Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Mogelijks, maar de wereld is dan ook harteloos.

Wat ik mis in heel dat verhaal is de druk op Hamas om die gijzelaars op te geven. Ik zie dat nergens in die pro-palestina protesten, kan zijn dat ik er over gekeken heb. Maar in mijn opinie, zolang dat men die niet opgeeft EN/OF de verantwoordelijken voor die misdaad uitlevert zie ik enkel Hamas verantwoordelijk voor wat er nu aan het gebeuren is. Je moet ergens de lijn trekken en nu zijn dat imo die gijzelaars. Als die gijzelaars daar morgen staan en Israël trekt zich niet terug, dan zal mijn mening veranderen.
Die gijzelaars mogen we niet uit het oog verliezen, dat klopt. Maar er zijn intussen al verschillende gijzelaars gedood door het "competente" Israël. En vind je de weegschaal echt ok, 10.000 gedode Palestijnse kinderen voor 200 Israëlische gegijzelden?

Die gijzelaars mogen we niet uit het oog verliezen, dat klopt. Maar er zijn intussen al verschillende gijzelaars gedood door het "competente" Israël. En vind je de weegschaal echt ok, 10.000 gedode Palestijnse kinderen voor 200 Israëlische gegijzelden?
Ok? ik vind uiteindelijk elke mens die gedood wordt door dit soort geweld niet ok. Dus nee dat is niet ok, maar ik vind wel dat de eind verantwoordelijkheid voor die slachtoffers op dit moment bij Hamas ligt.

Dan is er natuurlijk ook het gebruik van de term kinderen, ook bij ons kan het systeem kinderen als volwassen beschouwen in bepaalde gevallen. Er zijn daar genoeg 16-17 jarigen die volwassen zaken uitsteken. Weerom ligt de verantwoordelijkheid bij degene die de kindsoldaten gebruikt, niet bij degene die er op terugschiet.

( uiteraard zijn er hopen onschuldige kinderen gedood hier en dat is heel erg)

Laatst bewerkt:
In valse voorstellingen hebben we daarentegen al voldoende les gehad op dit forum Mac, maar toch bedankt voor de herhaling. Dé Palestijnen zijn ook niet op een bepaalde ochtend zo opgestaan. Het is onvoorstelbaar hoe mensen in staat blijven om een hele bevolking, inclusief kinderen, verantwoordelijk te stellen voor de daden van een terreurbeweging en het acceptabel vinden dat die hele bevolking, inclusief kinderen, daar collectief op de zwaarst mogelijke manier voor bestraft wordt. In het bijzonder in de context van Palestina en Israël, waarbij het een langs alle mogelijke gaten verkrachting is van de geschiedenis en realiteit om 7 oktober als een soort eerste steen voor te stellen.

Twee belangrijke elementen die je daarbij over het hoofd ziet:
  1. De Palestijnse bevolking heeft natuurlijk wel Hamas aan de macht gestemd. Diezelfde Hamas die zich al van in het begin richtte op het doden van zoveel mogelijk onschuldige Israëlische burgerslachtoffers en Israël van de kaart wil vegen. Gelukkig hebben ze die middelen (nog) niet.
  2. Hamas verschuilt zich consequent achter hun burgerbevolking. Dan heb ik het niet alleen over menselijke schilden maar ook over militaire infrastructuur onder ziekenhuizen (vreemd dat geen enkele Palestijn dat ooit zou opgemerkt hebben), bij scholen, bij peutertuinen, etc.
Er is gewoon een gigantische vermenging tussen militair en burger in Palestina. Vooral de schuld van Hamas zelf maar de Palestijnse burger doet ook bitter weinig moeite om een genuanceerd en vredig alternatief aan te bieden. Moet je daarom onschuldige burgers en kinderen doden? Uiteraard niet. Elk burgerslachtoffer is er één teveel. Maar wat Hamas doet is eigenlijk één grote gijzelingsactie, met niet alleen de gijzelaars van 07/10 maar met gans de Palestijnse bevolking als gijzelaars.
Nu, als er morgen een groep terroristen 20 burgers gijzelt in ons land, niet voor losgeld maar voor een totaal onredelijke eis (cfr. de vernietiging van Israël), dan zullen wij daar ook niet aan toegeven. En dan zal er op een bepaald moment ook ingegrepen worden door onze Special Forces waarbij niemand zal kunnen garanderen dat alle gijzelaars het er levend vanaf brengen. Maar als land moet je dan die verdomd harde keuzes maken. Moet je dan onze Special Forces verwijten dat er doden zijn gevallen? Neen, het is de gijzelingsactie van de terroristen (en hun keuze om burgers als levend schild te gebruiken) die daartoe heeft geleid.

Dat lijkt mij het dichtst de zeer complexe situatie van de Palestijnse kwestie te benaderen, maar dan in het 10000-voud.

Dus spaar uw woede voor de vele Palestijnse burgerslachtoffers voor de échte verantwoordelijken; en dat is en blijft Hamas.

Dus spaar uw woede voor de vele Palestijnse burgerslachtoffers voor de échte verantwoordelijken; en dat is en blijft Hamas.
Nee hoor. Dat is aan Israël. Zoals meermaals aangehaald, het heeft ondertussen niets meer te maken met vergelding wat betreft de aanslag van 7 oktober. Say it like it is: War crimes.

Er kunnen ook gewoon 2 landen in de fout gaan hoor. Ik vind de Israël - Hamas oorlog helemaal niet zo eenvoudig om een kant in te kiezen dan bij Rusland - Oekraïne. Wat mij betreft zijn er idd oorlogsmisdaden gepleegd door beide volkeren. Israël heeft natuurlijk het grote voordeel het vriendje te zijn van de US. Dan kan en mag er altijd wat meer en knijpen wij als Europa ietsje sneller een oogje toe. Walgelijk, maar het is zo.

Eén van die 2 landen moet weg om daar ooit vrede te krijgen. Zo cru maar simpel is. Dat zijn 2 volkeren die elkaar haten tot op het bot. Het interesseert mij niet wie van de 2 maar 1 van die 2 moet daar weg. Doe "kop of munt", stop met burgerslachtoffers te maken en stuur de verliezer naar één of ander onbewoond eiland want dat conflict sleept nu al véél te lang aan. Ik hoor graag mensen roepen over "praten werkt" maar ik denk dat we al vele jaren voorbij dat punt zijn. Zelfs als hier een staakt-het-vuren zou afgekondigd worden dan nog gaan beide landen met enorme spanningen naast elkaar leven tot de allerkleinste escalatie alles weer doet ontploffen (letterlijk en figuurlijk).

Ik kom voor m'n werk meermaals per jaar in Tel Aviv. Israël is absolute wereldtop wat betreft cybersecurity (en meteen ook dé hoofdreden waarom ze het vriendje van de US zijn: die trainen de NSA). Zelfs met de hoogst opgeleide hoogst geplaatst C-level management figuren in internationale bedrijven merk ik dat die de Palestijnen gewoon heel hard haten. Ook mensen die nog geen burgerslachtoffers in hun familie hebben, waarvan de huizen niet vernield werden in het verleden,... Die haat zit er enorm in.

Nee hoor. Dat is aan Israël. Zoals meermaals aangehaald, het heeft ondertussen niets meer te maken met vergelding wat betreft de aanslag van 7 oktober. Say it like it is: War crimes.
Heeft Hamas nog steeds gijzelaars? Ja? Ok dan is er perfect een reden voor Israel om daar te zijn.

Ok? ik vind uiteindelijk elke mens die gedood wordt door dit soort geweld niet ok. Dus nee dat is niet ok, maar ik vind wel dat de eind verantwoordelijkheid voor die slachtoffers op dit moment bij Hamas ligt.
Ik vind dat een absurde stelling. Er is een gedeelde verantwoordelijkheid, uiteraard. Maar stellen dat de eindverantwoordelijke Hamas is, is doen alsof Israël geen andere keuze heeft. Om nog eens een voorbeeld te nemen van enkele maanden geleden, toen Israël een ziekenwagen bombardeerde vlak voor de ingang van een ziekenhuis, een ingang omgeven door honderden vluchtelingen. Volgens Israël vervoerde die ziekenwagen wapens van Hamas. Het is de verantwoordelijkheid van Hamas om hun eigen bevolking in gevaar te brengen door die wapens te vervoeren in een ziekenwagen, vanuit een ziekenhuis omgeven door honderden vluchtelingen. Dat klopt (enfin, voor zover het klopt dat ze effectief wapens vervoerden in die ambulance, we moeten daar Israël op hun woord geloven). Maar Israël maakte wel de keuze om die ziekenwagen daar te beschieten waar er de grootste kans was op collaterale schade en onschuldige slachtoffers. Ze hadden die wagen ook 200 meter verder kunnen beschieten. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om ze niet te beschieten, gezien het aantal mogelijke burgerslachtoffers en het feit dat die wagen op zich geen onmiddellijke bedreiging vormde. Ik snap niet dat je dan kan zeggen: eindverantwoordelijke nog altijd Hamas en daarmee tegelijk eigenlijk ook dat Israël geen keuze had. Dat klopt gewoon niet.

Twee belangrijke elementen die je daarbij over het hoofd ziet:
  1. De Palestijnse bevolking heeft natuurlijk wel Hamas aan de macht gestemd. Diezelfde Hamas die zich al van in het begin richtte op het doden van zoveel mogelijk onschuldige Israëlische burgerslachtoffers en Israël van de kaart wil vegen. Gelukkig hebben ze die middelen (nog) niet.
  2. Hamas verschuilt zich consequent achter hun burgerbevolking. Dan heb ik het niet alleen over menselijke schilden maar ook over militaire infrastructuur onder ziekenhuizen (vreemd dat geen enkele Palestijn dat ooit zou opgemerkt hebben), bij scholen, bij peutertuinen, etc.
Er is gewoon een gigantische vermenging tussen militair en burger in Palestina. Vooral de schuld van Hamas zelf maar de Palestijnse burger doet ook bitter weinig moeite om een genuanceerd en vredig alternatief aan te bieden. Moet je daarom onschuldige burgers en kinderen doden? Uiteraard niet. Elk burgerslachtoffer is er één teveel. Maar wat Hamas doet is eigenlijk één grote gijzelingsactie, met niet alleen de gijzelaars van 07/10 maar met gans de Palestijnse bevolking als gijzelaars.
Nu, als er morgen een groep terroristen 20 burgers gijzelt in ons land, niet voor losgeld maar voor een totaal onredelijke eis (cfr. de vernietiging van Israël), dan zullen wij daar ook niet aan toegeven. En dan zal er op een bepaald moment ook ingegrepen worden door onze Special Forces waarbij niemand zal kunnen garanderen dat alle gijzelaars het er levend vanaf brengen. Maar als land moet je dan die verdomd harde keuzes maken. Moet je dan onze Special Forces verwijten dat er doden zijn gevallen? Neen, het is de gijzelingsactie van de terroristen (en hun keuze om burgers als levend schild te gebruiken) die daartoe heeft geleid.

Dat lijkt mij het dichtst de zeer complexe situatie van de Palestijnse kwestie te benaderen, maar dan in het 10000-voud.

Ik zie die twee zaken niet over het hoofd, wat je eigenlijk wel weet. En er is hier in dit topic al heel veel digitale inkt gevloeid over die twee elementen. Wat je ook wel weet. De verkiezing waar je naar verwijst is intussen 20 jaar geleden, draaide rond de politieke (en meer "gematigde") tak van Hamas en rond het onderwerp van corruptie. Net zoals niet elke N-VA-stemmer een rabiate separatist is, of niet elke VB-stemmer iedereen met een kleurtje en een afwijkende geaardheid buiten wilt, kan je de verkiezing van Hamas 20 jaar geleden niet reduceren tot steun voor 'dood aan elke Israëliër'. Dat Hamas zich achter hun burgerbevolking verschuilt klopt, en dat zijn oorlogsmisdaden. Al moet je daar ook erkennen dat gewapend verzet in een dicht verstedelijkt gebied ter grootte van Rotterdam maar dan met 2.2 miljoen inwoners je niet bijzonder veel manoeuvreerruimte hebt. En van het befaamde hoofdkwartier onder Al-Shifa hebben we eigenlijk ook niet veel meer gehoord ...

Je probeert de situatie extreem simpel voor te stellen, met een duidelijke agressor en een duidelijk slachtoffer. Dan ken je ofwel de context en geschiedenis van het conflict niet, of weiger je die te erkennen omdat je expliciet voor 1 partij kant wil kiezen. De aanslag van 7 oktober is niet in een vacuüm gebeurd. Daar zit 75 jaar aan conflict, onderdrukking en wederzijdse wreedheden en haat achter. De aanslag van 7 oktober volgde na een jaar waarin het Israëlische leger een recordaantal Palestijnen had gedood, een jaar waarin de kolonisering van de Westelijke Jordaan een grotere vaart dan ooit aannam, een jaar waarin de discriminatie en onderdrukking van Palestijnen binnen Israël ongekende hoogtes bereikte. De Israëlische bevolking heeft Netanyahu en zijn extreemrechtse haviken aan de macht gestemd. Als we jouw logica, en die van sommige anderen hier, die je toepast op de Palestijnen zou doortrekken naar de Israëliërs, dan hebben die de retaliatie van Hamas op 7 oktober toch ook gewoon gezocht, niet? Maar zo eerlijk gaan we weer niet zijn, natuurlijk.

Los van het feit dat je de waarheid, de geschiedenis en regionale context compleet miskent en verkracht door alles, of toch de 'eindverantwoordelijkheid', in de schoenen van de Palestijnen te schuiven, vind ik de collectieve verantwoordelijkheid die je (zij het compleet selectief) bepleit ethisch echt misselijkmakend. De Israëlische burgers verdienden 7 oktober niet, verdien(d)en ook alle raketaanvallen die hun Iron Dome gelukkig quasi allemaal onderschept niet, ook al is het beleid dat ze aan de macht hebben gebracht daar mede verantwoordelijk voor. Net zo min als de Palestijnse bevolking alles voor en na 7 oktober niet verdiende en verdient omwille van wat hun 'regering' heeft gedaan.

Heeft Hamas nog steeds gijzelaars? Ja? Ok dan is er perfect een reden voor Israel om daar te zijn.
Heeft IDF tot hiertoe al gijzelaars bevrijd? Ze hebben er wel al drie neergeschoten, per ongeluk. Maar tenzij ik me vergis - en ik vind het niet meteen terug - zijn de bevrijde gijzelaars telkens overgeleverd aan Israël door een deal met Hamas.

Dus ja, ik begrijp dat ze er nog steeds zijn - want de druk op Netanyahu om de gijzelaars te bevrijden is immens, maar dat ze daarnaast erin zullen slagen om Hamas volledig uit te schakelen, laat staan te voorkomen dat Hamas 2.0 uit deze assen gaat opstaan, is me niet duidelijk.

Ik denk dat we hier ook wat we hier misschien ook wel wat "verwend" zijn door hoe oorlogen door westerse landen typisch gevoerd worden waar er een extreem militair overwicht bestaat voor de westerse kant en het risico voor westerse soldaten (maar ook westerse landen in hun geheel) al bij al vrij beperkt is. Dat geeft ons meestal de mogelijkheid heel voorzichtig tewerk te gaan, wij kunnen gerust 10 keer een vliegtuig laten terugkeren omdat er twijfel was over eventuele burgers in de buurt en onze bom pas de tiende keer smijten, het vliegtuig loopt amper risico en we kunnen de kost dragen. Ik weet niet of Israël datzelfde overwicht heeft, het is een hoogtechnologisch en rijk maar ook nog steeds klein land. Er is natuurlijk een duidelijk overwicht tegen Gaza maar het moet tegelijkertijd ook nog kunnen vechten tegen Libanon en ook de andere buren blijven nog steeds potentiële agressors, zware escalaties zijn iets waar je altijd rekening mee moet houden als je Israël bent. Dan denk ik dat je als land en leger wel een iets andere mindset hebt van hoe je zo'n oorlog voert.
Dit is pure goedpraterij.

Using publicly available data, Oxfam calculated that number of average deaths per day for Gaza is significantly higher than any recent major armed conflict including Syria (96.5 deaths per day), Sudan (51.6), Iraq (50.8), Ukraine (43.9) Afghanistan (23.8) and Yemen (15.8).
In Gaza spreken we van gemiddeld 250 doden per dag. Dat is meer dan dubbel zoveel als in Syrië, waar de middelen om burgerslachtoffers te vermijden oneindig veel kleiner zijn dan wat het Israëlische leger voorhanden heeft. Zelfs in een zo dicht bevolkt gebied als Gaza kom je niet aan 250 rechtstreekse oorlogsdoden per dag als je een doctrine volgt om burgerslachtoffers te vermijden. Op het terrein is die doctrine er duidelijk niet. Ik vind het onvoorstelbaar dat dat nog altijd volgehouden wordt, eerlijk gezegd. Je hoeft daarvoor zelfs niet te kijken naar de rechtstreekse beschietingen, gewoon al het afsluiten van water en elektriciteit en het ontzeggen van voedsel en medicatie aan 2 miljoen mensen zou in eender welk ander conflict een unaniem en rechtlijnige respons krijgen.

Dat zal nog moeten blijken.

Van één kant zijn we al zeker dat het war crimes zijn; van Hamas' kant.
Van de Israëlische kant is het nog maar te zien. Als Hamas daadwerkelijk hun militaire infrastructuur onder ziekenhuizen bouwt, en daar lijkt het wel degelijk op, dan is een aanval daarop geen "war crime".

Van de Israëlische kant is het nog maar te zien. Als Hamas daadwerkelijk hun militaire infrastructuur onder ziekenhuizen bouwt, en daar lijkt het wel degelijk op, dan is een aanval daarop geen "war crime".
Dus als een terrorist zich schuilt achter 20 schoolkinderen is het dik oké om daar een bom op te gooien?

Ik vind dat een absurde stelling. Er is een gedeelde verantwoordelijkheid, uiteraard. Maar stellen dat de eindverantwoordelijke Hamas is, is doen alsof Israël geen andere keuze heeft. Om nog eens een voorbeeld te nemen van enkele maanden geleden, toen Israël een ziekenwagen bombardeerde vlak voor de ingang van een ziekenhuis, een ingang omgeven door honderden vluchtelingen. Volgens Israël vervoerde die ziekenwagen wapens van Hamas. Het is de verantwoordelijkheid van Hamas om hun eigen bevolking in gevaar te brengen door die wapens te vervoeren in een ziekenwagen, vanuit een ziekenhuis omgeven door honderden vluchtelingen. Dat klopt (enfin, voor zover het klopt dat ze effectief wapens vervoerden in die ambulance, we moeten daar Israël op hun woord geloven). Maar Israël maakte wel de keuze om die ziekenwagen daar te beschieten waar er de grootste kans was op collaterale schade en onschuldige slachtoffers. Ze hadden die wagen ook 200 meter verder kunnen beschieten. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om ze niet te beschieten, gezien het aantal mogelijke burgerslachtoffers en het feit dat die wagen op zich geen onmiddellijke bedreiging vormde. Ik snap niet dat je dan kan zeggen: eindverantwoordelijke nog altijd Hamas en daarmee tegelijk eigenlijk ook dat Israël geen keuze had. Dat klopt gewoon niet.

Ik zie die twee zaken niet over het hoofd, wat je eigenlijk wel weet. En er is hier in dit topic al heel veel digitale inkt gevloeid over die twee elementen. Wat je ook wel weet. De verkiezing waar je naar verwijst is intussen 20 jaar geleden, draaide rond de politieke (en meer "gematigde") tak van Hamas en rond het onderwerp van corruptie. Net zoals niet elke N-VA-stemmer een rabiate separatist is, of niet elke VB-stemmer iedereen met een kleurtje en een afwijkende geaardheid buiten wilt, kan je de verkiezing van Hamas 20 jaar geleden niet reduceren tot steun voor 'dood aan elke Israëliër'. Dat Hamas zich achter hun burgerbevolking verschuilt klopt, en dat zijn oorlogsmisdaden. Al moet je daar ook erkennen dat gewapend verzet in een dicht verstedelijkt gebied ter grootte van Rotterdam maar dan met 2.2 miljoen inwoners je niet bijzonder veel manoeuvreerruimte hebt. En van het befaamde hoofdkwartier onder Al-Shifa hebben we eigenlijk ook niet veel meer gehoord ...

Je probeert de situatie extreem simpel voor te stellen, met een duidelijke agressor en een duidelijk slachtoffer. Dan ken je ofwel de context en geschiedenis van het conflict niet, of weiger je die te erkennen omdat je expliciet voor 1 partij kant wil kiezen. De aanslag van 7 oktober is niet in een vacuüm gebeurd. Daar zit 75 jaar aan conflict, onderdrukking en wederzijdse wreedheden en haat achter. De aanslag van 7 oktober volgde na een jaar waarin het Israëlische leger een recordaantal Palestijnen had gedood, een jaar waarin de kolonisering van de Westelijke Jordaan een grotere vaart dan ooit aannam, een jaar waarin de discriminatie en onderdrukking van Palestijnen binnen Israël ongekende hoogtes bereikte. De Israëlische bevolking heeft Netanyahu en zijn extreemrechtse haviken aan de macht gestemd. Als we jouw logica, en die van sommige anderen hier, die je toepast op de Palestijnen zou doortrekken naar de Israëliërs, dan hebben die de retaliatie van Hamas op 7 oktober toch ook gewoon gezocht, niet? Maar zo eerlijk gaan we weer niet zijn, natuurlijk.

Los van het feit dat je de waarheid, de geschiedenis en regionale context compleet miskent en verkracht door alles, of toch de 'eindverantwoordelijkheid', in de schoenen van de Palestijnen te schuiven, vind ik de collectieve verantwoordelijkheid die je (zij het compleet selectief) bepleit ethisch echt misselijkmakend. De Israëlische burgers verdienden 7 oktober niet, verdien(d)en ook alle raketaanvallen die hun Iron Dome gelukkig quasi allemaal onderschept niet, ook al is het beleid dat ze aan de macht hebben gebracht daar mede verantwoordelijk voor. Net zo min als de Palestijnse bevolking alles voor en na 7 oktober niet verdiende en verdient omwille van wat hun 'regering' heeft gedaan.

Je legt allerlei zaken in mijn mond die ik nooit gezegd heb. Ik misken of "verkracht" ook helemaal niet de context en de geschiedenis. En ik schuif ook niet àlles in de schoenen van de Palestijnen.

Het enige wat ik aan de hand van mijn analogie met een gijzelingsactie heb proberen doen, is uitleggen waarom je een conflict niet simpelweg kunt beoordelen aan de hand van het aantal burgerslachtoffers te tellen:
  • en wie de meeste heeft, die moet wel het slachtoffer zijn
  • en wie het minste heeft, die moet wel de agressor zijn

Neen. Er zit namelijk een heel duidelijk ethisch verschil in beiden:
  • Als het van Hamas afhangt dan zijn morgen àlle Israëli's dood, en wellicht ook alle Joden wereldwijd, en met een beetje pech ook alle Christenen wereldwijd.
  • Als het van Israël afhangt dan zijn morgen enkel de terroristen van Hamas dood. Punt.

Het enige wat Israël behoedt van complete genocide op zijn volk is een dun laagje technologie (Iron Dome), een hek en prikkeldraad bij wijze van spreken.
En omwille van dat ethisch verschil blijf ik Israël het voordeel van de twijfel geven. Terwijl ik zeker ook de Israëlische provocaties, confiscaties, bezettingen, ... doorheen de geschiedenis compleet afkeur. En terwijl ik hen zeker ook zou oproepen om terughoudender te zijn in hun huidige offensief.

Laatst bewerkt:
Israël zit ondertussen al 2 maanden in Al-Shifa, hét zogenaamde hoofdkwartier, en veel bewijs hebben ze nog niet kunnen aanleveren.

1200 doden van een laffe daad <=> 24k doden, waarbij de meerderheid vrouwen en kinderen zijn als "retaliation".

"Zal nog moeten blijken". Oké dan!

Dus als een terrorist zich schuilt achter 20 schoolkinderen is het dik oké om daar een bom op te gooien?

Dat lijkt me van niet. Dat moet je aan een expert oorlogsrecht vragen.

Maar van eenzelfde expert oorlogsrecht weet ik (was in Ter Zake al enkele weken/maanden geleden): wanneer ziekenhuizen worden gebruikt als militair complex, dan kan het perfect legitiem zijn om dit aan te vallen en is dit geen oorlogsmisdaad.
Ergo: Hamas is daar de schuldige die met de vinger moet worden gewezen.

Laatst bewerkt:
1200 doden van een laffe daad <=> 24k doden, waarbij de meerderheid vrouwen en kinderen zijn als "retaliation".

"Zal nog moeten blijken". Oké dan!

Het feit dat je cijfermateriaal van terroristen gewoon als waarheid aanneemt, doet vermoeden dat je met een zekere vooringenomenheid in dit debat staat.

Israël zit ondertussen al 2 maanden in Al-Shifa, hét zogenaamde hoofdkwartier, en veel bewijs hebben ze nog niet kunnen aanleveren.

Daar zijn beelden van, toch?

Enfin, we gaan de rechtszaak van Zuid-Afrika (uiteraard Zuid-Afrika die zelf ook heel wat op hun kerfstok hebben, en van het plezante BRICS-clubje) afwachten. Als blijkt dat jij gelijk hebt, I rest my case. Ik ben hier niet de vertegenwoordiger van Israël.

Het feit dat je cijfermateriaal van terroristen gewoon als waarheid aanneemt, doet vermoeden dat je met een zekere vooringenomenheid in dit debat staat.
Of net niet:

Cijfermateriaal niet willen aanvaarden omwille van de bron is net het toonbeeld van vooringenomenheid. Den splinter in een anders oog wel zien, maar niet de balk in zijn eigen.

Of net niet:

Cijfermateriaal niet willen aanvaarden omwille van de bron is net het toonbeeld van vooringenomenheid. Den splinter in een anders oog wel zien, maar niet de balk in zijn eigen.

Je moet altijd voorzichtig zijn met dergelijke cijfers. Zéker als ze slechts van één kant kunnen komen. Zéker in oorlogstijden. Zéker als die van terroristen komen.

Gezien bovenstaande elementen vind ik het toch wel bijzonder dat al die cijfers zomaar 1 op 1 overgenomen worden door alle media, vaak zonder enige voorzichtigheid of nuance. Wat HRW stelt over de cijfers in het verleden, was dat ook in oorlogstijd?

Terug
Bovenaan