderen zijn erg. Héél erg. Maar daarom is het nog steeds géén genocide bijvoorbeeld.

Ondertussen blijven velen hier bewust of onbewust de absolute gruwel van een beweging zoals Hamas negeren. Je kan geen vrede sluiten met mensen die henzelf en hun kinderen met hun, probleemloos de dood in willen jagen omdat ze een héél andere kijk op leven en dood erop nahouden.

Idem met heel die discussie over UNRWA, misschien daar de logica eens omkeren: als zoveel Westerse, democratische landen stoppen met die vereniging te sponsoren, toch tijdelijk, missschien is er daar dan wél een gegronde reden toe?
Plus wat heeft die sponsoring in het verleden opgeleverd? Een vredelievende Palestijnse verzetsbeweging alvast niet.
Een tweestatenoplossing kan niet zolang een terreurbeweging het voor het zeggen heeft in Gaza. Een onafhankelijk Palestina gaat er heus niet voor zorgen dat die 2 volkeren plots vredelievend naast mekaar gaan leven/wonen. En dan is Hamas volledig vrij om te doen wat ze willen. Ik ben eigl wel pro meer inmenging van Israel in Gaza. Bij een onafhankelijk Gaza , blijft dat gewoon een openluchtgevangenis, geen enkel Westers land zal de banden aangaan met Hamas.

Ik denk dat het nuttiger is voor mensen om de volledige uitspraak van het ICJ na te lezen voor zij die de sessie niet gevolgd hebben.

In the Court’s view, the facts and circumstances mentioned above are sufficient to conclude that at least some of the rights claimed by South Africa and for which it is seeking protection are plausible. This is the case with respect to the right of the Palestinians in Gaza to be protected from acts of genocide and related prohibited acts identified in Article III, and the right of South Africa to seek Israel’s compliance with the latter’s obligations under the Convention.
In these circumstances, the Court considers that the catastrophic humanitarian situation in the Gaza Strip is at serious risk of deteriorating further before the Court renders its final judgment.
In light of the considerations set out above, the Court considers that there is urgency, in the sense that there is a real and imminent risk that irreparable prejudice will be caused to the rights found by the Court to be plausible, before it gives its final decision.

Dit is géén finaal verdict over de genocide claim van Zuid-Afrika (wat nog jaren kan duren) maar je kan hier wel uit concluderen dat het ICJ besluit dat er minstens een risico voor genocide aanwezig is in Gaza. Iets wat door o.a. de Biden administratie werd afgedaan als nonsens.

Er werd hier eerder ook geopperd dat dit een oorlog is als andere en dat we hiermee het woord 'genocide' devalueren maar dat blijkt toch niet uit de verklaring van het ICJ, die vol staat met voorbeelden die de Zuid-Afrikaanse claim ondersteunen, inclusief genocidale uitspraken waaruit intentie blijkt.

Jij negeert het oordeel van 17 (van de 19) rechters die oordelen dat er wel een legitieme mogelijkheid is dat het hier over een genocide gaat.

Het 'drama' wordt stilaan jouw overduidelijke vooroordelen tegenover de islam (een vooroordeel dat je, als ik mij niet vergis, ook al zelf hebt toegegeven).

Je werd beschuldigd van het verspreiden van fake news, omdat je al meermaals de situatie in Gaza afgedaan hebt als het zoveelste conflictje, niets uitzonderlijks aan, 'als we dat al een genocide gaan noemen', zonder daarbij enige argumentatie te geven waarom er niets uitzonderlijks zou zijn aan wat er ginds gebeurt.

Ik heb je daar al tweemaal met heel wat inhoudelijke argumenten op geantwoord, maar dan ga je er niet op in. Dan moet je niet afkomen met "het is hier verziekt en je kan geen deftig inhoudelijk debat hebben".

Om het terug on-topic te houden:
Ondertussen namen 12 Israëlische ministers deel aan een conferentie om de Gazastrook terug te koloniseren, ook al mogen we volgens KoC zijn held Sam Harris de Israëliërs niet van kolonisatie beschuldigen : https://www.standaard.be/cnt/dmf20240130_92925289

En vandaag zijn ook beelden vrijgegeven van een Israëlisch moordcommando in het Ibn Sina ziekenhuis in de Westelijke Jordaan: https://www.theguardian.com/world/2...d-women-medics-storm-hospital-jenin-west-bank

Laatst bewerkt:
Je werd beschuldigd van het verspreiden van fake news, omdat je al meermaals de situatie in Gaza afgedaan hebt als het zoveelste conflictje, niets uitzonderlijks aan, 'als we dat al een genocide gaan noemen', zonder daarbij enige argumentatie te geven waarom er niets uitzonderlijks zou zijn aan wat er ginds gebeurt.

Ik heb je daar al tweemaal met heel wat inhoudelijke argumenten op geantwoord, maar dan ga je er niet op in. Dan moet je niet afkomen met "het is hier verziekt en je kan geen deftig inhoudelijk debat hebben".

Om het terug on-topic te houden:
Ondertussen namen 12 Israëlische ministers deel aan een conferentie om de Gazastrook terug te koloniseren, ook al mogen we volgens KoC zijn held Sam Harris de Israëliërs niet van kolonisatie beschuldigen : https://www.standaard.be/cnt/dmf20240130_92925289

En vandaag zijn ook beelden vrijgegeven van een Israëlisch moordcommando in het Ibn Sina ziekenhuis in de Westelijke Jordaan: https://www.theguardian.com/world/2...d-women-medics-storm-hospital-jenin-west-bank
Je bent hier (opnieuw) quotes aan het gebruiken voor iets dat ik nooit gezegd heb. Eerst een stroman opwerpen om dan neerbuigend te gaan verwijten dat er fake news verspreid wordt. Illustreert inderdaad mooi hoe de discussie hier gevoerd wordt en de thread verziekt.

Eerste 10 minuten aangehoord en het is het typische "clash of cultures" onzin die daar altijd van die hoek vandaan komt.

Zeg gerust wanneer hij effectief spreekt over de genocide.

In 1948, the United Nations Genocide Convention defined genocide as any of five "acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group". These five acts were:
  1. killing members of the group,
  2. causing them serious bodily or mental harm,
  3. imposing living conditions intended to destroy the group,
  4. preventing births,
  5. and forcibly transferring children out of the group.
Victims are targeted because of their real or perceived membership of a group, not randomly.[1][2]

Israel doet aan 1,2,3 en 5 .
FYI je moet er 1 hebben om het zo te kunnen beschouwen.

Niemand zegt dat ook, echt is de enige met wie israel de laatste jaren onderhandelde de extremistische hamas en niet de gematigde fatah.
Juist omdat ze het walgelijk beleid dat ze voeren de laatste decenia in stand willen houden.

De reden is steun voor israel, en die steun is om de onderdrukte bevolking te helpen, je weet wel hen drinkbaar water geven andat israel voor de zoveelste keer hun water zuivering installaties vernietigd.

En jij vraagt je echt af waarom er daar geen vrede is?

Jij negeert het oordeel van 17 (van de 19) rechters die oordelen dat er wel een legitieme mogelijkheid is dat het hier over een genocide gaat.

Het 'drama' wordt stilaan jouw overduidelijke vooroordelen tegenover de islam (een vooroordeel dat je, als ik mij niet vergis, ook al zelf hebt toegegeven).
Idd de realiteit is dat er hier langs beide kanten gewoon walgelijke mensne zitten met de burgerbevolking ertussen.
Dat palestijnen het overgrote deel van de tijd het meeste te leiden hebben onder dit zorgt ervoor dat het westen dat makkelijk kan negeren, maar als het eens israelies zijn die eronder leiden moet er opgetreden worden.

sam harris? Serieus?

En ja, volgens de definitie van het woord in mensen rechten is het een genocide. Hier al genoeg gegeven en bewezen, dit veranderd daar niks aan.
Wat is er mis met Sam Harris?
Toevallig die episode ook gehoord deze morgen. Hij heeft imo redelijke argumenten.

En terzijde, het idee dat wat randoms op een forum in België kunnen bewijzen of iets al dan niet een genocide is is gewoon lachwekkend.

Je bent hier (opnieuw) quotes aan het gebruiken voor iets dat ik nooit gezegd heb. Eerst een stroman opwerpen om dan neerbuigend te gaan verwijten dat er fake news verspreid wordt. Illustreert inderdaad mooi hoe de discussie hier gevoerd wordt en de thread verziekt.
Ahem:
Maar omgekeerd, als dit genocide is, dan mogen we eigenlijk ook wel termen als oorlogsmidaden en etnische zuivering en dergelijke afschaffen, want is het eigenlijk allemaal één pot nat.

Als je die definitie ruim interpreteert dan kan ik me eigenlijk geen enkele oorlog voor de geest halen die je niet als genocide zou kunnen benoemen. In elk conflict vallen er burgerslachtoffers die vermijdbaar waren. Het hoeft zelfs geen oorlog te zijn, wat Hans Van Themsche deed was ook een genocide volgens die definitie.

als die critici al zo ver gaan om dit genocide te durven noemen,

Het doet ook af van de ernst van beschuldigingen van echte genocide in de toekomst, als dat gewoon iets is dat je naar de zijde van een gewapend conflict slingert als ze te ver gaan dan kan je die beschuldigingen eigenlijk ook gewoon beginnen negeren.

Je kan definities maken zoveel als je wil maar als we de definitie van genocide zo willen opentrekken dan gaat ze ongeveer twee oorlogen mee gaan om wat schokeffect te creëren en dan gaat vanaf nu een beschuldiging zijn die vanaf dag 1 in elk conflict ingeroepen wordt waar niemand nog van opkijkt
Verschillende citaten waarbij je de situatie in Gaza voorstelt als een dertien-in-een-dozijn-conflictje, om elke insinuatie over een potentiële genocide de kiem in te smoren. Je zegt letterlijk "als ze dit al een genocide durven noemen".

Er is je al meermaals op gewezen dat dit conflict veel verder gaat dan eender welk conflict in de recente geschiedenis, met een ongezien aantal burgerslachtoffers, met een belegering die we - zoals @Avondland aangaf - niet meer gezien hebben sinds Leningrad (die achteraf ook door verschillende historici als op zijn minst poging tot genocide is bestempeld overigens), met regeringsleiders en beleidsmakers die oproepen tot en werk maken van etnische zuivering.

Ook het Internationaal Gerechtshof vindt de situatie in Gaza niet zomaar de zoveelste oorlog als ze het nodig vinden dat Israël binnen de maand bewijst alles te doen om een genocide te voorkomen.

Ik heb je zelf hier en hier met inhoudelijke argumenten gewezen op dat je dit niet kan bestempelen als een doorsnee conflict. Je vond het niet nodig om daarop in te gaan, om met tegenargumenten te komen die jouw stelling te verdedigen. Dan vind ik het nogal zwak om een week later te komen lullen dat je hier niet meer wil posten omdat er niet inhoudelijk gediscussieerd wordt.

Laatst bewerkt:

Ooit praatte die over ideen en had die wel itnressenate dingen te zeggen nu is dat een rechtse pundit, en dan nog een domme.

Toevallig die episode ook gehoord deze morgen. Hij heeft imo redelijke argumenten.

En terzijde, het idee dat wat randoms op een forum in België kunnen bewijzen of iets al dan niet een genocide is is gewoon lachwekkend.
Ja, stel je voor dat je geen mening kan hebben over iets wat redelijk duidelijk gedefineerd is.

Ooit praatte die over ideen en had die wel itnressenate dingen te zeggen nu is dat een rechtse pundit, en dan nog een domme.

Het kan zo erg nog niet zijn als een alt-right youtuber met 50k subscribers de beste bron is :)

Ja, stel je voor dat je geen mening kan hebben over iets wat redelijk duidelijk gedefineerd is.

Tuurlijk wel, daarom dat ik ook het woord bewijzen eruit pikte. Mening zeer zeker, jij claimt echter dat het hier bewezen is. Wat uiteraard lachwekkend is.

Het kan zo erg nog niet zijn als een alt-right youtuber met 50k subscribers de beste bron is :)

Tsjah, jaren geleden toen ik Van god los las maakte ik mij al de bedenking dat elke religie een veeg uit de pan kreeg maar dat het jodendom er wel erg makkelijk van af kwam in zijn boek. Ik weet niet of Harris diegene is die hier met een klare blik naar de actualiteit kijkt.

Even terzijde als wanneer een internationaal samengesteld college van experts bij grote meerderheid beslist dat er indicaties zijn dat er weldegelijk mogelijk sprake is van genocide, maar een of andere random in Noorwegen vindt dat je dat woord desondanks nog altijd niet in de mond mag nemen?

Laatst bewerkt:
Even terzijde als wanneer een internationaal samengesteld college van experts bij grote meerderheid beslist dat er indicaties zijn dat er weldegelijk mogelijk sprake is van genocide, maar een of andere random in Noorwegen vindt dat je dat woord desondanks nog altijd niet in de mond mag nemen?

Indicaties en “mogelijk sprake van” is reden tot onderzoek, geen feit noch veroordeling. Genocide lijkt me serieus genoeg dat we correct zouden moeten zijn met onze woorden.
Lijkt me nog altijd sterk om te claimen dat het hier bewezen is terwijl dat college van experts daar nog niet toe in staat is.

Edit: en wat dat andere stuk betreft als je effectief dat stuk beluisterd hebt dat hier boven aangehaald wordt dan heeft hij het over jihadisme, niet islam.

Niets, maar Harris is eerder een influencer dan een academische filosoof wiens ideeën gevormd zijn door rigoureus onderzoek en door zichzelf bloot te stellen aan kritiek via peer-reviewed publicaties. Hij stelt ook zelf dat hij daar de waarde niet van in ziet; prima voor hem maar zo kies je er zelf voor om je eigen werk open te laten voor foutieve veronderstellingen natuurlijk.

Ahem:

Verschillende citaten waarbij je de situatie in Gaza voorstelt als een dertien-in-een-dozijn-conflictje, om elke insinuatie over een potentiële genocide de kiem in te smoren. Je zegt letterlijk "als ze dit al een genocide durven noemen".

Er is je al meermaals op gewezen dat dit conflict veel verder gaat dan eender welk conflict in de recente geschiedenis, met een ongezien aantal burgerslachtoffers, met een belegering die we - zoals @Avondland aangaf - niet meer gezien hebben sinds Leningrad (die achteraf ook door verschillende historici als op zijn minst poging tot genocide is bestempeld overigens), met regeringsleiders en beleidsmakers die oproepen tot en werk maken van etnische zuivering.

Ook het Internationaal Gerechtshof vindt de situatie in Gaza niet zomaar de zoveelste oorlog als ze het nodig vinden dat Israël binnen de maand bewijst alles te doen om een genocide te voorkomen.

Ik heb je zelf hier en hier met inhoudelijke argumenten gewezen op dat je dit niet kan bestempelen als een doorsnee conflict. Je vond het niet nodig om daarop in te gaan, om met tegenargumenten te komen die jouw stelling te verdedigen. Dan vind ik het nogal zwak om een week later te komen lullen dat je hier niet meer wil posten omdat er niet inhoudelijk gediscussieerd wordt.
Da's allemaal niet wat je mij in de mond gelegd hebt, je zou denken dat als je andere mensen van het verspreiden van fake news beschuldigt dat een moment is om je net nog iets meer aan de feiten te houden in plaats van om net dan mensen hun woorden te gaan verdraaien. (En zelfs moest ik dat allemaal gezegd hebben, dan is het nog steeds misplaatst om zo'n beschuldigingen te gaan uiten, wat heeft dit bij god met het verspreiden van fake news te maken?)

Ik ben er niet op ingegaan omdat het eerst gewoon een wat zwak argument was dat ik niet echt de moeite vond om te gaan weerleggen waarvan ik dacht dat zelfs jij het niet echt cruciaal voor de discussie beschouwde, mijn argumentatie staat of valt niet op basis van of het nu een groot of klein conflict zou zijn dus ik voelde me niet geroepen daartegen te argumenteren. Ten eerste doet de omvang van het conflict er niet toe om te bepalen of iets een genocide is, anderzijds is "doden per dag" ook wel een heel specifiek gekozen indicator van de grootte van een conflict omdat dat hier het argument goed uitkomt, het is op dit moment een kort en krachtige oorlog. Als de oorlog nog 4 jaar langer duurt op lage intensiteit dan denk ik niet dat je dit cijfer gaat aanhalen om te zeggen dat het al bij al nog meevalt allemaal.

Maar vooral, ik ben er niet op ingegaan omdat ik er normaal een punt van maak om hier niet te reageren op mensen die hun manieren niet kunnen houden, iets wat ik hier nu wel aan het doen ben en ben er al wat spijt van aan het krijgen. Het is niet omdat er ook argumentatie in staat dat posts met zo'n verwijten geen absolute shitposts zijn en we zijn hier allemaal al te oud om nog op dat niveau te discussiëren. Het valt altijd meer op als je zelf de incasserende partij bent maar kan me wel voorstellen dat er nog mensen deze thread mijden omwille van dergelijke toxische manier van discussiëren.

Laatst bewerkt:
Je vind er genoeg als je zelf wil uitzoeken, beetje een tyîsche verhaal van mensen die youtube viewers willen behouden en daar hun inkomsten van halen, worden grifters.

Tuurlijk wel, daarom dat ik ook het woord bewijzen eruit pikte. Mening zeer zeker, jij claimt echter dat het hier bewezen is. Wat uiteraard lachwekkend is.
Dat is het, nogmaals israel geeft dit zelf gewoon toe in hun acties, ethnische zuivering en het massaal straffen van heel gaza zijn gewoon onderdeel van die genocide, dat ontkennen is gewoon de realiteit ontkennen.

Da's allemaal niet wat je mij in de mond gelegd hebt, je zou denken dat als je andere mensen van het verspreiden van fake news beschuldigt dat een moment is om je net nog iets meer aan de feiten te houden in plaats van om net dan mensen hun woorden te gaan verdraaien. (En zelfs moest ik dat allemaal gezegd hebben, dan is het nog steeds misplaatst om zo'n beschuldigingen te gaan uiten, wat heeft dit bij god met het verspreiden van fake news te maken?)

Ik ben er niet op ingegaan omdat het eerst gewoon een wat zwak argument was dat ik niet echt de moeite vond om te gaan weerleggen waarvan ik dacht dat zelfs jij het niet echt cruciaal voor de discussie beschouwde, mijn argumentatie staat of valt niet op basis van of het nu een groot of klein conflict zou zijn dus ik voelde me niet geroepen daartegen te argumenteren. Ten eerste doet de omvang van het conflict er niet toe om te bepalen of iets een genocide is, anderzijds is "doden per dag" ook wel een heel specifiek gekozen indicator van de grootte van een conflict omdat dat hier het argument goed uitkomt, het is op dit moment een kort en krachtige oorlog. Als de oorlog nog 4 jaar langer duurt op lage intensiteit dan denk ik niet dat je dit cijfer gaat aanhalen om te zeggen dat het al bij al nog meevalt allemaal.

Maar vooral, ik ben er niet op ingegaan omdat ik er normaal een punt van maak om hier niet te reageren op mensen die hun manieren niet kunnen houden, iets wat ik hier nu wel aan het doen ben en ben er al wat spijt van aan het krijgen. Het is niet omdat er ook argumentatie in staat dat posts met zo'n verwijten geen absolute shitposts zijn en we zijn hier allemaal al te oud om nog op dat niveau te discussiëren. Het valt altijd meer op als je zelf de incasserende partij bent maar kan me wel voorstellen dat er nog mensen deze thread mijden omwille van dergelijke toxische manier van discussiëren.
Wat zeg je nu eigenlijk?

Ik ben niet mee wat de inhoudelijke boodschap nu eigenlijk is.

Terug
Bovenaan